Categorii: Interviu

Cătălin Sprînceană despre participarea BikeXpert la ABSA Cape Epic 2017

La fiecare început de sezon are loc ABSA Cape Epic, unul dintre cele mai celebre și dificile maratoane mtb din lume. Are loc în martie în Africa de Sud într-o perioadă când acolo este sfârșitul verii. Este o perioada ce oferă temperaturi mai bune pentru pedalat însă tot ridicate.

Următoarea ediție va avea loc între 19 și 26 martie 2017. Este un concurs greu în primul rând pentru că este un maraton lung, de anduranță. Traseul nu este deosebit de tehnic, dar are o lungime apreciabilă. Ediția 2017 are nu mai puțin de 8 etape din care un prolog de 26 km care stabilește ordinea de start pentru etapa întâi. Așadar cele 650 echipe formate din 2 cicliști fiecare, vor pedala în 2017 nu mai puțin de 691 km pe un teren destul de diferit față de ce găsim pe la noi sau în vestul Europei și anume bolovăniș mult care va pune la grea încercare până și cele mai robuste anvelope.

Până acum și-au anunțat participarea două echipe din România – Cătălin Sprînceană și belgianul Hans Comijn de la BikeXpert Racing Team și Tudor Oprea și Lucian Logigan de la Scott Geiger Team. Am luat legătura cu ambele echipe pentru a ne spune care sunt planurile participării lor.

Cătălin Sprînceană a răspuns primul și ne-a transmis că pentru ei maratonul din Africa este un proiect personal. „Mulți ani Absa a reprezentat doar o sursă de inspirație pentru noi”, spune el. „Studiam și încă o facem, toate filmulețele postate de organizatori și rideri pe Youtube. Ce echipamente folosesc, cum lucrează în echipă și ce colț de lume explorează în cele 8 etape. La noi totul s-a legat perfect și neplanificat, anul acesta. Totul s-a legat mulțumită călătoriei de afaceri a lui Hans în Africa de Sud și datorită participării noastre, ca echipă, la 4 Munți”, povestește Cătălin, team managerul echipei BikeXpert Racing Team.

Decizia participării la maraton nu a fost ceva premeditat. Cei doi cicliști desemnați să participe nu au fost aleși pe baza celor mai bune rezultate din echipă spre exemplu. „Nicidecum”, spune Cătălin. „Participarea este un proiect Sprînceană & Comijn. Cel puțin eu o consider ca un premiu pe care mi-l ofer după 3 ani destul de grei petrecuți la cârma BikeXpert Racing Team”.

Pentru Cătălin concursul va fi o experiență sportivă și o lecție de viață. Celor doi sportivi le place mult să călătorească, să exploreze și să cunoască oameni alături de care să relaționeze. „Dincolo de experiența sportivă abia aștept să-mi fac prieteni și să aflu cum sunt organizate echipele de acolo și cursa în sine”, zice el. „Îmi place să fur idei pe care să le pun în practică la BikeXpert Racing Team sau la concursurile pe care le organizăm”.

Însă participarea la acest concurs nu este atât de simplă cum am crede noi, nu este suficient doar să vrei să participi sau să ai condiția fizică necesară sau chiar banii pentru taxa de înscriere care nu este deloc mică. Trebuie să ai noroc să prinzi un loc! Spre exemplu pentru ediția 2016 primele 100 locuri s-au dat în doar 9 secunde!!

Cum a reușit BikeXpert? „În primăvară Hans se întorcea din Africa foarte entuziasmat de faptul că la un antrenament l-a cunoscut pe unul dintre organizatorii Cape Epic și că au discutat destul de mult pe teama voluntariatului la concurs”, povestește Cătălin. „Zilele de concurs de la 4 Munți ne-au oferit posibilitatea să lucrăm în echipă și să avem ocazia de a face un brain storming când vine vorba despre proiecte noi pentru BikeXpert Racing Team. Ideea participării la Absa s-a tot discutat și chiar energizat pe parcursul concursului. N-ai cum să participi la un stage race fără să-ți treacă prin cap Absa. Hans a insistat 3 luni pe lângă amicul său de antrenament din Africa până când a obținut locurile în concurs”.

Cei 691 km lungime și 15.400 m urcare ai ediției 2017 par a fi de netrecut pentru mulți dintre noi. Ca să faci față îți trebuie un antrenament de zile mari, antrenament special pe care Cătălin și Hans nu l-au început încă. „Personal voi face mult ski de tură și mi-am propus să particip la cât mai multe concursuri de ski-alpinism în această iarnă”, mărturisește Cătălin. „În Februarie intenționăm să mergem din nou în cantonament cu echipa deci sper să fim într-o formă bună în martie.”

Am încercat să stoarcem de la Cătălin mai multe gânduri despre traseul ediției 2017 însă nu prea am reușit. Am vrut să aflăm care etapă anticipează că va fi pentru ei cea mai grea și care cea mai ușoară doar studiind profilul și cifrele oferite pe site-ul oficial al maratonului. „Cred că va depinde de forma noastră fizică de atunci. Mi-e greu să spun acum studiind graficul din fața calculatorului. Ultima etapă pare mai pe gustul meu, dar Hans se pretează mai bine la urcările scurte și numeroase și observ multe etape cu profil ca de fierăstrău”, mărturisește Cătălin.

Însă echipamentul de luptă este la fel de important ca și condiția fizică și pregătirea psihică. Alegerea bicicletelor cu care vor participa este crucială pentru a rezista la atâția kilometri parcurși pe praf și bolovani. „Eu voi participa pe un full suspension iar Hans pe un hardtail”, spune Cătălin.

„Bicicleta mea va fi Cube AMS 100 SLT echipat cu transmisie și frâne Shimano XTR M9000 (2×11), roți custom (jante Duke Lucky Jack din carbon și butuci Across), anvelope Maxxis Ikon 2.2 cu protecție  (EXO TR). Bicicleta are o greutate de 10.5 kg cu pedale. Hardtail-ul lui Hans este un Cube Elite C68 echipat cu transmisie și frâne Shimano XTR M9000 (2×11), roți cu jante DT Swiss din aluminiu și butuci DT350, anvelope Maxxis Ikon 2.2 cu protecție (EXO TR) și o greutate de 9.6 kg cu pedale. Cel mai probabil bicicletele vor cântări cu încă 500 g în plus pentru că vom avea la noi borsete cu cameră, leviere și câte o pompă atașată de cadru”, încheie Cătălin.

Fiecare ciclist are și o temere, o fobie. Dacă pentru unii un traseu tehnic este o piedică de netrecut pentru alții pedalatul pe ploaie este foarte neplăcut. „Mie mi-e groaza de pene, motiv pentru care am ales anvelope cu protecție”, mărturisește Cătălin. „Analizând zecile de filme din edițiile anterioare nu cred că topografia ne poate pune probleme. Traseele par mai puțin accidentate decât potecile de pas cu care ne-am obișnuit în Bucegi, Leaota, Piatra Craiului sau Iezer. Nu ne facem probleme de climă sau relief ci de eventuale probleme tehnice sau de lipsa de antrenament în perioada aia. Ne vom antrena cât și cum putem, dar e greu de simulat cursele din sezon care te bagă cel mai bine în formă”.

Pe de altă parte și corpul trebuie să aibă parte de îngrijire pentru a performa la maximum timp de 8 zile. „Vreau să ne recuperăm bine noapte. Sper să dormim cât mai bine și să avem posibilitate să facem masaje” spune Cătălin.

Însă legat tot de corp și benzina lui, în astfel de momente nimeni nu poate funcționa doar cu apă și mâncare obișnuită. Am vrut să aflăm de la Cătălin și ce nutriție sportivă vor folosi băieții de la BikeXpert Racing Team în timpul concursului. „Vom folosi produse oferite de Isostar, energizantul BikeXpert Racing Team: bicarbonații care ne vor feri de crampe – Bicarbonates sport aditive neutral; pudră izotonică Hydrate & perform; batoanele High energy; pudră de recuperare Reload after sport și gelurile Energy gel. În rest vom folosi bufetul pregătit zilnic de organizatori”.

La acest concurs multe echipe nu vin singure. Aduc cu ei o întreagă armată formată din nutriționist, maseur, mecanic, manager de echipă, fotograf și așa mai departe. Se pare însă că BikeXpert Racing Team vor fi ei cu ei înșiși. „Costurile sunt foarte mari și deja au depășit 7.500 $, cu tot cu biletele de avion. Așa că nu ne permitem luxul de a mai coopta un mecanic”, mărturisește Cătălin. „În eventualitatea unor probleme tehnice majore vom apela la dealerii locali CUBE, la colegii noștri români de la Scott Geiger Team sau la mecanicii altor echipe. De hrană și mâncare ne vom ocupa noi. Nici nu cred că suntem la nivelul la care să merităm să avem alți oameni după noi”.

Acesta este și motivul pentru care Cătălin și Hans se vor bucura de întreaga experiență a maratonului. Nu vor închiria o rulotă pentru a dormi separat de restul concurenților între etape ci vor dormi în celebrele corturi roșii de o persoană puse la dispoziție de organizatori. „Mergem pe experiența africană”, spune Cătălin.

„Sunt sigur că vom fi sufocați de emoții până la startul cursei și mă rog să dormim cât mai bine. Aș vrea să lucrăm cât mai bine în tabere cu cealaltă echipă românească pentru că pe traseu sigur nu ne vom intersecta. Sigur vom relata primele impresii de la fața locului printr-un Live pe Facebook și voi lua legătura cu amicii noștri din celelalte echipe. Dacă toate lucrurile merg bine acolo îmi doresc să facem ulterior o întâlnire cu prietenii și cu presa undeva într-un local, pentru a vă povesti impresiile noastre de acolo, pentru a vedea poze și filme etc.”, încheie într-o notă cât se poate de pozitivă Cătălin Sprînceană, managerul de echipa la BikeXpert Racing Team.

Le urăm și noi succes și vă ținem la curent cu evoluția drumului lor spre Africa.

Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma