Categorii: Industrie

Schimbătorul automat de viteze HIPCI AGS vine din Taiwan

Schimbătorul automat de viteze propus de taiwanezii de la HIPCI elimină nevoia de a schimba vitezele manual. Prin integrarea senzorului de cadență și viteză în schimbătorul spate acesta poate fi reglat să schimbe exact atunci când ai nevoie. Ideea nu este nouă și am mai văzut astfel de prototipuri încă din 2013 însă abia acum sistemul a devenit suficient de miniaturizat pentru a putea fi folosit cu adevărat în natură.

În cazul prototipului de față AGC (Automatic Gearshift System) avem practic un schimbător Microshift pe care s-a fixat o carcasă în care găsim un motoraș, niște electronice și senzori. Unul dintre ei este senzorul de viteză. Un alt senzor se află poziționat în zona rotiței de jos a schimbătorului spate, care oferă cadența.

Computerul sistemului, având aceste două informații de viteză și cadență (la fel ca la mașină unde avem viteza și turația motorului), poate fi programat să schimbe viteza exact când ai nevoie. Sistemul poate fi programat și să prioritizeze schimbarea vitezei fie în funcție de viteză fie cadență. Totul se face prin telefon unde este instalată aplicația care controlează cum se comporta schimbătorul spate. Imaginează-ți o mașină de curse al cărui computer de bord este programat să schimbe vitezele la turație mai mare sau mai mică.

Sistemul poate fi rafinat și mai mult. Spre exemplu schimbătorul spate poate fi în legătură și cu ciclocomputerul de unde va lua informații cum ar fi puls și putere. Astfel, schimbarea vitezei se poate face mai lin, când asupra pedalei este aplicată mai puțină putere.

Astăzi, pentru că pe piață există destul de multe opțiuni de schimbătoare electrice de viteză, cum ar fi Shimano, Sram, Campagnolo, FSA, MicroShift, ideea unui schimbător automat pare a fi cât se poate de plauzibilă. Actualul prototip propus de HIPCI îngreunează schimbătorul clasic de viteze cu 500 grame plus bateria, însă pe viitor cu siguranță totul se va miniaturiza.

Prețul nu a fost anunțat și nici nu poate fi vorba de așa ceva în această etapă de cercetare. Însă dacă ne gândim pragmatic și ținând cont că nu va mai trebui să investești și în shiftere este posibil ca noul schimbător automat să fie mai ieftin decât un combo Shimano XT cu shifter și schimbător spate.

Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

4 zile in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

o săptămână in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

2 săptămâni in urma