Categorii: CursiereNoutati

Felt TA/FRD reinventează bicicleta în mod radical

Zilele acestea Felt ne-a prezentat un concept fantastic de bicicletă construită cu un singur scop: TA/FRD (Track Aero/Felt Racing Development). Probabil niciodată în istoria ciclismului nu s-a mai depus atâta efort pentru o bicicletă cu o gamă atât de îngustă de utilizare!

Bicicleta este concepută de la zero şi produsă doar pentru echipa feminină de velodrom a S.U.A. şi doar pentru proba de urmărire! Probabil velodromul nu este un subiect care interesează multă lume, dar această bicicletă implementează nişte idei radicale ce merită toată atenţia!

Totul a pornit de la studiul comportamentului aerodinamic în această disciplină. Se pare că deşi proba se desfăşoară în sală, curenţii de aer nu sunt un lucru care trebuie ignorat. După multe studii, s-a observat că bicicletele ce se rotesc pe circuit în sensul invers orar sunt supuse unor curenţi de aer care vin din partea stângă, sub un unghi ce variază între 2.5 şi 5 grade, efectul fiind prezent pe aproximativ 80% din lungimea pistei.

Ideea a fost să se creeze o bicicletă concepută special pentru a face faţă acestui curent de aer. Cea mai frapantă modificare este mutarea transmisiei din dreapta în stânga. Angrenajul cu suprafaţă aerodinamică FSA Vision prezintă caracteristici mult mai bune atunci când este atacat de curenţii de aer din exterior, venind înspre bicicletă, nu dinspre cadru. Astfel, fiind situat pe partea dreaptă, în poziţia clasică, aerul s-ar fi oprit în foile imposibil de acoperit. Prin mutarea acestuia în stânga se obţin îmbunătăţiri considerabile!

O altă inovaţie este cadrul, care este şi el proiectat asimetric. Foarte minimalist, cadrul nu poate face faţă rigorilor pedalatului la exterior, fiind doar suficient pentru a duce la bun sfârşit această probă. Dar partea interesantă este că formele sale sunt asimetrice, proiectate de asemenea pentru a face faţă curenţilor de aer ce vin din stânga în unghiul de 2.5-5 grade! Practic, cadrul nu este identic în stânga şi în dreapta!

Tot pentru a îmbunătăţi comportamentul aerodinamic, butucii au fost scurtaţi. Dacă la bicicletele de circuit se folosesc  butuci cu ax de 100 mm în faţă şi 120 mm în spate, aceştia au fost scurtaţi la 75 mm în faţă şi 90 mm în spate! A fost nevoie evident şi de roţi proiectate special, acestea fiind modele lenticulare de la HED, foarte înguste. Ele intră în cadru cu o toleranţă extrem de mică.

De la Sarah Hammer şi echipa feminină S.U.A. de velodrom se aşteaptă să aducă acasă medalia de aur şi niciun efort nu a fost prea mic pentru asta! Ce e interesant e dacă vom vedea implementate aceste idei şi pe bicicletele băieţilor şi mai ales dacă toate acestea vor avea succesul scontat şi se vor generaliza încet la toate bicicletele de velodrom!

Concluzia e că tehnologia de fabricare a bicicletelor este în continuă dezvoltare şi sunt şanse mari să apară lucruri noi şi senzaţionale în viitor în toate ramurile ciclismului!

Imagini de pe velonews.competitor.com

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma