Recunosc, când am văzut prima dată reclama la YT Izzo (ajunsă momentan pe Youtube la peste 1.2 milioane de vizualizări), am rămas destul de impresionat. Mecanismul intern de apărare mi-a spus însă că mintea mea este influențată de acel clip care a ieșit prea bine din regie, iar reclama doar își produce efectele, așadar m-am înarmat cu o doză de precauție în ceea ce-l privește pe Izzo și concluzia a fost clară: până n-o testezi, n-ai cum să știi dacă reclama aia e doar imagine și atât. Puteam să-mi satisfac deci curiozitatea doar intrând în posesia bicicletei, dar cum nu cunoșteam pe nimeni care s-o dețină, fiind un model nou, m-am decis să le scriu celor de la YT și s-o cer la test. Oamenii au fost foarte receptivi, iar astfel, în premieră, ne-a ajuns pe mână o bicicletă a unui producător care doar expediază bicicletele din depozit, fără să aibă un importator la noi în țară. Iar Izzo a sosit rapid, la business class aș spune, căci un camion Mercedes a lăsat-o în fața porții, iar compartimentul de marfă nu mai era încărcat cu nimic altceva. Camionul de 7 metri lungime venise de la București până la Lerești, doar ca să-l debarce pe Samurai pe plaiurile mușcelene… Apoi, a mai durat vreo juma de oră s-o pun pe roți, căci împachetarea la YT se face ușor diferit și necesită ceva timp și răbdare. Dar apoi… ei bine, apoi chiar i-am dat.
Pe scurt:
Pentru cine este această bicicletă?
În primul rând pentru cei care combină urcările lungi cu porțiile delicioase de coborâri dificile. Atenție însă, Izzo este un full cu suspesnii de 130mm și oricât de invincibil te face să pari, aceasta își va arăta limitele negreșit pe porțiunile foarte dificile de coborâre, acolo unde clar este nevoie de suspesnii mai mari. Altfel, bicicleta aceasta urcă extraordinar de bine, poziția pe urcări este perfectă, iar greutatea de aproape 14 kg nu prea-și face simțită prezența. În mare partea, un fapt datorat anvelopelor, cu o viteză foarte mare de rulare.
Triunghiul frontal este construit din carbon, iar asta reduce din greutatea totală a bicicletei, pe când bascula este construită din aluminiu. Întreaga geometrie este modernă, cu un headtube amplasat la 66 de grade – adică coborâri abrupte fără stres, un seat tube amplasat la 77 de grade – o valoare care te poziționează perfect pe bicicletă atunci când urci, apoi un reach de 472mm (dimensiune L) și un chainstay de 432mm. Cu toate c-am spus din start că L-ul îmi este prea mare, mi-a fost greu să accept când m-am urcat pe bicicletă că de fapt mă simt foarte bine pe ea. În ceea ce mă privește, la manual sau la ollie mi-a fost ceva mai greu să treag de bicicletă, dat fiind reach-ul, dar pilotul de teste Andrei Diaconu care are o înălțime similară cu a mea a demonstrat că se poate face absolut orice cu bicicleta asta (vezi filmul). Ampatamentul mare o face extrem de stabilă și totuși manevrabilă, însă sunt sigur că M-ul va fi și mai manevrabil, prin urmare, dacă m-aș decide s-o cumpăr, aș lua totuși dimensiunea de cadru care mi se potrivește. Ghidonul cu o lățime de 780mm mi s-a potrivit perfect, însă pipa de 60mm mi s-a părut o idee cam lungă.
În ceea ce privește suspensiile acestea înghit majoritatea șocurilor din sol eficient, doar suspensia spate (de tip 4bar cu rocker arm și amortizor montat invers) poate deveni la un moment dat ușor depășită de situație, acolo unde denivelările devin mari și succesive. Cu toate acestea, rar am pierdut controlul bicicletei, iar majoritatea au fost derapaje căci crampoanele laterale ale anvelopelor nu sunt foarte mari. Oricum ar fi, bicicleta asta rămâne foarte jucăușă chiar și la limită. O adevărată plăcere. Cu ajutorul unui flip-chip, poți ajusta head angle-ul de la 66 la 66.5 grade și seat angle-ul, de la 77 la 77.5 grade. BB-ul coboară astfel de la -35mm până la -40mm.
Ca detalii, n-am cum să nu amintesc de design-ul agresiv și de calitatea excepțională a finisajelor, precum și de cablurile trase prin interior. În Anul Domnului 2021 se presupune că bicicleta asta este adusă la zi din punct de vedere tehnologic, iar astfel un headtube conic sau cablurile trase prin interior, se află pe lista standard. Un suport de bidon dezvoltat in-house, găzduiește un bidon dezvoltat tot in-house, cu un sistem de prindere eficient și rapid de detașat.
Ce echipare are?
Izzo Core 2 este versiunea de bază, de altfel și cea mai ieftină, oferită pentru 3.399 de euro. Transmisia provine de la Sram, modelul NX și nu pot spune că mi-a făcut viața prea fericită. Însă schimbările celor 12 viteze se produc decent, cu mențiunea că această transmisie pune multe sute de grame pe cântar.
În fine, este de înțeles prin prisma faptului că vorbim despre versiunea de bază a lui Izzo, dar altfel, i-aș face oricând un upgrade sau m-aș uita la versiunea Core 3.
Frânele sunt furnizate de Sram, modelul G2R, cu disc de 200mm pe față și 180mm pe spate, cu 4 pistoane în etrier. Din fericire, pentru un set de frâne Sram, acestea s-au ținut bine de la cap la coadă și au oferit o modulație bună.
La capitolul roți, DT Swiss M1900 sunt în centrul atenției, roți solide care au trecut cu bine testul aterizărilor forțate sau strâmbe. Anvelopele în schimb, Maxxis Forecaster, sunt varianta de compromis, care mai scad ceva grame din greutatea totală a bicicletei, au o viteză mare de rulare însă nu oferă prea multă aderență în virajele foarte strânse. Nici pe rădăcini sau pietre nu-s cele mai grozave, acolo unde va fi necesar să crești viteza semnificativ ca să treci în siguranță. Dar, de menționat și în mod complet surprinzător, acestea sunt tubeless și au valva Muc-Off. Un alt deliciu.
Un dropper este standard, fiind construit chiar de YT și cu un nume simpatic: Postman. acesta are o cursă de 150mm, suficientă pentru orice situație, însă ținând cont că aici vorbim despre un cadru L (de 17.7 inch), șaua nu a fost tot timpul atât de jos pe cât și-ar fi dorit colegul meu Andrei. Pentru mine însă a fost totul în ordine, fiind obișnuit să mă dau la vale cu șaua mai sus poziționată.
Așadar, în concluzie?
YT Izzo este capabil să ofere multă distracție pe traseu, dacă alegi traseul potrivit. Pentru potecile de semi-enduro de la Ciocanu, această bicicletă este perfectă, însă dacă m-aș duce la Sinaia pe traseul de Downhill, cu siguranță ar fi depășită pe unele secțiuni, dar pot să bag mâna-n foc că pe modul precaut, ar merge abordat fără să te zdruncine prea tare (nu uitați de alegerea optimă a liniilor). Bicicleta mi-a plăcut foarte mult și mă gândesc serios s-o cumpăr. Și o văd ca un înlocuitor pentru bicicleta mea de XC, căci cu Izzo pot să urc aproape la fel de rapid, însă pot să cobor cu mai multe resurse și rezerve din partea suspensiilor și geometriei. Și probabil că sunt deja mulți care s-au gândit la asta.
PLUS: foarte rapidă la deal, geometrie agresivă, greutate decentă, echipare bodată pentru preț
MINUS: transmisia nu este strălucită, anvelopele nu oferă o aderență prea bună pe trasee tehnice pentru utilizatorul de rând
Greutate: 14 kg
Prezentare video:
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…