Bicicletele electrice. Ce însemnă? Înseamnă că trișezi? Poate, în anumite condiții. Însă de cele mai multe ori înseamnă cu totul altceva. Înseamnă porți noi deschise, posibilități noi, provocări noi, locuri noi în care nu puteai ajunge înainte, distanțe mai lungi, altitudini mai mari. Iar toate astea, fără să trișezi deloc în privința efortului. Am măsurat!
Am testat gravelul electric Merida eSILEX+ 600 destul de multa vreme, și on și off-road. Din start trebuie spus că bicicleta este gândită pentru excursii relaxate. Lungi, scurte, cum vrei, dar relaxate. Cu alte cuvinte, dacă vrei să sprintezi, ar fi bine ca sprintul să fie scurt. Voi explica de ce.
Merida eSILEX+ 600 arată excelent și foarte ușor o vei confunda cu un gravel bike normal. La prima vedere nu vei observa nici motorul electric, nici bateria și nici butonul, singura „interfață” de la care controlezi electronica. Bicicleta este cât se poate de elegantă și suplă. Și ușoară! Așadar potrivită inclusiv pentru „puriștii” care nu acceptă cadrele butucănoase ale bicicletelor electrice.
Când te apropii vei observa motorul Mahle X35, instalat în butucul roții spate, și butonul Mahle iWoc, poziționat pe țeava top-tube. Bateria rămâne însă ascunsă, fiind perfect integrată în țeava down-tube a cadrului, țeavă care nu este deloc exagerat de groasă. De precizat este că bateria nu poate fi scoasă din bicicletă decât la dealerul autorizat, sau poate dacă înveți tu cum se face. Consider asta a fi un dezavantaj, pentru că vrei să poți scoate bateria, dacă vrei ca bicicleta să fie mai ușoară când o urci pe mașină, pentru transport, sau dacă vrei să o încarci în casă și nu vrei să iei cu tine toată bicicleta în sufragerie.
Geometria biciclete este relaxată, optimizată pentru „touring”, nu pentru „racing”. Merida eSILEX+ 600 nu a fost făcută să „bagi gonetă” cu ea, dimpotrivă. Stai destul de drept pe această bicicletă, dar nu atât de drept ca pe o bicicletă de oraș, iar asta înseamnă confort pe distanțe lungi. Cu toate astea, întrucât ghidonul „drop” oferă trei poziții în care poți ține mâinile, când stai cu „mâna de jos”, în dropuri, poziția obținuta este destul de sportivă. Clar mai sportivă decât când stai cu mâinile pe manșoane. La geometria relaxată, specifică „touring”, contribuie și unghiul furcii cu solul, care este unul dintre cele mai mici din industrie.
O „ciudățenie” la acest gravel bike, pe care am întâlnit-o și la Silex-urile normale, non-electrice, este cât de jos este amplasat rulmentul pedalier „BB”. La Silex avem un BB Drop de 7 cm, comparativ cu în jur de 3,5 cât avem la mtb. Motivul este simplu, iar cu valoarea asta avem un avantaj și un dezavantaj.
Dezavantajul este că, întrucât BB-ul este mai aproape de teren, când pedalezi pe teren accidentat, ai multe șanse să lovești cu pedalele bolovani, stânci, pietre, cum s-a și întâmplat la mine. Însă avantajul depășește cu mult dezavantajul și vine de la confort și stabilitate. Un BB poziționat jos oferă bicicletei super stabilitate, dar și confort pe distanțe lungi. Mai mult, cu un gravel bike ar trebui doar ocazional să parcurgi teren deosebit de accidentat, stâncos, bolovănos, unde există șansa să agăți pedalele, majoritatea turelor fiind pedalate pe asfalt și forestiere de bună calitate.
Gravel bike-ul electric Merida eSILEX+ 600 este propulsat de sistemul Mahle, mai precis motorul cu 40 Nm, integrat în butucul spate, bateria cu 250 Wh, integrată în țeava downtube, butonul iWoc, integrat în țeava toptube, ciclocomputerul opțional Mahle și range extenderul opțional Mahle de 208 Wh.
Bicicleta poate fi complet controlată de la butonul iWoc care, prin codul de culori afișat, îți indică nu doar câtă baterie mai ai, dar și în ce mod de asistență ești sau dacă bateria principală e încărcată de range extender. Ai 3 niveluri de ajutor: puțin, mediu și mult. Însă modul de asistență este configurat în așa fel încât să fie foarte „delicat”. Merida a descris tot timpul asistența la cursierele și gravel-urile lor electrice, drept „un ușor vânt din spate”. Și cam așa e. Motorul Mahle intră în acțiune foarte suplu, chiar și când ești pe modul maxim de asistentă, fiind și extrem de silențios.
Dacă ai pe bicicleta și ciclocomputerul Mahle, care se cumpără separat, controlul bicicletei devine mai facil, întrucât vezi mai clar autonomia, care se modifică în timp real în funcție de cum pedalezi, viteză și multe alte informații venite din teren. De asemenea, există și aplicația specială Mahle, pentru telefonul smart, de unde poți face și mai multe reglaje. Nu în ultimul rând, sistemul Mahle poate fi împerecheat cu multe din ciclocomputerele smart de pe piață, de unde poate fi controlat. Deci dacă ai deja așa ceva, nu mai ai nevoie de ciclocomputerul Mahle.
Instalarea motorului electric în butucul spate vine cu un dezavantaj, dar și cu trei avantaje. Dezavantajul este că în caz de pană, roata spate se dă jos mai greu. Nu mai ai quick release ci trebuie să ai la tine o chele de 15. Avantajele ar fi trei: pe de o parte motorul este mai ușor decât unul instalat la pedale, iar faptul că motorul este în butuc înseamnă că poți avea rulment pedalier normal cu factor Q normal. Nu în ultimul rând, estetica este mult mai frumoasă. O bicicletă electrică cu motor camuflat în butucul spate feste foarte greu de deosebit față de o bicicletă normală.
Adesea te întrebi ce se întâmplă când, la o bicicletă electrică, se termină bateria. Evident, bicicleta nu rămâne blocată, însă vei începe să tragi după tine și extra greutatea componentelor electrice, motorul și bateria.
La Merida eSILEX însă lucrurile stau extrem de bine. Bicicleta, mărime L, pe care am avut-o la test, am cântărit-o la 14,88 kg, o greutate extrem de bună pentru o electrică. Mai poți adăuga 1,5 kg dacă îi pui și range extender-ul, bateria suplimentara care, practic, dublează autonomia.
Am testat pe bune autonomia la această bicicletă și am obținut niște cifre extrem de bune, în ciuda motorului de putere mică și a bateriei cu o capacitate mică, în comparație cu ce au mtb-uril electrice din ziua de azi.
Astfel, fără range extender, deci doar cu bateria de 250 Wh, am obținut o autonomie de 112 km reali (126 km autonomie arăta inițial ciclocomputerul), acoperind o diferență de nivel de peste 2000 m. Cu range extender însă, a ieșit ceva fabulos!
Range extender-ul are o capacitate de 208 Wh, însă foarte interesant este softul Mahle care face managementul consumului curentului din cele două surse. La început se consumă curent din bateria principală apoi, la un moment dat, extender-ul începe să încarce bateria principală, la fel ca și când ai băga-o în priză. Mahle spune că în felul ăsta, autonomia electrică este împinsă la maxim.
Pentru a testa autonomia, tot la maxim, am decis să pedalez Transfăgărășanul în ambele direcții, în aceeași zi, pe ambele fețe ale muntelui, și pe nord și pe sud, de la Cârțișoara la hidrocentrala Vidraru și înapoi. Am obținut o distanță totală pedalată de 175 km reali (243 km autonomie arăta inițial ciclocomputerul), cu o diferență fabuloasă de nivel de aproape 3700 m! La finalul zilei, noaptea când am ajuns înapoi la mașină, ciclocomputerul Mahle mai arăta baterie doar 2-3% și 2-3 km autonomie. La fix!
Iar legat de faptul că ai trișa dacă te dai cu o electrică, că nu urci la deal la fel ca pe o bicicletă normală, în tura asta pe Transfăgărășan am consumat peste 7000 kcal, enorm! Cu siguranță terminam tura și pe o bicicletă normală, însă ar fi durat mai mult și aș fi ars și mai multe calorii, 7.117 fiind totuși suficient!
Merida eSILEX este disponibilă în două variante de echipare: eSILEX+ 600 (cu anvelope plus, mai “grase”) și eSILEX 400. Noi am testat varianta mai bine echipată, eSILEX+ 600, diferența principală dintre cele două modele fiind transmisia, cu 1×11 viteze și 11-42t la pinioane la modelul 600 și 2×10 viteze și 11-36t la pinioane pentru modelul 400. Personal prefer varianta 1x, fiind mai ușor de folosit, cu un singur schimbător, gama de viteze fiind suficientă și pentru urcările abrupte de pe drumurile forestiere.
Groupset-ul Shimano GRX600, cu frânele cu două pistoane, schimbătorul spate GRX812, pinioanele Shimano M5100 și angrenajul pedalier Shimano GRX600, toate sunt deosebit de fiabile și funcționează impecabil împreuna, atunci când sunt reglate corect.
Ghidonul are o lățime de 440 mm, la cadrul de mărime L, pe care l-am avut și noi. La cadrul S/XS lățimea este de 400 mm, iar la cadrul M avem ghidon de 420 mm lățime. Eu l-am găsit potrivit, cu această dimensiune de 420 mm, lățimea fiind suficientă și pentru un cobur special de ghidon, pentru când pleci într-o aventură de bikepacking.
Ce mi-a plăcut în mod special este faptul că bicicleta are o mulțime de montanți unde poți instala bagaje, 6 mai precis: două pe țeava downtube, una pe seat-tube, una pe partea inferioară a țevii toptube și două pe brațele furcii din carbon. La gravel-ul normal SILEX, cel nepropulsat electric, găsești montanți și pe partea inferioară a țevii downtube, dar nu mai ai pe toptube.
Ideea este că ai o mulțime de locuri unde poți instala bidoane cu apă, recipientul cu benzină, dacă ești într-o tură epică prin Africa, sau coburii speciali cu instalare pe furcă, pe care îi poți lua tot de la Merida. De asemenea, cadrul permite instalarea de aripi și portbagaj spate. Mai mult, ai și un loc special dacă vrei să-i pui cric. Așadar, foarte optimizată pentru excursii lungi.
Anvelopele mi-au atras atenția, mai precis Terra Trail, cele mai bune anvelope pentru gravel de la Continental, cu lățimea de 47 mm. Lățimea lor mare îți permite să le lași la presiune mai mică, deci confort mai bun. De asemenea, lățimea mare oferă și aderență foarte bună cam pe orice tip de teren, inclusiv pe viraje. Puțin derutant e faptul că în specificațiile oficiale, Merida spune că eSILEX 600 vine cu anvelopele Maxxis Rambler 650Bx47. În cadru, Merida spune că intră anvelope de maxim 45 mm, dacă sunt jante 700c sau 47 mm dacă sunt jante 650B.
Manevrabilitatea bicicletei, sincer, nu m-a interesat în mod deosebit. Merida eSILEX+ 600 nu este o bicicletă cu care să participi la concursuri, unde manevrabilitatea contează. Însă gravelul se “conduce” foarte bine. Bicicleta e stabilă, iar poziția ta generală este destul de dreaptă, așa cum am spus la început. Este o poziție convenabilă, potrivită pentru distanțe lungi
Însă ce am observat la acest gravel, este ce am observat și la celelalte biciclete Merida Silex sau Merida Scultura Endurance testate în trecut, care împart același cadru și geometrie. Faptul că nu-ți vine natural să pedalezi din picioare, sau să sprintezi. Poziția compactă, pe care o ai pe acest cadru, fac cumva ca sprintul să nu vină natural. Însă per ansamblu este ok. La un gravel cauți în primul rând confortul, cât de convenabile și utile sunt opțiunile de fixare a bagajelor și fiabilitatea componentelor.
Totuși, nu aș vrea să las impresia că nu poți pedala în picioare pe un Silex. Nu o poți face la fel de eficient ca pe o cursieră sau mtb pur-sânge, dar când ai nevoie, poți sprinta decent și pe un Silex, inclusiv pe acesta electric.
Cunosc de multă vreme gama Silex, am testat deja câteva non-electrice și eram curios cum se comportă și cum se simte sub tine varianta electrificată. Pot spune că în privința confortului este la fel ca Silex-urile normale. Poziția pe bicicletă e bine gândită să-ți ofere confort pe distanțe lungi. Ba chiar e puțin și mai “îndulcită” decât la varianta non-electrică, eSILEX fiind mai scurtă și mai joasă, cu unghiul furcii mai mic decât la alte mărci de gravel-uri, variind între 69,5 și 71,5 grade, în funcție de mărimea cadrului.
Legat de efortul depus pe-o electrică, spuneam la început că am măsurat de ce nu trișezi în privința efortului. Este un paradox ciudat pentru că, deși motorul electric ajută per total, la finalul zilei, dacă ai un senzor de puls și ciclocomputer care măsoară caloriile consumate, vei vedea că ai ars o grămadă de calorii. Explicația e destul de simplă. Chiar dacă pedalezi mai ușor, vei pedala mai mult timp și pe distanță mai mare, caloriile consumate fiind cam la fel de multe ca într-o zi de pedalat pe bicicletă normală.
În tabelul de mai jos se vede cum am testat două biciclete gravel, una electrică și una normală, pe aceeași distanță, diferență de nivel și durată de timp, iar diferența la numărul de calorii consumate este totuși mică.
Bicicleta mi-a plăcut și o văd a fi foarte potrivită pentru ture de o zi, dar și pentru bikepacking, chiar și pe distanțe lungi pentru că, așa cum am arătat, autonomia electrică este foarte bună. Mai mult, nici nu trebuie să folosești tot timpul motorul electric, greutatea totală a bicicletei fiind foarte apropiată de cea a unei biciclete normale. Așadar nu tragi după tine o „ancoră” de 25 kg, așa cum au mtb-urile electrice normale.
Merida eSILEX+ 600 este silențioasă, iar poziția dreaptă este perfectă pe distanțe lungi. Însă ghidonul „drop” îți permite să adopți și alte poziții, foarte similare cu cele de pe cursiere. Nenumăratele opțiuni pentru instalarea de accesorii o fac să fie foarte versatilă. Singura modificare pe care aș face-o la această bicicleta este upgrade la un ghidon cu evazare mare sau foarte mare a drop-urilor, așa cum vedem la acest Ritchey VentureMax, testat de mine în decembrie. Un astfel de ghidon vine cu trei avantaje foarte importante: spațiu mare pentru bagaje și cobur de ghidon și, mai important, confort excelent al mâinilor și control excelent pe viraje.
Importator: BikeFun
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…