Cockpit de la Pro: ghidon și pipă din gama FRS 2018 la test

Îmi este greu să denumesc test încercarea unui ghidon și a unei pipe, căci nu discutăm de elemente care culisează precum o furcă sau care conțint componente mecanice pentru a stabili funcționalitatea acestora. Însă cockpit-ul pentru bicicletă este la fel de important precum volanul pentru o mașină. Spre exemplu, un volan cu un diametru foarte mare, care nu poate fi reglat pe înălțime și este poziționat foarte sus, va schimba cu totul felul în care acel automobil este condus. La fel și în cazul unui ghidon și al unei pipe: dacă pedalezi de mult timp, știi bine că în urmă cu 10-15 ani ne descurcam destul de greu cu acele ghidoane exagerat de înguste și cu pipele foarte lungi.

Cam frig, dar frumos. Unde altundeva să testezi aceste componente dacă nu la munte? 🙂

Din fericire lucrurile s-au schimbat, iar trend-ul este de ani buni setat pe lățime mare pentru ghidoane și de lungime mică pentru pipe. Cei de la Pro, care fac parte din grupul Shimano de ceva timp, au în gamă modelele Tharsis (probabil și cel mai cunoscut dintre toate), Koryak, FRS și LT. Cel de față, FRS, este construit pentru bicicletele de All-Mountain și Enduro și este singurul din gamă care oferă un rise mare, de până la 40mm. Noi am avut la test versiunea cu rise de 20mm, restul de înălțime fiind compensată de pipa cu un rise de 5 grade. Acesta a avut inițial o lățime de 800mm, însă pentru anatomia mea acesta a fost cam lat, așadar l-am tăiat la 760mm, această operațiune fiind foarte ușor de realizat datorită marcajelor de pe ghidon. Poți tăia din el până la 740mm, câte 10mm din fiecare parte.

Așa se vede ghidonul din poziția rider-ului.

Altfel, ghidonul FRS este disponibil cu aceeași lățime dar cu rise de 40mm, iar pipa, cu un rise de 5 grade și lungime de 50 ori 70mm sau cu rise zero, cu o lungime de 45mm (aceasta fiind dedicată furcilor RockShox Boxxer sau Fox40, așadar pentru downhill).

Pentru enduro, dar și pentru înălțimea mea de 1.74m, consider că o pipă cu o lungime de 50mm este limita maximă.

Cockpit-ul mi s-a părut foarte comod, mai ales că am făcut trecerea de la o lățime similiară, dar cu un ghidon cu rise 0 și pipă dreaptă, poziționată la un unghi de 0 grade. Ghidonul FRS mai oferă și un backsweep de 9 grade (orientarea către rider) și un upsweep de 5 grade, acestea fiind de altfel valorile maxime acceptate pentru ghidoane. Valori mai mari duc într-un final la dureri ale încheieturilor pe distanțe mai lungi. Faptul că am avut ghidonul orientat mai mult spre mine, față de vechiul ghidon, m-a ajutat nu doar să stau mai comod, dar să trag și mai ușor de roata de față. Totodată, lungimea pipei de 50mm și-a adus contribuția în acest sens, alături de rise-ul ei de 5 grade. Ca să înțelegi mai bine, o pipă mai lungă, să spunem de 80mm, perfect dreaptă, așadar cu rise 0 sau cu rise negativ, poziționează mâinile și implicit greutatea corpului undeva mai jos, fiind mai greu să tragi de roata de față când treci peste obsetacole sau când sari spre exemplu de pe o rampă. Toate aceste valori coroborate cu reach-ul și cu lungimea chainstay-ului fac ca o bicicletă să fie foarte manevrabilă sau mai puțin manevrabilă. Pe urcări am avut mai mult spațiu pentru a mă mișca pe bicicletă, dat fiind faptul că pipa anterioară era mai scurtă.

Cockpit aerisit: aici ai loc să montezi tot ce este necesar plus alte accesorii dacă ai fetișuri bizare.

Și după cum poți vedea mai sus, cei de la Pro merg pe valori standard, așadar nu prea ai cum să dai greș cu aceste componente. Ghidonul este construit din aluminiu 2014 T6 și cântărește 335 de grame netăiat (321 de grame tăiat), iar pipa, construită din aluminiu 6061 T6, pune pe cântar 138 grame, în dimensiunea de 50mm. Cea de 70mm va adăuga câteva grame în plus. Prinderea ghidonului este de 31.8mm, iar prinderea pentru furcă de 1-1/8 inch.

Logo-ul Pro frumos marcat pe capacul pipei.

Cockpit-ul Pro FRS nu lasă prea mult loc de comentarii la capitolul finisaje sau la poziția pe care ți-o oferă pe bicicletă, în special pentru bicicletele de enduro (mai puțin pentru cele de Cross Country), singura mențiune pe care aș putea s-o fac fiind legată de grafică care este destul de sobră și poate că nu va fi pe placul oricui. Însă dacă te interesează strict din punct de vedere funcțional, nu prea ai cum să dai greș cu aceste două componente.

Preț recomandat ghidon: 225 Lei*
Preț recomandat pipă: 220 lei*
Importator: Rom-Eurotrade

*prețuri pentru modelul anului anterior

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

o zi in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

6 zile in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

o săptămână in urma