Categorii: Biciclete Hardtail

Silverback Spectra Comp (2016)

Recent introduse în România, bicicletele Silverback sunt de proveniență germană. Din informațiile găsite online nu am reușit să aflăm unde sunt fabricate cadrele, dar după cum se prezintă Spectra Comp, pe care am testat-o noi, calitatea fabricației primește notă foarte bună. Silverback s-a extins rapid în ultimii ani fiind prezentă acum în 49 de țări de pe 6 din cele 7 continente. Așadar marca în sine este suficient de apreciată.

Firma a plusat mult pe inovație fiind prima care a inclus un port USB în cadru pentru a-ți încărca telefonul în timp ce pedalezi. Tot Silverback este și una din primele companii care a îmbrățișat în 2012 tehnologia frânelor pe disc la cursiere, dar și noua mărime 27,5 a roților de mtb, prezentând la Eurobike 2012 mai multe biciclete de acest fel decât oricare altă firmă prezentă acolo. Așadar imaginea de ansamblu a nemților de la Silverback arată foarte bine, iar de aproape când ne uităm la Spectra Comp cu care ne-am jucat câteva zile, imaginea se confirmă.

Spectra Comp este o bicicletă entry level clasată de Silverback la secțiunea „sport”, iar aici este la mijloc între modelele Slade și Stride. Așadar o bicicletă fără pretenții adresată entuziaștilor care doresc să iasă în weekend la plimbări ușoare, dar offroad și nu pe asfalt. Desigur Spectra merge foarte bine și pe asfalt, mulțumită anvelopelor cu profil destul de mic, însă noi am testat-o pe offroad destul de extrem cu rezultate mai mult decât bune.

Cadru/Pe traseu

Cadrul este foarte bine lucrat și cu grijă. Se vede din suduri și detalii precum montanții care susțin pe headtube cablurile care merg spre spatele bicicletei. La majoritatea bicicletelor cablurile și furtunurile hidraulice fac o buclă mare când coboară de pe ghidon însă aici ele sunt elegant fixate de țeava head tube. Este un detaliu mic, dar care a plăcut.

Tot la capitolul detalii mici este și emblema Silverback instalată pe headtube. Demult nu am mai văzut o bicicletă entry-level cu emblema în relief atașată de cadru. Cele mai multe au un sticker amplasat sub lacul de pe vopsea.

În continuare la capitolul detalii am observat dropout-urile spate ale cadrului. Acestea sunt diferite față de ce găsim în general la biciclete și categoric diferite în comparație cu ce vedem la bicicletele cu prețuri accesibile. Pare că firma a dorit să reducă din greutate cu această formă. Nu știm dacă a reușit însă se vede clar faptul ca Silverback nu a trântit ceva simplu acolo ci s-a străduit să ofere ceva poate nu mai funcțional dar cu siguranță mai frumos.

Cadrul îl putem clasifica ușor ca fiind pentru touring/trekking. Însă „chinuit” puțin pe potecile și drumurile offroad am observat că geometria nu este nepotrivită chiar și pentru ceva mai sportiv. Cadrul prezintă montanți unde poți fixa un portbagaj spate sau aripă peste roata spate. Așadar destinația este destul de clară. Totuși este suficient să întorci pipa, s-o instalezi invers pe negativ și să depărtezi puțin maneta de frână de manșon pentru a frâna cu un singur deget, și deja ai o poziție mai sportivă cu care poți urca rampe serioase.

În laborator cadrul a arătat că are o rigiditate foarte bună ceea ce înseamnă un transfer bun de energie, dar mai puțin confort, vorbim de 105.1 Nm/grad. Așadar ce spuneam mai sus se confirmă, ca bicicleta are și înclinații sportive și nu doar de plimbare. La cifrele obținute, cadrul este optimizat a fi folosit și de cicliștii cu greutate mai mare, chiar și 95 kg. La greutatea asta cadrul încă își păstrează performanțele în sensul că flexează în limite rezonabile. Însă este ușor să construiești un cadru rigid dacă îl faci mai greu.

Este și cazul de față unde STW (Stiffness to weight – raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia) nu este chiar grozav. Ca să fii în cărți trebuie să ai o rigiditate mare la o greutate mică a cadrului. Dar în cazul ăsta și prețul bicicletei crește semnificativ. La Spectra avem o greutate de 2,1 kg a cadrului, o greutate medie, deci totuși bună. Apoi un STW de 50.07 indică acceptabil, chiar ok pentru prețul pe care bicicleta îl cere.

Privit în ansamblu, cadrul mi-a amintit de strategia pe care o aplică Giant și anume pentru bicicletele entry-level să ofere un cadru bun echipat mai modest. În felul asta ciclistul beneficiază din prima de un cadru de calitate pe care îl poate upgrada în viitor așa cum îi permite bugetul. Cu alte cuvinte merită să păstrezi acest cadru, care la cum este construit cu siguranță va rezista multă vreme, pe care încet-încet să pui piese mai bune și mai ușoare.

Echipare

Prima componentă care iese în evidență este furca. Suntour XCR Air LO-R, cu o cursă de 100 mm și blocare pe furcă, are amortizare pe aer. Am fost foarte plăcut surprins de specificația asta având în vedere că la acest nivel și la acest preț foarte greu găsești o bicicletă cu furcă pe aer. Majoritatea sunt mai grele, pe arc, și oferă performanță mult mai slabă.

Am căutat mult și am comparat acest Silverback cu mărci precum Cube, Devron, Cross, Focus, Merida, Felt, Giant și Drag, toate în aceeași zonă de preț și echipare. Dacă restul de componente erau similare, niciuna din cele enumerate mai sus nu avea furcă pe aer. Așadar nota 10+ pentru aceasta adiție. Furca are o greutate de 2,380 kg. Este o greutate destul de mare însă performanța adusă depășește neajunsul greutății.

Frânele acestui Spectra Comp sunt clasicele Shimano M355 întâlnite pe majoritatea bicicletelor entry. Shimano este o companie cu pretenții care oferă calitate chiar și produselor sale mai puțin apropiate de top. La asamblarea bicicletei au fost ceva probleme la frâna spate. Aceasta părea neaerisită însă după câteva încercări s-a rezolvat. Ulterior pe traseu totul a funcționat bine, iar după ce plăcuțele de frâna s-au rodat, frânarea s-a făcut excelent.

Transmisia bicicletei o putem descrie a fi modestă. Pe față avem un angrenaj pedalier cu 3 foi, ceva ce întâlnim azi la entry-level și la bicicletele pentru touring, în timp ce pe spate avem doar 9 pinioane, astăzi când la nivel de vârf găsim deja 12. Însă reglate bine schimbătoarele oferă cu adevărat performanță maximă. Pe traseu nu am avut ce să le reproșez. Dar subliniez faptul că reglarea trebuie să fie bine făcută altfel vei avea probleme.

Angrenajul pedalier este Shimano FC-M371 cu 42/32/22 dinți și brațe de 175mm. Dacă foile în sine nu strălucesc cu nimic, fabricate fiind din oțel, brațele de 175 mm sugerează din nou că bicicleta poate fi folosita și într-un mod mai sportiv, chiar la concurs. Angrenajul este dotat și cu protecție din plastic, care apără pantalonii de lanț dacă folosești bicicleta în oraș, pentru drumurile spre serviciu spre exemplu. Noi am demontat-o pentru a obține un aspect mai sportiv însă aceasta se fixează ușor la loc cu șuruburi.

Greutatea acestui ansamblu este mare. Spre exemplu angrenajul are 940 grame la care se adaugă 300 g pentru rulmentul pedalier. Prin comparație un ansamblu Shimano XT are 800 grame. Totuși deși greutatea este mare bicicleta în sine are una din cele mai mici greutăți în comparație cu alte biciclete din aceeași gama.

Schimbătoarele cresc din nou nota generală a bicicletei. Pe spate avem Shimano Alivio, iar pe față Shimano Altus. Este adevărat că ambele sunt din gamele de jos, Alivio de nivel „entry level”, iar Altus și mai jos la „basic”. Însă în comparație cu mărcile concurente enumerate mai sus, Spectra Comp stă mai bine. Majoritatea bicicletelor cu prețuri similare oferă schimbătoare Acera sau mai jos.

Mai mult, unele dispun de doar 8 pinioane în loc de 9 cum este Spectra. Este drept că la Cross Grip 29 avem un schimbător Shimano XT pe spate însă nu mă încălzește prea tare. E ca și cum ai avea un Duster full-option cu cameră pentru marșarier în comparație cu un Tiguan doar cu AC.

Cockpit-ul este alcătuit din componente Sector, din câte ne-am putut da seama o marcă proprie Silverback. Asta înseamnă că ghidonul, manșoanele, pipa, tija de șa și șaua oferă o calitate bună la un preț mai mic decât dacă pe ele ar fi scris FSA, Easton, RaceFace. Este o strategie pe care o întâlnim cam peste tot la bicicletele din gamele de jos.

Ghidonul are o lățime de 710 mm, o dimensiune perfectă pentru nivelul bicicletei. Spre exemplu o bicicleta cross country pentru „race” are un ghidon lat de 720-740 mm pentru manevrabilitate sporită, în timp ce o bicicletă de dowhill ajunge și la 800 mm pentru ghidon. Așadar Spectra stă bine la capitolul manevrabilitate ghidon. Și pipa de 90 mm are o lungime potrivită care ajută la manevrabilitate și confort.

Plăcut impresionat am fost și pentru că lanțul este dotat cu za quick release, din nou ceva ce nu prea găsești la acest nivel de biciclete. Această za este o piesă foarte folositoare întrucât poți scoate lanțul foarte ușor pentru a-l curăța mai bine decât dacă l-ai lasă instalat pe bicicletă.

Anvelopele Maxxis Sphinx 29 x 2.1 cu 27TPI sunt cel putin interesante. Nu au protuberanțe exagerate, le-am putea clasifica chiar la categoria semi-slick. Profilul pe care îl prezintă este categoric destinat forestierelor de bună calitate, drumurilor de pământ uscat și, desigur, asfalt. Sunt interesante pentru că sunt suficient de slick pentru a fi folosite bine pe asfalt, dar și suficient de offroad pentru a fi folosite la munte.

Vor funcționa mai bine la câmpie și deal, dar vor fi suficient de bune și la altitudine pe munte dacă nu le ceri prea mult. 27 TPI nu este deloc mult. Asta înseamnă o anvelopă cu o greutate mai mare și o maleabilitate mai scăzută (confort mai puțin) însă în același timp oferind o protecție mai bună la pană. Pentru nivelul acestei biciclete cred că partea a doua este mai importantă.

Concluzie

La final de test concluzia este una pozitivă. Silverback Spectra Comp este una dintre cele mai bune opțiuni de 29er hardtail de pe piață la această oră. Echiparea este la nivelul mărcilor concurente, deși o idee mai bună, cu excepția furcii pe aer care depășește ușor cam tot ce se mai găsește. Versatilitatea este excelentă, o poți folosi de la drumuri în oraș spre locul de muncă până la ture ușoare offroad și aventuri touring cu bagaje și coburi. Ba chiar o poți folosi cu succes și la concursuri, cele precum Prima Evadare sau Riders Club fiind ideale. Fără să te chinui prea mult poți chiar să urci la altitudine și să încerci un concurs mai dificil precum Vidraru Bike Challenge, traseul de 90 km.

Confortul este bun, dar trebuie să alegi mărimea potrivită de cadru. Altfel și confortul și manevrabilitatea vor avea de suferit. Dacă ai ales corect atunci Silverback Comp poate fi bicicleta care va rămâne cu tine multă vreme. Așa cum spuneam mai sus, cardul este foarte bun, iar pe acesta poți instala piese din ce în ce mai bune fără să ai senzația că „strici orzul pe gâște”.

Greutatea generală se încadrează și aceasta la categoria potrivită. Bicicleta are 13,7 kg, la fel cât este menționat și pe site. Nu este o greutate mică, în comparație spre exemplu cu 9 kg cât are un hardtail de top din carbon, însă nici nu are rost să aducem în discuție cât costă o astfel de bicicletă. În această gamă de preț și echipare bicicletele au peste 14 kg, așadar încă o bilă albă pentru Spectra.

Obiectiv și ținând cont de toate detaliile și cifrele bicicletei, Spectra Comp obține un punctaj de doar 63,8%. Însă după mine, privită în ansamblu, aceasta este o bicicletă de nota 10.

Date relevante

Greutate totală 13,700 kg
Greutate cadru 2,100 kg
Greutate roți* 4,900 kg
Greutate furcă 2,380 kg
Lățime ghidon 710 mm
Greutate angrenaj 950 grame cu rulment de 300 grame
Rigiditate headtube 105,1 Nm/grad
STW** 50,07 Nm/grad/kg

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

Pentru: Ture montane, plimbare, opțional concursuri
Pe urcări: 9/10
Pe coborâri: 7/10

Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

Prologo lansează noile șei Dimension EVA și Scratch EVA pentru cicliste

Produsele pentru ciclism dedicate bărbaților, sau cele unisex, nu se potrivesc tot timpul și femeilor. Și, cu atât mai mult…

14 ore in urma

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

o săptămână in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

2 săptămâni in urma