Piaţa computerelor de bicicletă este bogată în ziua de azi. Avem opţiuni disponibile de la o mulţime de mărci, partea şi mai bună fiind că mai toate sunt de calitate, informaţiile obţinute folosind aceste ciclocomputere, fiind de încredere. Wahoo este una din aceste branduri care, deşi tânără, fondată fiind în 2009, a crescut repede, mulţumită tehnologiei care este azi la îndemâna oricui. Pe de altă parte Wahoo a venit cu propriile inovaţii şi nu s-a limitat la duplicarea specificaţiilor oferite de mărcile consacrate de pe piaţă.
În martie tocmai ce aveam în redacţie modelul Wahoo Elemnt Roam, pentru ca astăzi să testăm şi fratele mai mic, varianta Elemnt Bolt de la Wahoo. Acesta din urmă este mai mic, are dimensiuni fizice chiar mici în comparaţie cu ciclocomputerele inteligente din ziua de azi, iar ecranul este alb-negru. Pentru mine acest lucru este un avantaj întrucât în primul rând oferă autonomie mai mare bateriei. Spre exemplu, am obţinut 184 km de mers cu bicicleta cu o singură încărcare. Oficial Bolt are o autonomie de 15 ore.
Wahoo Elemnt Bolt se găseşte la vânzare în două variante, fie „bundle”, adică set care include computerul şi toţi cei 3 senzori – viteză, puls şi cadenţă, sau doar computerul separat. Dacă iei doar computerul, ulterior poţi cumpăra separat şi senzorii.
În cutia bundle vei găsi următoarele:
Un detaliu pe care-l consider important ţine de suportul outfront. Spre deosebire de modelele altor marci, acesta este extrem de uşor de instalat. La partea dinspre ghidon are o balama şi un singur şurub în partea celalaltă, care se înşurubează pe sus. Este extrem de facil de instalat în comparaţie cu alte mărci care au două şuruburi foarte mici şi pe care trebuie să le mai şi potriveşti perfect în găurile lor pentru a nu strica filetul. Când şuruburile astea se mai şi instaleaza pe dedesubtul ghidonului, fixarea devine un mic coşmar.
Un alt detaliu mic, dar foarte util este că suportul vine cu „cauciuc integrat”. Nu mai ai nevoie de vreun manşon din cauciuc pentru a obţine aderenţa dintre suportul din plastic şi ghidon, suportul are propriul cauciuc pe interior care mai este şi bine fixat, nu-l poti pierde din neatenţie. Acestea sunt mici detalii, dar multora ne fac viaţa mai uşoară.
Un alt detaliu util doar pentru unii ce-i drept, dacă obişnuieşti să participi la concursuri UCI, este micul şurub din suport care fixează semi-permanent computerul de suport. Este un avantaj pe care îl vei avea la primul tău concurs UCI întrucât, având acum computerul fixat „permanent” de bicicletă, vei putea căntări bicicleta cu computerul pe ea. Altfel, ar fi trebuit să-l dai jos, iar greutatea corectă a bicicletei ar fi trebuit s-o obţii altfel…
S-a tot vorbit prin alte recenzii de forma „aerodinamică” a ansamblului suport + computer Wahoo Elemnt Bolt. Sincer, mie-mi place pentru estetică, arată bine ce-i drept. Dacă este şi într-adevăr „aero” şi mai ales cât de mult îţi îmbunătăţeşte timpii, voi lăsa expertii să se pronunţe. Adevarul e ca pentru “muritorul de rând”, treaba asta nu prea contează.
Există la această oră pe piaţă şi o nouă variantă pentru Bolt, mai precis Wahoo Elemnt Bolt Stealth. Acest computer are practic altă culoare, este negru faţă de griul original şi are o funcţie nouă în soft, mai precis ANT+ LEV, adică poţi controla direct de pe el funcţiile unei biciclete electrice.
Navigaţia pe Bolt mi-a placut şi am observat cu plăcere că foloseşte funcţia „track up” în loc de „north up”. Cu track up tu te deplasezi tot timpul înainte, harta rotindu-se în jurul tău. Cu north up harta este fixă, cu Nordul în sus, iar tu, reprezentat cu săgeată, eşti cel care se roteşte pe ecran. Opţiunea 2 nu este recomandată întrucât nu rareori ajungi să te deplasezi în jos pe ecran, stânga devenind dreapta. Pur şi simplu este „contra-intuiţiei”.
Dar la Bolt este bine întrucât tu, ca săgeată pe ecran, eşti tot timpul cu vârful în sus. Pe hartă traseul tău este desenat sub forma unor săgeţi punctate suprapuse pentru hartă. Este chiar uşor de navigat. Pe măsură ce te deplasezi în urma ta rămâne şi track-ul parcurs sub forma unei dungi continue. Aşadar ştii nu doar unde urmează să mergi ci şi de unde vii.
Pentru a avea track-ul pe ciclocomputer mai întâi acesta trebuie să ajungă pe telefon, fie ca attachment într-un email, prin Whatsapp etc. Track-ul mai poate fi importat în aplicaţia Wahoo şi direct din Strava spre exemplu, dacă ai traseul în contul tău. Odată track-ul importat în aplicaţie, acesta va fi automat transmis şi spre computer, nu trebuie să mai apeşi tu pe nimic.
Când eşti în timpul navigaţiei, util este şi cum ţi se afişează diferenţa de nivel şi profilul track-ului. Este foarte precisă şi ajută mult la psihic, să ştii cât mai ai de urcat. Pe de altă parte când navighezi, în cazul în care greşeşti traseul, computerul nu re-rutează automat, trebuie să observi singur că ai greşit şi să te întorci.
Senzorii Wahoo cu care vine Bolt sau pe care îi cumperi ulterior, transmit folosind ambele protocoale, ANT+ şi BT Smart mai precis. Când urmează să-i împerechezi cu ciclocomputerul acesta va „vedea” ambele semnale, iar tu alegi să te conectezi cu cel pe care-l doreşti, ANT+ sau BTS. De precizat ca semnalul BT îl vei vedea pe ecran cu nume întreg, spre exemplu „Wahoo Tickr”, dacă vorbim de senzorul de puls, în timp ce acelaşi senzor va avea doar un cod atunci când vorbim de semnalul ANT+. Pe o notă personală pot spune că recomand, chiar şi la modul general nu doar în cazul recenziei de faţă, conectarea senzorilor cu computerul folosind semnalul ANT+. Se pare ca BT-ul este mai instabil fiind mult mai intens folosit cam de toate electronicele din jurul tău.
La Wahoo Elemnt Bolt poţi conecta şi alţi senzori, spre exemplu cei de putere, aşa cum am facut şi noi când am testat pedalele Assioma Favero. Computerul îţi permite să împerechezi şi controlezi pedalele din aplicaţia proprie sau folosind direct aplicaţia Favero în cazul de faţă.
Senzorul de puls Wahoo Tickr vine cu o inovaţie foarte tare sincer. Nu te ajută cu nimic special, dar este din categoria „cum de nu s-a gândit nimeni la asta până acum”. Ştim că centura clasică de puls este o bandă elastică ce se prinde în jurul pieptului cu ajutorul unei mici catarame. Peste bandă se prinde senzorul în două capse. La Tickr senzorul în sine este catarama, centura prinzându-se în capse de-un capăt şi de celălalt al senzorului. Este doar genial, nu te ajută cu altceva. Poate doar să fie centura cu 2,22 grame mai uşoară.
Dar computerul Bolt este cel care ne interesaeză totuşi cel mai mult. Am observat că a fost echipat cu acelaşi soft ca fratele său mai mare, Roam, Bolt fiind însă mult mai mic. Neavând ecran tactil computerul are destul de multe butoane, 6 mai precis: cu cel de pe partea stângă îl porneşti şi accesezi setările, cele două butoane de pe dreapta sunt „sus-jos” şi un fel de „zoom” pentru câmpurile cu informaţii de pe ecran, iar cele 3 butoane din partea de jos permit schimbarea paginilor şi confirmarea mesajelor.
Fiind alb-negru, ecranul lui Bolt este extrem de clar fi foarte vizibil indiferent de vreme, soare sau nor. Cifrele sunt „sharp” chiar şi când ai cel mai mare număr de câmpuri pe ecran, 9 mai precis, şi când fontul este cel mai mic. Chiar şi aşa, nu vei vea probleme cu citirea, decât dacă porţi în general ochelari, iar la tură nu îi iei.
Însă Wahoo a devenit cunoscut în lumea ciclocomputerelor în special datorită integrării complete cu aplicaţia de pe telefon. În general pentru a folosi un computer smart cu aplicaţia sa de pe telefon, la finalul fiecărei acţiuni de pe computer sau telefon trebuie să mai apeşi ceva pentru a le sincroniza pe cele două. La Bolt şi Wahoo în general, nu mai este nevoie, pentru că imediat ce ai schimbat ceva pe telefon sau pe computer sincronizarea se face automat şi imediat.
Este o caracteristică bună, dar care m-a nedumerit la început. Credeam iniţial, că este nevoie ca cele două, telefonul şi computerul, să fie conectate pentru a putea folosi ciclocomputerul. Acest lucru este pe jumătate adevărat. Pe de o parte poţi folosi computerul aşa cum este, doar îl pornesti, aştepţi puţin să prindă gps-ul şi porneşti în tură. Sau mai faci câteva operaţii pe telefon şi porneşti în tură după ce este şi telefonul conectat la computer. Aceasta a 2a situaţie este necesară când vrei ca la final de tură să ai sincronizare automată cu Strava spre exemplu, sau dacă vrei să ai „Live Tracking” în timpul turei.
Live Tracking consider că e foarte utilă. Practic poţi ţine la curent prietenii şi familia cu traseul pe care îl faci. Ei vor primi pe mail un link cu locaţia ta în timp real. Nu văd şi traseul pe care ai fost sau pe care urmează să mergi ci doar punctul şi locul în care eşti la momentul respectiv.
Funcţia mai este utilă şi când ai de gând să te întâlneşti pe traseu cu alţi cicilşti. Spre exemplu la turele în grup când îi urmăreşti pe ceilalţi sau când vrei să te întâlneşti cu un grup care te aşteaptă.
O funcţie interesantă pe care nu o găseşti la alte computere sunt LED-urile din partea de sus a ecranului. Acestea sunt folosite drept o modalitate de afişare a informaţiei în plus faţă de ce vezi pe ecran. Totul poate fi configurat de pe telefon, LED-urile oferindu-ţi informaţii fie despre navigaţie, viteză, putere sau puls.
Faptul că Bolt este smart înseamnă desigur şi că îţi afişează pe ecran mesajele importante primite pe telefon, cum ar fi sms-uri, telefoane sau emailuri. Dar asta doar dacă alegi tu din aplicaţie. Dacă nu vrei să fii deranjat în timpul turei poţi alege asta. Şi tot pentru ca e „smart”, cu Bolt poţi de asemenea controla trainer-ul smart de acasă, fiind astfel în măsură să sari peste alte softuri ajutătoare care fac acelaşi lucru.
Per total mi-a plăcut acest computer. Îl văd perfect pentru cei care nu apreciază ciclocomputerele mari, dar care doresc totuşi să aibă la îndemână toate funcţiile complexe oferite de acestea. Este un computer mic şi „simplu”, cu ghilimele pentru că nu e deloc simplu, în sensul că oferă cam tot ce găseşti şi la fraţii mai mari, dar este simplu pentru că nu este nici color nici cu ecran tactil. În schimb este robust, rezistă bine la ploaie şi are o autonomie suficient de bună.
Importator WheelSports Romania
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…
Prologo AGX înseamnă „Aventură, Gravel, Ciclocros”, iar noua serie de produse din această gamă vine cu control al alunecării și…