Categorii: InterviuMag

Tură în Natură vrea marcarea a 150 de kilometri de trasee cicloturistice în Sibiu pentru 2015

Cei care urmăresc scena autohtonă a domeniului velo poate au remarcat numărul respectabil de inițiative care au purtat marca Asociația Tură în Natură, cel puțin la nivelul anului 2014. Chiar dacă organizația a activat la nivel local, în perimetrul județului Sibiu, probabil că acțiunile au servit ca sursă de inspirație și pentru alte asociații sau, dacă nu au făcut-o până acum, poate se va întâmpla pe viitor. Oricum ar fi, Tură în Natură a contribuit prin ceea ce a făcut la o mai bună vizibilitate a bicicliștilor în traficul sibian, dar a și îmbunătățit semnificativ condițiile pentru cicloturism. Mai multe despre planurile de viitor, dar și despre realizările de până acum ale Asociației aflăm chiar de la ei, în materialul de mai jos.

  • Când și cum a început Asociația Tură în Natură?

La începutul anului 2011 trei bicicliști sibieni, Mihai David, Alex Barbor și Mihai Proca au hotărât într-o seară friguroasă, în jurul unei mese cu vin fiert și cozonac, să înființeze o asociație care să încerce să schimbe mentalitatea și prioritățile locuitorilor din Sibiu cu privire la modul de petrecere a timpului liber și aducerea acestora mai aproape de natură. De aici până la găsirea unei denumiri sugestive pentru ceea ce vroiam să facem a fost doar un pas. Tură în Natură ni s-a părut sugestiv și rima pe deasupra. Apoi acronimul asociației ATINS (Asociația Tură În Natură Sibiu) era potrivit pentru ceea ce ne propusesem. Am hotărât că ori de câte ori vom rezolva o problemă dintre cele pe care ne-am propus să le abordăm să spunem obiectiv ATINS. Misiunea declarată a Asociației Tură în Natură Sibiu este de a încuraja și sprijini orice formă de mișcare (nemotorizată) în aer liber prin respectarea principiilor de protecție a mediului.

  • Câți membri are?

Asociația are 10 membrii activi și aproximativ 30 de voluntari care se implică constant în acțiunile organizației.

  • Care sunt principalele activități desfășurate?

Una dintre cele mai importante activități ale ATINS, încă de la înființare, a fost cea de marcare a unor trasee de cicloturism care să lege Sibiul de localitățile înconjurătoare. Între 2011 și 2014 asociația noastră a marcat în cadrul mai multor proiecte trasee cicloturistice cu o lungime de peste 150 de kilometri. Traseul cicloturistic ”Emil Cioran”, de peste 30 kilometri, este primul dintre traseele marcate de asociația noastră, care parcurge zone foarte frumoase de la poalele Munților Cindrel. Alte trasee de cicloturism marcate de asociația noastră, în colaborare cu Biserica Evanghelică Sibiu, au fost în zona Dealului Gușterița, cu o lungime de peste 25 de kilometri. În 2014 am marcat două trasee unul către Valea Hârtibaciului denumit sugestiv ”Mocănița – Valea Hârtibaciului” și cel de-al doilea, o reeditare a primului traseu de cicloturism din județul Sibiu care traversează Vârful Măgura. Împreună cele 2 trasee însumează peste 100 de kilometri marcați. În 2015 ATINS va marca alți peste 150 de kilometri de trasee cicloturistice în cadrul proiectului ”Sibiu – UnDa Verde pentru Biciclete!”.

ATINS a desfășurat încă de la înființare acțiuni care s-au adresat educației publicului tânăr din Sibiu în utilizarea bicicletei, ecologie și protecția mediului. În cadrul mai multor proiecte educative ATINS a încercat să stimuleze utilizarea bicicletei în rândul tinerilor, cât și conștientizarea rolului pozitiv al acestui mod de deplasare atât pentru sănătate cât și pentru reducerea poluării în oraș. În cadrul acestor proiecte au fost informați peste 1000 de elevi despre reguli de circulație și probleme care pot apărea în trafic atunci când se deplasează cu bicicleta.

Pentru că șoferii nu consideră că bicicliștii sunt participanți la trafic cu drepturi depline, existând în prezent o lipsă de respect din partea lor față de bicicliști, reflectat și în numărul destul de mare de accidente auto în care sunt implicați bicicliști, ne-am propus să implicăm activ conducatorii auto în respectarea bicicliștilor. În acțiunile noastre, desfășurate împreună cu reprezentanții Serviciului Rutier al IPJ Sibiu, am informat peste 300 de șoferi despre drepturile bicicliștilor în calitate de participanți la trafic.

Pentru a atrage atenția opiniei publice cu privire la problemele bicicliștilor am realizat mai multe filme de conștientizare. Primul dintre ele a fost realizat de un elev al Liceului Samuel von Brukenthal din Sibiu, acesta filmând problemele pe care le întâlnește în trafic în drumul pe bicicletă către și de la școală. Al doilea film a fost realizat după simularea unui accident auto în care a fost implicat un biciclist. Membrii ATINS au coordonat realizarea filmelor și le-au promovat în cât mai multe medii (școli, on-line, etc.)

Începând cu anul 2013 ATINS s-a implicat și în organizarea de competiții sportive. Prima competiție a fost un concurs de biciclete organizat în Parcul Subarini în cadrul Challenge Day 2013. Acțiunea a fost reluată cu succes în cadrul Challenge Day 2014. Am încercat tot timpul să inovăm și să aducem concursuri noi cu probe îndrăznețe pentru publicul sibian. Astfel, în septembrie 2013 asociația noastră a organizat concursul de orientare turistică ”Comorile Pădurii Dumbrava” care a adus la start peste 60 de participanți, la patru categorii: orientare în alergare începători și avansați, orientare mountainbike și orientare Family. În septembrie anul acesta ATINS a organizat Concursul ”Duatlon 2014” prin care am adus un concept nou de concurs, în care echipe de câte doi participanți au alergat și au pedalat împreună, având la dispoziție o singură bicicletă, pe o distanță de 20 km. Peste 90 de participanți au luat startul acestei competiții în care au avut de câștigat cei cu o strategie de echipă mai bună.

  • Ce vizați cu precădere, ciclismul urban sau cicloturismul?

Prin activitățile noastre ne adresăm atât ciclismului urban cât și cicloturismului. Nu avem cum să despărțim cele două domenii ale ciclismului dat fiind că pentru a ajunge în zonele unde se practică cicloturismul trebuie să parcurgem străzile orașului. Toate traseele de cicloturism marcate de asociația noastră au ca punct de plecare zona centrală a orașului Sibiu. De aceea am considerat important să abordăm problema ciclismului urban prin discuții cu factorii de interes importanți din Sibiu, am inițiat campanii adresate șoferilor pentru a atrage atenția asupra prezenței bicicliștilor în trafic, desfășurăm campanii în școli dedicate elevilor, un grup vulnerabil de bicicliști, discutăm cu angajații firmelor locale pentru a găsi soluții care să încurajeze cât mai mulți sibieni să meargă cu bicicleta la serviciu, ș.a.m.d.

  • Care este nivelul de colaborare cu autoritățile locale? Cât de receptive sunt acestea la propunerile Asociației?

Din fericire la Sibiu autoritățile locale sunt destul de receptive la propunerile asociației noastre, colaborarea dintre noi fiind una constructivă. Cu Primăria Sibiu am încheiat un parteneriat pentru desfășurarea unui grup de lucru trimestrial în care să abordăm problemele bicicliștilor și să găsim soluții pentru rezolvarea lor. Consiliul Județean Sibiu co-finanțează încă din anul 2012 marcarea traseelor de cicloturism inițiate de ATINS. Ne dorim ca în viitor să continuăm această colaborare benefică pentru bicicliștii sibieni.

  • Care este cel mai important program derulat până în prezent? Ce rezultate a avut sau care i-a fost impactul?

Cel mai important proiect al asociației cu titlul “Sibiu – UnDa Verde pentru Biciclete!”, aflat în desfășurare, adună la un loc toate activitățile importante ale asociației. Proiectul abordează o varietate de probleme ale bicicliștilor sibieni: educația deficitară a elevilor în ceea ce privește regulile rutiere, nivelul ridicat de noxe produse de autovehicule care afectează sănătatea bicicliștilor, lipsa transparenței la nivel autorităţilor locale, reguli de circulație pentru bicicliști neclare, lipsă de respect din partea șoferilor, infrastructura urbană pentru bicicliști insuficientă, lipsa unor trasee de bicicletă în afara orașului. Proiectul urmăreşte combaterea schimbărilor climatice şi îmbunătăţirea calităţii vieţi în comunitate prin promovarea utilizării bicicletei. În acest sens ne-am propus să educăm 1000 de elevi pe teme legate de bicicletă, să influențăm planurile și politicile autorităților locale în beneficiul bicicliștilor, să găsim soluții pentru promovarea deplasării cu bicicleta la serviciu împreună cu 200 de angajați, să conștientizăm cel puțin 600 de sibieni despre nerespectarea pistelor de biciclete de către șoferi, să informăm peste 1000 de șoferi, să montăm 20 de rastele de bicicletă și să marcăm 5 trasee de cicloturism în afara orașului.

  • Ce vă propuneți pe viitor în materie de proiecte de dezvoltare a mersului pe bicicletă?

În primul rând vom continua proiectul care ne preocupă încă de la înființare și anume cel de marcare de noi trasee de cicloturism. Planul nostru este ca în 2015 să marcăm peste 150 de km de trasee noi. Un alt plan pe termen lung este de a lega, printr-un traseu cicloturistic, Sibiul de Sighișoara și apoi mai departe cu Târgul Mureș. Aceasta deoarece în cele două orașe există organizații preocupate de marcarea și amenajarea de trasee cicloturistice cu care intenționăm să colaborăm pentru atingerea acestui obiectiv.

Vom continua de asemenea acțiunile de lobby la autoritățile locale pentru îmbunătățirea condițiilor de deplasare cu bicicleta în Sibiu și în împrejurimi, sesiunile educative în școli, campaniile adresate șoferilor și organizarea de concursuri adresate bicicliștilor.

Un proiect care începe să prindă contur este Festivalul ”Sibiu – Oraș Bike Friendly” pe care dorim să-l organizăm pentru prima dată în 2015. Sperăm să fie de bun augur și să devină un eveniment de tradiție al Sibiului alături de celelalte festivaluri care au adus faima orașului nostru.

Traian Goga

Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei și reprezintă una dintre vocile care contează în ciclismul românesc.

Share
Published by
Traian Goga

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

5 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma