Am avut deosebita plăcere să testăm GT Sensor Expert, un model de MTB full-suspension pentru trail cu cadru din aluminiu și suspensii cu cursa de 130 mm în spate și 140 mm în față, cu roți de 27.5. După părerea noastră, un astfel de model ar trebui să ofere o balanță bună între capacitățile de coborâre și cele de urcare, fiind genul de bicicletă potrivită pentru ture de genul Trans-Alp, cu trasee de 60-100 km pe teren dificil, parcurse fără grabă, pe parcursul unei zile întregi. Am testat acest model încercând să îl folosim pe genul acesta de trasee, profitând de faptul că am avut mai multe zile în care să facem acest lucru.
Cadru/pe traseu
GT Sensor Expert este o bicicletă cu un caracter axat pe distracție. Ea oferă senzații deosebite la coborâre, dar îți oferă posibilitatea de a urca acolo unde îți dorești. Greutatea destul de mare nu o recomandă ca o bicicletă de competiție, pentru acest lucru fiind mai adecvat modelul din carbon. Această bicicletă este pentru iubitorii de mountain bike adevărat, pe munte, care știu să savureze un traseu alpin dificil și să aprecieze o bicicletă de calitate, de la o companie de tradiție.
Am testat bicicleta pe aproape 8000 m diferență de nivel în urcare și coborâre, așa că am putut să ne facem o părere destul de completă despre ea. Am fost pe potecile ascunse de deasupra Brașovului, pe traseele bolovănoase și abrupte din Cozia și pe pantele extreme de pe dealurile din zona Branului. Pot spune că bicicleta este o adevărată mașinărie de coborâre pe poteci, trecând fără să ezite peste bolovani, rădăcini și orice alte denivelări. Dar acest lucru era de așteptat. Ceea ce a fost cu adevărat surprinzător este că am reușit să urc cu ea aceleași trasee foarte dificile pe care le urc în mod normal cu bicicleta de XC, cu peste 4 kg mai ușoară, în condițiile în care mi se par grele și cu aceea. Raportul de transmisie pentru urcare e identic cu cel de pe bicicleta mea de concurs, respectiv foaie de 24 și pinion de 36. Plusul de aderență adus de anvelopele late și cramponate au făcut urcări altfel dificile să devină mai ușoare. Practic, chiar dacă am urcat cu siguranță mai încet, impresia generală a fost că bicicleta urcă ușor și oferă o poziție foarte eficientă. Fără discuții, este un partener cu care aș îndrăzni să plec spre orice aventură!
Cadrul este din aluminiu și este greu, la 3900 g, acest lucru făcând ca bicicleta să aibă la rândul ei 14,750 kg. Totuși, greutatea nu e degeaba, la teste obținând o rigiditate de 76,9 Nm/grad, foarte bună pentru un full-suspension din aluminiu. Raportul total STW (stiffness to weight) nu este însă strălucit, penalizat fiind de greutatea mare. Oricum, rigiditatea îl recomandă pentru folosirea în condiții grele, la sarcini mari. Amortizorul din spate este plasat foarte jos, fiind acționat de un sistem de brațe destul de complex. Ce pot spune este că sistemul funcționează foarte bine, chiar ceva mai bine decât multe dintre sistemele testate. Roata spate urmărește foarte bine obstacolele terenului și păstrează fără probleme aderența.
Geometria cadrului este foarte plăcută pentru cineva care dorește să aibă eficiență la pedalat. Unghiul tijei de șa de 75.5 grade permite o pedalare eficientă. Unghiul furcii este destul de întins, de 68.5 grade, o valoare corectă pentru o bicicletă cu veleități la coborâre. Pipa scurtă de 60 mm și ghidonul lung cu rise mic de 760 mm oferă în același timp o manevrabilitate și o stabilitate bune.
Cadrul este compatibil cu ax de 12×142 mm Maxle și are gât tapered. Cablurile sunt rutate extern pe triunghiul frontal și intern în triunghiul din spate. Cablul pentru tija de șa reglabilă este montat prin interiorul seat-tube-ului.
Suspensiile Fox fac o treabă minunată împreună, odată reglate bine pentru utilizator. Furca Float Performance 34 de 140 mm nu are probleme în a absorbi toate șocurile, mici și mari. Amortizorul Float DPS Performance lucrează foarte bine cu brațele suspensiei. Ambele amortizoare sunt pe aer și au posibilitatea de blocare parțială sau totală. Din păcate, niciunul dintre ele nu are comandă remote pe ghidon. Dacă la furcă acest lucru nu e așa deranjant, amortizorul este montat jos lângă monobloc iar maneta de blocare a acestuia este destul de greu de accesat din mers. Personal consider că poziționarea amortizorului ar face obligatorie o manetă de comandă pe ghidon, de nenumărate ori m-am dezechilibrat serios încercând să ajung la manetă din mers. În modul blocat, bicicleta se transformă într-una aproape total rigidă, ideală pentru urcări. În modul semi-blocat, suspensia funcționează suficient cât să ajute pe o urcare tehnică, plină de obstacole sau pe o coborâre mai ușoară. Odată deschisă suspensia la maxim, bicicleta e gata să absoarbă orice dificultăți i-ai arunca în față.
Coborârile sunt mai eficiente și datorită tijei de șa reglabile All Terra. Aceasta are comandă pe ghidon și funcționează foarte bine, având doar un mic joc pe verticală care dispare odată ce utilizatorul s-a așezat în șa.
Transmisia este o combinație reușită de componente Shimano XT, SLX și Deore, cu 2 foi și 10 pinioane. Angrenajul este de 36/24 dinți, o alegere interesantă în locul foii de 22 (probabil datorită unor constrângeri ale cadrului), în timp ce pinioanele sunt clasicele 11-36. Manetele SLX dau comanda foarte ușor spre deraioare, fiind de tipul ”2 way release”, maneta de detensionare a cablului putând fi acționată din ambele direcții. Deraiorul spate XT este de tipul Shadow Plus, cu sistem de semi-blocare pentru coborâre, absolut binevenit pe această bicicletă.
Roțile de 27.5 sunt formate din butuci Deore, jante WTB de 23 mm și câte 32 de spițe DT Swiss din oțel. Axul este de 12×142 mm pe spate și de 15×100 mm pe față, oferind o foarte bună rigiditate. Anvelopele sunt Maxxis Ardent, în versiune de top, cu balonaj de 2.25 în spate și 2.4 în față. Bicicleta vine cu roțile echipate pentru a fi făcute tubeless, cu banda montată și cu valvele incluse în kit.
Frânele sunt tot din gama Deore, suficient de puternice pentru a opri bicicleta fără prea mare efort, ajutate fiind de discurile de 180 mm. Nu am simțit niciodată că frânele nu au fost suficiente. Pipa de 60 mm și ghidonul de 760 mm vin de la RaceFace și fac o treabă excelentă împreună. De remarcat sunt și grip-urile GT de pe ghidon, extrem de aderente și de plăcute la atingere, dar și cu un aspect deosebit. Șaua WTB Silverado e foarte bună și comodă.
Concluzie
Ne-am simțit minunat cu GT Sensor Expert. Cu siguranță nu i-am cerut tot ce poate ea să dea, dar nici nu se poate spune că am menajat-o. Am petrecut împreună 5 zile pline de MTB de cea mai bună calitate. Este bicicleta aceea pe care ți-ai dori-o la aniversarea de 40 de ani. Cea care să te ducă relaxat în aventurile plănuite cu amănuntul sau în cele neașteptate. Este perfectă pentru cei ce vor să savureze MTB-ul departe de stresul competiției, undeva în vârful muntelui, unde problemele zilnice ale vieții se pierd umbrite de frumusețea crestelor mărețe. GT Sensor Expert este o bicicletă căreia îi stă bine sus, pe munte, unde ajung doar cei care merită cu adevărat.
Date relevante
Greutate totală: 14.75 kg
Greutate cadru: 3.900 grame
Greutate roți*: 2.140/2.760 grame
Greutate furcă: 1.720 grame
Lățime ghidon: 760 mm
Greutate angrenaj: 900 grame cu BB
Rigiditate headtube: 76.9 Nm/grad
STW**: 19.7 Nm/grad/kg
*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia
Pentru: Trail, Enduro
Pe urcări: 8/10
Pe coborâri: 10/10
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…