De cum ți-ai cumpărat o bicicletă, ai început să o upgradezi. După ce ai schimbat cam tot ce era de schimbat, ai ajuns la pedale. Probabil că nu ai rămas tot la o pereche normală de pedale de care poți găsi pe orice tarabă a oricărui târg și ți-ai cumpărat o pereche de pedale cu sistem de prindere. Sau pedale automate, cum sunt denumite în jargon. Opțiunea a fost una excelentă, dar te invit să vezi de ce.
Înainte de toate, un pic de istorie. Primul sistem de prindere al piciorului de pedală a fost reprezentat de sistemul cu ratrape și curele (foto stanga-jos). A fost utilizat cam de pe la începutul secolului trecut, până la mijlocul anilor 80, când două companii franceze, Look și Time au scos pe piață primele modele de sisteme de prindere automate.
O treabă interesantă este următoarea: unii cicliști de velodrom renunțaseră la ratrape și curele și își sudaseră pantoful direct de pedală. Motivul era că pedalau cu o forță prea mare, în special la plecările de pe loc și adesea piciorul sărea din pedală.
Probail ai deja sau ești tentat să îți iei niște pedale automate. Dar e bine să știi de ce este recomandat să le folosești. Evident, nu îți mai alunecă piciorul de pe pedală când ți-e lumea mai dragă. Și asta te scutește de niște lovituri în tibie altminteri foarte dureroase. Însă motivul principal este “pedalarea rotundă”. Da, ai dreptate când zici că pedalarea e rotundă oricum (că doar nu poate fi pătrată!), dar lucrurile sunt un pic mai complexe de atât. În acest articol sunt prezentate grupele de mușchi ale piciorului care lucrează atunci când pedalezi rotund. Conceptul de pedalare rotundă (uniformă) se referă la a apăsa pe pedală și la a trage în sus de aceasta. Dintre beneficii enumerăm:
Unele pedale automate mai au un avantaj, acela ca sunt anti-șoc. Dacă vei cădea, vei vedea că picioarele tale sunt deja ieșite din pedale când vei începe să te “culegi” de pe jos.
Încă un lucru important este să îți reglezi corespunzător plăcuța pe pantoful de ciclism. Aceasta trebuie așezată pe talpa pantofului astfel încât osul metatarsian să fie deasupra axului pedalei, lucru explicat pe larg în acest articol. De asemenea, talpa trebuie să fie drept așezată pe pedală, fără să fie călcâiul în exterior sau interior.
Cât privește tipurile de pedale automate, acestea sunt de mai multe feluri, dar principiul de bază este același, să îți țină piciorul prins de pedale.
Datele celor două concursuri de mtb-maraton marca BikeXpert au fost recent anunțate. Astfel, primul va fi Maratonul Vinului MARVIN pe…
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Vezi comentarii
Daca am un bike de trial, e o idee buna sa trec pe pedale automate? Inca nu mi-e clar cat sunt de utile in comparatie cu ce am deja (http://www.bicicletebucuresti.ro/468-546-large/pedale-aluminiu-bmx-hti-a91-negre-cuie-reflectorizante.jpg).
@florin - Banuiesc ca glumesti. Cat o fi placa de ovala, fii sigur ca Wiggins si oricine mai are placa ovala apasa si trage de pedale simultan. Dar e buna remarca ta, vom pregati un material pe aceasta tema pt saptamana viitoare.
Vad ca anul acesta Turul Frantei se castiga cu pedalare ovala. In general cei care nu au facut deloc mtb pedaleaza mai in forta si pe unii ca B. Wig. ii favorizeaza. Deci poti sa ai pedale automate si sa nu pedalezi rotund.
@bandi - Da, este perfect adevarat, mai ales ca este o metoda eficienta de a-ti feri roata de spate de intalniri de grade superioare cu acele diferite obstacole. De iesit piciorul nu este cazul atat timp cat nu il misti in lateral.
si e adevarat (ca beneficiu suplimentar) ca poti sa sari mai usor peste obstacole, tragand bicicleta in sus din pedale? sau se pot desface pedalele la astfel de miscari?