Categorii: Generale

Tehnologia şuruburilor din titan. Proti foloseşte forjarea

Poate te-ai gândit că şuruburile bicicletei tale sunt ultimele piese care ar putea conţine vreo tehnologie specială şi de cele mai multe ori ai avea dreptate. Vine o vreme însă când avansezi şi încep să te preocupe mai mult detaliile bicicletei pe care te dai, atât de mult încât ajungi finalmente şi la şuruburi.

Proti produce şuruburi din titan pentru industria moto folosind o tehnologie prin care întreg şurubul este forjat, inclusiv filetul. Această tehnologie relativ nouă creează un şurub mult mai rezistent în comparaţie cu unul prelucrat CNC din titan.

Pe scurt titanul are în jur de 60% din densitatea oţelului. La prima vedere avantajul vine sub forma greutăţii mai mici. Pe de altă parte însă acest şurub din titan prelucrat CNC nu este la fel de solid şi se poate deteriora sau rupe mai uşor atunci când nu este folosit cuplul corect la strângere.

Proti foloseşte procesul de forjare pentru a crea şurubul în întregime. Forjarea împinge metalul în formă folosind o presiune foarte mare lucru care forţează moleculele metalului să se alinieze aşa cum doreşte producătorul. Pentru a înţelege mai bine putem compara cu fibrele din lemn. Dacă tai o scândură de-a lungul fibrei aceasta va fi rezistentă. Dacă o tai de-a latul se va rupe mult mai uşor. Atunci când se foloseşte prelucrare CNC nu se poate prezice direcţia moleculelor spre deosebire de forjare.

Atunci când avansezi la o bicicleta mai apropiată de top vei observa că încep să apară pe piese şi cadru diferite valori de cuplu pe care trebuie să le foloseşti atunci când strângi şuruburile. Dacă pe piesă apare menţionat un cuplu mic atunci acela trebuie folosit. Dacă însă trebuie să foloseşti un cuplu mare atunci mai bine nu utilizezi un şurub din titan în locul respectiv.

Însă calitatea şi greutatea redusă au un preţ. Un astfel de şurub comun, M6x16, costă 9,13$ şi cântăreşte 2,9 grame. Preţul per gram în general acceptat pe forumuri de 1$ la gram este cu mult depăşit şi este adevărat că există metode mai ieftine prin care îţi poţi uşura bicicleta.  Aşadar alegerea este a ta însă gândeşte-te şi la estetică. Nişte şuruburi aurii din titan instalate pe bicicletă ar arăta superb 😉

Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

4 zile in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

o săptămână in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

2 săptămâni in urma