Categorii: Generale

În culisele fabricii Trek din SUA

Trek este pe lume de ceva vreme, de prin 1976. Fondată în micul oraş Waterloo din Wisconsin, Trek şi-a păstrat fabrica în acest oraş deşi multe s-au schimbat de când marca a fost creată.

Turul fabricii începe cu un mic muzeu amplasat în holul clădirii. Vei observa sigla Trek cum apare din ce în ce mai des pe măsură ce compania redescoperă pasiunea pentru istoria sa.

Sursa jsonline.com

Trecerea la cadrele din carbon a fost o schimbare serioasă pentru întreaga industrie însă Trek este mândră de faptul că este printre primele care a adoptata acest material în special tehnica inovatoare a îmbinărilor.

Trek dispune de o lungă istorie în producerea de biciclete de munte din carbon. Mai multe modele actuale, inclusiv Remedy 9.8, au câştigat premiul Bicycling Editors’ Choice însă este în continuare bine cunoscută şi pentru câteva modele mai vechi cum ar fi bicicletele cu cadru Y fabricate în anii ’90.

Aproape toţi dintre cei în jur de 1000 de angajaţi ai fabricii din Waterloo vin la muncă pe bicicletă, iar mulţi fac treaba asta zilnic. În plus Trek îşi încurajează angajaţii să pedaleze şi în timpul zilei. Există o cameră mare pentru ciclism indoor, trasee montane private, iar în timpul toamnei un traseu de ciclocros unde se ţine şi concursul Trek CXC Cup. În plus există o mulţime de drumuri frumoase asfaltate, aproape goale, în toate direcţiile.

Angajaţii obişnuiesc să doneze biciclete uzate. Multe ajung la Dream Bikes, o colaborare cu Boys and Girls Club of America finanţată de Trek. Organizaţia colaborează cu două magazine aflate în „zone de risc” din Wisconsin. Magazinele învaţă copii din Club cum să construiască şi să întreţină bicicletele oferindu-le posibilitatea de a lucra într-un magazin. Copii repară bicicletele donate şi le vând la preţuri mici făcând astfel mai uşor accesul la bicicletele de calitate.

Trek este complet dedicata sănătăţii angajaţilor săi. Dimineaţa compania oferă de CrossFit şi yoga după-amiaza. În plus o mulţime de clase de spining pentru perioadele cu vreme urâtă. Există de asemenea o cameră plină de trainere şi haltere pe care angajaţii le pot folosi oricând. Clasele de yoga devin chiar foarte aglomerate, în special atunci când temperatura afara începe să scadă.

Trek este una dintre puţinele companii care produce cadre din carbon în SUA. Cât cadrul este în formă brută acesta arată ciudat însă este vorba şi de zona extrem de importantă a rulmentului pedalier unde se îmbină nu mai puţin de 4 ţevi ale cadrului. Adezivul Epoxy intră în îmbinări, acestea sunt cuplate şi apoi „coapte” încet în cuptoare speciale la 250 de grade până când adezivul se usucă.

După ce adezivul se întăreşte, iar cadrul din carbon este intact angajaţii sablează manual fiecare ţeavă în aşa fel încât să fie pregătit pentru stratul de grund. Este un proces care mănâncă o grămadă de timp şi care nu poate fi făcut de maşini.

„Născută într-un şopron, crescută cu combustibil de rachetă” este o zicala populară la Trek. Aceasta se refera la începuturile umile ale companiei. Însă dacă eşti un ciclist profesionist sau un pasionat dedicat înseamnă că deja ţi-ai comandat următorul Trek prin Project One, bicicletă ce va fi fabricată, procesată şi vopsită, desigur, în SUA.

Project One îţi permite să-ţi personalizezi Trek-ul aşa cum vrei. Opţiunile de negru pe negru sunt interesante pentru unii însă pentru cei care caută ceva mai special Project One reprezintă o altă variantă. Decalurile par simple însă munca aplicării lor este specială şi migăloasă. O mişcare greşită şi totul trebuie luat de la capăt

Katie Compton are bicicleta sa de ciclocros expusă în muzeul Trek. Ea este femeia cu cele mai multe victorii la ciclocros din SUA cu un total de 11 titluri de Campion Naţional. Bicicleta este expusă nespălată, cu noroiul original căpătat în 2013 la Campionatele Mondiale din Kentucky. În septembrie Jens Voigt a obţinut Recordul Orei (deţinut acum de Bradly Wiggins). Şi această bicicletă este expusă în muzeu. Raportul transmisiei este atât de dur încât îi poate face să tresară până şi pe cei mai puternici ciclişti.

Când părăseşti fabrica sunt şanse foarte mari să te întâlneşti pe holuri cu un angajat care tocmai se întoarce de la o tură de mtb, altul care exersează pe traseul de ciclocros sau altul care pleacă pe cursieră într-o tură de şosea.

Foto Molly Hurford bicycling.com

Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma