Angrenajul HxR Easy Shift permite schimbarea pinioanelor fără pedalare

De multe ori ni se întâmplă sa ajungem la o urcare neaşteptată şi să avem nevoie să schimbăm repede câteva pinioane, dar până pedalăm pentru asta deja este destul de târziu. Un sistem care să permită schimbarea treptei oricând şi oriunde dacă bicicleta rulează, fără să fie nevoie să pedalezi, se poate dovedi util.

Aceasta este ideea din spatele angrenajului HxR Easy Shift. Nu este un concept nou, dar este pentru prima dată când este implementat la o transmisie 1×11 de MTB. Angrenajul produs în Franţa este suficient de rezistent să suporte abuzul turelor de enduro pentru care a fost proiectat.

Ideea e simplă: butucul din spate este fix, acest lucru făcând ca lanţul să se învârtă permanent cât timp rulează bicicleta, acest lucru fiind permis de mecanismul freewheel care este mutat în angrenaj. Cum caseta se roteşte permanent, pinioanele pot fi schimbate în orice moment, indiferent dacă pedalăm sau nu. Evident, sistemul nu trebuie abuzat cu schimbări la urcări în forţă, principial el fiind identic cu cel clasic.

Pentru ca sistemul să funcţioneze este nevoie de un butuc fix în spate. Transmisia funcţionează şi cu butuc normal, dar nu mai oferă avantajul pentru care a fost proiectată. Nu prea există pe piaţă astfel de butuci pentru enduro, aşa că HxR vinde modelul propriu în varianta de 135 mm cu QR, cu casetă de Shimano 10/11 sau SRAM xD. Pentru cei ce vor să aibă butucii asortaţi, este disponibil şi butucul din faţă cu ax de 15×100 mm. Prinderile de disc sunt pe sistem IS cu 6 şuruburi.

Sunt disponibile trei pachete: angrenajul simplu cu monoblocul, al doilea conţine o foaie narrow-wide şi şuruburile de prindere iar cel mai complet pachet include tot, adică şi setul de butuci şi un chain guide la preţul de 995 Euro. Angrenajul simplu costă 449 Euro.

Sistemul este compatibil doar cu foi de angrenaj narrow-wide iar utilizarea unui chainguide cu protecţii incluse este obligatorie, angrenajul fiind totuşi mult mai sensibil decât unul normal. BCD-ul este de 94 mm, fiind posibilă montarea oricărei foi de angrenaj compatibilă până la 28 de dinţi.

Există variante cu monobloc BSA, PF30 şi BB92 fiind incluse toate distanţierele necesare. Greutatea totală a angrenajului cu tot mecanismul este de doar 773 g, nefiind inclus aici monoblocul şi foaia. Pachetul conţine şi un ulei de lanţ Squirt şi folii de protecţie pentru angrenaj.

Pachetele vor fi disponibile pentru cumpărare în februarie. Mai multe informaţii se găsesc pe pagina producătorului.

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

4 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma