Este minunat când există alternative pe piață și este și mai minunat când alternativele respective sunt competitive, nu doar din puncte de vedere al performanțelor ci de asemenea din punct de vedere al aspectului. Odată relansate în urmă cu ceva ani, majoritatea bicicletelor SUNN au venit cu un design radical, modern, cu linii drepte și clare și acest trend a fost păstrat în continuare deoarece a avut un impact destul de mare. Noul Sunn Prim este un hardtail pentru XCM/XCO și nu face excepție de la această regulă. Și cu atât mai mult ne-am bucurat de el, deoarece Sunn s-a reîntors pe piața din România după o absență de câțiva ani, așadar bicicletele vor putea fi din nou achiziționate din magazine. Să vedem împreună ce are de oferit hardtail-ul de top din gama Sunn.
Pe scurt:
Pentru cine este această bicicletă?
În acest segment al bicicletelor de competiții XCO/XCM există numeroase alternative, iar Sunn se încadrează în preț cu concurenți precum Cube, Merida sau Focus. Ce oferă în plus este design-ul foarte atractiv, care deși este o chestiune de gust, este destul de evident că iese mai mult în evidență.
Așadar, Prim este o bicicletă construită exclusiv pentru cei care vor să participe la diverse concursuri, iar în acest sens, geometria este adaptată pentru traseele lungi cu urcări abrupte și coborâri de o dificultate moderată. Unghiul headtube-ului este poziționat la 69 de grade și deși nu este vreo valoarea revoluționară, te va ajuta să cobori în siguranță, împreună cu roata de 29 de inch. Chainstay-ul scurt, de 420mm, face ca bicicleta să fie extrem de agilă și de manevrabilă, iar reach-ul de 445mm împreună cu configurația cockpit-ului (pipa aproape dreptă, de 70mm și ghidon drept, de 720mm), te poziționează mult pe partea din față a bicicletei. În acest fel, așa cum singur am constatat, chiar dacă chianstay-ul este scurt, roata de față a bicicletei nu se ridică de la sol când pedalezi în forță pe urcări abrupte. Iar cu bicicleta aceasta am dat câteva urcări foarte abrupte, pe care s-a descurcat de minune. Pe coborâri poziția nu este la fel de bună, însă trebuie ținut cont de faptul că Prim-ul nu a fost gândită pentru coborâri dificile. De asemenea, lipsa unui dropper o face destul de impractică deoarece poziția corpului va fi diferită pe porțiunile de coborâre.
Pe de altă parte, cadrul, care este piesa de rezistență a lui Prim, arată excelent, din orice unghi ai privi. Sunt de menționat partea de headtube, foarte frumos sculptată și soluția adoptată pentru bottom bracket, deasupra căruia tronează un triunghi prin care chiar poți să privești. Majoritatea țevilor sunt dreptunghiulare, cablurile sunt trase prin interiorul cadrului și vei avea la dispoziție două prinderi pentru bidoanele de lichide. În completare, merită menționat faptul că seat stay-urile formează o linie dreaptă cu top tube-ului, un element de design caracteristic întâlnit și la full-suspension-ul Shamann. Un artificiu de design care denotă agresivitate. Și-mi place.
Ce echipare are?
Începem cu furca, un Rock Shox SID SL Select, modelul de bază, cu brațe superioare de 32mm și o cursă de 100mm. Ai posibilitatea s-o blochezi cu ajutorul unei manete montate în stânga ghidonului și poți regla rebound-ul (viteza de revenire). Apoi, mai ai reglajul de presiune care se face o pompă specială, iar valoarea este setată în funcție de greutatea ta sau respectând clasicul SAG de 20%. Nu aș utiliza un SAG mai mare pentru această furcă deoarece cursa acesteia este oricum mică. În mod normal eu nu blochez niciodată furca, nici atunci când urc, prin urmare pentru mine acea manetă de pe ghidon a fost în plus (cu un cablu și o cămașă care perturbă aspectul curat al bicicletei).
Transmisia este un mix dintre un angrenaj Truvativ Stylo, cu brațe din aluminiu și o foaie de 32 de dinți și despre care sunt sigur că pune ceva greutate pe cântar, combinat cu un schimbător Sram GX, care plimbă lanțul pe cele 12 pinioane ale transmisiei. Într-adevăr, la acest capitol componentele nu sunt de top, însă își fac treaba foarte bine. Schimbările în sarcină n-au fost nicio problemă pentru GX, doar sunetele produse poate să fi fost ușor deranjante. Altfel, o transmisie stabilă și rapidă. Singurul comentariu pe care-l pot avea la acest capitol este legat de greutatea întregului ansamblu, iar dacă-ți achiziționezi această bicicletă, un upgrade ulterior la un angrenaj din carbon și un schimbător din gama high-end, o să scadă niște sute de grame importante de pe întreaga bicicletă, iar astfel poți coborî sub valoarea de 10 kg, atât cât cântărește cu echiparea standard.
Frânele Formula Cura 2 sunt absolut superbe, de la design la prestații. Manetele sunt frumos sculptate, sunt de dimensiuni foarte mici, iar atenția la detalii este remarcabilă. Același lucru se poate spune și despre etrier (cu pistoane de 24mm diametru), iar ca forța de frânare să fie și mai mare, Sunn a montat pe roata de față un disc de 180mm, iar pe cea de spate, unul de 160mm. Prestații superbe. Aspect superb. De mult n-am mai întâlnit un set de frâne atât de diferit ca echipare standard pe bicicletele acestea mainstream.
Trecem la roți, acolo unde cei de la Sunn au optat pentur un set de anvelope diferit, compus dintr-un Maxxis Rekon Race și un Maxxis Ikon. Acestea au crampoane de foarte mici dimensiuni, cele centrale fiind cele mai mici, iar cele laterale doar o idee mai mari. Anvelope ideale pentru teren simplu, fără complicații tehnice, acolo unde viteza de rulare este cea mai importantă. Crampoanele centrale sunt atât de mici, încât pe asfalt uneori aveam impresia că pedalez pe anvelope slick. Astfel, sprinturile au fost extrem de rapide, iar faptul că beneficiază de aceste crampoane mici, greutate lor este redusă. Roți mai ușoare înseamnă o accelerație mult mai rapidă. Pe de altă parte, reversul medaliei a fost înregistrat în prima zi, în prima tură, după ce ne-a prins ploaia și am fost nevoiți să coborâm pe noroi. A fost o întreagă aventură să ajung jos, căci aderența era practic inexistentă.
Alte elemente, precum manșoanele cu prindere Lock-On mi s-au părut foarte comode, asemenea și șaua Selle Italia SLR care este prinsă de o tijă cu un diametru mic, de 27.2mm, un diametru ce-i permite să mai flexeze atunci când treci peste denivelări foarte mari.
Prezentare video
Așadar, în concluzie?
PLUS: cadrul arată spectaculos, performanțe pe urcări, frâne foarte potente, anvelope extrem de rapide (dar gândite pentru teren uscat)
MINUS: angrenajul adaugă greutate suplimentară
Preț: 14.057 lei
Greutate: 10.01 kg (fără pedale, dimensiune M)
Distribuitor: Origos
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…