Poate că termenul de 29er creează confuzie atunci când vine vorba de montarea anvelopelor, dar trebuie să știi din capul locului că acest tip de roată utilizează o jantă de 28 de inch (700c), pe care o regăsești și pe bicicletele de oraș, iar diferența de diametru până la 1 inch este dată de înălțimea anvelopei. Înălțimea acesteia este constituită din corpul anvelopei dar și din înălțimea crampoanelor.
Am primit de la mai mulți dintre voi întrebări legate de montajul anvelopelor pentru șosea sau trekking pe bicicletele 29er. Mai întâi, aș dori să facem o diferențiere clară, între anvelopele Slick sau Semi-slick care poartă eticheta 29er și cele de trekking/șosea. În principal, cele slick dedicate bicicletelor 29er sunt mai înalte decât cele de trekking și în principiu mai late, cu un balonaj mai mare pentru a spori confortul.
Cele de trekking/șosea sunt în general mai înguste, iar înălțimea acestora este mai mică. De aici pleacă și discuția noastră, căci montarea unei anvelope de trekking/șosea pe roata bicicletei tale 29er depinde mult de lățimea jantei. Jantele bicicletelor de oraș sau de trekking sunt mai înguste decât cele pentru MTB, de aceea, înainte de a monta o anvelopă, trebuie să te asiguri că jantele tale au o lățime cuprinsă între minim 19mm și maxim 24mm. Cum faci asta? Simplu, demontând anvelopa și măsurând distanța dintre pereți.
Este important să ții cont de lățime, căci altfel, anvelopa poate să sară de pe jantă sau pur și simplu nu se fixează corespunzător. Să nu uităm un detaliu important și anume că anvelopele de trekking/șosea, rulează în general la o presiune mai mare.
Alte informații pe această temă, pot fi regăsite aici.
Recomandări
Revenind la tema noastră, aș dori să o dezbatem un pic: care este motivul pentru care să montezi o astfel de anvelopă pe bicicleta 29er? Evident, pentru a-i crește viteza de deplasare. În acest sens, eu militez pentru anvelopele 29er Slick sau Semi-slick. Nu doar că te scapă de măsurătorile în plus, dar în general balojanul mai mare îți va asigura mult mai mult confort decât cele pentru trekking sau șosea.
Pe de altă parte, montarea unor anvelope slick/semi-slick va influența manevrabilitatea bicicletei 29er. Asta deoarece unghiurile cadrului sunt gândite pentru un diametru al roții de 29 de inch, iar lipsa crampoanelor face ca roata să fie de fapt mai mică. Vei resimți aceste modificări în special la viraje și va necesita ceva timp până te obișnuiești cu senzația. Cu anvelopele de trekking/șosea, acest sentiment de îngreunare a direcției se va face și mai puternic remarcat. Nu este un lucru rău, însă este bine să știi la ce te aștepți.
Alegerea se face de asemenea și în funcție de buget. O anvelopă pentru 29er dedicată, dintr-un cauciuc de calitate, va costa cu siguranță mai mult decât o anvelopă de trekking dintr-un cauciuc mai dur. Mai jos, un exemplu de anvelopă Rubena (în stânga), pentru trekking/șosea, cu un preț de 25 de lei, iar în dreapta, o anvelopă Schwalbe special construită pentru biciclete 29er, oferită pentru 255 de lei.
Avantajele anvelopelor slick sau semislick
Prima dată când am montat o anvelopă slick pe 29er, am rămas impresionat de viteza de deplasare. Nu, nu este ca și cum ai pedala pe o cursieră, însă viteza este mult îmbunătățită față de anvelopele cramponate, atât timp cât pedalezi pe astfalt. Viteza medie crește, manevrabilitate bicicletei se schimbă un pic datorită scăderii în diametru al roții, iar dacă balonajul este mai mare (referindu-mă aici în mod special la slick-urile pentru 29er), vei avea parte și de confort crescut.
O altă variantă pe care v-o recomand cu încredere sunt versiunile hibrid, precum Continental Speed King sau Schwalbe Furious Fred, care sunt potente pe asfalt (deși nu la fel de rapide ca o anvelopă slick), însă pot fi folosite cu succes și la munte.
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…
Vezi comentarii
Dar viceversa e valabila?se pot monta cauciucuri de 29 pe trekking de 28? (caut cv mai cramponat)
În mod normal, dacă ne referim la jantă, ar trebui să meargă. Ce nu merge, ar putea fi lățimea cadrului, care nu permite unei anvelope cu o lățime de 2.0 inch (sau mai mare) să încapă. Mai degrabă, dacă vrei ceva cramponat, aș căuta o anvelopă de ciclocros. Sau dacă vrei una de noroi, tot de ciclocros de la Continental, vezi modelul Mud King.
Eu am un 29er de la Felt. I-am pus 700x32 si merge de minune. Ma apuca toti dracii cand aud chestii dintr-astea, de genul "influenteaza manevrabilitatea bicicletei". Nu influenteaza decat in bine. Daca te limitezi la asfalt, desigur :).
Nu fac ciclism de performanta (in Romania nu face nimeni asa ceva, hai sa fim seriosi), insa ma apuca rasul cand citesc elucubratii de genul "inaltarea pipei cu 2mm imbunatateste dramatic handling-ul". Bai, ne lasati?
Pentru cei care folosesc bicicleta atat ca mijloc de deplasarea in oras, indiferent de destinatie - birou sau parcuri, cat si pentru escapade si concursuri MTB recomand roti complet separate.
Am roti de 29 pot monta cauciucuri de 28?
Eu mi-am montat anvelope Maxxis Worm Drive 700 x 42C pe roti DT Swiss Spline 1900 si-s foarte incantat de cum se descurca atat pe asfalt unde sunt suficient de rapide cat si pe drumuri de tara , poteci etc unde fac fata cu brio datorita profilului usor cramponat de pe margini. Sigur nu ofera acelasi confort ca anvelopele de 29er mult mai balonate insa pentru cine ruleaza preponderent pe asfalt si off road usor sunt o alegere excelenta.
am roti de mtb 29 (622-18) si am instalat anvelopa slick Schwalbe spicer de 30-622. ruleaza fara probleme. am montat de proba si un maxxis detonator de 28-622 dar mi se parea deja prea subtire pe janta de mtb. si evident montatul si demontatul anvelopelor inguste de cursiere se face mai greu pe jantele de mtb. la cursiera fiind mai adanca janta, mult mai repede te descurci.
Swalbe Big Apple - crem , cred ca sunt semislick , de cand le tot astept in Romania:(
Prețurile variază între 25 și 300 de lei la anvelopele pentru biciclete. Așadar, există variante pentru buget și pentru performanță, asemenea anvelopelor pentru automobile.
am inteles ca e mai mult know-how in anvelopele de bitza decat in cele auto, dar am platit 300 de lei pentru un Semperit nou de 205/55/R16... deocamdata mi se par exagerate preturile pt 29er