Merida Press Camp 2013: noul Big.Seven cu roți de 27.5 în centrul atenției

La 30 de ani de când Tom Ritchey a construit prima bicicletă cu roți de 27.5 inchi, sau 650B, marii producători abordează noul segment pentru aduce un aer proaspăt în industrie. Noul format al roții vine să rivalizeze cu roata de 29 de inch, încercând să pensioneze actualul format popular, de 26 de inch. Dacă va reuși rămâne de văzut, însă cei de la Merida au declarat deja că pentru competiții vor utiliza doar biciclete cu roți de 27.5 și 29 de inch. Și nu sunt singurii producători care vor să susțină noul val.

În dimineața acestei zile, în cadrul Press Camp-ului Merida, a fost prezentat în premieră mondială noua bicicletă Merida Big.Seven, cu roți de 27.5 inch. Juergen Falke, R&D în cadrul Merida, a declarat că 27.5 este denumirea ce reprezintă noul standard, iar alternativ va fi folosită denumirea de 650B. O înțelegere a mai marilor din industrie.

Pe lângă Big.Seven, a mai fost prezentat și noul Big.99 Carbon, un full suspension pentru Cross Country și Maraton, ce oferă o cursă de 100 mm și al cărui cadru cântărește doar 1.8 kg. Acesta vine la un an de la lansarea lui Big.99 cu cadru din aluminiu. Și chiar dacă este un full suspension, rigiditatea Bottom Bracket-ului este mai mare decât în cazul lui Big.Seven sau Big.Nine, care sunt hardtail-uri. Alternativ, noul Big.99 Carbon poate suporta o furcă de până la 120 de mm.

Nu în ultimul rând, trebuie menționat noul One-Forty-B, aflat momentan în stadiul de prototip. Misiunea sa este parcurgerea traseelor de munte, în categoria All Mountain, fiind dotat în acest sens cu suspensii de 140 de mm și roți de 27.5 inch. Da, din nou 27.5 inch. Suspensia cadrului este de tip VPK (Virtual Pivot Kinematics), asemenea lui One.Sixty, modelul pentru enduro. Pentru a transforma noul One Forty B într-o bicicletă agilă, cei de la Merida au montat în primă fază o tijă de ghidon (pipă) scurtă, de doar 60 de mm, au coborât Bottom Bracket-ul pentru a oferi un centru de greutate mai jos poziționat și au optat pentru un top tube mai lung și un unghi al headtube-ului de 67 de grade (68 de grade avea versiunea veche). În același timp, lungimea chainstay-ului a crescut de la 435 la 445 de mm, pentru o mai bună stabilitate.

Bun, acum că am încheiat partea tehnică, să trecem la practică. Am ajuns după prezentare în zona de testare, cu trasee de dificultate diferită, pentru a putea încerca bicicletele în condiții diverse. Pentru sesiunea foto, i-am cooptat pe Ștefan Rogoz (Racing Bike Shop Arad) și pe Alex Delcea (Veloteca) și am pornit pe traseu.

Merida Big.Nine 2013

Prima bicicletă pe care am avut ocazia să pedalez astăzi, a fost Big.Nine, cu cadru de carbon și roți de 29 de inch. Urcările presărate cu pietre nu au însemnat mare lucru pentru roțile de 29 de inch, la care mai trebuie menționată și greutatea bicicletei de doar 9.5 kg. Iar la coborâri, bicicleta a fost stabilă, exceptând zonele în care dimensiunea pietrelor era considerabilă. Un fapt de altfel cât se poate de normal pentru un hardtail.

Merida Big.99 Carbon 2013

Big.99 Carbon, full suspension-ul cu o cursă de 100 de mm, nu este de neglijat, împărțind aceleași caracteristici cu hardtail-ul, însă oferind mai mult confort și control pe coborâri. Chiar dacă ai putea spune că o cursă de 100 de mm este mică pentru trasee dificile, Big.99 Carbon s-a ținut bine, reușind să facă o figură bună. Pe de altă parte, este normal să ai aceste așteptări de la o bicicletă de top.

Merida Big.Seven 2014

A urmat apoi noutatea cea mai importantă a anului, noul Big.Seven cu roți de 27.5 inch, ce va fi lansată pentru 2014. Agilitatea este termenul cheie în ceea ce privește această bicicletă și așa cum am mai spus-o și în trecut, reprezintă o alternativă demnă de luat în seamă, atât pentru bicicletele cu roți de 26 de inch cât și pentru cele cu roți de 29 de inch. Deși, din punct de vedere al controlului, mi s-a părut mai apropiată de o bicicletă 26, ceea ce o face și mai interesantă.

Hardtail-ul cu cadru de carbon și roți de 27.5 inch urcă cu multă voie bună și cu roata de față lipită de sol, indiferent de nivelul de înclinare al pantei, fiind ajutată bineînțeles, ca și în cazul lui Big.Nine, de greutatea redusă și de unghiurile potrivit alese. Este interesant de văzut cum se va comporta o bicicletă din seria entry-level dotată cu aceste roți, pentru că în cazul lui Big.Seven, discutăm de o bicicletă de top, de aproximativ 9.5 kg. Poziția pe bicicletă este ușor agresivă, tija de ghidon (pipa) având un rise negativ, poziționând astfel mâinile ceva mai jos.

Toți cei care am avut ocazia de a pedala pe noul Big.Seven am conchis că este o bicicletă versatilă, formatul având șanse mari să se impună pe piață, fiind totodată alternativa de mijloc pentru cei nehotărâți. Un format, de care industria avea nevoie. Cu cât mai multe alternative, cu atât mai bine.

Merida One-Forty-B 2014

Cum spuneam și mai sus, noul One Forty B se află încă în stadiul de prototip, urmând a fi lansat anul viitor. Din păcate, nu am avut ocazia de a pedala pe acesta, însă ne-am mulțumit și cu câteva fotografii.

Merida One-Sixty 2013

În încheierea zilei, ne-am luat câte un full suspension de enduro, din seria One-Sixty și am gonit pe traseele de test din Mallorca. Bicicleta s-a comportat bine pe poteci, în special în viraje. Sistemul de suspensie VPK ține roata de spate acolo unde trebuie și fără să mă ascund, m-a salvat în câteva viraje când s-a întâmplat să pierd aderența.

Suspensiile de 160 de mm fac față traseelor dificile, ghidonul este suficient de lat pentru a oferi un control optim, iar tija de șa reglabilă pe înălțime cu ajutorul unei comenzi montate pe ghidon este foarte utilă atunci când ajungi pe porțiunile de urcare. Și pe aceste porțiuni, setarea FIRM (rigid) a amortizorului de spate, mai diminuează din oscilații atunci când pedalezi în sarcină.

Pe scurt, o bicicletă gata să ofere multă distracție.

Concluzii

Astăzi, cei de la Merida au demonstrat că sunt în pas cu tehnologia și cu tendințele în domeniu. Chiar dacă nu se numără printre primii producători, aceștia se aliniază standardului 27.5 inch, dorind totodată să consolideze poziția modelului de enduro. Nici segmentul All Mountain nu a fost dat uitării, însă noul One-Forty-B mai are câțiva pași până la maturizare.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma