Chiar dacă nu înseamnă „gonetă al vale”, chiar dacă la final de zi nu ai podium pentru tine sau tombolă pentru ceilalți, turele mai lungi de cicloturism sunt la ele acasă în România, iar frecvența și lungimea lor crește de la an la an. Din 1998 am făcut o mulțime de ture pe bicicletă creându-mi singur traseele pe gps. În acealși timp însă am fost tot timpul interesat de ce fac ceilalți, de traseele și întâmplările lor, pentru a mă inspira și pentru a da mai departe informația, aventura. Recent Facebook mi i-a scos în cale pe Laura și Andrei care tocmai terminaseră o tură de bicicletă. Și nu una oarecare ci una pe tandem, adică mai greu decât dacă fiecare ar fi pedalat pe propria bicicletă. I-am contactat pentru că trebuia neapărat să ne povestească cum a fost, mai ales că tura lor a fost prin România, lucru care e și de bine, dar din păcate și de rău așa cum veți vedea.
Laura și Andrei ne-au trimis pentru început un scurt ghid cu ce au invățat ei din această tură de 33 de zile prin România, o gramadă de timp. Dar cei doi vor lansa și o carte unde vor povesti pe larg cum a fost. Imediat ce prindem de veste și despre acest eveniment vă spunem pentru a fi prezenți la lansare. Asadar iată „10 sfaturi adunate într-o călătorie de 1.100 km pe tandem”, un articol scris de Andrei Melinte și Laura Baban.
E deja o lună de când ne-am întors acasă din călătoria cu tandemul prin România. Am mers cu un Schauff St. Petersburg vechi, l-am cumpărat din Germania, unde locuim acum, l-am trimis cu autobuzul în Fălticeni, iar pe 5 mai am pornit în cea mai mare aventură a noastră de până acum. 33 de zile pe drum. Cu un cățel în coș și o căruță după noi. Ne-am propus să ne vizităm țara și să scriem o carte despre ea, o carte care e în lucru si care se va numi ”Trei pe un tandem”. Povestea întreagă o puteți citi pe site-ul nostru www.petandem.ro
Vrem să încurajăm hălăduiala cu bicicleta prin România, pentru că avem cu adevărat o țară minunată, și e ici-colea, lângă fiecare. Așa că ne-am gândit să punem laolaltă o listă despre lucrurile pe care le-am învățat noi, ce greșeli am făcut ori ce lucruri le-am gândit bine. Lista nu e nici pe departe de a fi completă, am încercat amândoi să adunăm aici ce ni s-a părut nouă important, chestii practice, chestii utile, chestii înfricoșătoare.
Ei pe naiba, nu am făcut nimic din toate astea.
Faza tare cu biciclitul pe distanțe lungi e că oricine poate să-l facă. Nu-ți trebuie nici antrenament și nici echipament foarte scump. Avem doi prieteni care au plecat într-o călătorie de aproape 1000 de km de-a lungul Dunării cu foarte puțini bani. Aveau un cort ieftin de la un magazin de scule, șei și genți de la Lidl, iar hainele de ploaie de la magazine second-hand; au mai salvat bani stând o mare parte din nopți pe la oameni de pe CouchSurfing.
Ea a mers cu o bicicletă de 25€, el cu una de cam 50€, ambele la mâna a doua. N-au avut probleme de nici un fel și au terminat traseul în două săptămâni. S-au ales cu un pic de febră musculară, cu oameni faini cunoscuți pe drum, 40 gb de filmări, și-au întărit puțin gambele și coapsele și au plecat spre casă cu ditamai zâmbetele. Ba chiar i-au ținut zâmbetele și aura aia plină de entuziasm și la vreo trei săptămâni după ce-au terminat, când ne-am întâlnit cu ei la o bere.
Așa-i, n-am avut un antrenament riguros înainte de plecare, dar ieșeam mereu de 3-4 ori pe săptămână cu bicicletele. Uneori reușeam să mergem 60 de km (cam de două ori pe lună), dar cel mai des 15-25 de km. Eu, Andrei, făcusem cu doi ani în urmă o tură de 180 de km într-o zi, iar Laura de 130km așa că ne-am zis că ar trebui să fie okay; plus că ne simțeam la fel de sportivi ca atunci. Ar fi mers și fără pregătire, dar noi avem 33 de zile și trebuia să facem musai măcar 1000 de km ca să avem ce povesti și ce poza. În final am făcut 1111 km.
Ideea e să fii familiar cu bicicleta și să fii cât poți tu de activ înainte să pleci.
Totuși dacă te știi spontan și-ți plac drumurile necirculate de mașini cel mai bun ar fi un mountain bike de cross-country. Noi am ars-o destul de retro.
Mai lăsăm aici și un fragment din cartea pe care o scriem, ca să înțelegeți cum era uneori cazul cu mașinile mici ” Apoi, ieșind pe poarta complexului de blocuri, un muncitor ne-a strigat: ”Care pedalează mai mult, mă?” Iar noi am răspuns amândoi în același timp: ”Eu!” Și-au pedalat cei doi ”eu”, și-au pedalat, și-au pedalat… până au dat de dealul de la Feleacu. O coamă de relief cu stradă îngustă, unde șoferii conduc ca turbații. N-am să înțeleg niciodată cum de-i lasă inima să ne șteargă așa de pe șosea, ca și cum n-am exista. Tot oameni sunt. Și tu, ăla de la volan, cu un motor sub fund și-o caroserie de jur împrejur. Și tot om sunt și eu, chiar dacă n-am sub fund decât o șa. Pe străzile României, ca bicicliști, suntem, din păcate, așa cum spunea Andrei, ”la coada lanțului trofic”.
Nu-mi spuneți că-i de vină primăria că nu ne-a făcut pistă. Nu-mi spune-ți nici că e vina mea că m-a mâncat undeva să vin pe aici pedalând. Nu-mi spuneți nici că nu sunt responsabilitatea voastră. Dacă în alte țări bicicliștii pot fi depășiți cu grijă, pe cealaltă bandă, tu de ce îți ștergi în viteză mașina de geaca mea fără ca nici măcar să încetinești? Ba mă mai și claxonezi, pesemne te cam încurc și tu ești pe strada lu taică-to. Mă scuzi.”
Trebuie să menționăm aici că 90% dintre șoferi te respectă, te tratează corect și te depășesc conform codului rutier. Dar există cei 10%, care e un procent mare, cei pentru care ești un nimic. Am avut chiar situații când am ieșit în decor pentru că unii se trezeau să depășească un camion fix când noi eram pe cealaltă bandă. Ăștia 10% îți strică tot cheful de bicicleală. Așa că noi, deseori, am luat-o pe drumuri lăturalnice, prin sate, chiar dacă pe acolo erau mai multe dealuri. Trebuie totuși să mai spunem și că noi eram pe tandem, ceea ce înseamnă mai puțin control. Pe un bike single lucrurile s-ar putea să stea un pic mai bine.
Și crede-ne, 8 kilograme s-au simțit. Asta e fain când călătorești în România, că poți oricând să trimiți prin poștă sau curier ceva.
Suntem foarte curioși cum vi s-a părut lista noastră, ce ați adăuga și ce alte aspecte le mai putem discuta. Vă dorim călătorii memorabile, cât mai lungi și cât mai pline de aventuri care să se termine mereu cu bine!
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…