Test de lungă durată – groupset Microshift Centos 11

Microshift este un producător taiwanez de componente pentru bicicletă, în special schimbătoare și manete, mult prea puțin cunoscut în lume și în România pentru calitatea pieselor pe care le produce și prețurile competitive. La Freerider am testat deja destul de multe de la Microshift, iar în opinia mea performanța și finisajele sunt la fel de bune ca cele întâlnite la Shimano sau Sram. Avantajul la Microshift este în general prețul mai bun.

Ultimele produse primite la test de la Microshift a fost groupsetul Centos 11 pentru șosea. Este un pas sub modelul de top Arsis 11 care conține și părți din carbon, testat de noi în 2015. Centos îl vad ca pe un produs onest, fără pretenții și blig și care își face treaba bine fără să se creadă vreo vedetă. După cum se mișcă, greutate și cât costă l-as vedea de nivelul Shimano 105 cu valențe de Ultegra sau Sram Rival, pentru 11 viteze. La design, cele două deraioare seama mult cu Shimano. Manetele însă sunt destul de diferite și aduc cu Campagnolo, la fel și modul de schimbare a vitezelor.

Trebuie spus din start că trecerea de la 10 la 11 viteze, necesită mai multe investiții decât atunci când upgradezi la 10 viteze. Este vorba de butucul roții spate sau mai precis de corpul propulsor al acestuia, care trebuie să acomodeze caseta cu 11 pinioane. Nu este exclus să poate fi înlocuit doar acest corp propulsor, fără să fie nevoie de butuc nou cu totul. Noi am ales varianta unui butuc nou care a venit cu corpul propulsor pentru 11 viteze deja instalat.

Prinderea butucului în cadru este în regulă. Dacă mai citiți pe net, veți vedea că butucul pentru 11 viteze este putin mai lat decât cel pentru 10. Însă majoritatea cadrelor de bicicletă vor accepta o „crăcănare” mică. În cazul de față, butucul a fost instalat pe o cursieră Ritchey Road Logic din oțel, iar depărtarea de care a fost nevoie pentru ca butucul să intre a fost infimă, aproximativ 1 mm.

Pentru ca un groupset să fie apreciat trebuie să bifeze mai multe căsuțe. Manetele trebuie să ofere ergonomie bună pentru ca în timpul pedalării să nu devină incomode. Trebuie să fie performante pentru ca vitezele să fie schimbate atunci când vrei tu, trebuie să ofere fiabilitate pentru ca în timp să nu te trezești că au nevoie de service fără un motiv serios și nu în ultimul rând, trebuie să aibă un preț care, fie este corect pentru calitatea pe care o oferă fie este mai mare, însă prestigiul mărcii îi permite acest adaos. În cazul de față Centos 11 bifează cam tot.

Instalarea groupsetului l-am făcut la magazinul Spokes, partenerul nostru tehnic pentru 2017. Am stat și eu să mă uit și am văzut că este destul de ușor. Mi-a plăcut că montarea cablurilor poate fi trasă pe dedesubtul ghidolinei în mai multe poziții, în așa fel încât să satisfacă pretențiile oricărui ciclist.

Manetele ergopower sunt cele mai importante piese din groupset, și cele mai complexe. La ergonomie stau bine. Până la momentul publicării acestui test am parcurs peste 2.000 de km și am testat toate pozițiile posibile ale mâinilor. Anterior acestor manete de la Microshift, pe bicicleta au fost instalate o pereche de Shimano Ultegra pe care îmi amorțeau puțin mâinile, în special mâna stângă, la ture de la 60-80 km în sus. Pe noile Microshift am simțit o ameliorare. S-a întâmplat mai rar fenomenul ăsta și la intensitate mai mică.

Tot la capitolul ergonomie, manetele sunt construite ușor ieșite în afara ghidonului bicicletei, în așa fel încât degetele să le prindă mai ușor. Este un ajutor bun pe care îl primești pentru că în caz de urgență vei putea reacționa prompt, mult mai repede.

Schimbarea vitezelor se face diferit față de Shimano sau Sram, seamănă mai mult cu Campagnolo. Pentru a schimba în jos există o manetă mică pe interiorul ergopowerelor. Pe aceea trebuie să apeși pentru ca lanțul să coboare pe pinioanele, respectiv foaia mai mică. Urcarea lanțului se face în stil clasic, apăsând spre interior pe maneta principală mică. Maneta mare este folosită exclusiv pentru frânare și nu se mișcă în plan perpendicular pe bicicletă.

Maneta asta principală mică este interesantă în sensul că se mișcă liber în plan longitudinal. Am găsit util acest lucru pentru că în timpul mersului puteam să o trag ușor spre mine având-o pregătită pentru schimbarea vitezei. Cu alte cuvinte, indiferent unde se află maneta mică în plan longitudinal, poți oricând să o apeși pentru a urca pinioane.

Pentru coborârea lanțului maneta mică de pe interiorul ergopowerelor este amplasată în așa fel încât să poți ajunge la ea în două din cele 3 poziții în care poți ține mâinile pe ghidonul de cursieră. Fie că ești în drop-uri sau cu mâna pe manșoane, degetul mare ajunge la această manetă. Spre deosebire însă de Campagnolo, care are un sistem similar, la Centos maneta asta este mai mare, gândită așa pentru ca degetul mare să ajungă fără probleme fie că ții mâna de jos fie pe manșoane. Dacă ții mâna de sus atunci evident că nu ajungi la ea, dar nici la orice altceva, spre exemplu la frâne.

Schimbarea în sine a vitezelor este și ea „altfel”. Dacă la Shimano schimbarea se face sublim și cursiv, iar la Sram se face agresiv și sportiv, aș spune că Microshift a dorit să ofere tot un sentiment sportiv schimbării vitezelor. A reușit? Parțial da, dar nu-i același lucru. Și este ciudat că nu sunt total mulțumit de „feeling-ul” acesta, pentru ca la mtb sunt fan schimbătoare Sram. Pentru a urca pinioane sentimentul este cursiv, plăcut și precis. Pentru a coborî pinioane schimbarea este în continuare precisă însă prea dură. Clicul este prea „mare” dacă îl pot numi așa, trebuie să apeși parcă puțin prea tare. Poate există și avantaje pentru treaba asta, spre exemplu să nu schimbi accidental dacă drumul este denivelat. Însă până acum nu mi s-a părut că s-ar fi putut întâmpla, iar drumurile pe care am mers au variat de la asfalt bun la beton mâncat de gropi și forestiere.

Un avantaj al noilor manete Centos 11 este schimbarea multiplă de viteze, câte trei de-odată mai precis. Și în sus și în jos. Această specificație este utilă dacă te prinde pe pinionul greșit o urcare sau o coborâre. Însă dacă la mtb se întâmplă destul de des, la șosea nu e chiar așa de comun.

Pentru partea de frânare am fost în măsură să testez doar ergonomia manetelor întrucât cleștii erau Shimano. După cum am spus deja, ergonomia mi-a plăcut foarte mult. Manetele ușor ieșite în afara ghidonului sunt foarte utile. Le prinzi rapid, sunt tot timpul la dispoziția degetelor tale.

Legat de fiabilitate, nimic negativ de raportat în cei 2.200 km parcurși. Manetele se simt robuste și par că vor rezista foarte bine în timp, inclusiv la căzături cu rașchetare de asfalt. Greutatea măsurată de noi a celor două ergopowere Centos 11 este de 494 grame, cu 8 grame mai mult față de Shimano 105 5800 și cu 75 grame mai mult decât Shimano Ultegra 6800 (potrivit thebikelane.com.au). Potrivit site-ului fabricantului ergopowerele Centos 11 sunt compatibile cu schimbătoare Shimano 105 5800 și Shimano Ultegra 6800. Prețul manetelor este de 980 lei.

Schimbătorul spate pare extrem de simplu, designul acestuia semănând mult cu ce găsim și la Shimano. Ok, designul nu te dă pe spate însă schimbătorul își face treaba ireproșabil condiția fiind ca reglajul să fie făcut bine de tine sau în service. Patina scurtă acomodează inclusiv casetă cu pinion mare 32t, lucru pe care l-am testat. Este fabricat din aluminiu, iar scripeții de ghidaj respectiv tensiune, nu au rulmenți ci bucșe din oțel.

Greutatea pe care am măsurat-o este de 196 grame, cu 38 g mai puțin decât Shimano 105 5800, și cu 3 grame mai mult decât Ultegra 6800 (potrivit thebikelane.com.au). Compatibilitatea este aceeași: Shimano 105 5800 și Shimano Ultegra 6800. Prețul pentru România este de 250 lei.

Schimbătorul față, de asemenea, este de tip „no-nonsense”, adică simplu și la obiect. Atâta vreme cât reglajul său este bine făcut nu-ți va face probleme niciodată. Schimbarea vitezelor se face prompt și tot ansamblul se simte robust. Simți că la nevoie poțti solicitat sistemul la maxim. Poate fi folosit cu foi de maxim 50-56t.

Greutatea măsurată de noi a fost de 96 grame, cu 7 grame mai mult decât 105 5800 și cu 10 mai mult decât Ultegra 6800. Compatibilitatea dată de producător este aceeași: Shimano 105 5800 și Shimano Ultegra 6800. Prețul recomandat pentru România este de 175 lei.

Concluzia testului este pozitivă. Oricând componentele Microshift Centos 11 pentru șosea pot înlocui transmisiile similare de la alți producători, calitatea execuției fiind exemplară, iar funcționarea ireproșabilă. Ține însă de capriciile și preferințele fiecărui ciclist dacă apreciază sau nu modul diferit de schimbare a vitezelor și mai ales cum se simt la schimbarea vitezelor.

Microshift Centos 11 Manete ergopower Schimbător spate Schimbător față
Preț lei 980 250 175
Greutate grame 494 perechea 196 96

Importator: Sport X Team

Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

3 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma