În acest weekend a avut loc concursul Up To Postăvaru, care a putut fi parcurs pe bicicletă, pe e-bike sau în alergare. Ideea nu este nouă, dar este totuși inedită. Cum competiția a avut și secțiune de e-bike, mi-am dorit să discut cu câștigătorul, Tudor Oprea, care să ne povestească mai multe despre organizare, traseu și atmosferă.
1.Salut Tudor! În ultima vreme aparent ai ales mai mult e-bike-ul pentru competiții. Ce te-a determinat să faci trecerea?
Salut!
În primul rând faptul că mi-am luat un e-bike. Îmi place foarte mult senzația pe care o am pe el și îmi place că îmi deschide noi perspective, și nu neapărat din punct de vedere al competițiilor. Îmi doresc să dezvolt acest segment și încerc să experimentez cât mai mult din postura de concurent pentru a putea concepe evenimente reușite de E-MTB.
2.Ai fost și la Mondialele de e-bike anul acesta și ai ocupat poziția a 23a. Cum s-a desfășurat competiția pentru tine? Și ce fel de sportivi întâlnești la genul acest de competiție? Mitul cu „cei foarte tineri nu se dau pe e-bike” se aplică și aici?
Competiția a fost în format XCO, nimic diferit. Traseul mi-a plăcut mai mult decât cel din 2020 de la Leogang, dar tot cred că ar mai trebui aduse îmbunătățiri la nivel de concept pentru a scoate la iveală tot ce pot aceste biciclete.
În ce privește concurenții acel mit, dacă există, nu se aplică deloc. Au participat concurenți de toate vârstele și din toate categoriile, inclusiv Crhistopher Blevins care ulterior a câștigat ultima etapă de Cupa Mondială XCO la Elite. Anul trecut campion mondial a fost Tom Pidcock.
3.Să revenim pe plaiuri mioritice. Câte competiții de e-bike ai bifat anul acesta în România și care ți-a plăcut cel mai mult?
Prea puține. Nu a fost niciuna chiar pe gustul meu, așa că nu pot spune că mi-a plăcut vreuna mai mult.
4.Cum a fost Up To Postăvaru? S-a pus vreodată problema că acumulatorul nu ți-ar putea ajunge? Cum ți s-a părut traseul?
Absolut nicio problemă cu acumulatorul. Ideea de uphill nu neapărat nepotrivită pentru E-MTB, dar ceva mai tehnic mergea mult mai bine decât un drum. Mai ales că zona are potențial. Partea de început a fost o buclă ceva mai interesantă, dar mult prea scurtă ca să schimbe cu ceva aspectul general al traseului. Am înțeles că a fost organizat în grabă și la anul va fi mult mai bine.
5.Pe ce bicicletă ai concurat? Ne poți oferi mai multe detalii despre echipare?
Am concurat pe Scott e-Ride 910 echipat cu motor Bosch Performnce CX. La transmisie am făcut un upgrade față de echiparea standard și am montat Shimano XTR. Frânele sunt Shimano XT și suspensiile Fox. Pentru Up To Postăvaru am folosit roțile de pe bicicleta de cross country, inclusiv cauciucuri de 2.2.
6.Care crezi că este formatul ideal pentru o cursă de e-bike și cum ar trebui să arate traseul? Scurt și foarte tehnic? Lung și cu gestionarea inteligentă a acumulatorului?
Cred că pot fi mai multe formaturi, de la circuit la bucle lungi sau probe speciale. Important ar fi ca traseul să fie conceput în așa fel încât o eventuală delimitare a bicicletei să nu ofere vreun avantaj rider-ului. Un traseu pe care abilitățile tehnice, atât la urcare cât și la coborâre, să fie poate mai importante decât forma fizică. Da, și gestionarea acumulatorului ar trebui să fie luată în calcul dar momentan sunt pe piață biciclete cu diferențe foarte mari în ce privește capacitatea bateriei. Aici mai e de studiat, mai ales că autonomia variază în funcție de mai mulți facturi nu numai de capacitatea bateriei.
7.Cât de logic ar fi să se organizeze competiții de enduro pe e-bike sau cel puțin competițiile de enduro clasice să aibă și o astfel de secțiune?
Cum spuneam, sunt mai multe formaturi de luat în calcul. Dar nu cred că a face o categorie de e-bike la competițiile clasice, fie ele de cross country sau enduro, este o variantă bună. Am văzut deja anul acesta mai multe organizări de acest gen și nu mi se par prea reușite. Să amesteci cele două categorii de biciclete mi se pare chiar periculos. Am văzut inclusiv competiții la care înscrierea la categoria e-bike era mai scumpă, deși traseul era identic. Nu știu care ar putea fi motivul, dar sună aberant. În primul rând trebuie trasee dedicate și apoi, poate, clase diferite în funcție de dificultatea traseului.
Da, cred că ar fi logic să avem competiții în format enduro pe e-bike dar nu doar pentru a-i ajuta pe cei mai leneși să parcurgă segmentele de legătură. Cred că ar trebui să includă și probe speciale în urcare iar segmentele de legătură să fie și ele tehnice la rândul lor.
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…