Aceasta este bicicleta care a ținut capul listei bicicletelor cu cel mai bun raport echipare/preț din segmentul 2.000 – 2.500 de lei, dar așa cum spuneam și în introducerea acelui ghid, variantele prezentate se referă strict la componentele bicicletei nu și la felul în care aceasta se comportă pe traseu. Căci în unele cazuri, diferențele dintre aceste biciclete pot fi colosale. Există diferențe în principal la geometrie, însă și frânele sau anvelopele pot face diferența pe anumite tipuri de trasee, așadar astăzi vă voi povesti despre Kross Hexagon 7.0, un 29er cu cadru din aluminiu, oferit la un preț onest de 2.149 de lei. Onest, raportat la echipare.
Pe scurt
Cadru/Pe traseu
De menționat din capul locului că polonezii nu au avut niciodată astfel de oferte atractive, ceea ce mă duce cu gândul la faptul că importatorul a decis să lase ștacheta mai jos în cazul acestui model. Am ales un cadru de 17 inch, căci am preferat să ridic șaua mai mult decât să stau mai întins pe bicicletă, din două motive: la Kross dimensiunile sunt de la 17, la 19, la 21, iar eu stau cel mai bine pe un cadru de 18 inch, al doilea motiv fiind legat strict de manevrabilitate. Mereu mă simt mai zvelt pe o bicicletă cu un cadru mai mic, căci îmi oferă posibilitatea să sar peste obstacole mai lejer și să o pun în viraje exact așa cum îmi doresc. În cazul de față, o bicicletă cu un cadru mai mare ar fi oferit o stabilitate crescută în viraje prin ampatamentul mai lung, dar sincer, nu mă interesează.
Avem așadar la dispoziție o bicicletă echipată cu un cadru din aluminiu, cu o paletă de culori sobră și cu o geometrie care-mi oferă câte puțin din două lumi diferite: îmi pune p tavă un headtube de 69 de grade, unul care-mi va permite să abordez în siguranță coborâri mai abrupte, însă îmi întinde un chainstay destul de lung, de 444mm, care pe hârtie nu face ca bicicleta să fie atât de fâșneață. Faptul că a fost mai jucăușa decât m-aș fi așteptat stă în ampatamentul mai scurt. Dimensiunile XS și S sunt prevăzute cu un headtube amplasat la 70 de grade și cu un chainstay mai scurt, de 435mm, alături de o roată de 27.5 inch. De la M în sus, toate modelele sunt echipate cu roți de 29 de inch și urmează datele prezentate mai sus. Despre ghidonul de 680mm nu se poate spune că este lat, însă este surprinzător că cei de la Kross l-au combinat cu o pipă de 70mm, cifre care erau complet de neimaginat în urmă cu câțiva ani. Iar ținând cont de faptul că Hexagon 7.0 este vârful de gamă al entry-level-ului polonez, eu spun că este de apreciat.
La nivel de cadru, finisajele sunt bune, primești o prindere de bidon, cabluri trase prin exterior (visul umed al oricărui mecanic), un headtube drept (nu conic) și urechi de cadru solide. Un artificiu de design face ca imaginea destul de sobră să fie mai plăcută, prin curbura țevii superioare ca cadrului, care ulterior formează o linie dreaptă împreună cu seat stay-urile. Așadar, pe scurt, pe bicicletă se stă relativ drept, recreațional, lejer, iar bicicleta are unele mici veleități sportive dacă vrei s-o duci la limită.
Echipare
Totuși nu toate componentele de pe această bicicletă sunt gândite pentru traseele pe care le am eu de obicei în minte. Anvelopele Mitas sunt veriga slabă fără doar și poate, așa cum vei vedea și în filmul de prezentare, iar frânele sunt suficiente atâta timp cât nu te avânți pe porțiuni lungi de coborâre sau tehnice. Desigur, mai poți face o pauză din când în când ca să-și mai tragă și ele sufletul.
Dar eu tind să cred că bicicleta aceasta a fost gândită pentru forestiere, însă așa cum știm, cumpărătorii de regulă o duc mai departe decât planul inițial. La nivel de furcă își joacă rolul modest o furcă Suntour XCM cu o cursă de 100mm și comandă pe ghidon, un model la care simt mici îmbunătățiri față de anii anteriori: lucrează mai fin și uneori, atunci când e nevoie pe porțiuni mai tehnice, ceva mai eficient.
La nivel de transmisie ai la dispoziție un angrenaj cu 3 foi, iar asta m-a făcut să devin melancolic. Nu doar că nu am mai pedalat pe unul de ceva timp, însă mi-a amintit cum un standard fără de care nu puteai urca pe munte a devenit istorie, ba mai mult, a trecut deja în epoca dinozaurilor. Cum ultimii ani mi i-am petrecut doar pe transmisii cu o singură foaie, de data aceasta am utilizat foaia cea mică atât cât am putut. Iar pentru urcările mai abrupte, transmisia oferă un raport ok (mai mare totuși decât în cazul unei transmisii Eagle cu foaie de 30 și pinion de 50 – 0.647 în cazul de față vs 0.6. Vă dați seama unde s-a ajuns? Oricum nu este cazul să-ți faci griji, vei urca majoritatea potecilor și secțiunilor mai dificile. Angrenajul mi-a plăcut în mod deosebit și sunt sigur că daca-l vedeam în urmă cu 5-6 ani, aș fi căzut în fața acestuia pentru a-i face o plecăciune: un Altus care arată incredibil de bine. Schimbătorul de pinioane este Shimano Deore cu tehnologie Shadow, un schimbător pe care nu-l mai găsești la nicio altă bicicletă din această categorie de preț, iar asta înseamnă un plus de performanță pusă la dispoziția cumpărătorului.
Manșoanele dure nici nu cred că mai trebuie menționate, iar șaua, utilizată cu bazon, oferă un confort mediu pe distanțe mai lungi.
Video
Concluzii
Aș putea să-mi petrec o vară pe această bicicletă cu conditiția să mă abțin de la trasee dificile. Luând în calcul costul de achiziționare, care apropo, este mai mic decât al unei transmisii Eagle pe care o pomeneam mai sus, oferă nu doar un control bun și o geometrie rezonabilă, însă și o echipare acceptabilă pentru trasee forestiere de munte. Sau de pădure. Sau orice înseamnă lejer pe lumea asta. Fără doar și poate este unul din best buy-urile din segmentul din care face parte, o virtute care nu o va transforma însă într-un Kross Level TE.
Date relevante
Greutate totală: 14.68 kg fără pedale
Greutate cadru: 1.762 grame
Greutate roți*: 5.490 grame
Greutate furcă: 2.6847 grame
Lățime ghidon: 680 mm
Lungime pipă: 70 mm
Greutate angrenaj: 980 grame (+BB 310 grame)
Rigiditate cadru: 87.2 Nm/grad
STW**: 49.5
*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia
La deal: 6/10
La vale: 6/10
Galerie foto:
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…