Maxxis este în lumea anvelopelor cum este Xerox în lumea copiatoarelor sau Adidas în lumea pantofilor sport. Când spui Maxxis spui cauciucuri, bune! Fiind prezenți cam în orice disciplină care implică roți, de la mașini off-road la biciclete, este destul de clar că Maxxis știe ce face când lansează un produs.
Este și cazul anvelopelor Maxxis Rambler, dedicate disciplinei gravel, pe care le-am testat de curând. Pot spune din start că m-am împăcat cu ele foarte bine. Și asta, în primul rând, pentru că au fost foarte ușor de făcut tubeless, o operație care la alte mărci îți poate da mari bătăi de cap.
Gravelul este încă o disciplină nouă, dar care prinde viteză repede. Bicicletele gravel sunt poziționate undeva la mijloc, între mtb și cursieră, dar puțin mai mult spre mtb. Sunt biciclete versatile care, deși nu excelează la nimic, fac totul suficient de bine încât, pentru mulți dintre noi, să fie singura bicicletă de care avem nevoie. Excepție este atunci când avem nevoie de ceva pentru off-road extrem sau pentru viteză foarte mare pe asfalt. Atunci îți vei lua biciclete dedicate respectivului segment.
La fel și cu anvelopele dedicate pentru gravel. Nu sunt deosebit de agresive, pentru aderență „supremă” pe off-road, dar nici slick-uri de asfalt. Sunt undeva la mijloc, unde încearcă să împace cele doua lumi: asfalt și pe lângă asfalt. Fiind varianta „SilkShield”, Maxxis Rambler dispune de protecție suplimentară anti-pană, stratul SilkShield fiind prezent de-a latul întregii anvelope. Așadar vine cu protecția și pe profil, dar și pe laterale. Însă dacă le folosești tubeless, cu lichid anti-pană, nu vei mai avea treaba cu penele.
Rambler este cel mai popular cauciuc de gravel de la Maxxis, disponibil în variantele cu 60 TPI SilkShield (mai rezistent, cel avut la test și de mine) și varianta 120 TPI EXO (varianta mai ușoară). Profilul anvelopei a fost gândit în așa fel încât să fie rapid pe suprafețe rapide (asfalt, forestier) și aderent când începe alunecușul (forestier, potecă). Asta vine de la protuberanțele destul de înghesuite prezente pe circumferința profilului anvelopei, în timp ce aderența pe viraje vine de la profilul puțin mai înalt de pe laterale.
De reținut însă că totul este destul de discret, profilul lui Maxxis Rambler nesemănând prea mult cu un cauciuc de mtb ci mai degrabă cu ceva pentru trekking și, evident, bikepacking. Alcătuirea cauciucului este „duală”, are în compoziție doar două tipuri de cauciuc, mai rigid pe centru, pentru viteză, și mai moale pe laterale, pentru aderență. Instalat pe jante cu lățimea interioară de 21,6 mm Maxxis Rambler 650×47 măsoară 47 mm lățime.
Instalate pe gravel bike-ul meu, Merida Silex prima generație, spațiul rămas în spate, între anvelopă și cadru, era mic, dar suficient. De menționat ca înainte de Rambler am avut la test CST B-Fast care, cu lățime măsurată de 49 mm, încăpeau și ele.
Greutatea acestor Rambler este destul de mare, 614 g varianta SilkShield cu dimensiunea 650×47, adică 27.5 inch. Așadar, plătești în greutate protecția suplimentară la pană. Din cauza asta recomandarea mea ar fi să alegi varianta EXO/TR, care ar cântări 554 g după informațiile oficiale de la Maxxis. Așa cum am spus, dacă le folosești tubeless, ai șanse mici să faci pană. Însă, e drept, crește riscul de snake bite.
Pe traseu prima impresie pozitivă a venit de la cât de confortabile sunt. Umflate la 1.8 BAR, la greutatea mea de 75 kg, cauciucurile se deformau puțin, iar calitatea rulajului mi s-a părut foarte bună. Pe asfalt le simțeam foarte rapide, voi detalia despre asta puțin mai jos, iar pe off-road mi-au plăcut la fel de mult, pentru că absorbeau foarte bine micile denivelări și vibrații.
Le-am folosit și la Veneto Gravel, o cursa neasistată de bikepacking și gravel desfășurată în Italia, unde timp de 6 zile le-am folosit cu foarte mare succes, pe toate tipurile de suprafețe de rulare, mai puțin off-road extrem. La acest eveniment, având bagaje, spatele l-am umflat la 2.0 BAR în timp ce fața am lăsat-o la 1.8. A fost perfect.
Spuneam că le simțeam rapide pentru că reușeam să țin pasul fără probleme cu grupul în care eram, obținând o viteză medie de aproape 20 kmh pedalând în medie 120 km / zi. Iar asta era cu atât mai remarcabil întrucât bicicleta mea era mai grea decât celelalte din grup, având mai multe bagaje. Profilul central destul de „aglomerat” este parte din motivul pentru care anvelopele sunt așa rapide pe asfalt. Așadar notă foarte bună pentru Maxxis Rambler la capitolul „șosea” și „hard-pack”.
Pe off-road nu pot decât tot să le laud, pentru că am avut de la ele și aderență și confort și lipsă de noroi lipit atunci când am pedalat, o zi întreagă și preț de 170 km, pe ploaie torențială și pe noroaie cu care România s-ar mândri. Când aveam de traversat cate-un câmp pe un drum de țară plin de noroi, ocazional mă opream să-mi mai trag sufletul. Pășeam pe suprafață, pe noroi, iar de pantofi începea să se lipească repede noroiul. Nu și de anvelope însă, cel puțin nu în mers. Tot profilul este responsabil de treaba asta, cât și compușii „non-stick” din cauciuc. Așadar notă foarte bună pentru Maxxis Rambler și la capitolul „gravel” și „off-road”.
Din punctul meu de vedere, aceste Maxxis Rambler sunt excelente pentru gravel. Vin cu confort și viteză bună pe asfalt și aderență și confort pe lângă asfalt. Chiar mi-au plăcut și le voi păstra în continuare pe bicicletă până se consumă sau pățesc ceva.
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…