Categorii: ArticoleMag

GPS pe bicicletă – ce opțiuni avem

În ziua de azi aparatele de recepție GPS au devenit aproape obiecte de uz comun; le găsești peste tot: în mașini, în telefoane, aparate foto, etc. Piața ciclistă este și ea inundată cu o sumedenie de astfel de aparate, ceea ce face alegerea unui aparat corespunzător nevoilor tale o adevărata aventură. În continuare voi arunca putină lumină asupra tipurilor de GPS disponibile și factorii care influențează performanța lor. Dar înainte de toate, cum se obțin coordonatele de la sateliți?

Cum funcționează un GPS

GPS-ul funcționează pe baza principiului triangulației. Prin triangulație se poate obține poziția unui obiect dacă cunoaștem distantele relative față de cel puțin trei puncte cu poziții cunoscute. În cazul GPS-ului, treaba funcționează cam așa:

–          sateliții constituie punctele fixe. Fiecare emite un semnal codat într-un mod specific, care îl identifică. În realitate sateliții sunt mobili, dar coordonatele lor sunt cunoscute.

–          distanța de la receptor până la sateliții „vizibili” este calculată pe baza semnalului sateliților. Acesta conține ora exacta la care semnalul a fost trimis. Cunoscând durata necesară pentru propagarea semnalului și viteza de propagare a semnalului, se poate calcula distanța față de fiecare satelit.

–          cunoscând distanțele și aplicând puțină trigonometrie poți afla coordonatele receptorului fără a „conversa” cu sateliții.

Factori care influențează performanța receptoarelor GPS

Unul dintre factorii principali este numărul de canale disponibile. Acesta reprezintă numărul maxim de sateliți care pot fi urmăriți simultan de către aparatul de recepție. Cu cât numărul este mai mare, cu atât mai mare este precizia. Aparatele mai vechi puteau urmări patru sau cinci sateliți simultan, dar între timp acest număr a crescut la 20 (de exemplu SiRF Star III).

În cazul receptoarelor mai vechi (care sunt încă disponibile pe piață la prețuri reduse) trebuie ținut cont de această cifră, dar receptoarele GPS actuale pot urmări mai mulți sateliți decât sunt vizibili pe cer simultan; pentru acestea acest factor nu mai reprezintă o limitare a performanței.

Un alt factor care influențează precizia receptoarelor GPS sunt antenele cu care acestea sunt dotate. Semnalele emise de către sateliți sunt foarte slabe și necesită antene de calitate. Majoritatea receptoarelor GPS din telefoane sunt dotate numai cu antene minuscule care nu pot recepționa semnale de la sateliți blocați de clădiri înalte sau copaci. Multe dintre receptoarele profesionale dispun de o antenă serioasă și de posibilitatea de a atașa o antenă externă.

Un factor suplimentar este tipul de tehnologie cu care lucrează receptorul. Sateliții aflați momentan în orbită provin din mai multe generații care au fost îmbunătățite cu timpul. Sateliții mai noi pot furniza precizii sub 2 metri, dar pentru aceasta receptorul trebuie sa poată suporta protocolul WAAS (Wide Area Augmentation System).

Tipuri de aparatură

Receptoarele GPS de interes pentru ciclism se clasifică de obicei în trei categorii: GPS loggers, telefoane cu GPS, receptoare GPS dedicate si ceasuri sport cu GPS.

GPS loggers sunt de fapt receptoare GPS care numai memorează o serie de coordonate pe un card de memorie sau în memoria internă.  Aceste date pot fi prelucrate mai târziu cu ajutorul unui computer.

Avantaje:

–          sunt foarte compacte

–          durată de funcționare îndelungata pe baterii

–          simplicitate a modului de operare

–          unele modele pot servi si ca GPS extern pentru telefoane si computere.

Dezavantaje:

–          nu pot fi folosite pentru navigație

–          sunt de obicei foarte rudimentare și permit numai selectarea vitezei de achiziție, precum și pornirea sau oprirea achiziției de date

–          numărul de coordonate care pot fi memorate este limitat.

Telefoane cu GPS: sunt foarte versatile și pot fi transformate în orice clipă în funcție de aplicația care rulează pe telefon: de la GPS logger  până la ciclocomputer sau navigație.

Avantaje:

–          versatilitate foarte bună

–          posibilitatea de a crea trasee cu puncte de control si poze/video atașate

–          traseele memorate sunt de calitate decentă (suficient pentru a te putea orienta)

–          durata foarte scurta de achiziție a primelor coordonate prin Assisted GPS

–          unele dintre aplicațiile disponibile permit de asemenea și monitorizarea live a poziției ciclistului.

Dezavantaje:

–          recepția proastă în condiții mai puțin decât ideale, cum ar fi de exemplu în pădure sau între clădiri înalte

–          sensibilitate la praf/ apă noroi, care sunt disponibile din belșug pe traseele de ciclism montan.

–          nevoia existenței unei conexiuni la internet in cazul unor aplicații, pentru funcționarea corectă și pentru afișarea harților.

–          nu pot fi folosite pentru măsurători precise ale performanței. Distanțele măsurate pot varia de la tură la tură, și pot fi destul de imprecise (de exemplu, o tură fixă de 10 km poate avea ocazional și numai 9km, dar și 11km).

–          capacitatea redusă a bateriei: majoritatea funcționează numai 4-5 ore în modul de achiziție rapidă, și mult mai puțin dacă sunt folosite pentru navigație. O sursă de alimentare externă este absolut necesară.

Receptoarele GPS dedicate sunt concepute pentru ciclism, și au dotări speciale în acest sens. Majoritatea mărcilor de calitate (cum ar fi Garmin si Magellan) au și un ciclocomputer încorporat și eventual chiar și o busolă, accelerometru și senzor de frecvență cardiacă. Acestea preiau sarcina de a măsura cu precizie distanțele parcurse și vitezele atinse pe timpul turei, precum și a altor date interesante pentru cicliștii de performanță.

Avantaje:

–          sunt dotate cu antene de calitate care pot recepționa sateliții într-o multitudine de scenarii, inclusiv acolo unde vizibilitatea directă a sateliților nu este posibilă

–          sunt foarte bine protejate de praf și intemperii

–          acceptă ca sursă de alimentare și baterii normale

–          durata de funcționare în modul de achiziție rapidă depășește de obicei 10-12 ore

Dezavantaje:

–          interfața grafică mai puțin evoluata decât în cazul telefoanelor – majoritatea producătorilor oferă software suplimentar de vizualizare pe computer

–          toate traseele și hărțile trebuie stocate în avans în aparat

–          majoritatea hărților nu sunt disponibile gratuit și se învechesc relativ repede; costurile unui set nou de hărți este foarte mare.

Ceasurile sport cu GPS

Avantaje:

–          foarte compacte

–          confort și ergonomie deosebite

–          de obicei au integrate și funcții de monitorizare a ritmului cardiac sau de numărare a pașilor

Dezavantaje

–          precizie redusă

–          nu pot măsura cu precizie distanțele parcurse

–          folosire limitată pentru navigație: nu pot afișa hărți, dar pot fi folosite pentru turn-by-turn navigation

–          prețurile prohibitive.

Precizie

Acum și câteva cuvinte cu privire la precizie. Cu cat receptorul poate „vedea” mai mult sateliți simultan, cu atât precizia localizării este mai mare. Deși teoretic patru sateliți sunt de ajuns pentru a stabili coordonatele, precizia nu este tocmai grozavă în acest caz. Fiecare satelit în plus aduce un plus de precizie, dar și așa, precizia maximă obținută în condiții ideale este de sub 10 metri (între 0,5 și 2 metri pentru WAAS) dar fără nici un fel de garanție a unei precizii minime.

De asemenea, aparatura GPS este limitată și din cauza faptului că nu achiziționează coordonatele în mod continuu ci la anumite intervale de timp (cu un interval minim de 1 secundă). Din aceasta cauză, traseul memorat de către un GPS arată mai mult ca o linie poligonală decât ca o curbă și este numai o aproximație a traseului parcurs. Măsurătorile de viteză și de distanță sunt astfel imprecise și variază în funcție de traseu sau chiar și pe același traseu.

Cele două tipuri de erori pot conduce la aberații destul de pregnante, precum se poate vedea în figura de mai jos. Ambele segmente sunt înregistrate pe aceeași bucată de drum dar nu se suprapun perfect pe harta topografică și nici nu reprezintă traseul parcurs în mod real.

Radu Diaconescu

Vezi comentarii

  • Am incercat varianta cu telefon dar nu e ok la ture pe munte deoarece bateria se termina prea repede, apoi am trecut la GPS-uri dedicate de bicicleta dar si aici e o problema au baterie interna si depinzi de o priza sau alta sursa de incarcare daca faci o tura de mai multe zile, apoi am trecut la categoria PRO si am ales un GARMIN GPSmap 62S si nu mai am nici o problema. Functineaza cu 2 Baerii AA (care se gasesc pe toate drumurile in caz de nevoie) cu 2 baterii are o autonomie de 20-24 de ore ii poti pune mai multe harti, are card de memorie si cel mai important pe langa faptul ca e rezistent la intemperii are si suport specializat de ghidon.Iar daca e vorba de precizie sa fim seriosi nici un telefon nu are sanse, are antena de receptie Helical si port de antena externa, iar cand cuplezi o a doua antena si antena lui ramane activa si ajungi la precizie de metru.

  • perfect articolul, foarte reusit
    eu am un Teasi Pro, sunt foarte multumit de el,
    pot incarca traseele memorate (cu puls si cadenta) pe strava.com

  • Salut,

    Tot caut pe net o aplicatie pentru smartphone care sa stie sa importe un gpx, kmz (o ruta predefinita in google maps de ex.) a.i. sa ajung in punctul de start, pornesc aplicatia si pedalez urmand cursul! Aveti idee de o asemenea aplicatie.

    Multumesc

  • clausweb, aplicatia mea e tot pentru telefon cu GPS. Se cheama "sports-tracker". Sau o vrei pe a lui florin pentru ca a zis ca merge "perfect"?

  • Eu folosesc cu succes varianta "Telefoane cu GPS". O parte din dezavantajele scrise pot fi cu usurinta evitate:

    - sensibilitate la praf/ apă noroi, care sunt disponibile din belșug pe traseele de ciclism montan.

    - nevoia existenței unei conexiuni la internet in cazul unor aplicații, pentru funcționarea corectă și pentru afișarea harților.

    In cazul sensibilitatii la praf se poate folosi un suport de ghidon ce protejeaza telefonul. Eu am unul si merge perfect.

    In cazul necesitatii conexiunii la internet depinde 100% de aplicatie. Eu folosec o aplicatie care isi downloadeaza hartile pe wi-fi acasa (pe ce regiuni doresc) si in teren totul ok.

    De asemenea exista si adaptoare pentru accesorii ANT. Acestea sunt pe lista de achizitionare.

  • "Cele două tipuri de erori pot conduce la aberații destul de pregnante, precum se poate vedea în figura de mai jos."

    Unde este "figura de mai jos"?

  • Buna Florin,
    din pacate nu ai dreptate. Eroarea de pozitionare a GPS-ului este sub 3 metri numai in conditii IDEALE. Intre copaci si intre cladiri inalte nici nu se pune problema de receptie ideala. In plus, exact media respectiva conduce la erori mari. Gandeste-te ca un GPS citeste cel putin 2-3 pozitii pentru o medie, asta insemnand cel putin 2-3 secunde intre doua masuratori. Daca ai mers in linie drepata poate ca nu este o problema, dar daca ai avut trei curbe in perioada respectiva iar dispozitivul a trasat o linie dreapta intre cele doua masuratori, iti dai seama cat de precisa este masuratoarea. Din cauza asta dispozitivele GPS speciale pentru ciclism au si un vitezometru clasic, pentru a putea masura precis viteza si distanta parcursa, dar am mentionat deja asta in articol.
    Erori de pana la 10% am vazut destule cu ochii mei, si nu numai odata. Nu stiu daca ai observat, dar era de asemenea la categoria telefoanelor mobile.Cum ziceam, receptia ideala depinde de multi factori, si numai pentru ca in zona unde stai tu eroarea este mai mica nu inseamna ca acelasi lucru este valabil pentru toata lumea. Aberatia ar fi sa nu tinem cont de erori si sa ne bazam ca GPS este foarte precis.
    Nici macar nu am intrat in detalii tehnice cu privire la functionarea GPS, pentru ca nu intereseaza pe nimeni matematica si fizica precise folosite pentru corectii. In principiu se pot atinge precizii de pana la 10cm dar aparatura respectiva este foarte scumpa, voluminoasa, necesita relee speciale si necesita cel putin 15min de sincronizare inainte de prima masuratoare. Orice intrerupere a semnalului conduce la o noua sincronizare si o pauza de cel putin 15min.
    Ca om de rand, poti spera in cel mai bun caz la un dispozitiv GPS cu WAAS/EGNOS care sunt disponibile in mare masura numai pentru dispozitive folosite in aviatie. Dispozitivele respective sunt singurele care pot furniza in mod consistent date cu erori mai mici de 3m. In orice caz, WAAS functioneaza numai in America de nord, iar EGNOS in Europa (dar din pacate este disponibil numai limitat pentru consumatorii de rand).
    https://en.wikipedia.org/wiki/Wide_Area_Augmentation_System#Accuracy
    Deci pe scurt, daca ai un dispozitiv GPS dedicat ciclismului, da, este suficient de precis. Daca nu, precizia este un vis frumos, si numai atunci cand mergi in conditii perfecte (fara copaci, fara nori, fara ploaie, fara denivelari, etc).

Share
Published by
Radu Diaconescu

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma