Noua Orbea Alma 2021 e mai rapidă și mai ușoară

Modelul hardtail de XC Orbea Alma a fost reînnoit complet, de la versiunile din aluminiu până la cele de Cupă Mondială care folosesc acum fibrele de top de carbon OMX și sunt mai ușoare și mai capabile ca niciodată. Modelul Alma 2021 folosește roți de 29 la toate echipările și mărimile, aducând geometria modernă inspirată din trail și spațiul pentru anvelope mari într-o colecție de biciclete destul de accesibilă, cu modele ce încep de la 900 Euro până la versiunile cu care se va concura în Cupa Mondială, din carbon OMX și care costă de peste 7 ori mai mult.

Sunt 4 ani de la ultima îmbunătățire a modelului Alma, timp în care fratele său full suspension Oiz a primit 2 upgrade-uri. Dar lucrurile bune se lasă așteptate, așa că noua Alma e mai capabilă ca niciodată, dar și considerabil mai ușoară.

Scopul final în competițiile de XC e un cadru cât mai ușor, dar cursele moderne mult mai tehnice necesită și rigiditate, durabilitate și geometrie potrivită pentru a face față cerințelor XCO-ului de azi. Fibrele de carbon Orbea de top OMX hi-mod fac o treabă excelentă la îndeplinirea acestor sarcini, prin aranjarea atentă a acestora în cadrul construit manual.

Cu o greutate de doar 830 g pentru cadrul mărimea M, noua Alma OMX e cel mai ușor model hardtail de MTB din istoria Orbea, dar fără să renunțe la manevrabilitatea și rigiditatea transmisiei necesare la nivel de Cupă Mondială, headtube-ul, downtube-ul și chainstay-urile oferind eficiență maximă, iar tija de 27.2 mm asigurând confortul ciclistului.

Jumătatea de sus a cadrului are seatstay-uri mai subțiri și un toptube ce se subțiază rapid în spatele cuvetelor pentru a absorbi cât mai mult din vibrațiile de pe traseu. Orbea spune că senzația e subtilă dar observabilă. La finalul unui traseu dificil, poate face diferența dintre podium și premiul de consolare. Cu spațiu pentru anvelope de până la 2.4, acum bicicleta e mai confortabilă ca niciodată, oferind și aderență suplimentară pe tern tehnic.

Alma și-a dovedit deja calitățile pe circuitele de XCO, dar ultima versiune e chiar mai agresivă și mai rapidă, fără să sacrifice din eficiența sau precizia unei biciclete cu geometrie de trail. Cu un unghi al furcii de 68 de grade și cu o cursă de 100 mm, geometria e mai agresivă decât cea a modelului Oiz XC, cu un unghi al tijei de șa de 74.5 grade care stă între Oiz XC și TR. Ideea e să ofere același sentiment ca modelul full suspension, dar să ofere un plus de încredere care să facă riderii să aleagă un hardtail chiar și pentru cele mai tehnice trasee.

Alma păstrează chainstay-urile mai lungi, de 435 mm de pe vechiul Oiz, tot pentru a oferi stabilitate suplimentară, deoarece eficiența transmisiei și accelerarea fără pierderi sunt mai ușor de implementat într-un hardtail foarte ușor.

La fel ca noul Oiz, și noua Alma OMX a primit un număr de noutăți la nivel de detaliu. Alma a primit aceiași rutare internă ICR a cablurilor, cu porturi modulare în headtube, pentru a elimina orice frecare.

Modelul de top OMX a primit și prinderi de etrier flat mount, în timp ce versiunile OMR carbon și H din aluminiu păstrează prinderile post mount.

O noutate la Alma OMX sunt cuvetele conice de 1.5 Acros Blocklock ce limitează rotația ghidonului la 164 de grade pentru a preveni lovirea downtube-ului cu coroana furcii. Orbea spune că asta i-a ajutat să reducă înălțimea cadrului și să ofere roți de 29 și cicliștilor mai scunzi, fiind disponibile mărimi între S și XL.

Noul model primește și pipa OC cu aspect integrat cu distanțierele și cuvetele, pentru o imagine curată.

Modelele din carbon sunt compatibile doar cu transmisii 1x, dar au montat pe monobloc un sistem de protecție la săritul lanțului de pe foaie pe teren dificil. Cadrele au protecție integrată în chainstay, ureche de schimbător UDH, rutare pentru tijă dropper, monobloc PressFit PF92, butuc Boost 12×148 mm și tijă de 27.2 mm.

Colecția Alma MY2021 include cîteva modele din aluminiu destul de accesibile, cu prețuri de la 900 Euro, însă modelele din carbon încep cu varianta M50 ce folosește fibrele ceva mai grele OMR la un preț de 1700 Euro, cu furcă RockShox Judy Silver și transmisie combinată Shimano Deore/XT.

Topul gamei este Alma M-Ltd din fibrele performante OMX la 7500 Euro. Modelul vine cu furca rigidă din carbon Orbea Spirit pentru o greutate redusă și cu grupul complet SRAM XX1 Eagle AXS wireless. Există opțiunea unei furci Fox 32 SC cu cursa de 100 mm, dar personalizarea nu se oprește aici.

Alma OMX poate fi vopsită personalizat prin programul MyO, o mare parte din componente putând fi de asemena modificate. Modelele OMR mai ieftin și cel H din aluminiu nu pot fi vopsite personalizat prin MyO, dar au posibilitatea de a alege anumite componente la fiecare nivel de echipare.

Noua Alma e deja disponibilă. Mai multe informații găsiți pe pagina producătorului, cu prețuri în RON pentru România.

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma