Cadrul bicicletelor performante a suferit transformări importante în ultima vreme, în mare parte datorită evoluției proceselor de fabricație din fibre de carbon, dar și ca urmare a creșterii dificultății traseelor de MTB. O să încercăm să vă prezentăm câteva din caracteristicile bicicletelor moderne, specificând și la ce tip de biciclete se aplică.
Pentru bicicletele destinate activităților mai extreme, tendința este de a le echipa cu tije reglabile tip dropper. Majoritatea cadrelor moderne de MTB și chiar și unele de cursieră sunt pregătite pentru tije dropper stealth, cu cablul rutat prin cadru.
Totuși, chiar dacă se pierde intenționat rigiditatea pe verticală, bicicleta nu trebuie să piardă din energia pedalării. Din acest motiv se folosesc zone ale monoblocului și ale headtube-ului supradimensionate. În general se folosesc rulmenți de tip press-fit care permit lățirea și mai mult a zonei. Această supradimensionare aduce o rigiditate foarte bună torsională și laterală. Și acest lucru se folosește atât la MTB cât și la cursiere. La cursierele cu frâne pe jantă, datorită dispariției întăriturii dintre seatstay-uri, frâna este montată sub zona monoblocului.
Odată cu apariția transmisiilor electronice, s-a popularizat și ideea de a trece cablurile și conductele de frână prin cadru. Astfel, cea mai mare parte a bicicletelor moderne au cablurile și conductele astfel rutate, oferind un aspect foarte îngrijit bicicletei. Totuși, la MTB acest lucru duce la dificultăți de înlocuire a unui cablu rupt pe traseu, iar la frânele hidraulice introducerea conductei implică o spargere a circuitului de lichid și foarte probabil o aerisire. Părerea mea e că rutarea internă este perfectă la cursiere, dar la MTB aduce cu ea și multe dezavantaje.
O altă tendință, în special la MTB, este de a nu mai oferi posibilitatea de a monta deraioare față, bicicletele fiind compatibile din start doar cu sisteme de transmisie 1x. Unele modele oferă totuși un suport de deraior demontabil.
Nu în ultimul rând, libertatea oferită de fibra de carbon a dus imaginația proiectanților foarte departe: pe lângă formele atent studiate atât aerodinamic cât și estetic, bicicletele vin echipate cu tot felul de inovații: cutiuțe de scule incluse în cadru, diverse prinderi pentru bidoane pe și sub top-tube, când este vorba de carbon doar imaginația e limita! Trăim momente de mari schimbări în ultimii 2 ani și foarte probabil că în încă 2-3 ani bicicletele se vor transforma mult față de cele pe care pedalăm acum majoritatea dintre noi.
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…
Vezi comentarii
La HT observ (cel putin la marii producatori) ca se pastreaza HTA-ul intre 69.5 grade (Scott Scale 900) si 71.5 grade (Giant Anthem X Advanced 29er) deci nu sunt valori micsorate foarte tare.
Mie 70 mi se pare o valoare buna pentru un hard tail de XC
Giant XTC Advanced 29 : 70 grade
BMC Team Elite 02 : 70 grade
La full-uri am vazut ca le-au scazut putin (HTA ajunge la 67 grade pe Specialized Stump Jumper FSR Comp Carbon si 67.2 pe Scott Spark 900).