Este bine de știut din start că traseul de față este destul de greu. Se desfășoară în buclă și din acest motiv, startul poate fi de oriunde, însă noi am ales să plecăm din Bumbești Jiu, spre sud. Din centrul orașului vom face foarte repede dreapta, pe DC 149, cu direcția Schela. Astfel, urcarea noastră spre pas se va face dinspre Schela. Se mai poate pleca din Vulcan sau Petroșani, dar și din orice alt sat mic aflat de-a lungul traseului.
Bicicleta ideală pentru această tură este gravel bike-ul întrucât, din cei 82 respectiv 111 km, dacă faci tura lungă, doar 16 km sunt pe forestier. Desigur, se poate și pe mtb, dar vei fi dezavantajat la viteză, pe porțiunile de asfalt. Pe cursieră nu este recomandat.
Spuneam că este un traseu greu, pentru că urcarea în pasul Vâlcan este dificila, indiferent din ce direcție o faci. Ca noi, din sud, dinspre Schela, pe drum forestier, sau din direcția cealaltă, din nord, dinspre Vulcan, pe asfalt. Este greu pentru că avem rampe foarte abrupte, indiferent pe ce parte o luăm, uneori chiar și 20%.
Pe de altă parte, dacă pleci dimineața devreme, vei avea suficient timp să parcurgi tura, chiar și cu multe pauze de-a lungul ei. Tura lungă, noi am făcut-o în aproximativ 10 ore, în ritm lejer.
Pasul Vâlcan se află la altitudinea de 1.621 m, iar Bumbești Jiu la aproximativ 350. Așadar până sus, avem de urcat peste 1.300 m diferență de nivel, pentru că mai avem câteva mici coborâri, pe care trebuie să le urcăm la loc. Dacă parcurgi drumul invers, dinspre orașul Vulcan, diferența de nivel este mai mică, întrucât orașul se află la aproximativ 660 m altitudine.
Dacă facem tura lungă, cu extensie prin satul Merișor, mai avem de urcat un pas mic, acesta aflat la altitudinea de 960 m. Merită să facem și bucla Merișor, pentru că drumul este asfaltat, iar peisajul pitoresc. Atenție însă că urcările sunt, în continuare, destul de grele.
De-a lungul traseului vei găsi câteva izvoare, primul la km 17, adică puțin după ce se termină asfaltul. Un alt izvor este la km 40, înainte de a intra în Vulcan. Desigur că o dată ajuns în Vulcan, poți face o aprovizionare mai serioasă, de la magazine. Un al 3lea izvor este la km 60, pe DN66, asta dacă ai ales să faci tura lungă. De asemenea, la km 26 al turei, vei găsi un canton silvic unde, dacă este deschis, te poți adăposti la nevoie.
„Tour du Vulcan Pass” făcut în două variante de distanțe. Track-urile gps ale ambelor ture pot fi descărcate de aici.
Pornirea din Bumbești Jiu o facem pe asfalt și continuăm așa până la km 15 al turei, unde intrăm pe forestier. Până aici drumul este în urcare lejeră, perfect pentru o încălzire bună. Mai departe, avem în jur de 16 km de drum forestier în urcare, pe alocuri dificilă spre foarte dificilă, și din cauza rampei abrupte, dar și din cauza terenului. Din când în când drumul este foarte bolovănos, în special pe zonele abrupte.
La km 31 vom fi ajuns în pasul Vâlcan unde întâlnim Monumentul Eroilor. În general aici bate vântul extrem de tare, momentele când doar adie fiind foarte rare. Ca să faci o pauză te poți adăposti în spatele statuilor, unde te schimbi de hainele ude și pregătești de coborârea extremă. Coborârea este extremă întrucât, pe alocuri, panta este foarte abruptă, peste 20%. Trebuie să ai frâne foarte bune și grijă foarte mare să nu pierzi controlul bicicletei. În doar câțiva zeci de metri poți prinde peste 80 la ora!
Din pasul Vâlcan începe asfaltul, care nu se va mai termina până înapoi în Bumbești Jiu, indiferent dacă faci tura scurtă sau lungă. La km 42 vei fi ajuns în orașul Vulcan. Cum spuneam, aici poți face o pauză mai lungă, poți trage la o terasă pentru o pizza și cola.
În continuare, ai de ales dacă, la sensul giratoriu din Vulcan, continui drept, spre nord cu direcția Merișor, sau faci dreapta, intri în oraș și începi, practic, întoarcerea spre Bumbești Jiu, întrând pe Defileul Jiului.
Dacă faci tura lungă, vei continua cu drum liniștit, asfaltat, în urcare ușoară pentru primii kilometri. Apoi panta se accentuează, iar la unele serpentine, vei întâlni, iar, cățărări dificile. La km 52 vei fi ajuns în vârful celui de-al 2lea pas al turei. De aici începe coborârea spre Merișor, unde te vei intersecta cu DN66. De aici, și până la finalul turei, în Bumbești Jiu, vei circula doar pe drum național, cu traficul pe care îl cunoaștem, destul de aglomerat. Totuși nu mi s-a părut de speriat, mai ales că până în Petroșani, urcările se fac pe două benzi, așadar mașinile vor avea loc suficient să te deăpșească.
Ajuns pe DN, vei începe imediat cu o nouă urcare, însă de data asta, rampa este mica. Urcarea ține în jur de 4 km, după care vei fi doar în coborâre până în Bumbești Jiu. Ocazional mai sunt porțiuni drepte, sau chiar urcări scurte, dar trendul general este clar la vale. În Petroșani mai poți face pauză la o benzinărie, pentru a te pregăti pentru „asaltul Defileului Jiului”, încă aproximativ 40 km.
Odată intrat pe Defileul Jiului, traficul poate fi aglomerat, însă întrucât drumul este îngust și virajat, mașinile circulă, în general, cu viteză mică. Trebuie pedalat ordonat, cât mai aproape de marginea drumului, așa cum spune și Regulamentul de Circulație. Trebuie să reții că, în general, tirurile nu au loc să te depășească, drumul fiind tot timpul virajat. Așa că atunci când au loc, vor accelera la maxim pentru a profita de scurta ocazie.
În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…
Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…
Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…