Categorii: Editorial

De ce avem nevoie de biciclete și de piese scumpe

În peste 50% din cazuri, când apare o știre cu o bicicletă sau cu o piesă foarte scumpă, inevitabil încep comparațiile cu diverse obiecte care prin definiție nu pot fi comparate cu subiectul, dar cu toate acestea mulți nu ezită s-o facă. Cea mai des întâlnită este comparația cu automobilele, probabil și cea mai la îndemână dintre toate. Din păcate însă este vorba de două universuri paralele. Urmează apoi motocicletele, smart phone-urile, iar în cazuri extreme, chiar și casele prefabricate al căror preț a scăzut puternic după criză.

În faza a 2a urmează acuzele. O remarcă tipică se referă la inutilitatea prezentării unor biciclete pentru care cei mai mulți dintre noi nu vor fi niciodată dispuși să cheltuiască sume enorme. Sau poate că nu avem de unde. Dar până în acest moment ar fi trebuit să ne fi fost deja inoculată ideea că bicicleta trebuie să fie mai scumpă decât mașina pe care o conducem, așadar unde-i problema? Mai în glumă, dar și mai în serios, există un motiv bun pentru care avem în industrie și produse scumpe. Și nu este vorba de vreun segment de lux, deoarece majoritatea celor care caută produse extrem de scumpe cu care să se facă remarcați, nu cumpără biciclete.

Să plătești 5.000 de euro pe următoarea ta bicicletă sau poate 1.300 de euro pe un sistem de transmisie (vezi imaginea) poate părea o insultă la adresa celor care nu pot decât să te remarce și să te înjure ulterior. Când de fapt, lumea pasionată de mersul pe două roți ar trebui să le fie recunoscătoare celor cu mână largă și buzunare adânci. Ca în orice alt domeniu, produsele de top sunt cele care dau tonul progresului. Tehnologia de top este disponibilă inițial pentru bani foarte mulți, nu spun nimic nou cu asta, dar s-ar spune că unii nu reușesc să-i pătrundă înțelesul. Iar dacă tot este atât de adorată această comparație cu industria de automobile, încearcă să-ți amintești când Airbag-ul sau ABS-ul reprezentau sisteme de siguranță din aria Science Fiction-ului și doar cei bogați și le puteau permite.

Nu spun că 5.000 de euro pentru o bicicletă nu sunt bani mulți. În fond, poți să faci atât de multe cu acești bani încât s-ar putea să ajungi la concluzia că 1.000 de euro sunt mai mult decât suficienți pentru a pedala în voie pe orice traseu care-ți trece prin cap. Iar de restul sumei să profiți pentru a ajunge în locuri în care nici nu ai visat, să mobilezi casa sau să-ți organizezi nunta. Dar când pedalezi pe bicicleta de 1.000 de euro care este dotată cu un schimbător cu tehnologia Shadow sau care vine cu un set de frâne hidraulice foarte decent, uiți de fapt că aceste piese au costat la un moment dat o mică avere. Pe același fir se înscriu și noile sisteme de transmisie cu 1 foaie și 11 pinioane. Sram deja lucrează la variante mai ieftine. În ceea ce privește schimbătoarele electronice, aceeași poveste. Dar în momentul în care le vei achiziționa, le vei lua de bune și vei uita că încă de la lansare câteva sute de nebuni chiar au cheltuit sume uriașe pe acestea, contribuind astfel la dezvoltarea produsului. În linii mari, este aceeași poveste și pentru biciclete.

Așadar orice industrie are nevoie de produse scumpe și de oameni dispuși să le cumpere. Este o formulă simplă, care funcționează și încă foarte bine. Prin urmare, data viitoare când vei fi anunțat de aparția unei noi componente sau a unei biciclete care costă cât o mașina de lux second hand din 2002, privește-o ca pe cea mai bună veste a zilei. Se poate ca într-un timp mai scurt decât te-ai fi așteptat să profiți de pe urma ei. Și chiar fără să știi asta.

Dragoș Mitroi
editor-in-chief FreeRider.ro

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Luati o bicicleta si calculati costul componentelor de pe ea. La calcul scadeti din pretul componentelor 10-30-50% cat primesc discount marii asamblatori (daca nu si mai mult) minus adaousul importatorilor si o sa vedeti valoarea reala a bicicletei. Insa din pacate , in capitalism , valoare de piata nu e data de costul efectiv al componetelor si al fortei de munca ci de cererea , brand si pozitionarea produsului rezultand in umflarea nejustificata si nesimtita a pretului

    Eu de exemplu prefer sa nu mai cumpar sau sa mi-o construiesc pe componente. Altii din pacate , mai multi , prefera sa faca jocul producatorilor. Si uite asa incepe sa creasca pretul. Mi-a zis odata un prof batran : consumatorul e o vita , mulsul e o arta. A avut dreptate. Nu vorbesc de piata romaneasca care e semi-saraca , noi nici nu contam la vanzari comparativ cu altii. Eh nu zic, sunt si la noi destui care arunca banii pe biciclete fancy de multe mii de euro. Dar is multi imbecili la nivel global care ingroasa randurile si dau apa la moara. Este asemanator cu cresterea preturilor la apartamente. O gramada de imbecili care s-au bagat pe 30 de ani sclavi la banca nestiind daca mai pot plati in 10-20 de ani si care au crescut artificial valoarea lor prin cerere.

    Asta e economia pe care am ales-o. Mult fum si calitate ca acum 10 ani dar preturi pe segmente. toata bicicletele sunt gandite in asa fel incat sa vrei mai mult. ARe X si Y dar nu are Z. Are Z si Y dar nu are X. Toate sunt gandite doar sa te jumuleasca in cel mai jenant mod cu putinta.

    Din pacate prostii platesc. si da , le spun prosti nu ca ar avea bani si ca eu n-as avea sau de ce as avea eu treaba cu banii lor ci pentru dau semnale clare la producatori ca sunt niste VITE care trebuie mulse. Iar acest semnal e privit foarte atent de catre producatori. Rezultatele le vedeti pe piata , biciclete dotate decent (nivel de 2016) la 1000-2000 de euro cand pe ele nu este mai mult echipament de 500-1000 de euro. Pentru ca fraieri sunt!

  • Nu dau cu piatra, am doar simpla intrebare - cum va explicati urmatoarea "intamplare": un cunoscut cu un recent deschis magazin de piese si biciclete, se tot chinuie de ceva timp sa ma determine sa inteleg ca o furca ce a costat noua aproximativ 100 E, trebuie aruncata la gunoi pentru ca a prins joc in brate. La intrebarea mea referitoare la schimbarea bucselor si a simeringurilor(~ 10 E), o tine mortis ca "nu, dom`ne, trebuie alta furca noua!" Ce e drept respectivul producator de furci nu are importator oficial pe plaiuri mioritice si, de aici, canci kit-uri pentru revizie. Oricum, insa, mentalitatea middle-man-ului de la noi e clara: jupuim si prostim cat putem, nu sustinem omul sa-si rezolve problema.

  • Pentru mine ca pasionat, un hardtail bine echipat, cu furca pe aer, componente de la deore in sus, schimbator xt spate, frane pe disc hidraulice, cadru Al, mi se pare un pret decent 950 euro, cu reducere...Insa, ce este peste 1500 euro mi se pare putin moft, vb de hardtail, la FS s-ar justifica un 1500-2000 euro. Investesti ceva mai mult dar castigi la confort, control, greutate, placerea de a te da...Inainte aveam un mtb de 21 kg otel, va dati seama diferenta pana la 12 kg...Dar, la noi biclele sunt cam scumpe, nejustificat, in raport cu ofertele Radon, Canyon, Rose ....Adaosuri cam mari si la piese, iar la echipamentein Ro nu prea gasesti calitate, tot CRC e de baza...

  • @Andrei,ai cazut in capcana acestui articol.Articolul de fata are "darul" de a crea frustrari,nu de a spune un adevar.
    Problema se pune in felul urmator:ai nevoie de bicicleta de 5000euro sau echipare XTR?
    Ai nevoie de o caseta de pinioane care costa 150 de euro si te tine1500-2000km(XTR) sau de una de 25euro care tine 10000km(Deore)?
    Multi nu inteleg ca bicicleta este undeva la 30% din performanta unui biciclist,restul fiind bulane,determinare etc
    Din pacate,multi constata ca performantele lor nu s au imbunatatit ,chiar dupa ce au investit citeva mii de euro in bicicleta,si lasa antrenamentul sau iesirile constante pe planul doi.
    Asa ca,ramine la latitudinea fiecaruia sa aleaga ce i face mai mare placere:un MTB de 5000 de euro cu care nu e in stare sa urce dealul de la Academie sau una care se incadreaza nevoilor lui.

  • Ceea ce ați scris este perfect adevărat. Și am adăuga un lucru: românii sunt săraci. Germanii, italienii sau francezii sunt bogați (așa, ca medie). Pentru ei, 5.000 de euro înseamnă mai puțin decât pentru noi. Iar produsele de 5.000 de euro au cam aceleași prețuri, indiferent dacă sunt comercializate la Milano sau la București. Mi s-a luat de retorica aia cu ”dar ce face, frate, bicla aia, de costă atâta?”. Păi face. Și nu e pentru tine. Pentru că tu ești și sărac, și prost.

  • Nu e prost cine cere...

    La fel se intampla in toate domeniile in care tehnologiile avanseaza anual. Vrei ultimul tip de procesor Intel? E de 50 ori mai scump decat fratele lui mainstream, desi merge doar de 2 ori mai rpd. Se fabrica in acelasi loc, cu aceleasi tehnologii, la costuri de 3-4 ori mai mari. O placa de snowboard? Aceeasi poveste.. vrei sa scrie 2015 pe placa ta, desi e decembrie 2014? vei da de 2-3 ori mai mult decat pe una care a stat deja in depozit un an.

    De ce credeti ca au inceput si producatorii de biciclete sa-si puna anul in loc de versiune? As vrea sa vad o comparatie tehnica serioasa intre doua modele din ani apropiati - intr-o luna de utilizare normala ce avantaje ai? cu cate procente scade consumul caloric pentru ca e cu 100grame mai usoara?? cat s-au atenuat socurile (e simplu de urmarit - ii pui un accelerometru si faci niste medii)? schimbatorul ala nou imi taie 0.0x secunde din timp? "transmisia" XXXTR mi-a crescut eficienta si power output de la 250 la 255 watts? :)) exemplele pot continua...
    evident ca un cadru de carbon e mai scump, dar in procesul efectiv de fabricatie o fi de 10 ori mai scump ca sa justifice bicla de 10.000 de euro? de fapt ar putea vinde mult mai multe daca ar avea un markup decent, dar deja exista oferta pentru buzunarele mai stramte si e in interesul vanzatorului sa acopere cu oferta sa si buzunarele mai largi.
    E posibil sa aveti dreptate, sa se duca aia 1-200% peste costul de fabricatie in R&D, dar eu cred veti fi dezamagiti daca luati o bicla de 10.000 euro din raft si incepeti sa taiati din ea tva/markup vanzator/marketing etc. Probabil ca ajung 50-100 de euro in R&D la final. Restul e factura pe snobism. Mai bine v-ar vinde-o cu 3.000 cu conditia sa cotizati 100 de euro la R&Dul lor.

  • Cred că am avut o revelație: articolul ăsta nu este altceva decât un fel de sondaj să se descopere cum gândește clientul român și cât este el dispus să cheltuie pe o piesă sau o bicicletă.
    Ori sunt eu paranoia..
    Cred că ambele :|

    Să fiu puțin on topic.. fiecare va cheltui după cum îl ține buzunarul sau după cum îi dictează piticii.

  • FreeriderPunctRo,da mi voie sa remarc faptul ca titlul articolului este pentru "pitiponci".Orice om cu mintea intreaga,care tine la buzunarul lui ,nu si va pune XTR pe un MTB.
    De fapt,greseala nu este neaparat ca ti ai cumparat XTR,ci mai ales ca l faceti pe un novice care are bicicleta echipata cu SLX sau XT ,sa creada ca e ceva in neregula cu el,cum sa defilezi pe munte cu "jafurile" alea?Pina si diferenta de pret dintre SLX si XT este de multe ori nejustificata...
    Cei care tot trimbiteaza ca s justificate preturile mari ale componentelor sau biciletelor,ii rog sa si faca un upgrade si sa ne comunice timpii pe care i scot pe o urcare sau coborire.
    Eu inteleg o crestere de pret la o componenta sau bicicleta,in conditiile in care ti aduce un plus in performanta(timpi scosi},altfel ,nu este decit marketing de 2 lei...
    Cum poti sa afirmi ca site de promovare a ciclismului,ca maselor le trebuie XTR ,neaparat,pe un MTB?Da' restu' componentelor ce au?Draci pe ele?Sint pentru lumea a 3a?
    Multi nu inteleg ca XTR,XX1 etc,nu sint pentru pulime,nu sint pentru biciclistul de week end,ci pentru oameni care fac performanta si fiecare gram in minus,fiecare secunda conteaza.Atunci poti sa afirmi FreeriderPunctRo ca este important sa ti cumperi componente scumpe...

  • M-am plimbat cu o bicicletă scumpă (~5000$) și pe urmă a trebuit să mă urc din nou pe „bicicleta” mea. Păi mi s-a părut o buturugă!
    Poate și pentru că bicla testată era un FS de carbon iar a mea are cadru rigid și mai aveam și ~500kPa în roți :D
    Un 29'er vs 26".

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

(P) Kross: de la un mic magazin din Polonia, la unul dintre cei mai importanți producători europeni

Fiecare brand de biciclete are o poveste interesantă, unele mai fascinante ca altele și cel mai frumos este când le…

6 zile in urma

Suport de 6 biciclete de la Thule: noul Revert

Thule a găsit o soluție de a transporta 6 biciclete pe un suport care se montează pe cârlig, un suport…

2 săptămâni in urma

Noul Pinarello Dogma XC, hardtail și full-suspension

Pinarello, cunoscut mai degreabă pentru cursierele de top pe care le fabrică, lansează în tandem noul Dogma, o bicicletă de…

2 săptămâni in urma