Categorii: Trasee bicicleta

Traseu bicicletă – munţii Baiului şi Piatra Mare

Tura de bicicletă parcurge aproape în întregime munţii Baiului şi munţii Piatra Mare. Returul la locul de start se face, în cazul de faţă, pe DN1, dar fiind traseu în buclă, plecarea poate fi oriunde de-a lungul traseului. DN1 nu este „de speriat”, în weekend traficul fie este extrem de lent din cauza aglomeraţiei, fie e liber aşa cum s-a întâmplat când am făcut noi tura, probabil din cauza pandemiei. Este un traseu greu pentru care ai nevoie de condiţie fizică bună spre foarte bună. Track-ul gps îl puteţi downloada la finalul articolului.

foto Andrei Brebulet

Trebuie ţinut cont şi de faptul că pe această buclă de aproape 100 km, avem o porţiune de hike-a-bike cam „absurdă”, urcarea din valea Garcinului spre cabana Piatra Mare. Avem o lungime de aproape 2 km cu diferanţă de nivel de puţin peste 600 m şi rampă medie de aproape 35%. Totuşi, dacă nu vrei să traversezi munţii Piatra Mare, tranzitând cabana cu acelaşi nume, poţi continua pe drumul forestier din valea Garcinului până ajungi în Săcele, apoi Braşov şi retur prin Timişu de Jos. Dar lungeşti mult tura şi ratezi coborârea epică pe poteca Drumul Familiar, de la cabana Piatra Mare în Timişu de Jos. Dar vom reveni cu descrierea pe larg când ajungem acolo.

Plecarea am făcut-o de la Izvorul Rece – Sinaia, pornind la vale spre Comarnic şi făcând stânga pe primul drum forestier închis cu barieră. Pentru biciclete se pare că nu este nicio problemă întrucât drumul ajunge pe platoul munţilor Baiului, nu în curtea cuiva. Se pedalează la deal fără probleme până la aproximativ km 4,6 când se face brusc la dreapta în ac de păr. Forestierul normal continuă înainte. Drumul devine foarte abrupt şi probabil vei începe şi tu push bike-ul.

foto Andrei Brebulet

Dar de aici nu mai ai mult până pe platoul Baiului. Nu uita însă că la ieşirea din pădure pe platou, avem „tradiţionala” stână cu potenţialii câini de stână destul de rar prietenoşi. Poţi evita să treci pe lângă stână dacă o tai direct la stânga, împingând bicicleta printre copacii rari. Reintri în curând în drumul forestier, iar în jurul km 7 te alături drumului care vine din dreapta, dinspre Secăria. Din acest moment eşti pe platoul munţilor Baiului, iar pedalarea este în general uşoara, suprafaţa de rulare fiind pietriş ce alternează cu pământ.

foto Andrei Brebulet

Undeva la km 23 ajungi la cabana Popasul Uriaşilor, amplasată exact unde încep la vale pârtiile care coboară în Azuga. Cabana este permanent deschisă aşa că te poţi opri aici pentru o ciorba, bere. Mai departe, începe şi pentru noi coborârea spre valea Azuga. Cât eşti în zona descoperită, drumul e uscat, dar odată intrat în pădure e posibil să înceapă noroiul, dacă a şi plouat de curând. În jurul km 30 ajungi pe firul pârâului Azuga, iar de aici continui în amonte.

Se urcă continuu până pe la km 46, dar cu rampă uşoară. De aici intri pe valea Garcinului şi continui cu coborâre frumoasă pentru aproximativ 4 km. La km 50 al traseului vei face stânga brusc pe potecă turistică, greu de observat, marcată cu triunghi galben (marcajul nu porneşte imediat din drum), cu direcţia cabana Piatra Mare. Locul nefiind clar marcat, trebuie să fii atent la track-ul gps.

Aflat în acest loc ai de ales între a urca cu bicicleta în spate, timp de aproximativ 3 ore pe potecă foarte grea, până la cabana Piatra Mare, sau să continui la vale pe Garcinului până în Săcele şi apoi mai departe Braşov.

Prima variantă îţi oferă 3 „bonusuri”: satisfacţia de a traversa munţii Piatra Mare (cu bicicleta), faptul că la capătul căţărării ai o cabană permanent deschisa unde poţi face pauză, mânca ceva cald sau chiar înopta şi faptul că de la cabană ai coborârea Drumul Familiar, care te scoate în Timişul de Jos, la DN1. Este o potecă destul de lată, cunoscută şi foarte apreciată de „endurişti”. Prima parte a potecii e destul de tehnică, cu ceva stâncă şi rădăcini, după care devine mai uşor.

foto Andrei Brebulet

Urcarea însă, din valea Garcinului spre cabană, este criminală, la propriu. În niciun caz de făcut seara sau noaptea, pentru că marcajul este vechi şi rar, iar poteca tot veche, neclară şi cu copaci căzuţi din loc în loc. Pe întunerc sau ploaie sigur te rătăceşti, cu tot cu track GPS. Pe vreme bună marcajul triunghi galben, se vede relativ ok. Diferenţa de nivel este de doar 600 m însă rampa medie este de 35%. Nouă ne-a luat aproape 3 ore urcarea, şi nu de puţine ori ne-am blestemat zilele.

foto Andrei Brebulet

Des, poteca devine atât de abruptă încât trebuie să arunci bicicleta sus în faţa ta, după care să te tragi de ea pentru a urca şi tu. 50% din timp este push-bike, iar restul hike-a-bike. Pe scurt nu merită, dar dacă vrei să fie „epic”, atunci faci şi traversarea asta. Ţine cont şi că în zonă sunt şi urşi, evident. Aşa că ideal este să fiţi grup mai mare şi să vorbiţi tare şi tot timpul între voi. Dacă ursul nu este speriat sau suprins de oameni, în geneal pleacă din zona ta cu mult înainte.

Varianta doi este continuarea coborârii pe valea Garcinului, până ajungi în satul Săcele. De aici continui spre Braşov şi mai departe spre Timişul de Jos, Predeal, Sinaia. Opţiunea asta este varianta „safe”, dacaă te prinde seara sau plouă sau pur şi simplu nu vrei 3 ore de cărat bicicleta în spate.

Odată ajuns în Timişu de Jos la DN, faci stânga, direcţia Predeal, şi începi urcarea. Se merge bine pentru că rampa nu este grea. Ultimii kilometri sunt mai abrupţi şi avem serpentine, însă din Predeal avem doar coborâre până înapoi în Sinaia. Aşa cum spuneam şi la încpeut, tura este grea şi potrivită doar celor cu condiţie fizică peste medie. De asemenea îţi trebuie şi ceva spirit de aventură pentru a face „nebunia” cu urcarea la cabana Piatra Mare.

Dacă nivelul de fitness este mai mic, bucla poate fi scurtată în două locuri: mai întâi, odată coborât din Baiului în Azuga, poţi continua în aval spre DN1. Dacă nu vrei aici, poţi merge mai departe în amonte, iar în jurul km 41să faci stânga spre Susai. Continuând pe acest forestier mai întâi la deal după care din zona cabanei Susai la vale, vei coborî în Predeal şi apoi DN1.

  • Km 0 – Izvorul Rece, Sinaia;
  • Km 4,6 – dreapta ac de păr, push bike;
  • Km 7 – forestier platou Baiului;
  • Km 23 – cabana Popasul Uriaşilor;
  • Km 30 – valea Azuga;
  • Km 50 – stânga spre cabana Piatra Mare, marcaj triunghi galben;
  • Km 52 – cabana Piatra Mare, alt. 1630 m;
  • Km 58 – Timişu de Jos, DN1;
  • Km 73 – Predeal, începe coborârea;
  • Km 98 – Izvorul Rece, Sinaia.

Download track GPS.

  • Lungime: 98 km
  • Diferenţă de nivel: 2631 m
  • Altitudine maximă: 1800 m
  • Durată: mişcare 7:50 ore; total 12 ore
  • Rampă medie:
  • Rampă maximă:

Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

o zi in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

6 zile in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

o săptămână in urma