Rose Ground Control (2015)

Rose este un brand popular în Germania, unde își are și originele, iar alături de producători precum Canyon, Radon sau Poison, face parte din categoria producătorilor axați doar pe vânzarea online. De curând, Rose are un birou și în România, iar reprezentanții acestuia ne-au oferit modelul Ground Control pentru test. Un model foarte popular în Vest, deoarece face parte din cel mai important segment al oricărui producător: All Mountain – Tour. Pe scurt, aceasta este bicicleta celui care vrea să traverseze Alpii, să iasă în weekend-uri pe trasee mai dificile sau pentru cei în căutare de confort. Este un segment în care bicicletele se învârt în jurul valorii de 2.000 de euro, așadar așteptările sunt pe măsură. Ce are de oferit modelul de față, vei putea citi în acest articol.

Cadru/Pe traseu

Cu un headtube amplasat la 69 de grade, această bicicletă mizează pe un control destul de agil, în condițiile în care unii concurenți sunt construiți cu un headtube amplasat la 68 sau chiar 67 de grade. De asemenea, bascula este ceva mai scurtă decât a unor concurenți principali, însă modelul de față, în dimensiunea L, are un ampatament ceva mai lung decât versiunea M a cadrului, fapt care-i mai răpește un pic din agilitate, însă care îi oferă o bună stabilitate la vale. Acesta este și motivul pentru care eu prefer mereu dimensiunea M pentru cadre, căci în general sunt mai agile, iar alții, dimensiunea L, pentru o mai bună stabilitate pe traseu, indiferent de înălțime. Fiind o bicicletă care mizează mult pe confort, mi-aș fi dorit modelul cu un cadru mai mic la test, însă doar cel de față a fost disponibil, prin urmare m-am bucurat de faptul că bicicleta amintește de un enduro foarte stabil, la vale.

Pe cățărări, te poți simți la fel de bine ca pe coborâri, căci Rose Ground Control este dotat cu o pipă de 90mm, ceea ce ajută mult la presiunea pe roata de față. De asemenea, atât furca cât și amortizorul pot fi setate pe modul de urcare și vor înlesni astfel efortul. Cu un unghi al seat tube-ului poziționat la 74 de grade, acesta te va plasa corect pe bicicletă atunci când urci. Atenție însă, căci Rose Ground Control are un top tube mai lung, așadar dacă vei opta pentru un cadru mai înalt, distanța dintre șa și ghidon s-ar putea să ți se pară cam mare.

Ghidonul cu o lățime rezonabilă, de 730mm, își aduce de asemenea contribuția la un control ferm al bicicletei. Are un rise foarte mic și-mi amintește de ghidoanele bicicletelor de Cross Country din punct de vedere al back sweep-ului.

Rigiditatea cadrului indică valoarea de 68 Nm/grad, mai mică ce-i drept decât în cazul unui hardtail, dar absolut normală pentru un full-suspension. Doar cadrele din carbon pentru Cross Country reușesc să fie cele mai rigidite în segmentul full-suspension, așadar nu-ți face speranțe că poți găsi ceva cu mult mai rigid în acest segment de preț.

Privită în ansamblu, Ground Control este un pas înainte pentru Rose, care vine cu un nou limbaj al design-ului dar și cu o tehnologie îmbunătățită. Atenția la detalii este mare, cadrul este foarte bine finisat și în general nu a lăsat loc de comentarii. Suspensia este de tot de tip 4-bar ca la modelele anterioare, însă a fost schimbată amplasarea link-ului, de pe top-tube pe seat-tube, modificare care ar aduce o îmbunătățire a cinematicii, confirm inginerilor germani.

Echipare

Aceasta este bine aleasă pentru a se potrivi perfect cu caracterul bicicletei. Cum s-ar spune, ai pe ce să te bazezi, indiferent de cât de dificilă devine situația. Voi începe cu suspensiile, ambele furnizate de Rock Shox. Furca, face parte din noua generație Revelation, funcționează cu cartuș de aer și oferă o cursă de 130 mm, suficientă pentru a înghiți majoritatea șocurilor de pe traseul nostru de enduro. Brațele negre îi permit să culizeze foarte lin, iar în general, este o furcă pe care aș recomanda-o oricărui iubitor de all-mountain – în plus, este dotată standard și comandă de Lock-Out pe ghidon. Este deci sensibilă, asemenea amortizorului Rock Shox Monarch RT3, cu care face o echipă foarte bună în ceea ce privește confortul. Ce mi-aș fi dorit mai mult de la această configurație ar fi fost un amortizor care să blocheze mai ferm cursa basculei.

Sistemul de transmisie 3×10 provine din gama de top Shimano XT, menținând aici angrenajul și schimbătoarele, însă pinioanele și manetele de schimbător sunt plasate o treaptă mai jos în gamă (Shimano SLX). Vitezele se schimbă rapid, iar întreg sistemul de transmisie este stabil și silențios chiar și pe denivelările mai puternice, căci schimbătorul de pinioane este dotat cu tehnologia Shadow Plus cu ambreiaj, întărind patina.

Roțile în format 27.5 provin de la DT Swiss, modelul M1700. Chiar menționam într-unul din testele precedente că aceste roți sunt din ce în ce mai întâlnite în dotarea standard a bicicletelor, însă modelul de față este deosebit prin alegerea fericită a culorilor: jante negre cu butuci care imită cromul, o combinație retro care mi-a plăcut în mod special. Anvelopele provin de la Schwalbe, modelul Racing Raplh, care se remarcă mai mult printr-o greutate foarte mică și o viteză de rulare foarte bună însă nu în mod special prin aderența în situațiile limită. Nici pe teren umed nu sunt prea grozave, dar tind să cred că aici este un capitol unde producătorul a intenționat să mai scadă câteva sute de grame de pe bicicletă.

Frânele sunt din păcate punctul slab al acestei bicicletei și nu neapărat că nu oferă o putere prea bună de frânare însă tehnic vorbind, au câteva minusuri. Cel mai mare dintre acestea este însă faptul că nu poți regla distanța levierului față de ghidon și crede-mă, este foarte depărtat. Este un exemplu clar, cum lipsa unui reglaj îți poate strica distracția pe traseu. Sunt un nou model de la Formula, din gama entry-level și privind la restul de echipare chiar mă întreb ce caută pe această bicicletă.

Concluzie

Rose Ground Control este o bicicletă foarte confortabilă, cu un cadru excelent finisat și cu multă atenție pentru detalii. Abordează mai mult partea agilă a segmentului all-mountain ceea ce nu poate decât să mă bucure. Lipsa unei tije de șa reglabile poate constitui o problemă în aceste vremuri moderne, alături de frânele care dezamăgesc, însă per total este o bicicletă cu potențial, care cu siguranță va atrage partea ei de clientelă. Recomandată celor care parcurg ture montane, chiar și pe trasee mai dificile, atât celor care iubesc urcările cât și coborârile, căci Ground Control reușește să se descurce cu ambele la fel de bine.

Date relevante

Greutate totală: 12.8245 kg (fără pedale, dimensiune L)
Greutate cadru: 2.981 grame
Greutate roți*: 4.010 grame
Greutate furcă: 1.842 grame
Lățime ghidon: 730 mm
Greutate angrenaj: 820 grame cu BB
Rigiditate headtube: 68 Nm/grad
STW**: 23.4 Nm/grad/kg

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

Pentru: All Mountain, Enduro
Pe urcări: 8/10
Pe coborâri: 8/10

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Imi puteti spune, va rog, unde se afla sediul celor de la Rose in Romania ? O adresa, sau un e-mail m-ar ajuta mult. Va intreb pentru ca am si eu o bicicleta Rose si as avea nevoie de o ureche de schimbator.
    Multumesc.

  • Mi-as dori sa nu mai citesc recenzii boemice. Mai la obiect si mai cu tupeu, nu ne povestiti despre operele lui Sadoveanu . In rest, bafta , imi place noul format .

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

4 zile in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

o săptămână in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

2 săptămâni in urma