Am dorit să tragem câteva concluzii despre sezonul care urmează, împreună cu reprezentanții a trei magazine importante din orașe diferite ale României: Maros Bike, Kero Bike și BiciShop. Pentru că au fost prezenți la EuroBike, le-am adresat aceleași întrebări legate de piața de biciclete, astfel încât să putem obține păreri variate. Discuțiile au avut loc imediat după încheierea EuroBike-ului, considerat ca fiind cel mai bun barometru pentru estimările anului viitor.
1.Încotro se îndreaptă piața de mountainbike-uri? Ce ne oferă nou sezonul viitor față de cel trecut? Există biciclete entry-level noi, oferite la prețuri foarte rezonabile?
KERO BIKE: Putem vorbi doar despre firmele cu care am discutat. Impresia noastră este că va fi un an mai „consumer friendly” în această privință. Însă prețurile vor depinde în mare parte și de evoluția cursurilor de schimb ale valutelor.
MAROS BIKE: Piata de mountainbike deja de cativa ani are o tinta definita, se vad directii clare catre un public mereu in cautare de inovatii si tehnologii noi, se vede un desing tot mai agresiv si atragator, multe branduri incercand sa aduca geometrii noi, desing-uri noi pe piata, se incearca chiar crearea de culori noi care pana in prezent nu au mai fost utilizate in domeniu.
Cea mai importanta miscare in clasa MTB este 29 rul,vedem aproape la toate brandurile importante ca au adaugat la portofoliul de modele si bicicletele cu roata de 29, practic in acest an la Eurobike acest segment a fost impins mult in fata, au fost vedetele acestei expozitii. Vrem sa mentionam ca in acest an Focus Raven 29 r 1.0 a luat medalia de aur la Eurobike, fiind cea mai apreciata bicicleta si ca va fi disponibila si la Maros Bike dealtfel si la Expo Bucuresti 2012.
Dupa cum stim brandurile care se respecta nu pun accent pe bicicletele entry-level, gama fiind destul de restransa. Din pacate la noi in tara inca mai au cautare, dar speram ca in cativa ani si la noi in tara marea masa a populatiei care utilizeaza bicicleta sa se incline mai mult spre bicicletele ceva mai scumpe. Biciclete cu un pret foarte rezonabil nu ne asteptam sa le gasim la Eurobike , avem mai multe sanse la supermarket (zâmbește).
BICISHOP: Fata de anii trecuti pot spune ca aproape absolut toti producatorii au venit cu un design nou si logo-uri mai finisate. Lasand partea tehnica la o parte, e din ce in ce mai clar ca bicicletele devin „fashion items”, lucru care contrar parerii unora nu este un lucru rau. De ce? Pentru simplu fapt ca va atrage o noua categorie de clienti care ar putea sa descopere cu placere ca bicicleta le va fi alaturi o perioada lunga din viata, oameni ce vor deveni fani inraiti ai pedalatului peste noapte. Despre biciclete noi la pret rezonabil as spune ca ele au existat, exista si vor exista intotdeuna! Acum depinde ce inseamna rezonabil pentru fiecare, si de aici si diversitatea de modele, culori si echipari…
2.Ce poți să ne spui despre prețuri? Vor crește așa cum se zvonește sau vor rămâne la nivelul anului trecut?
KERO BIKE: Prețurile materialelor brute sunt în continuă creștere, care va avea ca urmare și o creștere a prețurilor produselor finale. Acestea vor depinde și de producători, cât sunt dispuși să înghită pentru a ține prețurile la niveluri acceptabile.
MAROS BIKE: Referitor la preturi is mai multe aspecte, de obicei companiile foarte mari precum este si Derby Cycle cu brandurile Focus, Univega si Kalkhoff nu vor majora preturile foarte mult, la foarte multe modele preturile se vor pastra cele de anul acesta. In schimb, companiile mai mici care nu au reusit sa negocieze preturi bune cu furnizorii de componente vor avea cresteri semnificativ mai mari, aici nu vreau sa dau nume, dar in cateva luni o sa aflam si aceste branduri mai putin norocoase.
BICISHOP: Sezonul 2012 ofera din pacate la foarte multi producatori cresteri de pret cu motivarea ca pretul materialelor si al combustibililor a crescut dar si cel al fortei de munca (pentru cei care produc in Taiwan). Tinde sa devina o moda de la an la an si din discutiile pe care le-am avut cu diversi producatori se fac planuri pentru relocarea productiei.
3.Privită în ansamblu, piața de componente este mai bogată din punct de vedere tehnologic ca anul trecut sau schimbările sunt doar de ordin estetic?
KERO BIKE: În fiecare an apar noutăți, dar în principiu putem vorbi despre îmbunătățiri ale tehnologiilor existente. Tehnologiile utilizate la componente de top sunt încet-încet transpuse și la compenente accesibile.
MAROS BIKE: Evident de la an la an se imbogateste oferta de componente, atat din punct de vedere tehnologic cat si al diversificarii produselor. In fiecare an se vede o tendinta spre ceva nou, practic ca si in orice domeniu daca nu vii cu ceva nou nu poti prospera, nu ai cum sa te mentii in top. De multe ori vedem si numai cateva modificari estetice, gen culoare sau foarte mici schimbari.
BICISHOP: In mod sigur DA mai numeroase, dupa cum ai avut ocazia sa vezi si tu, plus ca este deja o traditie pentru producatorii de componente ca sa-si lanseze „colectia” noua la Eurobike.
4.Ce părere ai despre noile produse ale producătorului român DHS? Ai avut ocazia să le vezi? Cum crezi că se vor impune acestea pe piața anului viitor?
KERO BIKE: Adevărul este, că nu am avut interesul ca să mă informez despre produsele lor, deci nu mă pot pronunța în această privință, dar sunt sigur că fiecare producător încearcă să prezinte ceva nou fanilor mărcii.
MAROS BIKE: Personal pe mine ma bucura cand piata de biciclete se dezvolta, nu sunt genul de om care sa am treaba cu capra vecinului, prefer sa ne dezvoltam prin concurenta nu prin disparitia anumitor companii, sa avem competitori seriosi pe piata ca numai asa putem creste si noi, altfel ne plafonam la un nivel pe care nu-l mai putem depasi.
Sa revenim la obiect, au avut cateva modele interesante se vede ca au schimbat radical desingul, au adus cadre noi, echipari noi. Cred ca e un pas important pentru ei in segmentul 1000-2000lei. Acum ramane sa vedem si utilizatorii de biciclete cum le vor asimila, de impus cred ca se vor impune deocamdata numai prin pret pentru ca mai e de lucru la brand, dureaza ceva timp sa creezi un ,,BRAND” Din partea mea tot respectul pentru ce au facut. Sper sa ajunga si ei in topul exportatorilor romani langa Nokia si Dacia.
BICISHOP: Produsele DHS nu prezinta interes pentru BICISHOP, includ aici si subbrandul IMPULSE. Ca magazin nu avem clienti din aceeasi categorie. Clientii nostri cauta calitate, experienta si servicii after-sale si tare as vrea sa se renunte la expresia „producator roman”, intrucat nu este cazul, deoarece DHS este o societate infiintata in Romania si cam atat (actionarii sunt chinezi).
Parte a „impunerii” lor pe piata se bazeaza pe forta de munca romaneasca prost platita. Cand va aparea un producator roman adevarat cu experienta in domeniu si produse de calitate, va avea suportul nostru neconditionat. In alta ordine de idei BICISHOP nu primeste in service astfel de biciclete alaturi bineinteles de celelalte bijuterii romanesti: First Bike, Rich Bike.
Motivele ti le explic in particular nu as vrea sa le facem prea multa reclama negativa pana la urma urmei au si ei segmentul lor de piata. Avem in pregatire un material amplu despre provenienta, calitatea, nivelul de pregatire si profesionalismul celor de la DHS, material menit pentru cei gata sa sara in apararea „brandului romanesc”.
Ca om insa, inteleg faptul ca in Romania nu toti isi pot permite biciclete de calitate si ca trebuie sa existe biciclete accesibile tuturor, DHS fiind aici pe teritoriul propriu. Ca om de bussiness insa, pot sa-ti spun ca este mult mai usor sa vinzi o bicicleta unui fost posesor de DHS decat unui client care nu a mai avut bicicleta sau nu a mai pedalat de 20 de ani. Punem punct aici subiectului DHS! Am vorbit deja prea mult……
5.Bicicletele electrice rămân în continuare exotice pentru piața din România sau ne putem aștepta la creșteri pe acest segment?
KERO BIKE: Așteptăm o creștere mică în acest segment. Nu cred că suntem pregătiți pentru acest segment.
MAROS BIKE: Din pacate dupa cum am mai vorbit despre acest subiect o sa ma discutam cativa ani de cote de piata cu zero, si ceva foarte putin dupa virgula pentru acest segment, inca sunt foarte scumpe pentru veniturile romanilor. Acest segment se orienteaza mai mult catre oamenii in varsta care dupa cum stim nu stau foatre bine cu veniturile, si mai e si reticienta de genul: ce durata de viata are bateria?, voi gasi piese de cumparat dupa garantie? Etc
Oricum noi suntem pregatiti pentru momentul cand vor incepe sa se utilizeze din ce in ce mai mult, avem avantajul fata de ceilalti ca Maros Bike este reprezentantul in Romania a celui mai puternic brand din domeniu din lume. Kalkhoff avand cele mai multe modele si tehnologii in domeniu, utilizand motoare si baterii de la cele mai consacrate firme precum Panasonic, Bosch, Groove, BionX.
BICISHOP: Desi la nivel european piata acestor biciclete este in crestere de la an la an, la noi intr-adevar este un segment de piata foarte mic, as spune chiar inexistent. Personal nu sunt fan al acestor biciclete din diverse motive. Ele sunt utile persoanelor cu varsta inaintata carora le ofera mai multa mobilitate. Pretul acestora este destul de ridicat, insa in scadere de la an la an.
6.Există predicții pentru piața bicicletelor de oraș pentru 2012? Să ne așteptăm la o prezență mai bună în acest segment al bicicletelor?
KEROBIKE: Acest trend devine tot mai accentuat în fiecare an. Nu cred că anul 2012 va fi o excepție.
MAROS BIKE: Acest segment are o crestere destul de buna de la an la an, oricum paradoxul e ca in continuare se foloseste MTB-ul in oras, dar nu trebuie sa ne miram foarte tare pentru ca si jeep-urile in 80% din situatii sunt folosite prin oras. Pentru bicicletele de oras noi cota este destul de mica in detrimentul celor second hand, dar important nu e provenienta ci faptul ca se foloseste tot mai mult bicicleta de oras.
BICISHOP: Banuiesc ca te referi la Romania! MTB-ul este inca la putere si cred ca va mai dura cel putin 4-5 ani pana cand bicicletele de oras si cross isi vor intra in drepturi. Fata de anii trecuti procentajul bicicletelor de oras vandute de noi este intr-adevar mai mare si cred ca 2012 nu va face exceptie.
7.Ai fost la EuroBike pentru a încheia diferite afaceri. Ne poți nominaliza câteva din noutățile pe care le pregătești pentru 2012 sau nu a sosit încă momentul?
KERO BIKE: Vom publica informații detaliate despre noutăți la momentul potrivit
MAROS BIKE: Evident Eurobike nu este o expozitie la care poti sa lipsesti fiind din bransa, acolo este locul unde se da trendul, dealtfel este si cel mai potrivit loc unde se pot incheia diferite afaceri din domeniu. Referitor la noutati, sa nu uitam ca traim in Romania si se practica sportul … , prefer sa le afle publicul dupa ce le avem in depozitul nostru, cu siguranta Maros Bike va avea cateva surprize placute pentru biciclistii romani.
BICISHOP: Eurobike nu este doar un loc pentru incheiat afaceri, este un loc unde orice magazin (dealer) si distribuitor care se respecta trebuie sa fie prezent. Aici se ia pulsul pentru urmatorii ani in bussiness. DEMO DAY (o zi in care poti testa bicicletele produatorilor) organizat in cadrul acestei expozitii este iarasi un eveniment foarte important dar si decisiv. Exemplu concret: la demo day am testat mai multe biciclete ale unui producator pentru care BICISHOP urma sa fie distribuitor in Romania.
Bicicletele oferite spre test au dezamagit din pacate (reglaje, unghiuri, componente, pret, nivel de pregatire al angajatilor) motiv pentru care am renuntat la aceasta marca desi ca expunere internationala marca este foarte populara. De asemenea am mai testat o marca de bicicleta la care BICISHOP a renuntat anul trecut datorita problemelor de montaj, garantie, finisare in ideea ca poate problemele s-au remediat, insa dupa DEMO DAY decizia noastra ramane in picioare, aceasi calitate slaba la pret exorbitant ajutat de un marketing urias.
Ca sa iti dau totusi o noutate, BICISHOP este incepand cu 2012 distribuitor unic al produselor ORTLIEB. Mai avem si alte noutati dar le veti vedea odata cu inceputul sezonului 2012. As mai vrea sa precizez si alte nume prezente la Eurobike pe care eu personal le-am intalnit si care merita precizate. Mircea Florescu de la Bikexpert, Vancea Amedeo de la Ciclo General Service (aka BEBE) si Razvan Damian de la Six Pack Sport oameni cu state vechi in domeniu.
8.În 2012 piața de biciclete va crește în România sau este imposibil de anticipat?
KERO BIKE: Va crește cu siguranță. Cu toate că creșterea anilor trecuți a fost foarte accentuată, mai este loc imens pentru expansiune. Cu ajutorul mediilor de comunicare și cu noutățile pe care vom introduce în 2012 pe piața din România sunt convins că vom lua parte la acest proces.
MAROS BIKE: Din fericire dupa cum stim piata de biciclete nu a fost afectata foarte mult de asa numita criza, o crestere cu siguranta va fi per total, vor fi segmente unde va scadea si segmente cu cresteri mai bune dar in general va fi pe plus.
Evident la nivelul companiilor vor fi ceva schimbari unii vor avea de pierdut, altii se vor mentine la nivelul actual si o parte vor merge in sus, asa este normal intr-o economie de piata.
Maros Bike va recomanda sa pedalti pe calitate.
BICISHOP: De la zero nu poti merge in jos. Piata noastra este mult prea mica pentru a inregistra regrese. In mod sigur va exista o crestere fie ea cat de mica.
Dorești să citești mai multe interviuri side-by-side pe freerider.ro? Lasă-ne mesajul tău mai jos, în rubrica de comentarii, deoarece părerea ta este foarte importantă pentru noi. Mulțumim!
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…
Vezi comentarii
bicishop zice ca are ortlieb
unde sunt produsele ortlieb?
Merida este un brand foarte seriosi,vezi testele facute in Germania,Elvetia ,Anglia,Ungaria,Austria...clasind intre primele locuri.Ei ofera pret/calitate fara concurenta!Pe mine m-a impresionat Merida One Twenty 3000.Dl.de la bicishop cred ca a fost dezamagit de comisione mici oferit de dealeri Merida pt. fiecare bicicleta vanduta.
vad ca Merida e vazuta ca un jaf de bicicleta, poate cineva explica dece sau macar sa sugereze care e treaba. imi statea capul sa imi cumpar una crossway 15V si acum am dubii
chrism care-i problema nu mai au voie oamenii sa posteze parerile lor ca imediat se gasesc oameni usor deranjabili precum esti tu
andrei: daca te referi ca au vandut Merida in 2011 sunt intr-adevar printre cei prosti. Poate ne indici tu un magazin destept!!!
bicishop este cel mai prost magazin din bucuresti
imi place cum Cristi de la Bicishop se jeneaza sa spuna ca Merida e firma aia cu marketing beton si produse de kkt :))
freerider: multumesc pentru clarificari! Atunci, astept in viitor o analiza obiectiva referitoare la modul in care pozitionarea DHS in segmentul reprezentat de produsele dintre 1.000 si 2.000 lei va eroda sau nu din cota de piata a principalilor importatori.
Informatia corecta e buna pentru consumatori, dar competitia in industria respectiva e si mai buna pentru a se fixa preturile la un nivel rezonabil.
mihnea: singura mea legatura cu industria velo este accea ca relativ recent am cumparat o bicicleta. Insa ma deranjeaza ca pe o piata in expansiune cum este cea a bicicletelor in prezent au aparut o groaza de rechini care profita tinand preturile ridicate si oferind servicii proaste. Probabil, ca de abia atunci cand piata se va contracta se va face o selectie naturala in domeniu si vom avea acces constant la servicii bune (de exemplu, o comparatie foarte buna este aceea piata auto, service-urile fiind mult mai umane cu clientii dupa 2008, dupa prabusirea pietei auto).
@bazil: suspectez ca este o persoana foarte deranjata de DHS (posibil sa fie reprezentant magazin sau reprezentant producator roman (poate chiar DHS si tine sa-si faca publicitate mascata prin astfel de texte) :)) Agitator, cum s-ar spune.
@bicishop si maros: puncte de vedere diferite, dar bine spuse. Kero a fost cam restras in afirmatii...
@FreeRider: felicitari pentru libertatea de exprimare pe care o oferiti, dar poate ar fi spre binele vostru sa nu mai publicati astfel de comentarii. Eu zic sa va ganditi bine la asta.
@Bazil: tu vrei neaparat sa auzi ca noi avem un contract cu DHS, chiar daca acesta nu exista? :) Eu nu inteleg de unde pina unde tragi aceste concluzii referitoare la publicitatea mascata. Pentru ca am publicat un articol din fabrica si am prezentat un nou model al acestora? Cheltuielile ni le-am suportat singuri, pentru ca subiectul a adunat multe view-uri. De ce? Pentru ca DHS pare a fi un subiect controversat iar articolul va fi citit atat de cei intersati de marca cat si de cei care nu-i au la inima.
In plus, bicicleta respectiva este destinata pietei din Romania si joaca in alta liga decat Velo RS, Rich sau First (dupa cum ai aflat din acest interviu va fi concurent pentru restul de biciclete din acea gama de pret). Sa nu prezinti o noutate si sa ignori ceea ce se intampla in piata mi se pare mult mai grav decat s-o prezinti si sa obtii o parere contra (sau banuitoare cum ca ar fi vorba de un contrat de pubicitate mascata).
De aceea am acordat si spatiu in acest interviu persoanelor care au ceva de comentat la adresa DHS (vezi bicishop). Este la fel de valabil si pentru comentariile negative ale utilizatorilor indreptate catre acest brand. Sunt toate pe site, le poti citi. Fiecare este liber sa spuna ce gandeste.
In momentul in care va exista un contract de publicitate cu DHS cu siguranta acesta va fi vizibil si pe site. Dar pina nu oferi suficiente argumente pentru aceste banuieli (sau chiar convingeri bag de seama) nu vad rostul de a posta in forma continuata acelasi mesaj. :) Spre deosebire de alte site-uri, oferim raspuns fiecarui utilizator, indiferent de intrebari sau nelamuriri. Dar sper ca de data aceasta am lamurit subiectul o data pentru totdeauna si vei aprecia si timpul (sau vointa) dedicat oferirii unui raspuns la intreabarea ta.
Multumim pentru intelegere!