Ceea ce s-a petrecut zilele trecute nu face altceva decât să demonstreze încă o dată, dacă mai era nevoie, că toate bicicletele, respectiv componentele, trebuie utilizate doar în scopul pentru care au fost create. Nu va fi niciodată sigur pentru integritatea ta corporală să faci Downhill cu o bicicletă de supermarket sau Dirtjump cu o cursieră. E chiar atât de simplu! Unul din motive se referă la rezistența acelor componente la șocuri și la modul în care sunt construite. Alt motiv se referă la calitatea slabă a unor biciclete produse în China/India/Pakistan și vândute la prețuri aproape incredibile, care pornesc de la 200 de lei. Personal, dacă aș vrea să optez pentru o bicicletă cu care doar să mă plimb în parc, aș alege o marcă accesibilă dar cunoscută. O bicicletă care respectă standardele impuse de Uniunea Europeană. La fel cum procedez când urmează să achiziționez un automobil și verific rating-ul NCAP care se referă la siguranța oferită de conservă în caz de coliziune. Nu că ar conta ca regulă generală, dar în anumite situații chiar îți poate salva viața. Te-ai simți la fel de sigur într-un automobil low cost, construit într-o fabrică obscură, într-o țară de unde știi că provin în genere lucruri de slabă calitate? Nu vorbim aici de lucruri aparent evidente?
Se pare că nu. Nici măcar pentru mine nu au fost. Înainte de anul 2000, când am decis că vreau o bicicletă cu care să sar și cu care să merg la munte pentru a mă da la vale, am făcut aceeași greșeală. Cu prima bicicletă cumpărată din Metro, am început să învăț trucurile de bază pentru trial. În mai puțin de 1 an am reușit să rup cadrul bicicletei, ca apoi să cumpăr unul la mâna a 2a care a sfârșit în condiții similare. Și nici n-aș mai aminti de restul de improvizații. Da, era frumos, acum îmi amintesc cu drag, dar nu sunt foarte sigur că a meritat riscul.
Continuând povestea, la scurt timp, au urmat și altele: brațul drept al angrenajului a cedat și pot spune că am avut suficient noroc încât să nu mă aleg cu câteva coaste rupte în urma impactului ce a urmat. Apoi, datorită șocurilor repetate, suportul pe care se prindea V-Brake-ul a cedat la un moment dat. Axul roții de spate s-a rupt, jantele au fost îndoite fără posibilitatea de a mai fi reparate vreodată. Iar acestea sunt doar câteva exemple și am aflat pe propria-mi piele cum stă treaba. În acea perioadă nu se strofoca nimeni să-ți explice pentru ce anume cumperi piesa respectivă. La fel de bine și la fel de întâmplător, mai pot ceda piese foarte importante, precum pipa, ghidonul, axul pedalierului, axul pedalelor – toate acestea reprezentând de fapt piesele de sprijin pentru mâini sau picioare. Ce urmează după ce una dintre acestea cedează, rămâne doar la mila sorții. Și soarta nu ne surâde întotdeauna. La fel de bine poate ceda și furca dacă nu este exploatată corespunzător sau dacă are o calitate îndoielnică, așa cum s-a întâmplat în cazul băiatului de 14 ani, care a sărit o bordură de mici dimensiuni. O treaptă.
În urmă cu doi ani, ca un caz particular, prezentam pe site o bicicletă de supermarket și scoteam în evidență sudurile furcii, realizate haotic, fără finisaje, în mare grabă. Și asta pentru că este vorba de o furcă ce are un preț de intrare în fabrică de 5$ și de la care nu poți avea nicio pretenție. Și lumea chiar te-ar crede nebun dacă ai avea.
Apoi mai există categoria celor care văd lucrurile într-un mod greu de explicat și pentru care bugetul nu reprezintă neapărat o problemă. Am fost întrebat pe forum în nenumărate rânduri dacă se poate folosi o furcă de Cross Country pentru DirtJump, din simplul motiv că este mai ușoară. Sau dacă poate fi folosită aceeași furcă pentru Downhill. Dacă înțelegi cu adevărat cum se desfășoară aceste discipline și ce reprezintă ele, ar trebui să fie clar ca lumina zilei că vei pricepe la ce stres supui acea piesă. Fiecare producător de componente sau de biciclete menționează în mod clar pentru ceea ce a fost creat produsul respectiv. Și riști să pierzi nu doar garanția produsului.
Înțeleg perfect că nu toți au bugete mari de investit în biciclete și că nici măcar nu sunt dispuși să facă asta. Este perfect normal. Dar este complet anormal să folosești un cuțit de bucătărie pentru tăiat buștenii din curte sau de o lopată pentru a construi un bloc de locuințe. Aparent funcționează, dar pur și simplu sculele nu sunt cele potrivite. Nu-i așa?
Aceeași regulă se aplică și în cazul bicicletelor, iar cei care vor să insiste fără a planifica de la bun început scopul, o vor face pe pielea lor. Tot ceea ce am explicat în acest articol mi se pare a fi de la sine înțeles pentru un om matur, care este conștient de lumea în care trăim, însă cei pe care-i ghidăm în viață ar trebui atenționați. Cazul de față nu este singular dar a fost puternic mediatizat și ar trebui să reprezinte dacă nu un semnal de alarmă, poate o trezire la realitate. Aviz în special părinților dar și celor care au o viziune deformată asupra realității și care trăiesc după principiul mie-nu-mi-se-poate-întâmpla-niciodată-nimic-sunt-construit-din-fier.
Acum te las să te gândești.
Dragoș Mitroi
editor-in-chief FreeRider.ro
În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…
Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…
Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…
Vezi comentarii
Ce bicicleta ati recomanda pentru copii de 3 ani care sa fie de calitate? Am colindat deja mai multe magazine si nu am gasit decat unele foarte grele cred ca aveau peste 10 Kg, cred ca daca cade cu una din asta isi rupe oasele.
Din păcate cam toate bicicletele de copii sunt grele. Există variante din aluminiu dar sunt extrem de scumpe și nu merită, având în vedere că nu o va folosi mult timp înainte să rămână mică. Altfel toți producătorii mari au și colecții pentru copii. Eu am cumpărat una de la Cross, care mi s-a părut că avea un bun raport calitate preț și la care am găsit multe dimensiuni din care să aleg.
Un sfat ar fi să alegeți un model cât mai simplu, fără schimbătoare de viteze, suspensii, frâne pe disc sau alte lucruri care să complice viața micuțului. Dacă doriți cu adevărat să dați o mică avere pe un model de aluminiu, găsiți la Cannondale, dar sar cu mult de 1000 lei.
Primul Fisrt Bike probabil a fost reparat/modificat de primul proprietar, aşa că a fost în stare mai bună. Cel nou...
Trebuia ca la magazin să îi pui pe ăia să ţi-l regleze, că am impresia că sunt obligaţi.
Eu am un DHS şi merge foarte bine... pentru că am mai schimbat diverse pe la el (roţi, pinioane, şa+tijă), diverse reglaje/ungeri/curăţări... şi nu mă lasă la greu. Dar nu mă lasă la greu pentru că nu l-am forţat şi pentru că l-am întreţinut şi am ştiut ce să îi fac. Că dacă mergeam cu el cum a venit (bucată de şpan în jantă - a perforat camera după prima sută de metri, frâne neunse şi nereglate, schimbătoare nereglate, aripi care nu erau strânse bine) nu ajungeam prea departe. Cu bicla asta am curaj să bat munţii la nevoie, păcat că e cam grea (oţel) şi cam leneşă, iar pe sub cadru am văzut că a început să facă rugină (trebuie frecată cu şmirghel, chituită şi revopsită... da' durează şi costă prea mult), probabil consecinţă a antiderapantului de astă iarnă.
Am cumparat o bicicleta first bike, si de noua la prima plimbare am simtit ca tot imi trage ghidonul stanga/dreapta..Dar nu se intampla mereu, si nu stiu care e cauza..Este adevarat ca bicicletele ieftine nu sunt bune de nimic..Nu mai zic ca si cauciucurile im frecau de aripi, a trebuit sa mai trag un pic de aripi sa nu mai atinga..Nu mi se pare normal ca sa aiba aceste probleme o bicicleta nou nouta...Eu am mai avut un first bike la mana a doua, si am fost foarte multumit de aceea bicicleta..Dar am vandut-o..Acum am zis sa iau alta noua dar sa fie tot first bike, si am cosntantat ca noua fiind nu se comporta , cum se comporta aia veche..
E foarte corect articolul, dar aici ar trebui sa intre OPC-ul pe fir. Chiar nu poti condamna doar consumatorii, ca de aia avem stat si legi, si OPC-ul asta. Apoi, cred ca trebuie un echilibru in tot, si daca chiar nu trebuie sa-ti iei cel mai ieftin model, pe mine ma amuza cei care-si iau mtb-uri de 5 - 6000 de lei si fac o plimbare o seara pe saptamana pe trotuar. Un city bike bun gasesti intre 1000-1500 de lei. Daca ce e ieftin e prost, asta nu inseamna ca ce scump e destept. Si sunt foarte multi mtb-isti care nu parasesc niciodata asfaltul.
Subscriu si eu la acest articol, pe care il consider extrem de binevenit. Chiar nu poti si nu trebuie sa iti permiti sa mergi pe orice bicla. Ca unul care am lucrat ca sudor in constructiile de masini (si pe deasupra si pasionat de mecanica), stiu prea bine efectul socurilor asupra materialelor,asupra rezistentei lor. Poate ca si de aceea sunt pasionat de bicla, pe care o consider o minune a realizarii omului. In comparatie cu alte mijloace de locomotie, e mica, e usoara, si poate duce greutati de 5-7-10 ori mai mare decit ea (trekkingul meu are 13 kg si ma duce pe mine, care am 100 de kg si bagajul meu, alte vreo 15 kg, in turele ce le fac, si asta inseamna un raport aproximativ de 1 la 9, deci bicla mea duce o greutate de 9 ori mai mare decit a ei). Si nu iti trebuie cunostiinte vaste de mecanica in acest caz ca sa intelegi ca bicicleta e de fapt destul de sensibila la socuri. Doar avintul tehnologic din ultima vreme, in care s-au realizat componente de calitate care permit anumite activitati cu ea face ca bicla sa fie mai rezistenta, insa la urma urmei, nefolosirea ei corecta, va duce la accidente. In acest sens, imi aduc aminte de patania unui baiat in Piata Victoriei din Bucuresti. Avea o bicla buna, si cred ca se baza mult pe ea, caci, ca sa treaca de o bordura inalta, nici macar nu a mai ridicat roata din fata, ci a intrat din plin in bordura cu ea, crezind ca bicicleta il va ridica deasupra bordurii. Rezultatul? - un snakebite de toata frumusetea. Nu am putut sa nu zimbesc cind am vazut faza, dar mai ales cind am vazut privirea plina de uimire a tinarului la ceea ce a patit, caci cu siguranta nu se astepta sa pateasca asa ceva - chiar nu era constient ca bicicleta nu e o fier, o nicovala, pe care sa iti poti permite sa il bati mereu, fara a avea nici un efect? Dar asta este, daca folosesti bicicleta necorespunzator, oricit de buna ar fi ea, la un moment dat, o piesa, o componenta, va ceda. Si poate fi tragic. Si asta doar pentru ca bicicleta, prin constructie, este o minune a mecanicii. Si de aceea imi place sa imi imaginez bicicleta ca fiind o domnisoara cu care sa umbli mai degraba decit un obiect cu care sa te dai pe oriunde (nu degeaba am dat biclei mele denumirea de Old Misstres:) )
Si inca ceva: ca sudor de meserie, m-am inspaimintat cind am fazut sudurile din fotografia postata. Sunt evidente greselile sudurilor realizate, greseli serioase. Personal, mi-ar fi teama sa ma dau cu o asemenea bicla.
@sundried: Vedeti, astfel de informatii (precum cele din comentariu) pot capta atentia cititorilor. Cred ca ar fi totusi mai util sa explicati aceste chestiuni mai pe indelete decat sa va axati pe ideea ca tot ce e ieftin e foarte prost. Nu este un mesaj care sa aprinda beculetul.
In plus, asa cum s-a mai spus mai sus, este de importanta majora si intretinerea corespunzatoare a bicicletei. Degeaba ai Radon de 1500 euro daca mergi cu ea pana se duc pinioanele si lantul si nu o verifici periodic.
Mai mult de atat, nici pe sfaturile specialistilor din magazinele specializate nu te poti baza tot timpul. Pe unii am reusit sa-i fac sa se contreze in cateva fraze consecutive. Plus ca multi sunt sictiriti si nu se deranjeaza sa dea explicatii clare si la obiect cand le pui intrebari de specialitate si par ofticati ca nu vrei sa cumperi ceva mai scump.
Si ca sa inchei, am o bicicleta din otel HiTen produsa de Neuzer si vanduta in Carrefour cu alta denumire, cumparata la reducere cu 370 lei, bicicleta ce m-a purtat in 2 ani cam 6.000 km pe sosea, poteci de padure si drum de tara si care inca functioneaza bine.
@zeneseu: din pacate dieferentele dintre o piesa buna si una proasta nu prea se observa cu ochiul liber. da, poate ca sudurile arata mai grosolane, dar asta nu inseamna ca nu sunt bune. si apoi, ce te faci cand ajungi la piese forjate? defectele ar fi vizibile initial, dar prin eloxare dispar... ca sa nu mai zic de piesele din carbon, dupa prima lovitura ai sanse foarte bune sa se strice, desi nu au absolut nici o defectiune vizibila. sau cum explici cuiva diferenta intre un rulment bun si unul prost?
din cauza asta mergi la un mecanic si verifici bicicleta, experienta este foarte importanta, si la fel de importanta este ca oamenii sa fie cinstiti si constienti ca o bicicleta stricata poate fi periculoasa.
daca te duci sa cumperi o masina si nu ai habar, iei pe cineva cu tine care stie ce defecte sa caute, sau mergi la un mecanic cu ea... de ce sa nu procedezi la fel si cand iti iei o bicicleta?
Cu tot respectul pentru realizatorul articolului, consider ca ar fi mai util sa specificati si sa exemplificati punctele slabe ale unei biciclete. Mai exact sa evidentiati ce anume este important sa fie bine facut la o bicicleta. Poze comparative intre o sudura buna si una deficitara face cat 1.000 de cuvinte.
Scoateti asta in evidenta si va asigur ca cititorii vor sti ce sa vada la o bicicleta si vor alege in cunostinta de cauza.
Eu unul ma asteptam la lucruri mai concrete cand am deschis articolul.
[QUOTE=XRay;1919380]Salut,am zis acum cateva saptamani ca vreau sa ma apuc de downhill...ei bine am vazut ca are ceva "joc" furca dar,am zis ca"nu-i mare chestie"pana la urma sa dovedit a fi astazi sa rupt furca si am cazut cu gatu in furca.Pe langa asta mi-am rupt mana si piciorul drept nu il mai pot misca:|
Deabia acum mi-am dat seama ca nu-i de facut downhill cu o bicicleta de 700-800 de lei.
Doua luni...nu mai vad bicicleta,daca nu mai mult de atat.[/QUOTE]
Cele de mai sus sunt scrise pe un alt forum de un coleg de-al nostru care s-a incapatanat cu toate ca noi toti l-am indemnat sa stea acasa si sa se uite la TV.
Sa crezi tu ca un copil nu reuseste sa faca diferenta dintre o bicla buna si una de 2 bani. Cand eram mic am fost permanent ofticat ca toate bicicletele mele sfarseau prin a fi aruncate la gunoi ( toate fiind de o calitate , cum ai spus si tu , indoielnica a la Rich Bike/Carrefour ). Dar cine crezi tu ca mi-ar fi cumparat un BMX mongoose serios la varsta de 14 ani? Nimeni , evident. Asa ca orice pusti care incepe pe un anumit drum al ciclismului , incepe de jos in sus. Ce e permanent important e sa ai un spirit al supravietuirii cu tine. Cat despre pustiul care a murit in accidentul ala , poate tu nu ai incredere in TV , dar tin sa iti atrag atentia ca exista dovezi cum ca i-au fost slabite suruburile de la furca bicicletei. Asa ca , hai sa nu ne amagim singuri folosind ca argument pentru calitatea piesei , tragedia unui pusti!