Deși nu este probabil printre cele mai importante lucruri care au luat o pauză sau au fost reduse drastic de epidemia de coronavirus și măsurile luate pentru a o controla, sportul, inclusiv ciclismul, a afectat destul de grav psihic iubitorii de mișcare în aer liber. Restricțiile aplicate au fost diferite, în funcție de țară și de situație, dar s-a ajuns la limitarea deplasărilor recreaționale la distanțe de 1 km sau chiar mai puțin de domiciliu, ceea ce cam exclude din listă orice încercare de pedalat. Unele țări au interzis orice ieșire cu bicicleta, datorită riscului de accidentare și de a încărca apoi un sistem medical dus oricum peste limită.
Totuși, spre deosebire de alte domenii a căror afectare va continua și poate chiar se va agrava din păcate după eliminarea, totală sau parțială, a restricțiilor, ciclismul se pare că va avea de câștigat, cel puțin acesta este semnalul dat de autoritățile din mai multe zone, țări și mari metropole din lume!
În România, după cum am prezentat deja într-un articol, folosirea bicicletei nu a fost complet îngrădită, fiind permisă folosirea acesteia în mai multe scopuri. Cu toate acestea, nu toată lumea se regăsește în acestea, motiv pentru care pedalatul virtual a înflorit, au apărut și la noi versiuni virtuale ale multor curse apreciate, lucru susținut și de Federația Română de Ciclism.
Dar măsurile de prevenire a răspândirii coronavirusului au început să fie ridicate, odată cu o scădere a ratei de creștere a actualului val de infectări. Semnalele pentru bicicliști sunt bune, cel puțin din marile orașe vestice. Milano, oraș grav lovit de epidemie dar și Paris sau Berlin se orientează spre biciclete ca o modalitate de transport sănătoasă și care să nu agraveze pandemia, conform Bloomberg.
Măsurile constă în reorganizarea traficului urban prin crearea de piste suplimentare temporare de biciclete, ce vor permite deplasarea ecologică și sigură a tuturor celor ce doresc să folosească acest mijloc de transport. Măsurile luate în România sunt inspirate de cele luate în alte state, lucru recunoscut chiar de autorități, motiv pentru care e posibil să vedem și la noi o încurajare reală, nu doar verbală, a folosirii bicicletei în marile orașe. Știm că e o posibilitate ce nu pare realistă, dar ce lucru din cele ce se întâmplă în ultima vreme ni s-au părut realiste cu doar 3-4 luni înainte?
După părerea noastră, acest lucru va avea două mari efecte pozitive:
În primul rând, s-ar putea ca un număr foarte mare de persoane care până acum din diverse motive nu doreau să folosească bicicleta ca mijloc de transport, să o facă pentru prima dată. Motivele includeau în general traficul periculos și poluarea excesivă, probleme ce vor fi în mare parte rezolvate.
Al doilea efect va fi o revenire sau chiar o creștere a industriei ciclismului. Vânzările vor crește, posibil chiar spectaculos. Asta înseamnă că magazinele vor supraviețui, că producătorii vor putea să reinvestească din nou în cercetare și dezvoltare de noi modele și tehnologii, că prețurile vor scădea. Toate astea vor fi benefice pentru noi, utilizatorii finali pasionați.
O altă posibilitate este ca bicicleta să devină populară și în zone în care aceasta nu este, cum sunt orașele din România. Se știe deja că mijloacele de transport alternative, cum e și bicicleta, sunt extrem de practice, ieftine, ecologice și eficiente. Problema este însă că populația în multe zone este blocată psihologic în ideea de a folosi mașina personală. Pentru a-i face să înțeleagă avantajele transportului alternativ, aceștia trebuie convinși măcar să încerce, dar din păcate nu există disponibilitatea pe această parte. Cu ocazia aceasta, roata se poate întoarce și în anumite zone bicicleta ar putea să câștige teren.
În România, momentan așteptăm cu toții să vedem ce se va întâmpla pe 15 mai, când este anunțată o primă relaxare a restricțiilor. Cu siguranță ciclismul în grup și marile evenimente cu sute și mii de participanți vor mai avea de așteptat poate chiar peste un an până vor fi reluate. O eliminare a necesității justificării deplasărilor ar permite totuși ieșirile în zone montane, pe dealuri, pe trasee mai departe de casă, individual sau în grupuri foarte mici cu păstrarea distanței, lucru care este foarte probabil.
Sperăm totuși ca iubitorii ciclismului să manifeste responsabilitate și să nu abuzeze de situație, deoarece nu dorește nimeni ca sportul nostru preferat să fie restricționat din nou. Ieșirile în pluton nu mai sunt o realitate. Comportamente (care vor fi cu siguranță) ale unora care vor ieși în grupuri dar vor justifica acest lucru, de exemplu, spunând autorităților că ei sunt singuri și nu-i cunosc pe restul vor avea repercusiuni asupra tuturor. Pentru unii ciclismul va reveni în forma în care îl făceau și până acum, alții vor fi nevoiți să se reinventeze.
Noi vă dorim tuturor sănătate și sperăm să ne vedem cât mai repede pe traseele noastre preferate și să ne salutăm, de la o distanță regulamentară, bineînțeles!
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…