Kross Moon V3 (2014)

Direct din Polonia ne-a sosit Kross Moon în versiunea de top, V3, o bicicletă full-suspension pentru enduro care promitea mult încă de la lansarea din primăvară. Îndelung lădată de producător, am avut ocazia să vedem ce-i poate pielea în condițiile unui traseu mai dificil, așadar am luat calea Câmpulungului și am căutat cele mai complicate trasee din zonă. Pe scurt, bicicleta este dotată cu o suspensie botezată RVS (Revo Virtual Suspension), care este de fapt un VPP (Virtual Pivot Point) și care are o construcție oarecum complicată la o primă vedere, însă îți voi povesti pe larg în acest articol despre eficiența ei. Din echipare fac parte componente de top, iar aspectul este cât se poate de simplu, fiind de altfel foarte sigur că mai purist de atât pur și simplu nu se poate: negru mat cu inscripția Kross sub down tube-ul cadrului.

Cadru/Pe traseu

Ca orice alt producător care construiește biciclete full-suspension, polonezii de la Kross se laudă cu faptul că suspensia lor este foarte eficientă, atât la vale cât și la deal. Lucrurile nu stau tocmai așa însă. Dacă la vale roata de spate a bicicletei rămâne lipită de sol, indiferent dacă treci peste porțiuni cu pietre, rădăcini sau dai drop-uri, la deal suspensia nu este printre cele mai eficiente cu care am luat contact până în prezent. Desigur, la o cursă de 160 de mm este destul de greu să vorbești despre eficiență la deal, dar alți producători premium au dovedit că se poate. Chiar și cu amortizorul de spate Fox Factory Float X setat pe poziția Climb, risipești multă energie pedalând la deal, nu mai vorbesc de situația în care ești nevoit să pedalezi ridicat din șa. Astfel, fenomenul de Pedal Kickback indus de modificarea lungimii lanțului atunci când suspensia se comprimă este minimizat însă nu dispare definitiv și cum spuneam mai sus, se face remarcat mai pronunțat decât în cazul altor full-suspension-uri testate.

Dar gândindu-mă la cât de bine lucrează această suspensie la vale și punând în calcul și geometria bicicletei, sunt aproape sigur că polonezii au construit această bicicletă cu coborârile în minte, în niciun caz cu urcările. De fapt, vei fi atât de mulțumit de funcționalitate, încât ai putea aborda un tarseu de downhill mai simplu, precum cel de la Piatra Neamț, desigur cu ceva mai multă presiune în amortizor de spate pentru a evita un bottom out la sărituri. Moon V3 are un unghi de 66 de grade al headtube-ului (conic), ceea ce-ți permite să abordezi coborâri foarte abrupte, rămânând totuși manevrabil datorită pipei scurte de 60 de mm și al ghidonului cu o lățime considerabilă, de 750mm. Pe de altă parte, unghiul la care este dispus seat-tube-ul, de 73.5 grade este cât se poate de potrivit pentru o poziție eficientă la pedalat. Păcat că nu este susținut până la capăt de suspensie. Chainstay-ul nu este dintre cele mai scurte, dar asta nu înseamnă decât că bicicleta este mai lungă, deci mai stabilă, așadar încă un argument pentru a folosi această bicicletă la vale cu mare plăcere și în deplină siguranță.

Cablurile sunt trase prin interiorul cadrului și tot la acest capitol trebuie menționată și tija de șa Rock Shox Reverb cu acționare hidraulică. Astfel, la apăsarea unui buton de pe ghidon poți înălța sau coborî șaua într-o secundă, în limita a 125 de mm. Suficient pentru orice fel de traseu.

În ceea ce privește greutatea cadrului, aceasta pune pe cântar 3.6 kg, iar rigiditatea este una mică, așa cum era de așteptat de la un full-suspension: 53.4 Nm/grad și o valoarea STW de doar 14.8 Nm/grad/kg. Cifra vorbește de la sine despre eficiența bicicletei la pedalat, dar ținând cont că este un model de enduro și nu unul de Cross Country se poate interpreta cu mai multă înțelegere.

Greutatea totală a bicicletei, de 14.42 kg este modestă și nu neapărat echiparea este de vină la acest capitol ci mai degrabă greutatea mare a cadrului.

Echipare

Kross s-a asigurat că montează pe versiunea de top a lui Moon piese de top. Este vorba despre frânele Avid X0 Trail, care sunt dotate cu câte 4 pistoane în etrier și cu discuri de 180mm, fiind foarte eficiente, foarte bine dozabile și fără fading semnificativ chiar și pe coborârile foarte lungi.

De asemenea, este de menționat și sistemul de transmisie, cu un angrenaj cu două foi (24/38) Sram X0, schimbătoare și manete de schimbătoare din aceeași gamă. Din păcate, modelul de test era dotat cu un schimbător Sram X9, cel original suferind o accidentare fiind astfel înlocuit. De menționat este faptul că angrenajul este susținut și de un chain guide, în versiunea pentru două foi, ce include două rotițe pentru rularea lanțului în aprtea inferioară. Astfel, posibilitatea ca lanțul să-ți cadă vreodată de pe foi este aproape zero.

Furca Fox Factory 34 Float funcționează impecabil, mult mai bine decât versiunea din anii anteriori, cei de la Fox depunând eforturi pentru a îmbunătăți performanțele. Este suficient de sensibilă pe denivelările mici, dar asta prea puțin contează în cazul bicicletei de față, înghite cu mare plăcere și complet confortabil denivelările mari sau șocurile și este de asemenea dotată cu funcția CTD (Climb, Trail, Descend) cu mențiunea că ne-am fi dorit o comandă pe ghidon din care să se realizeze respectivele setări. De asemenea, cursa nu poate fi micșorată, iar uneori pe porțiunile aburpte de urcare, roata de față se mai desprinde din când în când de la sol, chiar dacă nu utilizezi doar pinionul cel mare.

Roțile provin de la DT Swiss EX1750, sunt suficient de ușoare și vin cu ax de prindere de 15mm pentru roata de față și de 12x142mm pentru roata de spate. Pe scurt, sunt la zi cu tehnologia și contribuie la rigidizarea întregului ansamblu. Anvelopele provin de la Schwalbe, modelul Hans Dampf în versiunea EVO, ceea ce le face ceva mai eficiente pe teren umed, beneficiind totodată de un compound mai moale și mai aderent decât versiunea Performance pe care am testat-o în trecut și despre care nu am rămas cu o părere prea bună.

Nu în ultimul rând, șaua oferă un confort bun pe distanțe lungi, iar manșoanele sunt în regulă, deoarece sunt construite dintr-un material moale care nu-ți obosește palmele foarte mult și în plus, pot fi foarte ușor demontate cu ajutorului unei chei imbus.

Concluzie

După cum am subliniat în mai multe rânduri în acest articol, Kross Moon V3 nu este cea mai eficientă bicicletă pentru urcări, chiar dacă este vorba despre un enduro și ar trebui s-o facă mai bine, însă compensează din plin cu distracția, siguranța și performanțele oferite pe coborâri. Prețul nu este mic, dar nici nu te poți aștepta la un preț de dumping dacă iei în calcul echiparea de top. Trecând peste aspectul purist, care nu este neapărat pe placul meu, Moon V3 mai are un singur pas până ce va deveni o bicicletă genială. Fiind în prima sa versiune, probabil că pentru modelul anului viitor ne vom putea aștepta la mai mult.

Date relevante

Greutate totală: 14.42 kg (fără pedale)
Greutate cadru: 3.611 grame (cu amortizor)
Greutate roți*: 4.665 grame
Greutate furcă: 1.988 grame
Lățime ghidon: 750 mm
Greutate angrenaj: 640 grame
Rigiditate headtube: 53.4 Nm/grad
STW**: 14.8

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma