Test – pantofi ciclism Northwave Dolomites EVO (2015)

Odată cu trecerea timpului şi cu câştigarea experienţei în acest domeniu velo începem să ne îmbunătăţim echipamentul pe care îl folosim atunci când ne dăm. De la bicicletă la haine şi ochelari pentru ciclism toate pot creşte din punct de vedere al calităţii, eficienţei şi funcţionalităţii.

Unul din echipamentele dedicate care face o mare diferenţă atunci când decidem să trecem „la un alt nivel” şi în care merită investit sunt pantofii speciali pentru ciclism. Motivul este simplu – sunt gândiţi să ofere confort şi eficienţă mai mult atunci când pedalezi decât atunci când păşeşti cu ei. Un alt motiv este posibilitatea „clipsării” adică a prinderii lor de pedală prin intermediul sistemului special tip SPD. Pedalând cu o astfel de pereche de pantofi prinşi de pedală îţi poţi îmbunătăţii randamentul cu cel puţin 50%, pentru că acum poţi să şi tragi de pedală nu doar să apeşi pe ea. Îmi place să spun că atunci când clipsezi pantofii în pedală este ca şi cum ţi-ai pune centura de siguranţă în maşină.

Recent am testat o pereche de pantofi Dolomites EVO de la producătorul italian Northwave şi trebuie să spunem că a fost o premieră. Deşi suntem obişnuiţi cu pantofii spd pentru şosea şi mtb aceşti Dolomiţi au fost destul de diferiţi fiind primii de acest tip: înalţi şi similari bocancilor de munte care protejează inclusiv glezna. Faptul că îi comparăm cu nişte bocanci de munte poate nu le face o favoare, în privinţa greutăţii, însă aceşti Northwave nu sunt atât de grei ajungând la 650 grame / pantof mai puţin decât un bocanc de vara de munte.

Iniţial am avut dubii în special în privinţa faptului că pantofii ar fi prea călduroşi pentru sezonul estival, dar am avut plăcuta surpriză să vedem că nu a fost deloc aşa. Cât stăteam pe loc sau pedalam la deal temperatura picioarelor nu părea să fie deloc mai puţin confortabilă. În schimb când coboram se simţea clar răcoarea şi aerisirea care funcţiona perfect. Aşadar putem declara cu convingere că sunt foarte buni pentru vară. Însă întrucât sunt atât de înalţi şi robuşti vor fi la fel de buni şi la toamnă/primăvara când, încălţaţi cu o pereche de şosete mai groase, vor putea fi folosiţi şi la temperaturi mai reduse.

Aspectul este plăcut, robust şi se vede cu uşurinţă că sunt bine construiţi şi de calitate. Pe website-ul oficial ni se spune că aceşti Dolomites EVO dispun de nivelul maxim de performanţă 5 din 5. Noi am simţit acest lucru în trei moduri: prin confortul perfect oferit şi la pedalare şi la push-bike, prin cât de bine şi fix susţine piciorul la interior şi cât de bine îl protejează când ai de executat manevre periculoase la viteză mare, manevre pentru care ai nevoie de sprijin pe picior în timp ce iei virajul.

Talpa acestor Dolomites EVO este specială fiind fabricată de Michelin, o premieră în acest domeniu. Celebrul producător de anvelope auto, moto şi velo a decis probabil că a venit vremea să-şi mai lărgească orizonturile aşa că a lucrat împreună cu Northwave la această talpă interesantă care simulează profilul anvelopei Wild Rock’R 2, anvelopa de top a celor de la Michelin destinată segmentului enduro, trail şi all mountain. Dacă privim de aproape da, regăsim în talpa pantofilor câteva elemente definitorii care alcătuiesc profilul anvelopei Wild Rock’R 2. Acest profil dispune de doi compuşi de durităţi diferite, la fel ca la anvelope, care permit o aderenţă bună pe teren uscat şi friabil, lucru pe care l-am simţit pe traseu când aveam de împins la bicicletă.

Fiind atât de solidă şi eficienta considerăm că talpa de la Michelin, denumita X-Crossbow, înlocuieşte cu succes Vibram-ul pe care îl întâlnim la bocancii de munte folosiţi la trekking. Deşi talpa nu dispune de cele două crampoane frontale (opţionale) pe care le vedem la pantofii normali de mtb, aceasta a avut aderenţă bună la push bike în cele mai multe situaţii, de la stâncă golaşă la pământ friabil din mijlocul pădurii.

Fiind pentru bicicletă talpa dispune de cele două locaţii pentru şuruburile plăcuţei SPD. Acestea sunt acoperite iniţial cu un capac din plastic fixat cu alte două şuruburi. Cu alte cuvinte poţi folosi aceşti pantofi la bicicletă şi fără plăcuţa spd locul dedicat şuruburilor fiind protejat de acest capac. Dacă însă foloseşti SPD plăcuţa metalică este complet mascată de talpă fiind instalată într-o adâncitură. Altfel spus aceasta nu este deloc proeminentă şi nu calci pe ea absolut deloc când păşeşti normal pe pământ, asfalt, gresie etc. Este complet ascunsă şi nu vei „tropăi” aşa cum se întâmplă mai ales cu pantofii pentru ciclism şosea.

Închiderea pantofului este simplă şi eficientă. Se face cu şiret însă nu cu unul obişnuit. Este folosit un sistem pe care-l întâlnim în general la clăparii de schi sau boot-ii de snowboard. La Dolomites EVO avem un şiret foarte subţire însa rezistent de care tragem şi care se fixează cu un blocator din metal şi plastic. Închiderea se face complet dintr-o mişcare, iar şiretul care rămâne liber se strânge şi se fixează dedesubtul cureluşei cu prindere Velcro ce asigură glezna.

La aceşti pantofi am observat, simţit şi apreciat cel mai mult siguranţa şi securitatea pe care o oferă piciorului. Simţi că poţi călca pe orice suprafaţă, dacă mergi, şi simţi că oricât de extrem ar fi virajul pe care-l iei sprijinindu-te într-un picior totul va rezista, iar laba piciorului nu va simţi nimic. Cu ceva vreme în urmă, în timp ce pedalam tare la vale pe un forestier de la roata faţă a sărit o piatră care m-a lovit în degetul mic de la picior. Purtam pantofi speciali pentru mtb însă obişnuiţi, mai uşori şi care nu beneficiau de protecţii deosebite. Pot spune că durerea a fost feroce şi a trebuit să mă opresc să-mi revin. Cu aceşti pantofi cu siguranţă nu vor exista asemenea probleme.

Am trecut şi prin apă cu ei, am traversat pe bicicleta nişte râuri. Şi da, s-au udat însă nu aş putea spune că exagerat de tare. Mă aşteptam să mă simt leoarcă întrucât adâncimea râului nu a fost chiar mică. Fiind însă vară în maxim 30 minute eram din nou „plăcut uscat”. Plasa care alcătuieşte partea superioara a pantofului ajută nu doar la o aerisire bună ci şi la o uscare rapidă după o ploaie sau traversarea unui râu.

În paranteză vă sfătuim ca atunci când aveţi de traversat un râu pe jos, deci nu încălecaţi pe bicicletă, să va descălţaţi şi să-l traversaţi fără încălţăminte. Motivul este faptul că la o traversare pe jos pantofii se udă foarte tare, iar uscarea durează mult dacă nu chiar tot restul zilei. După ce aţi traversat apa pe partea cealaltă nu trebuie să staţi decât câteva minute pentru a va usca pielea de pe picioare după care aveţi la dispoziţie o pereche uscată de pantofi pentru a continua tura. Este drept că traversând încălţat ai picioarele mai protejate însă avantajul unor pantofi uscaţi pe partea cealaltă depăşeşte riscul mic de a te zgâria puţin la picioare.

La spate Northwave Dolomites EVO dispun şi de o agăţătoare, o gaică, de care poţi trage pentru a te ajuta la încălţare. Nu în cele din urmă călcâiul tălpii dispune de un sistem special Michelin de amortizare a vibraţiilor, un fel de arc din cauciuc. Producătorul îi spune „construcţie X-Crossbow double crossbow”. Nu putem spune că am sărit de prea multe ori pe călcâie pentru a simţi această amortizare aşa că îi credem pe cuvânt.

Legat de cost nu sunt prea multe de zis. Northwave Dolomites EVO au un preţ recomandat de vânzare de 655 lei fapt care nu îi face chiar accesibili. Comparaţi însă cu alte opţiuni de pe piaţă observi în primul rând că nu prea mai găseşti ceva asemănător, un pantof înalt de ciclism compatibil spd care să protejeze şi glezna. Ce mai găseşti înalt şi cu diferite protecţii sunt pantofi dedicaţi pentru iarnă la preţuri de peste 800 lei.

Apreciem că aceşti pantofi completează o nişă interesantă pe piaţa ciclismului offroad oferind absolut toată protecţia de care are nevoie un ciclist. În primul rând susţinerea gleznei este foarte apreciată întrucât ai nevoie de aşa ceva şi când faci push-bike şi când cari bicicleta în spate, dar şi când mergi tare la vale şi te sprijini în picior pe virajele extreme. Pentru noul segment enduro, trail şi all mountain care începe să se simtă şi la noi, aceşti Dolomites Evo reprezintă la acest moment cea mai bună alegere.

Avantaje

  • Suficient de uşori;
  • Aerisiţi;
  • Robuşti;
  • Protejează bine piciorul;
  • Susţin şi protejează bine glezna;
  • Suficient de aderenţi la push-bike;
  • Plăcuţa SPD mascată complet în adâncitura tălpii îi face perfecţi şi la mers;
  • Design plăcut.

Dezavantaje

  • Preţ destul de mare, dar justificat.

Importator: BikeFun
Pret: 655 lei

Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

o zi in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

7 zile in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

o săptămână in urma