Cursierele aerodinamice sunt probabil cele mai polivalente biciclete performante de asfalt: ele sunt concepute pentru viteză maximă pe plat, dar având ghidon și manete de cursieră normală pot fi folosite și pe munte. Singura penalizare de obicei este la greutate, însă odată cu dezvoltarea fulminantă a tehnologiilor fibrei de carbon din ultimii ani această diferență este din ce în ce mai mică. Rose este un producător de biciclete foarte ușoare și performante, la prețuri decente, iar X-Lite CW 3000 pe care am avut plăcuta ocazie să îl testăm respectă perfect aceste calități. Este vorba de o cursieră aerodinamică, cu un cadru ușor din carbon și cu o echipare foarte bună.
Cadru/pe traseu
Cadrul modelului X-Lite CW fură privirile din primul moment cu formele lui și te îmbie cu geometria agresivă să te urci și să dai din tine tot ce poți. Bicicletele de acest tip de obicei sunt extrem de reactive și păstrează viteza extrem de bine pe traseu, dar sunt de asemenea foarte rigide și fiecare fir de nisip peste care trec roțile umflate la maxim se face simțit în ghidon și în șa. Rose-ul ne-a făcut o surpriză plăcută: este mult mai confortabil decât alte modele asemănătoare, astfel încât face uz cu succes de proprietățile carbonului pentru a amortiza vibrațiile și micile obstacole excelent pentru o bicicletă din clasa ei. Iar acest lucru este realizat fără a face rabat de la rigiditatea laterală, astfel că sentimentul că fiecare apăsare mică de pedală se transformă parcă amplificat într-o forță magică ce te împinge din spate este fulminant. Ridicat în picioare, bicicleta accelerează fără probleme iar apoi, în cadență, păstrează foarte ușor inerția și viteza datorită roților aerodinamice performante.
Seat stay-urile cadrului sunt subțiri și sunt atașate destul de jos pe seat tube, ceea ce conferă proprietățile bune de amortizare. De asemenea, lungimea întregului triunghi spate este foarte mică, roata fiind îndesată într-un canal aerodinamic săpat în seat tube-ul lat. Toate tuburile cadrului au forme alungite, cu siguranță îndelung testate în tunelul aerodinamic. Furca față de asemenea are o formă plăcută, aerodinamică, iar pe asfalt de calitate proastă amortizează și ea destul de bine.
Cockpit-ul însă este clasic, nu e integrat iar frâna față este poziționată clasic în fața furcii, două aspecte care nu apar la bicicletele mai scumpe. Frâna spate însă este montată sub monobloc, ferită de curenții de aer. Cadrul are și prinderi de tip flat mount pentru etrier de frână, bicicleta existând și în versiunea cu frână pe disc, dar furca este specifică acestui model și nu are prindere de etrier. Tija de șa este dedicată și aerodinamică, fiind prinsă cu două șuruburi în partea din spate a seat tube-ului.
Reach-ul mie mi s-a părut destul de scurt, dar poziția e sportivă și unghiurile fac bicicleta reactivă și ușor de manevrat. Rose au reușit să obțină un cadru performant dar polivalent, ușor dar la un preț decent.
Echiparea
Bicicleta este echipată cu componente Shimano Ultegra, care funcționează impecabil și sunt extrem de fiabile, aducând față de 105 pe care le-am testat pe multe modele o greutate mai redusă și manete din carbon. Transmisia folosește un angrenaj semicompact 52-36 și pinioane 11-28, probabil cea mai polivalentă combinație posibilă, care permite atacarea în viteză maximă a porțiunilor de plat și de coborâre dar în același timp și urcarea pantelor oricât de abrupte fără probleme, chiar și pentru un ciclist cu performanțe medii. Rose permite modificarea echipării modelelor, așa că tipul de angrenaj și de casetă este ales practic de fiecare cumpărător. Frânele Ultegra răspund perfect la cea mai mică apăsare pe manetă.
Acest X-Lite CW vine cu roți performante aerodinamice Mavic Cosmic Pro Carbon, cu profil de 45 mm, care cu lățimea internă de 17 mm și cea externă de 23 mm se încadrează în tendințele moderne a jantelor mai late. Suprafața de frânare este din aluminiu, doar partea profilată fiind din carbon, dar greutatea acestora rămâne destul de mică, doar 1650 g pentru un set. Ele vin echipate direct cu anvelopele Mavic Yksion Pro de 23 mm care au o aderență și o rezistență la înaintare bune, dar personal aș fi preferat să văd unele de 25 mm, mai rapide și mai confortabile, standardul de azi chiar și la bicicletele de contratimp. Roțile se încadrează bine în performanțele bicicletei amintite mai sus, aducându-și contribuția la acestea.
Ghidonul aerodinamic Ritchey este foarte comod și are o geometrie dedicată mersului cu mâinile jos în drop-uri, lucru perfect pentru o astfel de bicicletă, dar e foarte comod și cu mâinile în zona superioară datorită formei plate a acesteia. Șaua este specifică de contratimp și mie personal nu mi-a plăcut prea mult, dar aceasta este o opțiune personală la achiziție, fiecare cumpărător putând să aleagă dintr-o gamă largă de șei disponibile.
Concluzie
Rose X-Lite CW reprezintă o opțiune de luat în calcul pentru oricine dorește să achiziționeze o cursieră performantă. Greutatea sa de 7.1 kg complet echipată (inclusv pedale, suport de bidon și senzori) este foarte bună pentru acest tip de bicicletă iar prețul de 3199 Euro este greu de bătut. Frumoasă și dornică să taie vântul mânată de elanul pedalelor, vă așteaptă să o configurați după placul fiecăruia pe pagina de internet Rose în limba română, pentru a vă însoți peste tot de la cursele nebune în viteză pe plat până la ture superbe de munte, singura condiție fiind să nu îi cereți să meargă încet, nu prea o prinde…
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…