Mersul pe bicicletă are o mulțime de forme, una din ele fiind cicloturismul. Dacă „pe vremuri” cicloturism se făcea folosind doar coburi instalați pe lateralele roților bicicletei, o metodă destul de greoaie, astăzi poți face cicloturism și în alte feluri. Mai precis folosind coburii „ușori” ce se instalează fie sub șa, fie în fața ghidonului, fie în interiorul triunghiului cadrului. Sunt coburi de capacități mai mici, dar al căror aventaj este că sunt mai ușori și se instalează (mult) mai ușor, neavând nevoie de alte suporturi sau portbagaje. De asemenea îți permit și ție să fii pe bicicletă mult mai agil.
Fac ciclotursim din 1998 și am trecut cam prin toate fazele sale de dezvoltare. Am folosit la greu coburii clasici, de mare capacitate, instalați pe laterale, iar acum când a apărut „noua generație” am fost destul de sceptic văzându-i în primul rând atât de mici. Însă trebuie din start să nu facem greșeala spunând că noii coburi ușori îi înlocuiesc pe cei clasici. Cei clasici și mari vor rămâne la fel de utili, fiind destinați turelor lungi de cicloturism, ture care durează săptămâni sau chiar luni de zile.
Coburii aceștia mici sunt gândiți pentru turele rapide și relativ scurte, turelor de „bikepacking”, la care nu ai nevoie să ai la tine prea mult echipament. Totuși să nu fiu greșit înțeles. Deși noii coburi sunt mai mici, ei sunt în continuare suficient de încăpători pentru a lua cu tine echipament necesar pentru o tură de 2-3 chiar și 7 zile, dacă esti genul ultra-eficient cu managementul spațiului.
Este și cazul coburului M-Wave BP care se instalează fără scule, direct sub șaua bicicletei. Are o capacitate de 11 litri, este complet rezistent la ploaie și are o greutate de doar 500 grame. Dimensiunile sale sunt de 530 mm lungime, 150 mm lățime și 130 mm înălțime.
Este construit din două straturi de material. Cel exterior este un material textil rip-stop rezistent, iar cel interior este cusut separat fiind complet impermeabil. Practic nu este nevoie să îți pui hainele din interior în pungi pentru a le feri de apă. Alte zone sunt dublate cu material solid pentru un plus de robustețe. Pe de altă parte este posibil ca geanta să fie perforată în timp, dacă șaua stă prea jos, iar geanta se atinge de frâna tip v-brake, dacă nu ai disc. În poza de jos să văd locurile unde a apăsat frâna clasică a unei cursiere.
Exteriorul are câteva elemente reflectorizante utile noaptea, dar care am descoperit că sunt acoperite de chingi atunci când coburul este instalat.
În partea de sus avem și un elastic sub care mai poți pune o haină, gen jachetă de vânt sau ploaie, pentru a avea acces rapid la ea. Tot în acest loc poți fixa și casca dacă nu o folosești.
Prinderea pe bicicletă se face în două etape: prima dată fixezi chinga care trece prin interiorul rail-urilor șeii, la fel ca la o gentuță normală de șa pentru scule. Pasul doi este fixarea celor două benzi velcro de tija de șa. Cele două prinderi fac ca geanta să fie destul de bine fixată și fixă. Nu se va mișca stânga-derapta decât dacă sprintezi și pedalezi în forță ridicat din șa, lucru care ar fi de preferat să fie evitat.
Din păcate prinderea de railuri mi se pare nefericită întrucât greutatea genții trage în „răspăr” de cusăturile chingilor așa cum se vede din poza de jos. Nu este exclus ca la un moment dat ceva să se rupă. Ca să rezolv problema, am adăugat o chingă suplimentară care și asta trece prin spatele railurilor însă înconjoară complet geanta, susținând-o mult mai bine.
Închiderea coburului M-Wave BP este interesantă și se face prin rulare. Asta înseamnă că poți avea la interior mai multe sau mai puține bagaje, închiderea ajustându-se automat prin rulare, la cantitatea de echipament din interior. Este o tehnică bună, întâlnită des, pentru că pe de o parte este ermetică, nu va pătrunde apa și pe de altă parte spatele genții nu va atârna inestetic dacă ai umplut doar jumătate din cobur.
Partea superioară a „capacului” dispune și de un suport în care poți prinde stopul de bicicletă. Având în vedere că geanta se prinde de șa și tija de șa, este clar că nu mai poți folosi tija de șa drept suport pentru stop. Așa că cei de la M-Wave s-au gândit bine când au oferit acest suport. Dispune de mai multe găurele în care poți prinde stopul, în funcție de cât de rulat este capacul. Din păcate poți folosi doar stop care se fixează cu acea agățătoare clasică, deci nu și dacă prinderea se face cu ajutorul unui inel din cauciuc sau silicon.
În partea de jos geanta este echipată și cu două chingi elastice care sincer, nu știu ce rol au. Probabil că mai poți agăța și acolo ceva deși nu este recomandat pentru că se va murdări de la ce aruncă roata.
Un bonus al acestui cobur este că instalat fiind în acest loc, beneficiezi automat și de un „ass-saver” gigant. Așadar nu vei mai avea nevoie de aripă pentru roata spate a bicicletei.
Pentru a obține mai multe păreri despre acest produs, l-am rugat pe Bogdan Ceapraga de la Asociația Adevărații Veloprieteni, un randonneur experimentat, cu multe ture de sute de kilometri la bord. Cu ocazia brevetului de 600 km, Bogdan a luat cu el coburul pentru a vedea cât de mult îl ajută. Iată ce ne-a spus el:
„Prima impresia a fost una buna intrucat spatiul pus la dispozitie de aceasta geanta a fost mai mult decat suficient, iar greutatea a fost mai mica. Dimineata insa cand am urcat in sa am avut ceva emotii, mai ales deoarece fusesem prevenit de mai multi colegi rutieri de faptul ca in curbe ma va pune in dificultate o astfel de geanta intrucat nu are o prindere fixa pe cadru sau tija de sa si ma va trage in directia opusa virajului in partea din spate.
Trebuie sa recunosc insa ca am avut un soc in momentul in care m-am ridicat prima oara in picioare pe o urcare si am inceput sa apasa cu putere in pedale cum sunt obisnuit. Imediat ce am facut asta geanta nu a intarziat sa ma “certe”. La fiecare pedala geanta ma tragea in partea opusa in spate.
Am trecut peste moment si am zis ca merg mai departe si ce-o fi o fi. Pe urcarile ce au urmat fie am ramas in sa, fie am mers mult mai disciplinat in picioare, tinand bicicleta cat mai dreapta din ghidon, fara prea mult balans lateral, ceea ce era foarte diferit de stilul pe care il preferam, fiindu-mi mult mai comfortabil sa folosesc toata greutatea corpului pe fiecare pedala, miscand insa astfel bicicleta foarte mult stanga-dreapta. Cred ca a durat in jur de 100 de kilometrii aceasta stare de temere pana cand am prins curaj si am inceput sa fortez pe urcari.
Pana la urma am realizat ca e vorba doar de acomodare. Era intradevar o greutate in plus ce trebuia controlata, insa am reusit fara prea mare greutate sa revin la stilul de pedalat preferat atunci cand ma ridicam in picioare, avand grija sa contrez din ghidon feedback-ul oferit de geanta. A fost bine, chiar foarte bine! Si am fost foarte multumit! In curbe nu mi-a pus deloc probleme. Nu am simtit nici macar o data ca ma trage in alta directia decat aceea in care voiam sa duc eu bicicleta. Am tot strans de cataramele de la curelele de prindere de sinele de la sa, insa cred ca nu era necesar intrucat colegii de pluton mi-au spus ca geanta nu avea joc aproape deloc.
In concluzie, pot spune cu incredere ca acest tip de geanta este cea mai buna solutie pentru turele de anduranta dintre cele testate de mine. In combinatie cu gentuta de cadru cu prindere in interiorul triunghiului, deasupra bidoanelor si posibil cu o geanta de ghidon ar fi din punctul meu de vedere solutia perfecta pentru orice tura ce depaseste 4-500 de kilometri.”
În ciuda dimensiunilor mici pe care o are coburul M-Wave BP, are totuși o capacitate de 11 litri, așadar mai mult de două bidoane mari de apă plată. Spațiul destul de mare s-a confirmat și prin lucrurile pe care am reusit să le introduc. Un exemplu este cel din imaginea de mai jos unde am pus: set vase cu oală, mâner și capac/tigaie cu volum de 1,25L; spork; butelie gaz de 410 ml; arzător cu gaz; două seturi cu tricou și pantalon ciclism; jachetă de vânt; jachetă de ploaie; tricou bumbac; maiou termic și două perechi de șosete. Dacă le îndesam și mai bine mai intra și ceva lenjerie intimă.
Echipamentul acesta ar fi suficient dacă noaptea o petreci la cabană, refugiu montan sau în cort. Cu toate astea, consider că mai ai nevoie de două-trei lucruri cum ar fi încălțăminte de schimb pentru seară, ceva „moale” în care să dormi plus eventual chiar un sac de dormit și desigur cosmeticele. Așadar în plus față de coburul M-Wave BP ar mai fi nevoie de un rucsac, cobur de ghidon sau pentru triunghiul cadrului, însă doar dacă tura se anunță mai lungă și mai sălbatică, fără posibilități de cazare „civilizată”.
În concluzie, coburul M-Wave BP mi-a plăcut. Îl găsesc foarte util și suficient de încăpător pentru ture scurte și medii. Este foarte robust construit deși are un „călcâi al lui Ahile” de care trebuie să ai grijă adăugând acea chingă suplimentară. Mi-a placut foarte mult că este 100% impermeabil și am găsit utile micile accesorii fixate pe suprafața sa. Nu în ultimul rând prețul este excelent. La banii ăstia nu cred că există pe piață alt produs „brand-name” la fel de bun.
În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…
Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…
Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…
Vezi comentarii
Foarte util produsul, pacat ca unele cusaturi au cedat inca de la prima utilizare.
Mai rau, reprezentantul Sport X Team m-a dus cu zaharelul ca se va schimba imediat produsul dar ca momentan nu este pe stoc. Dupa cateva saptamani si telefoane (la care am primit mereu acelasi raspuns - reveniti cu un telefon peste 2-3 saptamani) am uitat/lasat-o balta.
Seriozitate maxima din partea Sport X Team, NOT !!!