Activitatea la Freerider presupune destul de multă deplasare şi lucrul cu bicicletele care, chiar dacă nu sunt tot timpul ceva special, să zicem un fat bike sau ceva electric, sunt noi din punctul de vedere al experienţei noastre. Aşa s-a întâmplat şi cu ocazia ultimei întâlniri organizata de BikeFun la Cheile Grădiştei – Fundata de la inceputul lunii octombrie unde au fost prezentate dealerilor produsele sezonului 2016.
Am avut ocazia să încerc un ciclocros. Ştim că pentru offroad cea mai bună soluţie este bicicleta de munte sau cum îi spun francezii „bicicleta pentru orice teren”. Oferă aderenţă bună mulţumită anvelopelor late şi cu profil agresiv, suspensii pentru a atenua denivelările terenului şi o transmisie cu suficiente viteze pentru a putea urca rampe dificile sau prinde viteză mare la vale.
Apare întrebarea de ce am încerca să băgăm o cursieră pe offroad când mtb-ul este atât de versatil şi optimizat pentru acest teren. Aşa mă întrebam şi eu până când la BikeFun Dealer, Test & Press Camp m-am dat cu o Merida Cyclo Cross 500. Nu pot spune că mi-a apărut imediat pe faţă un zâmbet de fotografie. Deşi deţin o cursieră pe care o folosesc mult a trebuit totuşi să mă învăţ cu senzaţia. Mtb-ul este robust, ciclocrosul pare mai sensibil, dar asta doar până când eşti pus în faţa faptului împlinit şi trebuie să faci ceea ce ai face şi cu un mtb. Atunci îţi apare zâmbetul când nu te-ai fi aşteptat să răzbeşti.
Dar aşa cum spuneam a fost frumos. La prima coborâre pe offroad a trebuit să fiu cu băgare de seamă. Anvelope înguste, suspensii zero, învăţat ca la mtb să îi dai tare, poţi să ai probleme dacă nu te corectezi rapid. Însă înveţi din mers noua senzaţie şi începi să cauţi liniile ideale. Poate este mai bine aşa întrucât devii mai agil.
La capitolul aderenţă ciclocrosul a stat şi aici bine. Chiar dacă lăţimea anvelopei este aproape jumătate cât cea de la un mtb, cauciucurile cramponate Maxxis Mud Wrestler 33 şi-au făcut datoria şi la urcare şi la coborâre. Nu m-am simţit niciodată în nesiguranţă însă partea asta este relativă. Pentru mine era ceva nou şi nu puteam exagera cu viteza la vale. Însă nici încet nu am mers ceea ce mă face să cred că profilul cramponat al anvelopelor este suficient de bun pentru nivelul general de echipare al bicicletei.
Aşadar care este răspunsul la întrebarea de la începutul articolului? Un ciclocros este foarte folositor dacă ai de făcut un traseu pe asfalt care conţine şi secţiuni offroad. Pe asfalt un ciclocros are 90% din eficienţa unei cursiere, iar pe offroad peste 50% din eficienta unui mtb. Desigur că şi cu mtb-ul poţi merge pe asfalt însă transmisia este optimizata pentru „greu” nu pentru viteză şi nu vei putea ţine pasul cu restul din grupul de ciclocros sau cursiere. În plus anvelopele înguste şi degajarea mare la roţi a unui cadru de CX va însemnă că roţile se vor încărca cu mai puţin cu noroi. Şi aici randamentul unui ciclocros este mai bun decât la mtb. Şi nu în ultimul rând greutatea. Acest CX 500 are o greutate de 9,77 kg potrivit specificaţiilor producătorului în timp ce mtb-ul Big.Nine 500 are 13 kg.
Odată terminată plimbarea offroad cu ciclocrosul am dorit să continuăm pe asfalt cu ceva şi mai rapid. Aşa că ne-am îndreptat atenţia spre cursierele Merida. Seria Ride este considerată seria confortabilă datorită cadrului cu geometrie optimizată pentru aşa ceva şi a furcii gândită să fie mai „iertătoare”. Merida Ride 5000 SE pe care am luat-o la test este însă o adevărată bicicletă de concurs. Dacă şi tu eşti suficient de antrenat rigiditatea cadrului nu va lăsa de dorit. Lampre-Merida, echipa profesionistă care foloseşte aceste biciclete, le utilizează cel mai mult la concursurile de şosea care includ secţiuni de piatră cubică tocmai datorită confortului sporit pe care îl oferă.
La capitolul confort un aport semnificativ la Merida Ride îl are furca din carbon a cărei formă este diferită. În partea de jos, la prinderea roţii, aceasta se subţiază după care se îngroaşă la loc. Rolul acestei forme este de a permite furcii o elasticitate suplimentară în acea zonă. Nu am simţit mare lucru când schimbam cu Merida Scultura pe care o testa colegul de redacţie, însă nici suprafaţa de rulare nu era de aşa natură încât să-ţi poţi da seama de diferenţă. Însă în testele făcute în laborator cifrele indică o complianţă mult mai bună a acestui tip de furcă.
Echiparea cu groupsetul Shimano Ultegra s-a potrivit cu stilul bicicletei. Pot spune că am fost chiar puţin şocat de cât de bine ţineau frânele acestea nefiind „direct mount” ci normale, cu prindere într-un şurub. Probabil datorită faptului că şi jantele şi saboţii erau noi şi curaţi. De aici tragem concluzia că periodic este obligatoriu să ne revizuim frânele la cursiere spălând şi degresând calea de frânare a jantelor cât şi saboţii.
Tija de şa Merida a fost interesantă întrucât îţi oferea un ajutor suplimentar la reglare. Aceasta dispune de o rotiţă cu şurub care îţi permite o fixare temporară a şeii până când strângi puternic şurubul principal. Şi anvelopele Continental Grand Sport Race 25 le-am simţit bine pe coborâri acestea atenuând bine vibraţiile din drum şi oferind în acelaşi timp aderenţă bună pe viraje.
Am plecat de la Press Camp-ul BikeFun cu o impresie plăcută mulţumiţi fiind că am reuşit să încercăm fiecare câteva biciclete pe care nu ne-am mai dat. Sunt încântat să spun că deşi Merida nu este încă percepută drept o marcă „premium” bicicletele lor se apropie din ce în ce mai mult nu doar de calitatea premium ci şi de performanţa acestui nivel. Cu toate astea preţul nu este încă premium dacă îl comparăm cu mărcile consacrate acestei clasificări.
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…