Ar fi complet stupid să compari performanțele a două furci despărțite de două decenii, însă a fost interesant să le pun una lângă alta pentru fotografii, ca apoi să mă dau cu ele pe munte, pe rând. Cea veche, de prin 1998, are o prindere pentru v-brake-uri, manșoane de cauciuc peste brațele superioare care culisează, prindere QR9 pentru roata de față și reglaj pentru Preload, steerer de 1 inch. Atât. Pe de altă parte, noua Rock Shox Judy, care este o furcă mid-level ce poate fi achiziționată pentru un buget decent, vine cu toate tehnologiile la zi și anume: ax-thru de 15mm cu ax boost de 110mm, prindere pentru frâna de disc, cursă de 100mm, Lock-out, steerer conic 1-1/8 – 1.5 inch și evident, valva pentru cartușul de aer.
Așa cum îți poți imagina și după cum reiese chiar din fotografii, diferențele între cele două sunt uriașe, nu doar din puncte de vedere tehnologic însă și din punct de vedere al funcționalității sau al confortului. Ca să fiu sincer, vechile Marzocchi pe arc funționau și încă funcționează mai bine decât Judy-ul de față (o să scriu și despre acestea într-un articol viitor), iar cu Preload-ul setat la minim (cântăresc puțin), vechea Judy oferă confort limitat, cum s-ar spune, prea puțin pentru a fi menționat.
Noua Judy pe de altă parte, pare venită dintr-un alt univers când o compari direct cu bunica ei, la nivel de performanță diferențele fiind colosale. Ai la dispoziție reglaj de rebound, ai un lock-out sau poți seta presiunea în cartușul de aer pentru un Sag de 20-30%, astfel încât să o adaptei nevoilor sau tipului de traseu. Mai mult decât atât, este extrem de rigidă torsional, iar asta se simte cel mai bine la viraje. La frânare nici nu mai are rost să amintesc, căci brațele de 32mm sunt mai rigide decât cele de 28mm de pe vechea bicicletă. Iar când vine vorba de cursă, bătălia este câștigată din start: 100mm vs. 63mm, așadar, aproape dublu.
Totuși există ceva care m-a atras în mod special la vechea Judy și anume combinația de culori. Una pe care mi-aș fi dorit mult să o văd și pe furcile din ziua de astăzi, culori devenite între timp vintage. Absolut delicioase.
20 de ani de progres se simt după primii 20 de metri de coborâre, iar dacă ne uităm un pic pe cifre vei vedea că aproape toate s-au mărit considerabil: pornind de la steerer, trecând pe la ax sau pe la cursa celor două furci, chiar și pe la diametrul roților, totul este acum mai mare și mai solid. Și mai eficient, desigur.
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…