Toată industria ciclismului de șosea se îndreaptă în aceiași direcție: rulajul mai fin este mai rapid! Fiecare producător încearcă să înglobeze sisteme ingenioase de amortizare a vibrațiilor și să facă loc pentru anvelope din ce în ce mai late acolo unde doar acum 2-3 ani cuvintele de lege erau rigid și îngust! Specialized nu au stat deoparte, modelul lor Roubaix fiind de multă vreme un pionier al acestui domeniu, cu elastomeri încorporați în brațele furcii față și spate. Dar pentru noul Roubaix ei au încercat să afle științific cum pot face o bicicletă să ruleze mai fin și de ce acest lucru o face mai rapidă.
Astfel, ei au început o colaborare cu McLaren, compania binecunoscută din lumea F1. Aceștia au folosit toată tehnologia și experiența lor pentru a cuantifica ceea ce utilizatorii nu pot decât să descrie, cu ajutorul unui simulator de eficiență la rulare. Cu o bază matematică solidă, sistemul poate simula vibrații și poate măsura cum sunt acestea percepute de ciclist și cum este afectată întreaga bicicletă. După o cantitate imensă de rezultate obținute într-un timp destul de scurt, concluzia a fost clară: rulajul fin e mai rapid!
Dar mai important decât acest lucru a fost să găsească metoda ideală pentru a face o bicicletă să ruleze mai fin și mai rapid. Deformarea furcii pe orizontală a fost folosită multă vreme în lumea bicicletelor de șosea pentru a amortiza vibrațiile, în timp ce în lumea MTB-ului s-a folosit amortizarea verticală. Amortizarea efectuată sub head tube este foarte eficientă, dar produce pierderi de energie la pedalat și poate afecta comportamentul bicicletei. Astfel, a venit ideea amortizării situată deasupra head tube-ului, care pare să aducă beneficii asemănătoare dar fără pierderi de performanță. Testele au dovedit că amortizarea este mai benefică dacă e poziționată în partea frontală a bicicletei.
Specialized au testat multe prototipuri de furci cu suspensie mică, dar toate afectau comportamentul bicicletei și produceau pierderi de energie la pedalat. Roubaix însă trebuia să fie o bicicletă care să câștige Paris-Roubaix, dar în același timp să fie confortabilă pentru drumurile de zi cu zi. Conceptul de suspensie clasică nu era răspunsul corect, așa că soluția a fost abandonată.
Ideea de a avea o bicicletă rigidă în partea de sub top-tube și de a avea elementele amortizante deasupra adus la crearea amortizorului Future Shock, acesta fiind de fapt o furcă cu un sistem de suspensie în zona superioară a tubului. Astfel, s-a obținut o furcă la fel de rigidă și de precisă ca una de top în partea inferioară, dar cu cartușul Future Shock ce izolează mâinele ciclistului de vibrații. Biciclieta a câștigat o amortizare cu 4538% mai bună în zona frontală decât modelul vechi Roubaix SL4, în timp ce în spate îmbunătățirea e de doar 19%.
Ideea pare a fi similară cu cea mai veche a pipelor cu suspensie, dar aici situația e mult mai complexă. Un sistem cu trei arcuri diferite face ca ghidonul să stea într-o poziție intermediară, cu un sag de 3 mm și o cursă de 17 mm în jos, pentru un total de 20 mm. Astfel, ghidonul nu se mișcă foarte mult în sus dacă se pleacă la un sprint. Mecanismul este simplu, folosind trei rulmenți cu ace pe lateral. Sunt disponibile arcuri cu trei rigidități diferite.
Pentru a mulțumi diversele opțiuni de poziționare verticală a ghidonului, este posibilă modificarea înălțimii acestuia cu 30 mm cu ajutorul unor distanțiere în cartuș. Specialized susțin că se pot obține o gamă largă de poziții pentru ghidon, cu ajutorul a două șuruburi laterale ale sistemului.
Evident, tot acest sistem aduce o greutate suplimentară destul de mare, respectiv de 295 g. Cadrul însă a fost reproiectat și este cel mai ușor făcut vreodată de Specialized! Astfel, modelul S-Works are greutatea de doar 900 g. Dacă se adaugă greutate sistemului, obținem aceiași greutate cu modelul anterior, dar cu îmbunătățirile implementate.
Nici spatele bicicletei nu a fost lăsat neschimbat. Nu s-a dorit decuplarea furcii de top tube, soluție adoptată de mulți producători, pentru că ar afecta precizia bicicletei. Astfel, au coborât prinderea pentru tija de șa cu 65 mm mai jos, lăsând mai multă tijă de șa expusă, acest lucru mărind nivelul de absorbție a vibrațiilor. Tija este prinsă cu ajutorul unui elastomer care ajută de asemenea la anularea șocurilor. Este folosită și tija de șa CG-R, astfel că spatele bicicletei este mai performant decât cel al vechiului Roubaix, chiar dacă revoluția nu e așa mare ca în zona frontală.
Păstrarea top-tube-ului înalt oferă o rigiditate mai bună a cadrului dar și un aspect mai frumos în general.
Geometria cadrului a fost de asemenea modificată și este acum optimizată pentru anvelope de 28 mm pe roțile Roval CLS 32. Geometria furcii față este acum identică cu cea de la Tarmac, ceea ce o face mai manevrabilă. Acest lucru a fost posibil datorită sistemului Future Shock.
Cadrul acceptă anvelope de maxim 32 mm, anvelopele de 28 mm pe roțile CLX 32 având o lățime reală de 30 mm.
Nu a fost ignorată nici componenta aerodinamică. Noul Roubaix este mai rapid cu vechiul SL4 cu 16 secunde pe 40 km doar din aerodinamică, modificările cele mai importante fiind la nivelul furcii. Prinderile de etrieri sunt de tipul flat mount iar axul roților este de tip thru de 12×100 și 12×142 mm, oferind o rigiditate ridicată. Nu a fost folosit sistemul lor propriu SCS.
Cadrul include și o cutie de scule SWAT Box care se montează chiar deasupra monoblocului. Aceasta are 180 g goală și 400 g plină cu cameră, pompă cu CO2, leviere și un multi-tool. Monoblocul este de tip filetat!
Modelul de top va fi S-Works, echipat complet cu SRAM Red eTap și cu o greutate de 7.19 kg, prețul fiind mare, cum era de așteptat: 10.000 USD. Alte echipări disponibile vor fi Roubaix Pro UDi2 la 6.500 USD, Expert UDi2 la 4.600 USD, Expert la 4.000 USD, Comp la 3.200 USD și Elite la 2.600 USD. Vor fi disponibile și cadre, care vor veni echipate cu furcă, axe thru, monobloc, tijă de șa și suspensia Future Shock. Vechiul sistem Zertz nu a dispărut de tot, rămânând încă disponibil modelul vechi în trei modele, probabil mai ieftine.
Pe partea feminină, Ruby primește aceleași îmbunătățiri. Geometria este însă diferită, cu headtube mai înalt și distanța dintre roți mai mare. Mărimile disponibile sunt între 44 și 58 cm, toate cu roți cu anvelope 700x26c. Vor fi disponibile aceleași versiuni, la aceleași prețuri, inclusiv 3 versiuni din vechiul model.
Primele rezultate adevărate se vor vedea însă doar la Paris-Roubaix și la clasicele din primăvară!
Mai multe informații vor fi disponibile pe pagina producătorului.
Informații și imagini preluate de pe bikerumor.com