Categorii: InterviuMag

Ce a presupus organizarea Campionatului European de XCO: interviu cu Tudor Oprea

Ne reîntâlnim cu Tudor Oprea, de data aceasta nu în calitate de sportiv, nici de team manager. Tudor se află în interviul de astăzi în postura omului cheie care a stat în spatele organizării primului Campionat European de XCO din România, care a avut loc la Cheile Grădiștei în weekend, un eveniment de o mare rezonanță și fără precedent, care a scris o filă de istorie importantă pe scena locală și care a pus România pe harta MTB-ului internațional. Tudor Oprea a fost responsabil pentru traseul de concurs dar și pentru coordonarea evenimentului, așa că are multe de povestit. Să începem!

Tudor Oprea împreună cu Tibi Hila, responsabil pentru fotografiile de excepție de la eveniment, suprinși de către Traian Olinici.

1.Tudor, felicitări pentru eveniment, a fost excepțional! Dar să pornim cu începutul: pentru cei care nu cunosc cum s-au desfășurat lucrurile, cum de a primit România această oportunitate de a organiza Campionatul European? Care este procedura de selecție și cum se ia această decizie?

Mulțumim! Nu este chiar o procedură. O decizie de acest gen se ia în urma unor discuții între părțile implicate. Din câte știu discuțiile dintre Fedrația Română de Ciclism și UEC au început cu vreo 5 ani în urmă și cred că un mare atu pe care l-a avut România a fost locația propusă.

2.Treburile am văzut că începuseră deja din toamnă. Cum începi construcția unui astfel de traseu? Cum reușești să-l aduci la lungimea potrivită? Și care sunt datele tehnice ale acestui traseu (lungime, diferență de nivel etc.)?

Traseul de la Cheile Grădiștei are 3.5 km și o diferență pozitivă de nivel de aproximativ 140 m. Într-adevăr am început lucrul la traseu undeva în luna octombrie. Nu este simplu să desenezi un traseu într-o zonă unde nu prea există poteci de care să te legi. În primul rând e nevoie de viziune. Apoi pe măsură ce lucrurile evoluează apar idei noi. La Cheile Grădiștei am încercat să folosesc toate segmentele de pădure din resort, să le unesc și să rezulte un traseu cu cât mai multe zone naturale. De asemenea era important ca traseul să fie unul modern, cu elemente tehnice specifice acestei perioade și cât mai compact pentru a putea fi ușor urmărit de spectatori dar și de camerele de televiziune. Nu în ultimul rând a fost nevoie de câteva elemente construite și cred că la final traseul are cam de toate.

Primul semn, de prin noiembrie, că treaba este foarte, foarte serioasă. Nici nu avea cum fi altfel.

3.Care a fost cea mai dificilă parte în construcția acestuia?

Partea cea mai grea a fost curățarea zonelor cu ienupăr unde practic în octombrie nici nu puteai să treci. Să faci un rock garden cu stânci mari sau să așezi bușteni pentru sărituri este în teorie o activitate grea, dar cu utilajele potrivite și operatori îndemânatici lucrurile devin ceva mai ușoare. Cu toate acestea a fost nevoie în unele cazuri și de aranjarea manuală a pietrelor și buștenilor.

4.Pe viitor, ce fel de evenimente mai poate găzdui traseul de XCO? Am auzit zvonuri conform cărora ar putea fi organizate aici Campionatele Naționale de E-bike. Dacă da, ce modificări ar trebui aduse sau cum ar urma să fie parcurs?

În perioada 2-4 august vor fi aici Campionatele Naționale de Mountain Bike. Este posibil să fie și cele de downhill incluse, ceea ce ar însemna o sărbătoare pentru mountain biking-ul din România. Și da, mi-ar plăcea să organizăm pentru prima dată Campionatul Național de eMTB Cross Country. Traseul pentru eMTB va fi puțin diferit – vom scoate zonele plate și vom face urcări mai tehnice în paralel cu cele de pe traseul pentru XCO.

Intenția este de a avea continuitate și a organiza aici în fiecare an un eveniment important inclus în calendarul UCI. Anul viitor sperăm să obținem direct o încadrare în categoria HC și, cine știe, un alt eveniment de talie mondială la un moment dat. Deocamdată visăm 🙂

5.Câți oameni ai avut în echipă în realizarea proiectului? Și cine a mai pus umărul pentru construcția acestuia?

Construcția în sine am realizat-o împreună cu oamenii de la Cheile Grădiștei. Au fost mobilizați muncitori forestieri, operatori de utilaje dar și oameni care au idee despre cum trebuie să iasă o contrapantă de exemplu. Cum este Dorian care a lucrat și la bike park-ul din Poiana Brașov. De asemenea au fost multe ore de finisaje, de la dat cu grebla și sapa (mai ales pe zonele săpate nou) la călcat efectiv contrapante și valuri.

Toate acestea au fost făcute de oamenii resortului sub supravegherea mea și a lui Dorian. Alex Gîrbacea, proprietarul resortului s-a implicat foarte mult în realizarea acestui resort și de multe ori a muncit cot la cot cu noi. În total 15 – 20 de oameni.

La finalul lunii aprilie, înainte de etapa de Cupa României, ni s-au alăturat Răzvan Jugănaru, Ion Boncea și alți 10 oameni din echipele de organizare ale altor competiții de mountain bike din țară (Riders Club, Triada MTB, Blăjel, Mediaș, Somova, Dorna). Aceștia au pus umărul la finisajele de ultim moment, au marcat traseul pentru concurs, au amenajat zona de start/sosire și au pus toate bannerele și steagurile. Ulterior ei au coordonat diferite capitole: Răzvan Jugănaru a fost director tehnic și coordonator de marshalli, Ion Boncea responsabil al zonei de start/sosire, Bogdan Brânză coordonatorul voluntarilor. Cătălin Sprinceană și personalul angajat al Federației s-au ocupat de cererile de finanțare, contractele de sponsorizare și contractarea diferitelor servicii necesare (Salvamont, ambulanță, garduri, toalete, scenă, sonorizare, platforme camere TV, etc.)

6.La un moment dat apăreai într-un centru de comandă. Cât de dificil este să transmiți live un astfel de eveniment? Povestește-ne un pic și din culise: cum se fac montajele, câte camere au fost, cum te-ai simțit să comentezi evenimentul live?

A fost un domeniu complet nou pentru mine dar mi-a plăcut și am învățat multe din acestă experiență. Prima vizită a producătorului TV a fost la finalul lunii martie când împreună cu două persoane trimise de ei am parcurs de mai multe ori traseul pe jos pentru a stabili poziționare optimă a camerelor. A doua zi am mers din nou pe traseu împreună cu cei contractați de ei pentru face filmarea efectivă (o firmă românească). Producătorul a fost o companie elvețiană care a avut la fața locului 4 oameni, 3 în carul TV și unul în teren. În car au fost 2 care au regizat transmisia (selectarea camerelor ale căror imagini apăreau în direct) și unul care se ocupa de reluări. În teren au fost 20 de camere, inclusiv 2 fixe din care una amplasată într-o contrapantă, și o dronă FPV pusă la dispoziție de noi. Din păcate drona nu a putut fi folosită în ultima zi din cauza ploii abundente. Fiecare cameră a fost legată prin cablu direct la car fiind mulți kilometri de cablu pe tot traseu. A trebuit să găsim traseele optime pentru cabluri astfel încât să traverseze de cât mai puține ori traseul. Unde nu a fost posibil am băgat tuburi pe sub traseu pentru ca aceste cabluri să fie protejate.

În ansamblu din feedback-ul pe care îl avem evenimentul s-a văzut foarte bine la TV și pot să vă spun că producătorii au fost încântați de configurația traseului considerându-l foarte ”prietenos” cu transmisiunea TV. Oricum, mi se pare ceva foarte complicat.

În ce privește comentariul a fost și asta o provocare având în vedere rolul meu în eveniment, dar echipa de organizare s-a descurcat foarte bine și fără mine în acele ore. Practic totul s-a rodat atât de bine încât puteam continua cu alte competiții în următoarele zile fără probleme :-). A fost pentru prima dată când s-a comentat mountain bike la noi din afara studioului Eurosport de la București. Exista un mic decalaj între ce vedeam pe geam și ce vedeam pe ecran, dar cred că ne-am descurcat bine. Sper că le-a plăcut celor care au stat la căldură în fața televizorului.

7.Ce șanse mai are România să vadă astfel de Campionate Europene organizate aici? Nu mă refer la XCO, ci la oricare altă disciplină. Întreb pentru că Postăvaru pare pregătit pentru o astfel de etapă de Downhill.

Sunt convins că vom mai avea în viitor evenimente mari la Cheile Grădiștei. Totul se rezumă doar la resursele financiare. Dacă vom găsi bani vom putea merge mai sus. Despre Poiana Brașov nu mă pot pronunța pentru că nu am fost implicat direct, dar din ce am vazut din afară cred că și acolo sunt șanse.

8.Legat de câștigător, te-ai așteptat la victoria lui Simone Avondetto?

Sincer nu. Italienii credeau în el și mă gândeam că va face un rezultat bun, dar nu credeam că va câștiga. Cred că a contat mult felul cum s-a simțit fiecare rider în aceste condiții dificile.

9.Iar legat de Vlad Dascălu, ai idee ce l-a împiedicat să obțină un loc mai bun în clasament? Au fost probleme de ordin tehnic? A fost vremea?

Nu au fost probleme tehnice. Noroiul și traseul alunecos nu-i displac lui Vlad, însă temperatura foarte scăzută nu l-a prea avantajat. Dar în ansamblu sunt sigur că Vlad a obținut maximul pe care îl putea obține în acestă perioadă și în condițiile date. Obiectivul principal în acest an sunt Jocurile Olimpice.

10.Cum ți s-au îndeplinit așteptările vizavi de spectatori? Consider că Vlad a avut o galerie de neuitat, dar cred că era loc de și mai mult public.

Spectatorii au fost de nota 10. Evident că în alte condiții ar fi fost mult mai mulți, dar duminică mi-au depășit așteptările. Îi felicit pentru pasiunea cu care au încurajat sportivii și sper să le putem oferi alte evenimente mari. Și, de ce nu, sper să fie prezenți și la următoarele chiar dacă nu vor fi de nivel european sau mondial curând. Cred că la gestionarea fluxului de spectatori mai avem de lucru și a fost o repetiție bună pentru atunci când vom avea mult mai mulți.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

3 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma