Categorii: AnvelopeRotiTeste

Schwalbe Smart Sam 29 x 2.25 (2017)

Dacă prima generație a acestor anvelope nu a reușit să mă impresioneze niciodată, exceptând poate capitolul viteză de rulare, lăsând impresia de produs de duzină care echipează bicicletele entry-level, noua generație s-a anunțat complet reproiectată și îmbunătățită. La o primă vedere, profilul poate părea asemănător cu cel al primei generații, însă diferența se face la o analiză mai atentă. Crampoanele centrale sunt similare, dar nu identice, pe când cele laterale sunt acum foarte înalte. Surprinzător de înalte. Totodată, cauciucul folosit este de calitate și incomparabil cu cel vechi, chiar dacă modelul testat este versiunea mid-level, Performance. de menționat, că Schwalbe nu plănuiește să lanseze o versiune Evo a acestor anvelope, prin urmare va trebui să te consolezi cu o greutate ceva mai mare.

Am avut la dispoziție o pereche din versiunea Performance, pliabilă, cu sistemul Double Defense, care descrie ranforsarea pereților laterali ce reduce semnificativ riscul de snakebite. Totodată, acestea sunt e-bike-ready, iar asta înseamnă că pot face față solicitărilor mai mari, fără să se uzeze în două săptămâni de exploatare. Toate acestea sună bine pe hârtie și la fel de bine în viața reală așa cum am aflat, însă va trebuit plătit tribut greutății, căci această versiune cântărește aproape 900 de grame. Un tribut serios, pe care va trebui să te gândești serios dacă ești dispus să-l plătești.

Instalarea se face facil, fără leviere, însă prima senzație de greutate o simți la reprizele de accelerație sau când începi să te miști de pe loc. Asta se întâmplă în principal, deoarece eram obișnuit cu anvelopele anterior montate, ce cântăreau cu 300 de grame mai puțin/bucata. Astfel, cu 300 de grame în plus pe roată și 600 de grame în total, este normal să se simtă o diferență, mai ales că vorbim despre roți. Însă, dacă faci trecerea de la o anvelopă care nu cântărește prea puțin, atunci nu vei percepe schimbări.

Dacă însă nu dai prea mare atenție greutății bicicletei tale, se poate să-ți fi găsit anvelopa ideală. M-a impresionat în primul rând grosimea peretelui lateral, pe care am sesizat-o încă de la montaj, ceea ce m-a încurajat să utilizez o presiune mai mică decât de obicei: 1.7 bar în fiecare cameră în loc de 2.0 bar. Mulți ar putea spune că jonglezi periculos, însă nici la trecerea peste pietre mai ascuțite nu a fost nicio problemă. De snakebite, nici atât. Apoi m-a impresionat aderența în viraje și la frânare. Desigur, putem pune ceva credit și în spinarea presiunii mai mici, însă este suficient să te uiți la înălțimea crampoanelor laterale pentru a înțelege cum stă treaba. Totodată, reprizele de frânare au fost foarte bune, în special pe uscat. Anvelopele au văzut pietre, ceva noroi (de munte) și teren uscat și indiferent de porțiunile de traseu pe care au rulat, acestea nu m-au dezamăgit. Aș spune că sunt la ani lumină distanță față de vechiul model. Un capitol pe care nu reușește să-l stăpânească prea bine este viteza de rulare și chiar cu presiunea mărită, aceasta nu a fost grozavă. Evident, le poți folosi cu o presiune de 2.4 pentru a avea o viteză de rulare mai bună, dar cine și de ce ar face asta, căci s-ar pierde din caracteristicile anvelopei.

Pe scurt, noua Smart Sam este o anvelopă confortabilă, silențioasă și care oferă aderență cât cuprinde, pentru un preț rezonabil, de 24 de euro. Nu stă deloc bine la capitolul greutate și viteză de rulare, însă pentru amatori sau pentru cei care fac des ture montane, este o alternativă de luat înseamă, insistând cel puțin pe cele două mari avantaje: protecția împotriva snakebite-ului și aderența.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • La presiune de 1.7 bari pe mountain bike poti renunta linistit la exercitiile pt. culturisti, in caz ca era cazul :)
    O presiune de 2.4 e normala pt. off road mai linistit, iar daca traseul include si portiuni de macadam sau asfalt se poate merge la 3, macar la roata spate. Presiunea maxima la un cramponat se duce spre 3.6, la unele Conti chiar 4.

    • La 65 de kg ale mele, dacă pun presiune de 2.4 în anvelope pierd controlul total în off-road. Deja la 2.1 presiunea e foarte mare, iar bicicleta incontrolabilă. Ok, dacă rider-ul are 130 de kg, se impune o presiune mai mare. Sau poate vorbim de tipuri diferite de off-road. :)

  • Ah ok multumesc ! Un sfat de alegere, daca se poate ... am vechiul Smart Sam 2.25 de care am fost multumit si cum s-au ros as vrea sa le schimb tot cu ceva de genul (merg mai mult padure si asfalt si putin downhill, dar nu ma dau exagerat de tare). Si as dori sa fie si cu ceva viteza sa nu trag aiurea de ele pana la padure :). Am inteles ca genul asta de cramponaj moderat si relativ continuu sunt mai bune la viteza, dar nici mai mici genul Rocket Ron nu prea as dori ... Nu stiu la Maxxis ce ar fi bun in genul sau altii ?

  • Buna ziua. In legatura cu viteza de rulare mai mica . Este mai mica fata de un cauciuc cu 300 gr cu care erati dvs obisnuit sau mai mica decat Sam Sam-urilor alea vechi ? Pe siteul lor scriu ca e mai buna - rolling de 4 ca la Rocket Ron etc si bineinteles si restul valorilor mai bune decat la alea vechi ...

    • Buna ziua, este mai mică decât în cazul vechiului model Smart Sam. Acelea aveau un compus de cauciuc mai dur iar crampoanele erau ceva mai apropiate, de aici și viteza de rulare mai mare a vechii anvelope. Oricum, pe site-ul lor totul este orientativ, în viața reală nu aș considera 4/5 ca rating pentru viteza de rulare.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma