Categorii: Butuci

Test – ax butuc Robert Axle Project, pentru remorcă copii

Cicloturismul a început să fie din ce în ce mai bine văzut pe plaiurile noastre, iar acest lucru înseamnă că de multe ori familiile pleacă pe bicicletă la plimbare alături de copiii lor. Problema apare atunci când copiii sunt prea mici pentru a rezista la o tură mai lungă pe care părinţii ar dori să o facă, moment în care vom avea nevoie de o remorcă pentru copii. De cele mai multe ori aceste remorci dispun de prinderi care se potrivesc pe axul spate QR9 al bicicletelor. Însă astăzi din ce în ce mai multe biciclete, peste medie ca valoare, dispun de prindere QR12 a roţii spate fapt care înseamnă că aceste remorci nu mai pot fi instalate. Soluţia la această problemă o reprezintă un ax special compatibil cu noul sistem de prindere al roţii bicicletei.

Nu în ultimul rând un astfel de ax compatibil rezolva şi problema numărului de biciclete. Astfel, nu mai este nevoie să ţii acasă o bicicletă mai veche cu prinderi QR9, special pentru turele cu remorcă, pentru că folosind acest nou ax poţi lua în tura de cicloturism „bicicleta bună”, chiar cea cu care participi la concursuri.

În 2015 am aflat de existenţa americanilor de la Robert Axle Project care produc astfel de axuri compatibile cu o mulţime de mărci de biciclete şi o mulţime de mărci de remorci. Dacă anul trecut am testat un ax pe care se poate instala o remorcă pentru bagaje, de data asta am comandat un ax special pentru prinderile remorcilor cu proţap pe o singură parte a bicicletei.

Axul în sine este de o calitate foarte bună fiind fabricat din oţel în Oregon, SUA. E drept că este mai greu decât axul original al bicicletei, 103 grame faţă de 39 cât are axul QR12 al unui Specialized Epic, dar câteva grame în plus nu mai contează atunci când oricum tragi după tine o remorcă ocupată de unul sau doi copii. Odată acest ax special achiziţionat nu mai ai nevoie de alte accesorii. Remorca se va fixa la fel ca în cazul clasicei prinderi QR9.

Axul Robert Axle Project se comandă în funcţie de bicicleta la care voieşti să-l instalezi. Dacă diametrul de 12 mm este standard totuşi pasul filetului de pe partea dreaptă a bicicletei poate să difere în funcţie de marca bicicletei. Aşadar atunci când faci comanda asigură-te că alegi corect marca şi modelul bicicletei.

Instalarea este simplă şi la obiect. Pe partea dreapta a bicicletei, axul Robert se filetează la fel ca axul original al bicicletei. Acesta nu va depăşi suprafaţa găurii din cadru, ea rămânând netedă. Pe partea stângă avem mai multe şaibe pe care le poţi folosi în funcţie de necesităţi (pentru ca axul să nu iasă în afara cadrului pe partea dreaptă).

Pe parte stângă totul se încheie cu o piuliţă autoblocantă de 17mm care va fixa proţapul remorcii. O asemenea cheie mare nu prea se regăseşte în trusa de scule normală a unui biciclist. Aşadar va trebui sa investeşti şi într-o cheie de 17 pentru a o avea cu tine pe traseu pentru orice eventualitate. Instrucţiunile de utilizare şi instalare a axului menţionează care este cuplul maxim recomandat de strângere pentru a nu strica filetele. Dar cum nu mulţi dintre noi avem chei dinamometrice este suficient dacă strângerea se face bine, dar nu exagerat.

Preţul axurilor Robert Axle variază între 56 şi 62 $ în funcţie de model şi tip la care se adaugă livrarea pentru România în valoare de 12,5 $. Totul se rezumă la aproape 300 lei, o investiţie destul de mare, dar care te va scuti de spaţiul ocupat de bicicleta veche păstrată special pentru turele de cicloturism.

De asemenea un astfel de ax îţi va permite să iei în ture bicicleta bună, de concurs, care este şi mai uşoară şi mai modernă din punct de vedere al geometriei şi performanţelor. Este posibil însă ca în curând preţul acestor axuri să devină mai accesibil întrucât compania îşi caută distribuitori şi în România. Vom reveni cu detalii.

Fabricant: The Robert Axle Project
Preţ la data redactării articolului: 62$ plus 12,5 $ livrare

Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Vezi comentarii

  • Ceva asemanator exista si pt QR de 5mm? Ca pe site la ei nu am gasit... Prinderea remorcii ce o am este exact ca cea din poza, doar ca partea neagra este fixa, parte integranta din bratul de tractare. Ma intereseaza sa agat remorca de un MTB de carbon.

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma