Pe 11 august, în etapa a 2-a din Eneco Tour, doi ciclişti de la Team Roopot au încercat pentru prima dată frânele pe disc într-o competiţie profesională de şosea. Ziua următoare, Bernie Weisel de la echipa Sky a testat şi el frânele pe disc pe al său Pinarello Dogma.
Cu toate acestea, opiniile despre folosirea frânei pe disc rămân împărţite. Iată ce au avut de zis câţiva dintre sportivii şi mecanicii implicaţi în Eneco Tour:
Bernie Eisel (Team Sky)
„Funcţionează perfect!”
„Credeţi-mă că am fost ultimul care dorea să folosească frâne pe disc. Le-am primit ca să le încerc, să văd cum e iar apoi dacă e cazul să mă plâng. Pentru moment funcţionează perfect, fără frecări sau alte probleme. În acest moment nu am de ce să mă plâng”
„În această etapă a fost prima dată când le-am folosit. În primii 50-60 km a fost nevoie să înţeleg cum funcţionează, dar în final este foarte uşor. După trei sau patru viraje unde frânezi prea brusc îţi dai seama cum funcţionează.”
„Reţeta pentru dezastru”
„O mare parte din accidente sunt deja provocate de unii care, să zicem că aproximativ cu 20 de locuri mai în faţă, apasă uşor pe frână, iar cu 20 de persoane mai în spate devine frânare cu blocarea roţii, un efect acordeon”
„Dacă o să avem ciclişti ale căror roţi se blochează imediat ce ei apasă pe frâne, în ceea ce mă priveşte au să fie mai multe accidente în pluton”
„Pot să vă spun că am fost tăiat cu foi de angrenaj de multe ori, după un accident rămâne întotdeauna un semn pe un picior sau o mână la care te poţi uita mai târziu şi să zici – da, a fost o foaie de angrenaj. De acum vom putea adăuga – da, a fost o frână pe disc”
„Este o idee drăguţă, arată bine, are un aspect diferit, dar în ceea ce mă priveşte nu cred că este o soluţie sigură în plutonul profesionist”
„Nu se schimbă nimic!”
„Nu cred că cineva a remarcat. Toată lumea se comportă de parcă ar fi cel mai important eveniment al secolului, dar nu schimbă nimic.”
„Singura piesă care limitează puterea de frânare este anvelopa bicicletei, nu frâna. Cu o frână pe jantă pot frâna la fel de puternic ca şi cu o frână pe disc, pentru că atunci când roata se blochează, se blochează şi gata…”
„Eu prefer frânele pe disc, consider că este mai sigur să folosim frâne pe disc, dar nu ştiu de ce este atâta agitaţie. Lăsaţi echipele libere să aleagă dacă să le folosească sau nu în acest sezon”
„De fiecare dată când montezi roata trebuie reglaţi etrierii.”
„Marea provocare este să faci ambele manete să se simtă la fel, faţa şi spatele. Totul este diferit, roţile şi restul. Trebuie să te întorci înapoi la noţiunile de bază şi să verifici că totul este corect”
„Planul pentru moment este să schimbăm bicicleta, nu doar roata (în caz de pană). Nu este vorba de timp, dar de fiecare dată când pui roţile pe bicicletă este nevoie să reglezi etrierii. Deci dacă o faci în grabă, într-o cursă, e imposibil să o faci corect”.
“The main challenge is to make both levers feel the same, front and back. Just everything is different, wheels and everything. You have to go back to basics and make sure everything is correct.
“The plan at the moment is just to change the bike, not to change the wheel [if there is a puncture]. It’s not about time, but every time you put the wheel in the bike you need to set the calipers up. So if you do it in a rush, in the race, it’s impossible to get it correct.”
Informaţii preluate de pe www.cyclingweekly.co.uk
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…
Vezi comentarii
Dupa aproape 30 de ani de mers pe bicicleta,cu diferite frane,mai mult sau mai putin sofisticate,consider ca pentru asfalt chiar nu este necesar discul,chiar daca rutierii pro ating si viteze de peste 65 km/h.Un sabot de calitate poate oprii aproape in aceleasi conditii ca si un disc(cu mici exceptii),in conditii de asfalt.
La offroad se schimba treaba...
În principiu e cam adevărat, dar depinde ce faci cu bicicleta. Eu de exemplu prefer să folosesc cursiera la munte, pe drumuri gen Transfăgărăşan. Mă duc în fiecare an în concediu în Alpi unde mă dau pe drumuri de munte 10 zile. Când ai de coborât 20-30 km de 2-3 ori pe zi, frânele pe disc sunt de mare ajutor. Nu mai zic cum e dacă plouă. Eu mi-am cumpărat un set nou de roţi Mavic Ksyrium SL şi după două sezoane o jantă era efectiv găurită de la frânare, avea şanţuri prin care se vedea de pe o parte pe alta. O frână pe disc face ca roţile să te ţină mulţi ani de drumuri de munte.
Pe de altă parte, în plutonul profesionist nu se pune problema de uzură iar pe munte nu frânează cât frânez eu, sunt şi eu de părere că acolo discurile sunt cam inutile, singurul scop pentru care sunt introduse fiind să ne facă pe noi să le cumpărăm.