Categorii: Editorial

O mână de bicicliști vitezomani

Fiind cu mâna în pioneze și așteptând vindecare divină rapidă ca să pot pedala din nou la munte, am fost nevoit ca zilele acestea să mă plimb ca un cetățean obișnuit, pe jos, prin parc. Lăsând deoparte faptul că eram frustrat de mica plimbare fără două roți sub mine, am reușit să înțeleg cum se vede fenomenul ciclist urban, de parc, prin ochii unei persoane care iese să se relaxeze. Și pe drept cuvânt, am fost indignat. M-au călcat pe nervi bicicliștii care treceau cu viteză la 10 cm de mâna mea izbită săptămâna trecută de caldarâm, bolborosind-le câte ceva dulce printre dinți. M-au enervat și cei care claxonau cu o sonerie dubioasă cu o secundă înainte să mă depășească. Problema e că o făceau intenționat.

Din punctul meu de vedere este absolut în regulă să atenționezi sonor pe cineva pe care-l depășești de la o distanță rezonabilă, dar nu în imediata apropiere. La fel de bine sunt de acord și când claxonează scurt unii șoferi atunci când pedalez pe drum național. Știu că automobilul se află în spatele meu, că șoferul m-a văzut și că mă depășește. E ok. Claxonezi de la 50 de metri. Dar nu de la 2.

Pentru că mă deplasam cu viteza melcului, am putut vedea și reacția cetățenilor la trecerea unor grupuri de bicicliști, care goneau în șlapi, cu toate luminițele aprinse pe bicicletă, abuzând de toate semnalele sonore pe care le aveau în dotare: speriați, părinții trăgeau copiii mai aproape, că cine știe, poate mai trec niște nebuni. Bătrânii rămâneau oarecum șocați, privind cum se îndepărtează grupul de destrăbălați.

Cred că este prima dată după 4 ani când ies să mă plimb prin parc pe jos. Aceste lucruri se pot vedea și atunci când pedalezi, doar că atunci când mergi agale, lucrurile se văd diferit. Poate că ai și mai mult timp să le analizezi. Oricum, în ritmul acesta, putem să ne așteptăm cât de curând la un accident serios. Și știm deja cum va fi mediatizat la TV, în ce ambalaj va fi îmbrăcat (vezi titlurile folosite de Realitatea: Bicicliștii, noii bizoni din trafic) și ce măsuri vor lua autoritățile în acel moment. Deci, ce rămâne de făcut?

Soluția este aparent simplă și are două direcții: fie interzici complet accesul bicicletelor în parc, fie pui gardienii la treabă pentru a-i avertiza pe vitezomani. Dacă prima este de departe cea mai aberantă opțiune, dar pe care unii primari de orașe o îmbrățișează deja și țin morțiș să o pună în practică, pentru siguranța cetățeanului, a doua pare varianta mai rezonabilă. Am făcut referire la un avertisment verbal, deoarece de amenzi nu poate fi vorba, dat fiind faptul că nu poate estima nimeni cu ce viteză se deplasează cei în cauză. Tot în acest sens, mi s-ar părea perfect utile patrulele pe bicicletă, care în alte orașe europene și-au dovedit deja eficiența. Să pui polițiștii comunitari pe biciclete, poate că ar părea stânjenitor pentru organele legii, dar ar fi una sănătoasă. Evident, în țările unde am putut vedea polițiști pe bicicletă nu era vorba de atleți, dar cel puțin erau supli. Știi bine la ce mă refer.

Să iei o decizie care să afecteze tot publicul, doar din cauza unor indivizi care nu-și pot controla manierele și vor doar să epateze nu mi se pare o soluție de secol 21. E clar că trebuie intrat în miezul problemei și trebuie tratată caria, fără a fi extrasă întreaga măsea, așa cum preferă autoritățile în zilele noastre. Nu sunt în măsură să dau soluții, dar ceea ce am propus mai sus mi se pare de bun simț. Și dacă tot am pomenit de bunul simț, cred că am adus în discuție și cauza care stă la baza acestor probleme.

Dragoș Mitroi
editor-in-chief FreeRider.ro

Părerea ta este importantă, de aceea te invit s-o exprimi în rubrica de comentarii de mai jos.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • As dori sa-l intreb pe domnul Dan care a postat aici pe 26 iulie 2013, ora 4 si 14 pm., fel si fel de aberatii tipice pentru un individ frustrat: de ce se considera prea batran pentru a se da in skatepark? As mai avea un milion de intrebari pentru acest individ, insa nu i le pun acum. Poate candva, daca as avea ocazia fata in fata. As dori totusi sa-i spun ca provocarile lui demne de mila sunt de cea mai joasa speta (sa faci slalom la viteza mare printre cei ce se plimba prin parc - imi vine sa vomit). De ce ajungi destul de rar pe la munte daca iti plac asa de mult actvitetile extreme? Eu am 46 de ani si fac alergare, ciclism si ajung destul de des si la munte, si la cate o alergare montana si la plimbare prin parc cu fetita. Stau si ma intreb la ce-ti trebuie oare dirt park si pump track in Bucuresti daca tot te consideri batran si nu se cuvine sa apari in astfel de locuri (tu ai spus-o cu gura ta). Eu, la varsta mea, ma prezint foarte mandru la cate un concurs de alergare si fug printre tineri, si nu am nici o problema "dubioasa" in aceasta privinta. Bineanteles ca si rollerii si skaterii vitezomani au aceleasi probleme ca si biciclistii vitezomani si trebuie pusi la punct. Insa despre expresia ta "copii ametiti" ar trebui sa fii dus la plutonul de executie. Nu stiu daca ai copii sau nu, insa tu nu cunosti faptul ca parcurile si locurile de agrement sunt facute exact in acest sens, pentru oameni, batrani si copii de orice fel care sa se joace fara frica si pentru a sarii in stanga si in dreapta fara grija masinilor si a biciclistilor bolnavi ca tine? Ce dumnezeu de mare erou te crezi in astfel de momente cand pui in pericol viata unor persoane nevinovate? Daca vrei adrenalina si activitati riscante iti recomand o lupta intr-un ring de kick-box sau MMA(ca slava domnului, sunt destule sali de arte martiale in Romania) Sa te vad atunci zmeule de hartie! Oare cat de imbecil poti sa fii sa crezi ca este de vina copilasul ala pe care l-ai ocolit in viteza ta demiurgica (si ai avut "ghinionul" sa cazi) deoarece nu a fost atent la manevrele tale de "expert" in ale pedalatului? Pai sigur ca se uita toti la tine si exclama ca esti un prost si ai meritato. Pentru simplul motiv ca asa este: TU ESTI VINOVATUL !

  • @Danny-D HIM numi zice mie de ior , este un parc plin de oameni nu poti cere oamenilor sa se dea din fata biciclistilor cand nu ai loc de roleristi sa mergi mai ales biciclistii cu roleri pe langa ei merg pe drum si bla bla .

    oamenii merg pe locul lor iar ciclistii pe locul lor dar nu atunci cand drumul este incredibil de stramt .
    cand esti pe sosea cine are prioritate pietonul. la fel si cu bicicleta , vreti viteza sunt paduri unde este si mai frumos .

    eu mergeam in ior dar aglomeratia deacolo si nesimtirea ciclistilor ma scarbit si acum merg in chitila si in zonele de langa bucuresti .

    nu poti fi tu un nesimtit si pietonul asta este o ecuatie pentru o problema . daca pietonul da inapoi si tu trebuie sa dai inapoi

  • Parcul este facut pentru PLIMBARE. In parc (nu pe strada) vin persoane sa se relaxeze, cu copii... Acesti copii nu pot si nu trebuie tinuti in hamuri. Acesti copii pot sa fuga, BRUSC in orice directie... SUNT COPII. Noi, cei cu biciclete am venit SA NE PLIMBAM. Nu sa alergam ! "Viteza" noastra trebuie sa fie un pic mai "mare" decat mersul unui om care se plimba ! Astfel, putem in orice moment sa franam, evitand orice schimbare brusca de directie a cuiva. Vital si de bun simt ar fi ca bicicletele sa fie prevazute cu lumini fata- spate iar faza de pe ghidon indreptata in jos, cat sa nu-i orbeasca pe cei care vin din fata.

  • 1. bicicleta nu trebuie interzisa nicaieri... asta e avantajul ei. Vezi idiot gonind prin parc ... te pui in fatza lui... imobilizare + 112. A facut cineva asta vreodata? Daca cei care va plangeti o faceati nu mai pierdeati timpul etalandu-va frustrarile pe net. Pasivitatea e mai grava decat abuzul in sine.

    2. pe carosabil unde vezi ca nu ai loc iti iei toata banda... cand traficul e de asa natura de nu ai loc nici viteza nu e mai mare de 30-40... deci faci fatza.

    Bicicleta inseamna relaxare nu acumulare de frustrari. :)

  • As dori sa intreb partizanii datului extrem in parcuri care este scopul activitatii lor. Devin ciclisti mai buni? Castiga mai multe competitii? La finalul plimbarii primesc premiul intai cu coronita?... In caz ca ati citit in diagonala regulamentul oricarui maraton veti gasi un concept incredibil de neasteptat, socant, aberant, ilogic!!!: "NICI UN PREMIU, ORICAT DE MARE, NU JUSTIFICA ACCIDENTAREA UNUI ALT CONCURENT".

    Un alt aspect al "extremului" in parc este ca veti obtine interzicerea TUTUROR bicicletelor. Este suficient sa dati peste copilul vreunui consilier judetean sau al primariei care sa ia atitudine. Sau poate chiar peste un primar. Ba cu putin noroc o sa fie intezise in tot orasul. Ca au mai fost tentative.

    Si pentru ca aproape fiecare a vorbit despre civilizatie as dori sa dau o definitie a acesteia. Gradul de civilizatie al unei sociatati / religii / minoritati / grup / scari de bloc / etc - este dat de gradul de fericire al copiilor. Pentru ca atunci cand vor creste mari li se va parea normal sa fie fericiti. Si sa ii faca si pe cei din jur la fel. Daca sunt agresati in fel si chip li se va parea normal sa faca la fel. Chiar i-as ruga pe cei care razuie pietonii sau urla ca descreerati sa ne spuna daca au avut o copilarie fericita sau nu.

    Poate ar fi o idee sa vedem manifestatii ciclistice contra acestor domni. Ceea ce faceti dumneavoastra este contra sportului!

  • O pista, fie ca este doar vopsita pe alee, fie ca este construita langa, tot separata se numeste ca este. Pentru ca in momentul in care ai pictat pista, respectiva bucata de alee inceteaza sa mai fie alee.
    Este umpic dificil sa urmaresti biclisti in parc cu radarul. Si cand poti decide ca un biciclist a incalcat regulile in parc astfel incat sa i se acorde amenda? Nu exista semne si reguli de circulatie. Ar fi prea subiectiv, s-ar putea lejer comite abuzuri. O pista delimitata este, pe langa un element de siguranta, si o foarte buna baza pentru reglementari legale. Desigur, presupunand ca este realizata cum trebuie.
    @Geograful Turmentat : Nu, nu este neaparat sa devina parcul mai inghesuit. Pentru ca o pista realizata separat de alee, chit ca fix langa alee, inseamna ca aleea isi pastreaza latimea si deci capacitatea de pana in momentul aparitiei pistei. Deci nici un fel de inghesuire. "aleea mea" = aleea tuturor biciclistilor. Aleea mea, aleea celui de langa mine care este pe bicicleta, aleea fatucii din fata noastra etc. Asa cum, atunci cand ai o familie, casa ta este casa ta, a sotiei, a copilului / copiilor. Si cred ca ai inteles asta foarte bine din prima.

  • Biciclistii amatori de senzatii tari si "provocari" prin parcuri,clar ar trebui amendati usturator.Aceeasi poveste si cu trotuarul.In calitate de pieton, mi se pare jignitor sa fiu stanjenit de biciclisti speriati de trafic.La fel si in calitate de biciclist ma enervez cand ma lovesc de fel de fel de imbecili insirati transversal pe splendoarea de pista rosie, care n-au loc pe trotuarul de jde' ori mai lat ca pista.Altii is lasa copiii inocenti prada, tot in "zona de risc"... or fi atrasi de culoarea rosie a pistei... Pana acum, cel mai neplacut eveniment, a fost sa calc un pechinez(neintentionat).Dintr-o combinatie nefericita de batran + progenitura pe bicicleta + necuvantatorul in cauza, asezati strategic pe latimea pistei, bietul pechinez s-a ales cu "premiul" ,trezindu-se traversat de ambele roti.Ma intreb ce-ar fi fost daca in cauza era un copil.Daca pechinezul a scapat, stapanul ar trebui sa fie mai circumspect in viitor, sau cel putin asta sper.Degeaba avem piste si parcuri daca nu respectam scopul lor.Nu prin restrictii la pedalat prin parcuri se rezolva problema asta, ci prin AMENZI usturatoare atat pentru pietonii cat si pentru biciclistii fara bun simt.Inca ceva.Ultimul eveniment care m-a contrariat a fost sa aud de la organul legii, care oprindu-ma intr-o noapte pe motivul lipsei vestei reflectorizante, in timp ce-mi faceam tura de antrenament (pe strada),ca ar fi recomandat sa circul pe trotuar noaptea... "WTF".Trotuar fara pista.In cele din urma s-a dovedit intelegator tipu' si m-a scutit nu de amenda(480 ron), ci de avertismentul pe care a vrut sa mi-l dea in prima faza.Mentionez ca aveam lumina alba pe fata,rosie pe spate si element reflectorizant pe borseta de sub sa.

  • Mircea 30 July 2013 at 1:33 pm -
    Mi-a placut , chiar zilele astea in Pitesti in parcul nou lunca argesului , au fost cateva incidente si am incercat sa le calmez din simplul motiv ca un bun prieten cu mine pedalam incet , relaxant, in sir indian, cand dintr-o data un copil a intrat in noi am cazut , din fericire fara rani grave , si tot taicaso si masa avea tupeul sa comenteze , bineinteles am vrut sa plecam ca sa nu fie alte polemici dar... stii cume vb aia... nu te pune cu prostu te aduce la nivelul sau si te bate cu experientza...cam asa si in cazul de fata... a fost necesara interventia politiei si so on... ca si regula generala exista pista de biciclete sa fie libera , bineinteles este absurd mai faci un pas ceva suntem oameni si suntem predispusi greselii , stiu ca este greu cu un copil mic plin de energie , si apreciez faptul ca esti un parinte cu ceva minte , tinand cont ca in ziua de azi toti sar la jugulara ta un doi... nu mai conteaza cine e vinovat... inteleg insinctul parental care este unul biologic pana la urma , dar trebuie gandita ca atare... o fapta facuta la nervi... se poate transforma in alte alea... cel mai bine este sa fie toti ( atat cei cu 2 3 4 5 6 7 8 roti ) cat si cei cu 2 picioare relaxati pentru ca noi TOTI mergem sa ne RELAXAM , nu sa ne enervam .
    Va doresc o zii minunata si sper din tot sufletul sa ne intelegem bine cu totii si sa ajungem si noi candva... peste ani la nivelul din germania...sa ajungem pitesti bucuresti pe o pista de bicicleta... dar slabe sanse sa mai apuc eu vremea...aia... nici 1000 de km de autostrada nu avem.... iar eu vreau 120 de km de drum numai pt biciclete.... dar sperantza moare ultima dar moare intr-un final ...sa vedem ce o sa fie ... ar fii frumos daca cei care ne conduc tara sa intrebe populatia... daca fac sport alea alea... vedem peste tot cum X si Y si z-1 ... construiesc deschid renoveaza...sali de sport.... si sunt goale... tinerii sunt in baruri/cluburi... fumeaza de varsta frageda.... alimentatie... nu mai vb.... faci sport => te simti bine => nu te duci la medic => nu cheltui banii => contribui la bunastarea atat economica ( banii faci altceva cu ei ) cat si a mediului sa speram ca acest editorial sa fie citit de cati mai multi dintre noi... ( toti participantii la trafic indiferent de natura lui ) si sa luam aminte . NE PLIMBAM PT A NE RELAXA NU ENERVA!!!

  • @Radu Mititean
    Si marmota uite asa invelea ciocolata in parcu mare: una pentru piste de biciclete de mare viteza, una pentru piste de biciclete de mica viteza, una pentru piste de biciclete si de mai mica viteza (cu roti ajutatoare), una pentru piste de jogging, una pentru piste de skateboard, una pentru reglementarea fiecarui gen de intersectare intre aceste piste si una pentru tribunele in care o sa se aseze pietonii care or sa urmareasca "valorile" cum isi plimba pe aceste piste bucile nadusite in supraelastici! Agrement pentru tot cartieru, frate!
    Pai nu e mai simplu sa reglementezi ca daca ajungi cu bicicleta in parc "ca asa se recreeaza creierul tau" sa nu mergi cu mai mult de 5 km/h si sa depasesti pietonii numai cand ai loc, fara sa-i agresezi in vreun fel? "Recreationalul" tau ca biciclist de parc de ce sa-mi strice "recreationalul" meu ca pieton? Iti place viteza? Mars pe strada! Vrei siguranta de 100% in timpul pedalarii? Mars la sala, la spinning! Daca parcul este deja aglomerat, nu este mult mai posibil ca suprareglementarea prin piste sa-l faca si mai "inghesuit" decat este?
    Cred ca in prezent raportul dintre un biciclist din trafic si un "parcagiu" de genul celor de mai sus este de cel putin 1:10. Daca ii scoti pe tutari astia din parcuri, am avea o vizibilitate fenomenala in trafic ca biciclisti. Ma rog, vreo 3-4 din aia 10 o sa renunte la pedalat in trafic, o fractiune de procent se va curata (deh, selectia naturala), insa tot o sa existe o presiune mai mare pe municipalitate sa ia masuri pentru imbunatatirea circulatiei noastre pe carosabil.
    In rest vorbe mari: "studii", "analize atente", "fezabilitate", "impact" - adica o sifoneala de bani in parteneriat public-privat (dl. Mititean stie mai bine care sunt baietii destepti atarnati de ugerul respectiv, ca na, e mai bine sa fii pe acolo cu ei, ca daca nu curge, pica...).
    Sa disciplinezi traficul intr-un parc in termenii propusi de dumneavoastra reprezinta o viziune simplista asupra comportamentului uman.
    In alta ordine de idei, sunt studii serioase care analizeaza haosul (din perceptie occidentala) intersectiilor din Asia de Sud-Vest. Surprinzator, acolo exista o dinamica care noua ne scapa, dar care reduce foarte mult posibilitatea de accident. Dimpotriva, daca am incerca sa-i reglementam in termenii nostri, am crea niste ambuteiaje infernale...
    @ vlad
    Quod erat demonstrandum - "aleea ta", pe persoana fizica...Mergi in pace, fiule! Vei mosteni cu siguranta Imparatia Cerurilor! Duhul nu-ti prisoseste...
    @alex
    Succes in proiectul ala ca in parcul mare sa faci un padoc si pentru copii! Da-i in puii mei, ca prea sar ca descreieratii in spite si ma deranjeaza la feng shui! Si in padocul ala mai trebuie facut un padoc mai mic pentru aia cu deficit de atentie!
    Baaaa, sovieticii au fost mici copii cu Zidul Berlinului fata de ce potential aveti voi! Doamne fereste de vreo criza majora, sa ajungeti voi pe la niste butoane in spiritul filmului "Das Experiment" ca pe multa lume nevinovata veti beli!
    P.S. In rest, te asigur ca-mi las masina si la 500 m de locul unde am treaba, numai sa fie parcata corect si sa nu incurc pe nimeni! Insa, am mari indoieli ca obezii biciclisti de parc de care povesteam mai sus fac la fel...

  • @ Geograful turmentat: Trebuie facuta diferentierea intre piste destinate cu destinatie in principal utilitara, de tranzit, si cele cu scop predominant recreativ. La una cu rol principal de tranzit, trasata prin parc, este aproape subinteles ca e de dorit sa fie foarte bine separata de partile pietonale, pentru ca se presupune ca va fi folosita de biciclisti grabiti, in viteza mai mare, decat piste cu rol exclusiv recreativ, de plimbare, unde presupui ca biciclistii nu sunt asa de grabiti si deci o delimitare mai putin pregnanta va avea impact negativ mai redus si deci o acceptabilitate ceva mai ridicata ca si comoditate si riscuri. Ideea asta ca parcurile sunt doar pentru pietoni ar trebu revizuita, pentru ca la plimbare e la fel de firesc sa vrei sa iesi in parc si pe role, skateboard sau bicicleta sau trotineta etc. nu doar pe jos, dar din cauza diferentelor mai mari de viteza in parcuri mari e firesc sa incerci sa faci o anumita segregare... zone si alei pt pietoni, zone si alei pt skateboard, role, trotinete.... si zone si alei exclusiv pt biciclete, cu regim de pista.... Eventual si ceva traseu de jogging, in parcuri care sunt cu alei relativ inguste si aglomerate si deci unde si alergatorilor le e greu la slalomul printri pietoni pasind agale si eventual si de mana mai multi, sau cu copii care zburda stanga-dreapta cum ne normal sa poata face intr-un parc.... Asemenea segregari exista in parcurile MARI din multe tari civilizate, si nu vorbesc de USA care nu sutn un exemplu pozitiv in materie de mobiliate. Ideea este ca exisenta unor spatii segregate nu trebuie sa duca la interdictia de a alerga sau pedala pe alei normale (in conditii de tolerat, dand prioritate utilizatorilor principali ai acelor zone si alei, adica pietonilor). Segregarea trebuie facuta numai unde sunt nevoi obiective in acest sens, nu trebuie sa fie regula, dar in parcurile relativ aglomerate se justifica... la fel ca pe marile bulevarde, unde nu functioneaza ideea cu calmarea traficului incat sa fie OK circulatia nesegregata biciclete - autovehicule... Nu exista reteta universala, ci fiecare zona trebuie sa faca obiectul unei analize profesioniste si adaptate solutiile adecvate si rezonabile, si nu lucrat ”la plezneala” cum se cam intampla pe la noi....

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

o zi in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

6 zile in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

o săptămână in urma