Sâmbătă a avut loc la Pucioasa a 4a ediție a maratonului mtb BikeXpert Alpine Challenge. Concursul oferă participanților două trasee principale – „Maraton” de 72 km și 2.300 m diferență de nivel și „Semimaraton” cu 39 km și 900 m diferență de nivel. Există și al 3lea traseu pentru copii, cu 16 km și 280 m diferență de nivel.
Este un concurs bine organizat de oameni cu experiență, așa că poți avea încredere că pe traseu nu te vei întâlni cu probleme organizatorice sau marcaj lipsă. Acest lucru s-a confirmat și anul acesta când totul a decurs lin, de dimineață de la preluarea kitului de participare până după prânz la premiere.
Locația de start a concursului este convenabilă, în parcul central din Pucioasa. Ai aici, la o aruncătură de băț, cam toate serviciile de care ai nevoie înainte și după concurs. Toaletele sunt în clădirea alăturată, terasele și restaurantele aproape în caz că ai nevoie de „refill” după concurs.
Traseele evenimentului sunt variate și le considerăm potrivite pentru cicliști cu experiență medie în privința tehnicii și anduranței. Asta pentru că deși de-a lungul traseului secțiunile tehnice la vale pot fi abordate și pe lângă bicicletă, dacă vrei să le parcurgi pe bicicletă trebuie să ai suficientă experiență pentru a depăși zonele cu rădăcini, bolovănișul și forestierele foarte rapide cu șleauri care te pot fura. Pe de altă parte anduranța și antrenamentul trebuie să fie și acestea la un nivel înalt, altfel vei avea destul de mult push-bike, cel puțin pe ultimii 7 km spre cel mai înalt punct al traseului lung, vârful Roamnescu.
La maraton a participat redactorul nostru Dan Mazilu, înscris la tura lungă. „Am mai participat la BikeXpert Alpine Challenge doar la prima ediție, acum 4 ani și atunci la tura scurtă”, povestește el la final de concurs. „În 2013 stăteam mai prost cu antrenamentul, dar acum am spus să-mi încerc norocul, mai ales că se anunța vreme bună și îmi doream demult un concurs care să iasă și în gol alpin. Distanța mea este cam de 60 km așa că acum urma să ies din zona de confort. Secretul este însă să-ți împarți traseul în segmente scurte și cu repere clare. În felul ăsta îți păcălești puțin organismul, senzația fiind că maratonul este mai scurt”.
Traseele de maraton și semimaraton au pornit în același timp la ora 10 dimineața și destul de repede s-a început urcarea pe asfalt. Majoritatea amatorilor pasionați care participă la astfel de concursuri nu au o disciplină bine pusă la punct așa că încălzirea o face fiecare după ureche sau dacă mai are timp. Însă faptul că s-a început cu asfalt a permis concurenților o încălzire decentă.
„Însă relativ repede s-a intrat pe macadam și la nici 6 km de start am întâlnit prima coborâre tehnică, cu rădăcini și tot tacâmul”, spune Dan. „Dacă ar fi fost ud ar fi fost foarte delicat. Însă pe uscat principala grijă trebuia să fie să treci peste rădăcini cât mai perpendicular pe ele. Panta era destul de abruptă însă dacă o lăsai să se ducă, bicicleta trecea singură peste tot”.
În continuare traseul lung a oferit concurenților o serie de urcări și coborâri fără nimic ieșit din comun după care s-a ajuns la punctul de control unde traseele maraton și semimaraton se despărțeau. „Știam că de aici am de pedalat în ușoară urcare până la km 30”, povestește Dan. „După care graficul traseului arăta o urcare serioasă până la km 37, pe vârf. Psihic eram pregătit pentru ce e mai rău și s-a adeverit. Din cei 7 km probabil vreo 5 am împins. Psihicul este însă foarte important și dacă îți place ce faci sau ești pregătit, suferința trece mai ușor. Așteptam cu nerăbdare să ies din pădure în golul alpin. S-a întâmplat destul de târziu. Însă mai departe rampa s-a îndulcit am mai putut pedala până la altitudinea maximă a traseului unde ne aștepta un check ponit cu apă, banane și cola.”
Însă nici la premianți nu a lipsit push-bike-ul pe acea secțiune. Kelemen Arpad, de la NoMad Merida CST și Malnasi Attila, de la BikeXpert Racing Team, au trebuit să descalece de pe bicicletă, la fel ca multi alții. Malnasi Attila explică: „pe iarbă era ok, aveam aderență și pedalam indiferenta de rampă. Însă când ajungeam pe piatră rupeam aderența și trebuia să ne dăm jos”.
Pe platou vremea a fost bună. Deși cerul era înnorat, nu a plouat. Totuși vântul bătea puternic. „Mi-a plăcut extrem de mult atmosfera. Eram încălzit și răcoarea a venit la fix”, zice Dan după ce și-a revăzut traseul pe Strava. „Și cum evident, îmi place mai mult la vale, abia așteptam să vad cum este coborârea de pe vârf. Și da, am avut coborâre. Frâne bune să ai și te bucuri de fiecare moment.”
Când îți pregătești traseul și analizezi profilul diferenței de nivel, la tura lungă vei observa că practic ai o singură urcare. Însă nu e chiar așa. Ai o singură urcare mare, însă după ea vin încă multe altele mici. Și cum ești pe final de concurs, cu rezervorul cam pe terminate, fiecare rupere de ritm pare că te obosește de două ori mai mult. „Ultimii 10-20 km au fost cam grei”, spune Dan. „I-aș putea intitula „coșmarul labirintului de străduțe din Fieni și Pucioasa”, pentru că atunci când traseul o lua la vale și credeai că te duci spre finiș, mai făceai un viraj la stânga sau dreapta pe o străduță și iar începea o urcare”.
Așadar este important de reținut că la acest concurs trebuie să-ți păstrezi resurse pentru final. Nu trebuie uitat nici că finalul nu este la vale, decât ultimul kilometru. L-am întrebat pe Cătălin Sprînceană de la BikeXpert Racing Team, designerul traseului, dacă a avut un plan diabolic pentru concurenți sau pur și simplu doar așa s-a putut face. Ne-a transmis că varianta a 2a este valabilă. „Am făcut tot posibilul ca traseul să nu iasă în DN. Din acest motiv concurenții au fost purtați pe străduțe și poteci până în ultimul kilometru de concurs”, spune el.
Amuzant a fost la km 9 când traseul întâlnea calea ferată. „Vedeam că vine încet trenul din dreapta, mergeam aproape paralel cu el”, povestește redactorul nostru Dan Mazilu. „Încercam cu toții să tragem cât mai tare ca să trecem înaintea lui. Deja arbitri de cursă ne făceau semn să oprim. Însă am forțat puțin și, în trâmbițe de tren, am fost în ultimul grup care a reușit să treacă. Ce mai, ca la Turul Franței!”
Și semimaratonul trebuie să aibă la start cicliști care au un istoric în spate. „Tura scurtă se adresează cicliștilor un pic mai experimentați care au mai participat și la câteva alte curse”, spune Gabriel Harpau, ocupantul locului 2 la categoria 15-18 ani. „Semimaratonul are un traseu cu o lungime și dificultate medie, 40 km cu 1000 m diferența de nivel. Are câteva coborâri mai tehnice și marea majoritate a acestora sunt de viteză. Prima coborâre, comună cu cea de la tura lungă, este pe rădăcini. Deși nu foarte lungă, este totuși tehnică”.
Despre urcările de la tura scurtă se poate spune că au fost 2 lungi pe un teren pietros unde nu puteai avea o aderență foarte bună. „La finalul lor am avut de fiecare dată câte o coborâre lungă”, spune Gabriel la finiș în timp ce își aștepta rândul la podium. Însă au fost și momente mai ușoare. „Traseul a avut și două coborâri pe șosea unde te puteai odihni. Trebuia totuși să ai grijă în virajele strânse pentru că viteza era mare și puteai ieși în decor”.
BikeXpert Alpine Challenge a reprezentat și etapa a 4a din Cupa Națională a României la MTB Maraton. La Elite masculin câștigător a fost Kelemen Arpad de la NoMad Merida CST. Locul 2 a fost ocupat de Roșoagă Valentin de la același club, iar pe 3 s-a clasat Malnasi Attila de la BikeXpert Racing Team.
Attila a fost pe locul 2 până la jumătatea cursei. Aici, pe porțiunile de push-bike, Roșoaga l-a prins, iar pe vârf au ajuns în același timp. Mai departe cei doi au mers împreună. „Undeva pe ultimii 3 kilometri cred că amândoi ne gândeam la un atac sau sprint final”, spune Malnasi Attila pe pagina sa de Facebook. „Însă dintr-o neatenție Vali cade. Când mă uit, observ că a căzut destul de serios. Așa că îl aștept și trecem linia de sosire împreună. Nu mai avea niciun rost să atac sau să sprintez în condițiile astea”. Malnasi a dat aici un foarte bun exemplu de fair play. Din păcate cipul de cronometrare l-a înregistrat la final pe locul 3. Rezultatele complete le găsiți pe site-ul concursului.
În cadrul Cupei Naționale de XCM a mai rămas o singură etapă, a 5a, la Deva – Trofeul Comitatului Hunedoara, care va avea loc pe 1 octombrie.
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…