Categorii: Suspensie

Test de lungă durată – furca cu suspensie Lauf Grit SL

În 2017 participam, în Germania, la lansarea unui nou tip de bicicletă. I se spunea “gravel bike”. Era o cursieră adaptata la off-road, sau cel puțin așa credeam. La vremea aia nu îi vedeam deloc rostul. Dacă vrei off-road mergi pe mtb, iar dacă vrei asfalt mergi pe cursieră sau mtb. Azi însă, sunt cel mai mare fan al bicicletelor gravel! În plus, am înțeles cum reușesc să combine, cu succes, avantajele unei cursiere pe asfalt cu avantajele unui mtb, pe lângă asfalt.

Însă testul nu este despre bicicletele gravel ci despre confortul pe o astfel de bicicletă, mai precis despre suspensii.

În mod normal un gravel bike nu are suspensii, tocmai pentru a permite bicicletei să fie mai ușoară și mai fiabilă. Însă acesta două avantaje vin cu dezavantajul unui confort redus. Dar poți elimina acest dezavantaj, sau cel puțin îl poți reduce semnificativ, prin înlocuirea furcii rigide cu una cu suspensie.

Evident că o dată cu introducerea pe piață a bicicletelor gravel producătorii de suspensii au venit cu produsele lor, în special furci cu amortizare. Însă dacă majoritatea s-au concentrat pe tradiționala suspensie, cu arc, elastomer sau aer, plus rebound, un producător a rămas fidel conceptului său care s-a dovedit, de-a lungul anilor, un succes interesant.

Este vorba, desigur, despre Lauf, o companie islandeză, deja cunoscută, care s-a făcut remarcată prin furcile sale cu suspensie, deosebite, exotice, neortodoxe. Să produci o furcă din carbon nu este o noutate, dar s-o faci cu suspensie, este cu totul altă treabă.

Lauf Grit SL este o astfel de suspensie și este, cu adevărat, remarcabilă și deosebită, chiar revoluționară. La prima vedere însă fie o iubești, fie o urăști, întrucât forma sa este orice în afară de „tradițională”. Dar de ce să ne cramponăm de tradiții, dacă avem la dispoziție tehnologia care permite, azi, atât de multă flexibilitate, inovație și oportunități.

Spre deosebire de orice altă furcă cu suspensii pentru bicicleta de pe piață de la această oră, Lauf Grit SL și Lauf în general, este cea mai ușoară. Da, e drept că nu are rebound, asta însemnând că nu poți controla amortizarea și revenirea, dar despre asta voi detalia ceva mai jos.

Lauf produce furci din carbon cu amortizare pentru orice, de la mtb, la fat bike și, desigur, gravel bike, iar dintre toate, cele mai utile le consider a fi cele pentru fat și gravel. Faptul că Lauf nu are rebound, poate fi o problemă la mtb. Dar nu și la gravel sau fat bike. La gravel pentru că nu ai (sau nu ar trebui să ai), denivelări atât de mari și poteci tehnice sau agresive, iar la fat pentru că anvelopa mare și “grasă” preia oricum mare parte din șocuri. La mtb xc/marton e mai complicat.

Lauf Grit SL este frapant de simpla fiind 100% fiabila, în ciuda existenței suspensiei. Este așa întrucât amortizarea nu necesită întreținere. Este vorba, practic, de 12 lamele din carbon care flexează în timp ce atenuează denivelările și vibrațiile venite de la drum.

Acuma, nu va închipuiți că vorbim de cine știe ce cursă lungă a suspensiei și finețe. Este vorba de amortizare brută, fără reglaje, Lauf Grit SL având o limită de greutate de 120 kg a ciclistului, care include și bagajele.

De asemenea, de reținut este și că amortizarea este rigidă, chiar foarte. Iar Lauf a gândit treaba asta intenționat, pentru a nu pierde din precizia direcției. Ce au dorit islandezii să facă cu acest Lauf este nu să amortizeze tot ci doar vârfurile denivelărilor, vibrațiile cele mai puternice și deranjante.

„Problema” cea mai spinoasă la Lauf Grit SL este, considerat de unii, lipsa reglajului pentru viteza de revenire a suspensiei. Practic, fără acest „rebound”, pe denivelări roata față a bicicletei sare, necontrolat, asemenea unei mingi de tenis. Doar că nu e chiar așa, chiar deloc, iar asta pentru că amortizarea este progresivă.

Cum e Lauf Grit SL pe trase?

Se comportă foarte bine! Rigiditatea furcii permite, în continuare, precizie bună a direcției, amortizarea permite confort mult mai bun decât aveai înainte când mergeai cu rigidă, greutatea bicicletei crescând doar cu aproximativ 350 grame, Lauf Grit SL primită de noi la test având 919 grame. Direcția rămână la fel de precisa, chiar și atunci când, pe ghidon, ai tradiționala geantă pentru bagaje. De asemenea, rigiditatea generală a bicicletei rămâne aproape neschimbată, tu fiind în măsură, în continuare, să sprintezi eficient ridicat din șa.

Pe drumurile forestiere bune se simte cum suspensia minimalistă în face treaba, eu reușind să-mi mențin o viteză de croazieră foarte bună. De asemenea, pe drumurile forestiere dificile și pe coborârile mai agresive, cum este și poteca/drumul „Drumul Grănicerilor” din Bucegi, mai precis vechea potecă de graniță dintre Vechiul Regat și Transilvania, suspensia acestui Grit SL și-a făcut extrem de bine treaba. Parcurs și în trecut cu gravel bike-ul echipat cu furcă normală/rigidă, acum am observat că pot coborî mult mai repede. Și nu este doar despre ce se simte, pentru că, verificând ulterior, și cifrele de pe Strava spun că am mers mai repede. De asemenea și efortul a fost mai mic.

Treaba asta este posibila mulțumită tehnologiei pe care Lauf a folosit-o la furcă, mai precis „unsprung weight” – greutatea minimă la care furca “simte” denivelările. Pentru Lauf Grit SL este de 250 g, și este valoarea care face această furca să fie atât de bună la atenuarea micilor denivelări și vibrații, față de care te izolează. Practic trebuie să apeși doar cu 250 g pe ghidon ca să deformezi lamelele suspensiei, suficient de mult încât să atenueze vibrațiile drumului.

Lauf Grit SL concluzie

Pentru a nu rămâne cu o idee greșită, trebuie să repet că Lauf Grit SL nu este o furcă tradițională cu suspensie, cu brațe culisante și revenire. Aici, suspensia se face în baza celor 12 lamele care flexează.

Pentru gravel bike mi se pare a fi compromisul perfect între o amortizare suficientă și greutate redusă. Pentru că, așa cum spuneam, Lauf Grit SL este gândită doar să atenueze denivelările și vibrațiile, nu să le elimine complet, așa cum face o furcă de XC de 100-120 cm, ca să nu mai vorbesc de cei 140-160 mm de la enduro, unde chiar nu mai simți niciun feedback de la teren.

Lauf Grit SL oferă doar 3 cm de cursă care sunt însă mai mult decât suficienți pentru a absoarbe șocurile bruște și puternice plus vibrațiile continue venite de la drumurile forestiere. Și, mai trebuie precizat, că Lauf Grit SL nu este pentru off-road adevărat sau „agresiv”, așa cum faci cu un mtb, ci este pentru forestiere decente, poteci bune si, desigur, asfalt. Totusi, daca ajungi si pe zone tehnice, cu bolovani, rădăcini și stânci, în urcare sau coborâre, trebuie știut că Lauf Grit SL se va descurca admirabil.

Comparata cu furcile tradiționale pentru gravel, Lauf nu este cea mai ieftină, dar este acolo, în Top 3. În schimb este, de departe, cea mai ușoară. Iar faptul că nu ai nevoie să-i faci revizii speciale, așa cum este obligatoriu la suspensiile pe aer, este un alt avantaj major.

Lauf Grit SL este o furcă excelentă pentru gravel biking și absolut perfectă pentru un upgrade ulterior al bicicletei. Îți va oferi cel puțin 20% mai mult confort, transformând drumurile lungi pe drumuri forestiere din ceva dificil și greu de abordat în ceva plăcut.  Lauf Grit SL permite să ai mai mult timp pentru contemplare și admirare a peisajului, tocmai pentru că nu mai trebuie să fii tot timpul concentrat asupra drumului și a “trasei ideale”.

Specificații Lauf Grit SL

  • Material: carbon
  • Roți compatibile: 700c sau 27,5 inch
  • Ax: 12mm sau 15mm thru-axle
  • Lățime maximă anvelope: 700x45mm sau 27.5×2.1″
  • Butuc: 100 mm
  • Steerer: conic, 1 1/8″ – 1 1/2″
  • Lungime steerer: 300 mm
  • Cursă: 3 cm
  • Unsprung weight: 250 g
  • Limită greutate ciclist: 120 kg (bagaj inclus)
  • Greutate măsurată: 919 g
  • Preț la data publicării recenziei: 840 euro
  • Fabricant: Lauf
Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

o săptămână in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma