Schiurile Ski Trab Altavia 6.0 (2019)

Un schi de tură bun nu e ușor de produs, cerințele de la acesta sunt mult mai mari și mai variate decât cele de la un schi de pârtie care trebuie doar să meargă tare și precis. Un schi de tură performant trebuie să exceleze în orice tip de zăpadă dar în același timp să fie ușor și manevrabil. Condițiile acestea sunt destul de opuse, așa că fiecare producător încearcă să ofere modele care să ofere un anumit echilibru între capabilitățile de coborâre și greutatea mică pentru urcare.

Ski Trab este cu siguranță o marcă de elită în lumea schiului de tură. Micul producător italian din Bormio are un nume mare, recunoscut ca un sinonim al calității și performanței de către oricine din domeniu astfel că stă față în față oricând cu producătorii de masă care au atacat și ei acest domeniu al schiului pe munte.

Din colecția destul de limitată ca număr de modele dar foarte bine gândită de schiuri a italienilor, modelul Altavia este cel mai polivalent. Acesta respectă rețeta ideală pentru cei ce vor o pereche de schiuri cu care să facă ture lungi, ce implică în egală măsură urcare și coborâre, care vor să atace în perfectă siguranță chiar și cel mai dificil teren. Cei de la Ski Trab nu s-au aventurat în lumea formelor foarte moderne când au proiectat Altavia: un camber clasic, o rază de curbură mare (de 20.36 m la mărimea 1.78 testată de noi) și o lățime în talie de 82 mm, cu un vârf destul de îngust de 116 mm și o coadă de 108 mm dreaptă, de tip ”coadă de rândunică”, specifică mărcii. Greutatea de 1190 g (1080 g la lungimea 1.54) nu le clasifică în rândul schiurilor ultra-ușoare, dar există și o versiune din carbon cu 60 g mai ușoară. Versiunea testată de noi e cea Rental, pregătită pentru centre de închirieri, așa că s-ar putea să fie ceva mai grea, de obicei aceste modele având canturile și talpa ceva mai rezistentă, dar nu avem informații concrete despre acest lucru.

Structura internă a tuturor schiurilor Ski Trab este bazată, așa cum ne putem aștepta de la o marcă de top, din lemn de cea mai bună calitate ce oferă o amortizare excelentă a vibrațiilor și care, în funcție de model, este combinat cu fibră de carbon și fibră de sticlă. Altavia 6.0 este un model ce are un preț avantajos, motiv pentru care în anumite locuri este folosită fibra de sticlă în locul cele de carbon, lucru care mai adaugă puțin la greutate dar contribuie la un preț mult mai scăzut. În rest, este folosită o structură din 14 straturi de tip cap (aceasta este de preferat la modelele ușoare), cu canale de aer, ce oferă tot ce e mai bun din arsenalul italienilor, pentru că Ski Trab nu face rabat de calitate la niciun model. Canturile sunt groase, proiectate să facă față cu brio la multiple abuzuri și lovituri cu pietrele inevitabil ascunse prin zăpada mare. Structura schiului e progresivă, cu capetele mai moi și o zonă structurală rigidă mediană, pentru a se comporta bine în zăpezi mari și dificile dar fără a renunța la aderența la gheață și zăpadă tare. Camberul clasic favorizează însă mai mult zăpezile tari, în special lipsa unui rocker. Coada despicată e flexibilă diferențiat și ajută mult în inițierea virajului. Mai multe informații despre tehnologiile folosite se regăsesc în filmul de prezentare de la producător:

Pe teren așteptările de la aceste schiuri au fost mari și s-au adeverit în întregime, punctele forte și cele slabe fiind exact așa cum mă așteptam de la astfel de schiuri. La urcare nu se simt grele, dar e o diferență față de o pereche de schiuri de competiție. În schimb rigiditatea torsională le face să se comporte excelent la urcarea pe canturi pe pantă abruptă. Suprafața mare de contact cu zăpada a schiurilor și implicit a pieilor de focă oferă o aderență mare ce permite atacarea pantelor direct în cele mai multe cazuri, deși nu e întotdeauna cea mai eficientă metodă. Niciodată nu am simțit că schiurile pierd aderența deși am atacat pante care au pus probleme altor combinații schi+piele de focă.

Dacă tot suntem la capitolul urcare, pieile de focă ce le-am folosit sunt un set dedicat acestor schiuri, tăiate perfect din fabrică. Prinderea lor pe schiuri se face printr-un sistem proprietar foarte bine gândit. În vârf, o clemă metalică se atașează pe o fantă special concepută în structura schiului, iar o fâșie de material flexibil permite demontarea rapidă. În spate, pieile profită de fanta din coada de rândunică și se atașează acolo cu un fel de nucă din plastic ce stă foarte bine fixată. Este fără îndoială unul dintre cele mai fixe și de încredere sisteme de prindere pe care le-am văzut. La demontarea pieilor însă, dacă se dorește ca acest lucru să se facă fără demontarea schiurilor, nuca din spate iese destul de greu și trebuie aplicat un mic șoc. Oricum, manevra e perfect realizabilă. Pieile folosesc un amestec de fibre cu 65% mohair ce oferă aderență excelentă, alunecare decentă și o rezistență bună în timp. Lipiciul este după părerea mea cu totul impresionant. Despre comportamentul în timp al acestuia nu am însă cum să mă pronunț, însă tind să am încredere în Ski Trab la acest aspect.

La coborâre, am avut ocazia să întâlnesc zăpadă extrem de dificilă, cruste înghețate cu scoici de vânt, zăpadă ”ortopedică”, dar și zăpadă tare și zăpadă udă. În condiții ideale schiurile sunt extrem de stabile, pe zăpadă bătută și prin zăpadă udă am reușit la primul contact să merg cu viteză mare în deplină siguranță. Pentru cei ce vor să petreacă câteva zile și pe pârtie este un schi excelent, la fel și pe zăpadă mai mare și moale. În crustă dificilă m-am așteptat la performanțe ceva mai modeste, deoarece lipsește rocker-ul iar vârful nu e foarte lat. Într-adevăr, nu e genul de schi care să facă singur treaba, trebuie muncit puțin și e nevoie de ceva experiență, dar în astfel de condiții doar cele mai late schiuri fac față cu brio, e nevoie de mai multe ture pentru a ”învăța” cum să conduci un schi prin astfel de zăpadă. Eu zic că sunt peste alte schiuri de acest tip, nu o să facă toată lumea impresie artistică cu ele pe crustă dar te duc în siguranță jos. Nu am avut ocazia să schiez cu ele în pulver uscat, dar acolo cam orice schi merge bine, nici în condiții de gheață dar după cum am simțit rigiditatea torsională și după cum par construite ar trebui să exceleze. Amortizarea vibrațiilor e excelentă dar nu mă așteptam la nimic mai puțin, taie prin scoici de vânt fără probleme.

Ski Trab notează aceste schiuri cu calificativul 7 pentru urcare și 9 pentru coborâre iar părerea mea e că notele sunt foarte bine justificate. Dacă aș vrea să fac o tură serioasă de iarnă ce să implice și coborâri mai lungi, cu siguranță Ski Trab Altavia ar fi o alegere perfectă, chiar și numele Altavia (Haute Route practic în italiană) le recomandă, deși probabil aș alege modelul Carbon, care e totuși ceva mai scump.

Schiurile au fost echipate cu legăturile foarte interesante Ski Trab Titan Vario ST Plate despre care am scris în altă prezentare.

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

4 zile in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

o săptămână in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

2 săptămâni in urma