Modelele de MTB cu un preț decent și o echipare echilibrată și capabilă să facă față oricăror provocări câștigă din ce în ce mai mult teren în fața celor ieftine, cumpărătorii înțelegând că dacă doresc să aibă parte de o bicicletă rezistentă și performantă trebuie să facă și un mic efort financiar. Kross Level B6 încearcă să aducă performanța mai aproape de toată lumea folosind un cadru realizat modern, o transmisie performantă și frâne pe disc hidraulice de la Avid dar fără să ajungă la categorii de preț superioare. Evident, e nevoie și de câte un compromis ici-colo pentru asta… Să vedem cum au reușit!
Cadru/pe traseu
Conform echipării destul de performante, am îndrăznit să testez bicicleta pe un traseu destul de solicitant, cu urcare din Moieciu în Munții Leaota și coborâre pe traseul celebru din Șaua Strunga.
Cadrul bicicletei oferă o poziție confortabilă, mai confortabilă decât mi-aș fi dorit. Deși am întors pipa în jos, tot nu am reușit să găsesc o poziție foarte eficientă. Astfel, dacă pe plat și pe urcări ușoare și medii se descurcă foarte bine, când treburile devin extreme geometria nu ajută prea mult. Bicicleta se ridică pe spate destul de repede față de alte modele pe urcările foarte abrupte. Asta o recomandă pentru cei ce nu doresc neapărat să parcurgă trasee foarte dificile. O bicicletă adecvată pentru astfel de urcări nu mai este la fel de confortabilă pentru cei mai puțin antrenați. Așa că Level B6 se adresează mai mult acestora.
Pe coborâre, poziția e decentă, dar furca pe arc fără reglaj pentru rebound nu reușește să facă față la obstacolele mai mari. Se simte nevoia unui rebound mai lent. Ghidonul lat însă ajută mult la controlul situației și oferă o senzație plăcută a direcției.
Ca realizare, cadrul arată foarte bine, cu suduri șlefuite și chiar cu cablul schimbătorului față rutat intern. Greutatea de 2.320 g este destul de mare, dar avem parte de o rigiditate foarte bună de 107 Nm/grad, ceea ce recomandă bicicleta și persoanelor cu greutate mai mare. Cu toate acestea, din cauza greutății raportul STW (Stiffness to Weight) este destul de mic, de doar 46,16 Nm/grad/kg.
Echiparea
Furca SR Suntour XCR LO pe arc este punctul cel mai slab al bicicletei. După părerea mea, este mult sub nivelul restului componentelor. Funcționarea ei este decentă pentru o furcă ieftină pe arc, dar nu face față la provocările unui traseu modern de XC. Ar fi fost binevenită o variantă pe aer. Lipsa reglajului de rebound se simte, fiind mare nevoie de un rebound ceva mai lent, cel puțin pentru greutatea și traseele mele. Blocajul de pe ghidon ajută pe urcare (în test, după cum se vede și în imagini, a avut o mică problemă tehnică și nu a funcționat). Dar problema furcii e pe coborâre, nu pe urcare.
Transmisia este însă de excepție. O combinație între componente Deore și un deraior spate SLX fac bicicleta să schimbe vitezele precis și fără nicio ezitare, angrenajul triplu 40/30/22 și grupul de 10 pinioane 11-36 oferind rapoarte suficiente pentru orice aplicație: bicicleta e capabilă să urce cele mai tari pante dar și să meargă cu viteză mare pe plat și în coborâre. Este de remarcat angrenajul cu rulmenți exteriori Hollowtech II, o prezență destul de rară în această gamă de preț la mulți producători.
Frânele hidraulice vin de la Avid, producător de renume în domeniu, dar sunt modelul de bază DB1. Chiar dacă performanțele lor nu sunt dintre cele mai bune, au o putere de frânare suficientă și calitatea mărcii va asigura ani mulți de funcționare fără probleme. Discul de 180 mm din față ajută la o frânare eficientă, pe spate fiind suficient și discul de 160 mm.
Roțile de 29 inch sunt o combinație de bine și rău. Jantele WTB tubeless ready sunt rezistente și binevenite la un model cu valențe competitive. În schimb ele sunt montate împreună cu un set de butuci Joytech, butuci de calitate acceptabilă dar nu pentru trasee dificile de MTB. Putem spera că aceștia vor ține cât mai mult timp. Oricum, roțile sunt un punct uzual de upgrade la orice bicicletă. Anvelopele sunt de la Schwalbe, modelul Rapid Rob, care folosește profilul vechiului model Racing Ralph, dar cu un material mai puțin performant, pentru reducerea costului. Am constatat că ele se comportă bine atunci când aderența depinde de profil și de crampoane (pietriș, noroi) dar nu sunt atât de aderente atunci când depinde de material (rădăcini, bolovani cu suprafață mare) unde, mai ales dacă e ud, derapează fără excepție. Pentru nivelul lor de preț sunt însă niște anvelope foarte bune.
Ghidonul de 730 mm este destul de lat și împreună cu pipa de 100 mm oferă un control bun iar tija de șa de 27.2 mm ajută la confort. Șaua Kross însă nu este foarte comodă și performantă, cu o suprafață lucioasă și alunecoasă și cu margini proeminente și destul de obositoare. Nici grip-urile nu sunt foarte comode, sunt dure și e nevoie de mănuși cu amortizare bună. Oricum, orice ciclist serios își montează grip-urile și șaua preferate.
Concluzia
Kross Level B6 este o bicicletă cu un raport calitate preț corect, potrivită pentru cei ce vor o bicicletă confortabilă dar și performantă, la un preț decent. În echiparea originală își face treaba foarte bine pe trasee de dificultate mică și medie. Se pot aborda și trasee dificile atâta timp cât acestea nu vor fi în cantitate prea mare. Dar după un eventual upgrade al furcii și a roților consider că bicicleta e gata de orice provocare!
Date relevante
Greutate totală: 14.06 kg
Greutate cadru: 2.320 grame
Greutate roți*: 4.980 grame – 2.200 în față, 2.780 în spate
Greutate furcă: 2.500 grame
Lățime ghidon: 730 mm
Greutate angrenaj: 880 grame plus rulmentul de 80 grame
Rigiditate headtube: 107 Nm/grad
STW**: 46.16Nm/grad/kg
*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia
Pentru: Ture montane
Pe urcări: 6/10
Pe coborâri: 7/10
Galerie foto
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…
Vezi comentarii
Daca furca e obligatoriu de inlocuit si o furca buna costa 1500-2000 lei ajungi la 5000 lei. Si atunci de ce sa mai cumperi bicicleta asta? Mai bine cumperi direct una care costa in jur de 5000 lei, care are deja o furca de calitate pe aer si probabil si alte componente mai bune, cum ar fi butucii.
Pentru că nu toată lumea are 5000 lei disponibili, unii preferă să ia o bicicletă mai slab echipată și în 1-2 ani să schimbe la ea treptat din componente.