ADVERTORIAL – VELOTECA
De ce se vorbeşte tot mai des de bicicleta electrică?
Impulsionate de tendinta mondiala a urbanizării și de dorința tot mai pronunțată de diminuare a utilizării autovehiculelor, bicicletele electrice cunosc acum o apreciere tot mai răspândită. Purtând promisiunea de domolire a urcușului, de mărire a distanțelor ce pot fi acoperite și de creștere a vitezei medii de deplasare, e-bike-urile par a fi soluția ideală de transport pentru persoanele care au nevoie de asta, dar se pot lipsi de soluții scumpe. Care va fi adevăratul impact al acestor biciclete rămâne de văzut, însă putem spune de pe acum că nu va fi neglijabil.
În principal, bicicletele electrice pot fi categorisite în două mari categorii, în funcție de amplasamentul motorului. Dacă motoarele în butuc se găsesc integrate în roată, adesea de spate, motoarele amplasate central sunt direct integrate în construcția cadrului, în zona angrenajului pedalier. Magazinul de biciclete Veloteca ne oferă o sinteză a acestui subiect:
Biciclete cu motorul amplasat în locul butucului de spate, acest sistem fiind cunoscut și ca „direct drive”, beneficiază de o unitate de propulsie mai rezistentă și mai rapidă, dar care nu produce cuplu foarte mare. Adăugând și greutatea considerabilă și rezistența la înaintare crescută, eficiența lor este mult redusă față de potențialul pe care îl au. Un avantaj îl constituie faptul că se pot reîncărca parțial atunci când sunt dezactivate, pentru că nu au părți culisante şi sunt complet silențioase.
Mai există și butuci de spate cu motor care permit montarea unui bloc de pinioane și care nu par complet diferiți de butucii normali. Cuplul mai mare compensează viteza maximă mai redusă, însă un mare minus este lipsa opțiunii de reîncărcare din mers, iar piesele culisante contribuie la un zgomot semnificativ mai mare.
Bicicletele electrice cu motorul amplasat central au un cadru proiectat special pentru a găzdui motorul în zona axului pedalier. Acest design poartă avantajul că nu modifică nimic din trenul de rulare al bicicletei, permițând folosirea în continuare a tuturor vitezelor. De asemenea, în funcție de raportul de viteză folosit, motorul își poate adapta contribuția, atingând fidel nivelul specificat de asistență cu eficiență crescută, spre deosebire de motoarele din butuc. Mai precis, în cazul urcării unui deal, motorul amplasat central identifică reducerea vitezei și a cadenței și crește puterea indusă bicicletei în mod automat, ceea ce un motor în butuc nu face de unul singur, fiind nevoie să fie coordonat de persoana care pedalează. Centrul de greutate aproape nemodificat face din acest tip de e-bike cel mai apropiat lucru de bicicleta convențională în materie de ținută de drum, dar și în ceea ce privește echilibrul și manevrabilitatea.
Poate la fel de important, având motorul amplasat în centrul cadrului și bateria atașată uneia dintre țevile din triunghiul anterior al cadrului, aceste componente electrice nu blochează accesul la componentele mecanice, ceea ce face reparatul unei pene, schimbatul lanțului, reglatul schimbătoarelor sau orice altă operațiune specifică unei biciclete, la fel de ușor de făcut ca în cazul modelelor mecanice. Totuși, un aspect de ținut minte este că motoarele electrice de pe biciclete au scopul de a asista la pedalat, nu de a prelua integral sarcina. În caz că motorul lucrează mai mult decât era prevăzut, atunci utilizatorul se poate aștepta la uzură prematură a componentelor.
Nu în ultimul rând, sistemele de tip „friction drive” și-au făcut și acestea locul pe scena bicicletelor care te ajută la pedalat. Unitatea-motor se instalează în proximitatea roții de spate, iar o rolă face contact cu aceasta punând-o astfel în mișcare. Singurul neajuns îl reprezintă puterea semnificativ mai mică în comparație cu restul sistemelor.
Dincolo de toate tipurile de biciclete electrice, putem vorbi de două moduri de funcționare a motoarelor – cele care „te asistă” (te ajută în timpul pedalării) la pedalat și cele care furnizează același volum de putere indiferent de condiții.
Pedalare asistată
Acest mod se regăseşte adesea sub numele de pedelec pentru că motorul intră în funcţiune doar după ce ai început să pedalezi. Declanșarea și funcționarea lui este condiționată de ținerea în mișcare a pedalelor, ceea ce poate fi amuzant, dat fiind că poți ajunge la viteze ceva mai mari pedalând, dar nu în totalitate mulțumită puterii proprii a picioarelor.
Putere constantă
Acest mod (throttle assist mode) funcționează ca un motor convențional, adică odată activat generează puterea indicată de utilizator, fără a ține cont de viteză sau dacă utilizatorul pedalează sau nu. Practic, mecanismul e similar cu o manetă de accelerație montată pe ghidon sau poate avea forma unui buton acționat cu degetele, cu ajutorul cărora utilizatorul reglează nivelul de funcționare al motorului. Avantajele sunt evidente, căci la porniri mai dificile sau zone mai pretențioase, se poate apela la motor fără a fi condiționat de pedalare, dar acest lucru vine cu prețul unui consum ridicat al bateriei. De asemenea, în diferite țări sau regiuni, astfel de biciclete electrice sunt supuse reglementării stricte, deci poate fi nevoie de permis sau aprobări speciale pentru a le utiliza.
Nu în ultimul rând, tot mai multe modele de e-bike-uri oferă ambele moduri de funcționare, fie prin cuplarea/decuplarea unuia, fie prin declanșarea modului throttle odată activat butonul special.
Producătorii vor oferi adesea estimări ale autonomiei diferitelor modele de biciclete electrice, dar acestea sunt aproximări și nivelul bateriei poate fi influențat de diverși factori care țin de utilizare. Greutatea utilizatorului, cât de mult pedalează acesta, diferența de nivel a traseului, presiunea din anvelope și cât de încărcată e bicicleta sunt toți factori care vor influența cât de mult ține bateria. Chiar și cu același utilizator, pe același traseu, bateria poate dura mai mult sau mai puțin în funcție de direcția și viteza vântului. Momentan nu există niciun sistem standard de determinare a autonomiei exacte a bateriei, similar cu cele ale autoturismelor pentru consumul de carburant, dar având niște cunoștințe de bază despre anumiți parametri va permite oricui să evalueze cam cât se poate baza pe baterie.
Motoarele sunt clasificate în funcție de numărul de wați. În mod normal, motoarele de biciclete electrice au de la 250W până la 1200W, iar cu cât mai multă putere, cu atât mai mare va fi și consumul de energie. În continuare, câteva caracteristici relevante:
Voltaj – indică puterea potențială a bateriei. Un voltaj mai mare asigură o putere mai mare, iar valorile tipice sunt de 24V, 36V și 48V.
Amperi/oră – indică numărul de amperi care poate fi generat într-o oră, iar de regulă această valoarea variază între 8 Ah la 20 Ah.
Wați/oră – indică nivelul de putere stocat în baterie calculat în wați/oră. Acesta se obține înmulțind voltajul cu amperi/oră. În mod uzual, o bicicletă electrică va consuma undeva între 8 și 16 wați/oră pe fiecare kilometru parcurs, volumul variind în funcție de factori descriși în paragraful inițial al acestui capitol. Așadar, calculând numărul de wați/oră și împărțindu-l la estimarea de wați/kilometru se poate obține o estimare realistă a autonomiei.
O baterie de 400 Wați/oră pe un teren plat unde se consumă 8 wați/oră per kilometru va avea o autonomie de 50 de kilometri (400Wh/8Wh/km=50 km), după care va fi epuizată complet.
Exemplul de mai sus este doar un… exemplu, iar un traseu rar poate fi perfect plat, în condiții de zero vânt, astfel încât realitatea să copieze fidel calculul, așa că luarea unei marje de eroare se poate dovedi o decizie înțeleaptă.
Producătorii nu publică mereu aceste informații în totalitate în cadrul broșurilor de prezentare, dar având cunoștință de voltaj și numărul de amperi/oră, restul de valori pot fi deduse. De asemenea, se recomandă și câteva probe pe diferitele tipuri de teren pentru o idee mai clară a consumului de energie.
Cele mai avansate sisteme oferă și o estimare în timp real a autonomiei, chiar și cu opțiune de afișare a distanței care se mai poate parcurge în funcție de nivelul bateriei. Având această sumă de informații la dispoziție, devine tot mai improbabil ca utilizatorul să rămână fără baterie pe neașteptate.
În materie de baterii, cele mai multe biciclete electrice folosesc acumulatori pe bază de plumb sau litiu, în timp ce nichelul pierde teren accelerat. Cele mai apreciate în momentul de față sunt cele din litiu.
Plumb – acumulatorii de plumb sunt cei mai accesibili ca preț și cei mai răspândiți în lumea bicicletelor electrice. Durata lor de folosință este redusă dacă sunt frecvent utilizați până la descărcare completă, iar greutatea lor reprezintă un dezavantaj.
Nichel-Cadmiu – acumulatorii de nichel-cadmiu (NiCad) și cei de NiMH sunt mult mai ușori și au autonomie mai mare ca și cei de plumb, dar la fel de poluanți cu mediul înconjurător ca și aceștia, astfel că normele de mediu au descurajat puternic folosirea lor.
Litiu – acumulatorii din litiu sunt ușori și eficienți, ceea ce îi face momentan cea mai frecventă alegere pentru a alimenta o bicicletă electrică, mai ales că tehnologiile de care dispun sunt folosite și pentru propulsarea altor vehicule electrice, precum automobilele Tesla.
Există o ofertă foarte cuprinzătoare de biciclete electrice pe piață și a face alegerea potrivită se poate dovedi o reală provocare, căci nu e vorba doar de motorizare, ci și de tipul în sine de bicicletă pe care un cumpărător o dorește. Din fericire, aproape toate tipurile de bicicletele (pliabile, de oraș, de munte, de șosea etc.) au și omologi electrici, singurul tip rămas fără așa ceva fiind cel al bicicletelor pentru copii și probabil nici nu se va astupa acest gol prea curând din motive obiective.
Cel mai bun punct de pornire în alegerea bicicletei electrice îl reprezintă elementul care prezintă cea mai mare importanță: puterea, autonomia, modul de funcționare, tipul de bicicletă etc. Evident, nu există un răspuns universal corect la întrebarea acestui paragraf, cum nu există nici bicicleta electrică perfectă. Pentru viteză mare, trebuie optat pentru un model cu mulți wați și motor amplasat central, dar asta va costa existența unui portbagaj generos poate. O ușoară electrică pliabilă va aduce cu ea o putere redusă și așa mai departe. În esență, este vorba despre o muncă de cercetare care nu va dura doar câteva minute și ideal ar fi delimitarea câtorva modele care corespund mai mult sau mai puțin cerințelor, urmată de o probare a lor.
În mod firesc, acest nou produs are două mari serii de componente pe care se bazează – cele electrice și cele mecanice. Chiar dacă primele joacă un rol fundamental în acest caz, baza stă tot în calitatea componentelor mecanice, dar e important de ținut minte că un dezechilibru în orice sens (componente electrice de calitate și componente mecanice slabe sau viceversa) va avea același rezultat dezamăgitor pentru utilizator.
O listă de componente de calitate ar suna așa: cadru fiabil, schimbătoare de calitate, sistem eficient de frânare, roți puternice și o furcă solidă. Dacă adăugăm acestora o baterie care nu se consumă la scurt timp după pornire și electronice fiabile, atunci rezultă o bicicletă care poate susține chiar și un deceniu de utilizare, dat fiind că va fi întreținută regulat.
O verificare atentă a componentelor mecanice și electronice înainte de cumpărare va oferi o idee relativ clară asupra nivelului de calitate ce poate fi așteptat din partea ansamblului. Pe măsură ce tehnologia devine tot mai bună și producția tot mai mare, vine și scăderea prețului, dar zicala că „face atât cât costă” rămâne valabilă. Lucrurile prea bune ca să fie adevărate sunt prea bune ca să fie adevărate…
Desigur, pe lângă lista de pe hârtie, o bicicletă electrică va fi cu adevărat apreciată dacă experiența utilizatorului e una pozitivă și aici intervine și confortul, un element care poate fi probat doar pe viu. La finalul zilei, chiar și așa electrică, este vorba tot despre o bicicletă, iar poziția pe care o are utilizatorul rămâne un element la fel de important.
La fel ca și cu achiziționarea unei biciclete convenționale, cumpărarea unei biciclete electrice de la magazinul tău local, care oferă și serviciile post-vânzare atât de necesare, la standardul relevant, se remarcă drept cea mai bună idee. Personalul de specialitate al magazinului, dacă posedă cunoștințele necesare și specifice privind bicicletele electrice, se poate dovedi un atu foarte valoros atât în cadrul procesului de achiziție, cât și după acesta.
Tocmai de aceea, dacă oamenii dintr-un magazin de biciclete nu par în temă cu subiectul bicicletelor electrice, e mai bine pentru utilizator/cumpărător să se îndrepte spre unul unde personalul are aceste biciclete în centrul preocupării, nu doar ca niște produse auxiliare. Vorbind cu oameni specializați în aceste produse va ajuta mult în alegerea e-bike-ului cel mai potrivit.
Firește, decizia de cumpărare nu trebuie să vină instant, ci să fie rezultatul unei cercetări relativ amănunțite, pentru că, distractive sau nu, bicicletele electrice sunt, la finalul zilei, mijloace de transport. Cea mai sigură rețetă rămâne cea clasică: multe întrebări adresate vânzătorului, multe teste propriu-zise cu modelele și confruntarea multor broșuri de prezentarea, toate pentru a face o alegere în cunoștință de cauză. Și de la noi, câteva sfaturi obiective:
Acum că am enumerat principalele repere privind bicicletele electrice și achiziția lor, mai trebuie amintite câteva aspecte generale pentru a avea o viață liniștită alături de noul ansamblu.
Depozitare. Cu câteva excepții, bicicletele electrice sunt grele, ajungând să aibă undeva între 20 și 30 de kilograme, deci urcarea lor manuală preț de câteva etaje până la apartament nu se va dovedi pe termen lung o opțiune rezonabilă. Pe de altă parte, nefiind tocmai ieftine, nu sunt de parcat afară sau lăsat nesupravegheate. Așadar, posesorul unei biciclete electrice va avea nevoie de un spațiu accesibil de stocare, securizat și cât de cât călduros, temperaturile scăzute având un efect dăunător asupra bateriilor.
Accesorii. Lista de accesorii odată intrată în folosință bicicleta poate cuprinde multe articole: portbagaj suplimentar, genți de portbagaj, lumini mai puternice, sistem antifurt solid etc. Toate acestea rezultă într-un total de cheltuieli care poate fi mai mare decât prevăzut inițial.
Reglementări. Chiar dacă nu există interdicții pentru ele în cele mai multe state, bicicletele electrice te obligă să verifici reglementările legale din ţara ta înainte de a cumpăra una. Unele ţări interzic utilizarea bicicletelor electrice cu o putere mai mare de x Watts. Alte ţări le asimilează cu totul scuterelor şi te obligă să obţii tot felul de licenţe şi ţidule pentru utilizarea lor.
De luat în calcul faptul că în Uniunea Europeană singurele vehicule cu motor care se asimilează bicicletei sunt aşa-zisele pedelecuri, adică vehicule cu structură de bicicletă care au un motor electric auxiliar îndeplinind toate aceste trei criterii: putere motor maximă 250 W, care nu funcţionează dacă nu pedalezi, si care oricum se opreşte dacă ai atins 25 km / h.
In ciuda presiunilor furibunde facute de lobby-ul producatorilor şi distribuitorilor de e-bike-uri, cărora Federaţia Europeană a Bicicliştilor i s-a opus ferm în ultimul deceniu, nu s-a lărgit definiţia şi deci NU SUNT BICICLETE aşa-zisele e-bike-uri la care le funcţionează motorul şi dacă nu pedalezi, sau care urcă la peste 25 km/h, sau are putere peste 0,25 kW, sau cu ardere internă.
În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…
Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…
Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…
Vezi comentarii
Dacă avem două biciclete identice, dar echipate cu acumulatori diferiți: una cu acumulator de 24 V și 20 Ah = 480 Wh, iar cealaltă cu unul de 48 V și 10 Ah = 480 Wh. Care bicicletă va dezvolta o putere mai mare? Altfel spus: un voltaj mai mare asigură o putere mai mare bicicletei?