Categorii: Rapoarte de cursa

Raport de cursă – Vidraru Bike Challenge 2021

După un restart dificil al sezonului, datorat pandemiei COVID, concursurile de ciclism încep să revină în viața noastră. Duminică 27 iunie, a avut loc o nouă ediție a maratonului mtb Vidraru Bike Challenge, a 7a. Concursul se încadrează perfect la definiția unui „maraton”, întrucât traseul de la VBC presupune în primul rând, anduranță și în al 2lea rând tehnică, deși și cu tehnica trebuie să stai bine, în special pe coborârea finală, destul de lungă și solicitantă și ea.

Participarea Vidraru Bike Challenge a fost consistentă, cu sute de concurenți, iar din partea Freerider nu mai puțin de trei redactori, semn că evenimentul este unul foarte apreciat. Colegii noștri Marc Sandu, Horațiu Câmpian și Dan Mazilu, au participat fiecare la tura sa, Marc și Horațiu la lungă – 90 km și Dan la medie – 52 km. La VBC poți participa inclusiv la tura scurtă, 30 km.

foto NoMad Merida CST

Concursul este gândit să fie foarte accesibil, chiar și concurenților fără experiență sau condiție fizică bună. Dacă știi că nu reziști prea mult, te înscrii pur și simplu la tura scurtă și te bucuri de excursie. Dar bine de știut este că peisajele de la tura medie și mai ales lungă, sunt fabuloase. Așa că nu strică să te antrenezi, iar la următoarea ediție să încerci tura medie.

La Vidraru Bike Challenge traseul se desfășoară integral pe drum forestier și drum de iarba. „Nivelul necesar de tehnică aș zice că este minim”, spune Dan Mazilu. „Nu ai poteci înguste, nu ai urcări sau coborâri cu pietre instabile sau rădăcini. Este drept că finalul, coborârea, este rapidă și, din loc în loc, abruptă, cu teren cu aderență scăzută, fiindcă vorbim de pământ, pietriș, nisip. Deci da, aici trebuie să încetinești până când viteza se potrivește cu nivelul tău de îndemânare”.

Startul la VBC se dă pe o pajiște poziționată pe malul stâng al râului Argeș, în aval de Hidrocentrala Vidraru, apoi se intră imediat pe asfalt, în urcare spre baraj. Ai la dispoziție aproape 6 km în care îți poți face bine încălzirea, pentru că de la baraj vei face stânga, prin tunel. Atenție aici la întuneric. Nu strică să scoți ochelarii de soare sau să ai unii deschiși sau fotocromatici. De lanternă totuși, nu ai nevoie.

foto Cristina Ionescu

„Eu am ajuns pe bicicletă venind de pe munte, așa că e oarecum normal că mereu am avut o afinitate pentru evenimentele de MTB organizate în acest spirit”, mărturisește Horațiu Câmpian. „Da, de vreo 15 de ani am apreciat maratoanele cu trasee montane, care încep de la baza muntelui și te plimbă până pe creastă. Un maraton, să fie pe sufletul meu, trebuie să fie unitar, epic, să urce cât de mult îi permite zona, să nu fie din mai multe ture și să aibă totul cât mai natural, fără obstacole artificiale (coborât pe scări de exemplu) iar liniile să fie alese astfel încât să te bucuri de bicicleta ta fără prea mari emoții, să fie accesibile pentru ciclistul mediu iar diferența să o facă viteza”.

O altă particularitate excelentă a maratonului Vidraru Bike Challenge este că indiferent cât de mult plouă, traseul este practicabil. „Da, este aproape incredibil”, spune Dan. „În plină încălzire globală, cu vreme extremă, ba caniculă, ba torențiale, nu te-ai mai aștepta să poți pedala liniștit, fără noroi până la gât. Însă la VBC se poate. Și nu cred că există exemplu mai bun decât ediția 2021. Cu o zi înainte a plouat de-a rupt în Făgăraș și pe Transfăgărășan, iar traseul de concurs a rămas de nota 10+. Singura zona unde mă așteptam să fie noroi era sub stână, la km 32 tura medie sau 70 lunga, acolo unde se intră în pădure din golul alpin. Însă se formaseră deja niște urme care ocoleau pe stânga noroiul ce mai rămăsese, așa că până și obstacolul ăsta a fost foarte ușor depășit”.

foto Ionescuvlad.com

Însă Vidraru Bike Challenge nu este chiar plimbare și excursie, este un concurs adevărat de maraton XCM, unde ești pus puternic încercare, când îl iei în serios. Cursa este chiar etapă în calendarul Federației Române de Ciclism. „Am participat la tura lungă la Vidraru MTB Challenge, din dorința de a îmi menține nivelul de fitness la un nivel decent, pe o bicicletă nu foarte potrivită pentru acest parcurs și anume un Radon Slide 27.5 pentru enduro”, spune Marc Sandu.

„A fost o experiență interesantă și intensă, dar care mie mi-a plăcut, nefiind pentru prima dată când concurez pe ce bicicletă “se poate” la un anumit moment. Spre deosebire de prima mea participare, care a avut loc acum doi ani, de data asta “am prins” și bucla din golul alpin, despre care am auzit diferite păreri. La prima vedere, să parcurgi 4 kilometri până într-un punct, apoi să revii de unde ai plecat nu pare prea entuziasmant, mai ales că ai bătut cale lungă până la acea buclă, dar la ce peisaje ți se deschid, aș spune că merită. Ești chiar în inima muntelui!”.

foto Dordeduca.ro

„Deși se concurează pe un traseu pur alpin, parcursul este interesant din punctul meu de vedere, pentru că sunt destule pasaje foarte plate, deci aș spune că Vidraru MTB Challenge oferă șanse atât cățărătorilor cât și cicliștilor mai vânjoși”, este de părere Marc. „Bucata destul de lungă de forestier înaintea urcării lungi era aș spune eu pregătită pentru asfaltare – progresul impune acest lucru, deci era foarte rapidă și chiar și pe urcarea de aproximativ 11 kilometri se puteau găsi destule segmente plate, unde cei care nu sunt “capre” de munte își mai puteau trage sufletul și recâștiga viteză. Pentru că Vidraru MTB Challenge este o cursă foarte rapida, parcursă de amatorii bine antrenați în puțin peste patru ore!”

foto Ionescuvlad.com

Concursul are o vechime apreciabilă în lumea mtb-ului autohton. „Vidraru MTB a fost o idee pe care am iubit-o de la prima ediție, în 2013, la care m-am și aliniat la start”, povestește Horațiu. „În momentul respectiv pentru mine traseul ideal de maraton era tura lungă de la Geiger, la Sibiu (100% diferit de cel de azi), iar împreună cu forța tinereții m-au făcut să resimt traseul din Făgăraș ca unul destul de simplu, într-o vreme când aproape nimeni nu avea bicicletă full-suspension și toți mergeam cu cauciucuri cât mai înguste și cât mai umflate (lol). Cursa e organizată de un grup de iubitori de munte ca și mine și asta se vede: ani de zile nu au lăsat garda jos și au păstrat acest caracter natural al cursei. Aș putea spune că seamănă cu Dolomiti SuperBike, o cursă care are traseul aproape neschimbat din 1995 și care adună în continuare mii de participanți. Unii vin chiar pe gravel bike, ceea ce nu e departe de gândul unora și despre Vidraru în ultima vreme :)”.

Dar participarea la VBC, fiind un maraton, trebuie gândită bine, mai ales dacă te duci la tura lungă. „Aș mai putea spune că MTB-ul “adevărat”  începe după kilometrul 60, acolo unde există suficiente pasaje tehnice, nu foarte grele, dar care pot scoate tot ce e mai bun dintr-un rider, dacă vrea să le parcurgă la viteză ridicată, așa cum o impune cursa”, este de părere Marc. „«Gâturile» scurte și abrupte de urcat în ultimii zece kilometric îți sorb și ultimele fărâme de energie, iar apoi vine cireașa de pe tort: o nouă variantă de coborâre, pentru a se evita vechiul parcurs de asfalt, care are chiar și accente enduristice, cu aderență și vizibilitate bună, care te face să termini cursa pe fondul unei revărsări de adrenalină pentru cei pregătiți. O trecere prin rău, abordabilă și ea și ai ajuns la finiș, câteva ore de competiție trecând ca prin farmec și aici merită să menționăm și vremea foarte bună, lipsa completă a noroiului și numărul mare de concurenți care au participat la cursă!”.

foto Ionescuvlad.com

Așa cum spuneam și la început, Vidraru Bike Challenge nu este un concurs deosebit de tehnic. „Cel mai mult contează aici rezervorul de combustibil”, spune Dan. „Cu cât mai mare, și cu cât știi să-ți gestionezi mai bine resursele, cu atât mai bine îți va fi pe traseu și mai ales pe urcarea finală, unde poate îți dorești să avansezi în clasament. Cu toate astea nu trebuie să neglijăm și coborârea finală, cei aproximativ 10 km, care anul acesta au fost diferiți față de edițiile precedente. Dacă în anii trecuți, după ce se cobora destul de mult pe drumuri de iarbă și pământ, se intra în satul Arefu, pe asfalt. Dar nu orice asfalt. Coborârea era extrem de abruptă, iar viteza devenea fulgerătoare chiar și în doar câțiva zeci de metri. Din cauza asta situația putea deveni periculoasa, cei cu mai puțină experiență trezindu-se de multe ori brusc, cu viteză mai mare decât puteau controla.

foto Dordeduca.ro

Așa că anul acesta organizatorii au schimbat destul de radical finalul, care a fost acum integral off-road. Partea de sus este superbă, paradisul verde! Se coboară în viteză pe drumuri de iarbă, apoi se intră pe pământ și pietriș. De aici devine mai tehnic, întrucât trebuie să știi să frânezi înainte de curbe, în viraj aderența fiind foarte scăzută. Drumul are multe făgașe, de la torenți, și trebuie să-ți alegi bine linia, privind mult înainte. Dacă nu poți face asta, pur și simplu scazi viteza, până la nivelul la care vezi că poți controla bicicleta și observa la timp toate detaliile drumului”, conchide colegul nostru Dan Mazilu.

foto Ionescuvlad.com

„Reîntâlnirea mea în 2021 cu traseul ce aproape ajunge pe creasta măreață a Făgărașilor nu a fost într-un moment bun al meu, aș putea spune că într-unul destul de dezastruos ca sportiv, dar faptul că am reușit să îl includ în programul meu foarte strâmt din ultima vreme m-a făcut să nu ezit să mă aliniez la startul turei lungi de 86 km, deși știam că finish-ul va fi departe de gloria vremurilor când alergam pentru un loc în top 10 la amatori”, mărturisește Horațiu. „A fost așa, ba chiar mai trist decât atât, cu un loc 94 din 98 de participanți, dar m-am bucurat de tot traseul până la capăt. Organizarea a fost ca întotdeauna pe placul meu, fără excese, cu tot ce e nevoie, am apreciat punctele de alimentare atât pentru roșioarele cherry cât și pentru prietenii pe care îi regăsesc mereu acolo la această cursă. M-am bucurat enorm de o bucată de final de nota 10, un maaaaaare upgrade la drumul cu bolovani, destul de sec, care la edițiile anterioare făcuse și victime. Un single trail din ăla perfect ”enjoyable” după 85 km mi-a pus un zâmbet pe față și o căldură în suflet perfecte să fiu răcorit de trecerea prin râu care a anunțat finalul unei zile așa cum îmi place: pe bicicletă, pe munte, printre prieteni!”

foto Ionescuvlad.com

„Pentru mine rezultatul a fost mai mult decât mulțumitor, având în vedere că m-am dus la VBC mai mult pentru excursie”, spune Dan. „E drept că, cel puțin teoretic, aveam pretenții de la mine, având antrenament constant încă din iarnă, când mă pregăteam pentru 4 Islands din Croația. Însă, cum cel mai mult mie îmi place să mă bucur de bicicletă, natură, peisaj și anturaj, mai mult decât de treptele podiumului, un finiș în Top 20 la Categorie este mai mult decât suficient.”

foto Cristina Ionescu

Felicitări organizatorilor pentru încă o ediție reușită si mai ales pentru curajul de a organiza concursul într-o perioadă dificilă, cu mari incertitudini, inclusiv din partea sponsorilor, fără de care nu am avea parte de astfel de evenimente. Măcar vremea a ținut cu noi, ceea ce era greu de bănuit cu câteva zile înainte. E clar, cineva de sus iubește cursa de la Vidraru!

foto Cristina Ionescu
foto Cristina Ionescu

Câștigătorii:
(Rezultatele complete le puteți găsi aici)

Tura Lunga – 90 km Elite Masculin 19+ Bogdan DucaEde MolnarGerhard Moldansky Elite Feminin 19+ Suzi HilbertSalome Bondor Masculin 19-29 ani Ionut RomanCiprian ComisanGeorgian Grec Feminin 19+ Mihaela DiaconescuMihaela ColceriuLuiza Loloiu Master 1 Iosif UrecheRadu DiaconescuVlad Urzica Master 2 Ferenc IiyesIonascu MariusRazvan Preda Master 3 Esben RodConstantin PruteanuFlorin Brasoveanu   Tura Medie – 51 km Masculin 19-29 ani Mihai GrozaMihnea StratulatVladut Petcu Feminin 19-29 ani Adina PatricheIoana Dascalu Master 1 Florin RomanLucian IonCosti Iordan Feminin 30-39 ani Cecilia DalvaruAdriana NeagaAngi Arva Master 2 Marian MarinLucian MarcuelscuHans Comyn Feminin 40+ Mihaela BejanMihaela MarianAlexandra Chiran Master 3 Valentin TomaLaszlo ElekesMarinel Barbulescu   Tura Scurta – 30 km Cadeti Masculin 15-16 ani Mateo ArmanaschiMate SzakacsVlad Domitian Juniori Masculin 17-18 ani Antonio VacarescuAndrei TabacuElod Keresztes Juniori Feminin 17-18 ani Natalia Manescu Masculin 19-29 ani Sandor SlaniceanuZsolt KeresztesEdwin Schleier Feminin 19-29 ani Edit KeresztesAlexandra CiocAurenia Pascale Master 1 Gbriel CiubucJanos CherestesPaul Blajan Feminin 30-39 ani Szidonia VrencsanIoana ViziteuAlexandra Vremeroiu Master 2 Laszlo SzigyartoAdrian CepoiLucian Dabija Feminin 40+ Viki SanderRoxana SanduCristina Dobre Master 3 Valentin CiuraruMarius HermeneanCostin Lupescu E-bike Masculin Bogdan Rogojinoiu E-bike Feminin Elena DinuIuliana Biris  
freerider

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

4 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma